BUP är för rökning hos minderåriga??!!

KrullTroll

Trådstartare
Min ena bonusdotter har under en tid mått dåligt psykiskt. Efter kontakt med kurator och att nya uppgifter kommit från ang hennes mående så kontaktade jag BUP i veckan.
Vi har varit där på ett möte med akut teamet och ska tillbaka imorn på ett andra möte.
Dottern tycker att det känns bra att få proffs att prata med och tycker att livet känns lite lättare nu.
Inga problem så här långt, känns bara bra att hon vill kämpa för sitt mående.
MEN...
I fredags ringde Bup till flickans mamma (inga problem med det) och de hade kommit in på att prata om att flickan röker.
Vi kom på henne i höstas, hon lovade då att sluta men vi har hela tiden haft misstankar om att rökningen fortsatt. I sommar kom det fram att hon enligt henne själv har "börjat igen". Jag fick då hennes paket och slängde det. Ännu en gång sa hon att hon skulle försöka sluta. Vi pratade länge och väl om detta och kom fram till en plan som kändes bra för alla parter. Jag och hennes pappa har nolltollerans på rökning.
Tillbaka till ämnet, mamman pratade med BUP om rökningen och om att det är just nolltollerans här hemma. BUP säger då till mamman att de tycker att vi gör fel som tar ciggen ifrån henne, att hon ska få röka pga att det kan vara skadligt för henne att sluta med det nu när hon mår så dåligt. De säger att långsiktigt så ska vi hjälpa henne sluta, men nu ska vi låta henne fortsätta.

För mig och hennes pappa låter detta helt befängt!
Hur kan man uppmuntra rökning på minderåriga?
Vart har de tänkt att hon ska få ciggen från? Ska vi köpa de till henne? Är det ens lagligt? Langning? Googlar frågan men får olika svar överallt.
Det kostar PENGAR att röka. Vår budget har inte utrymme för något så korkat som rökning. De slantarna lägger vi hellre på annat som hela familjen kan ha nytta av.
Om vi säger att flickan dricker (vilket hon inte gör, bara hypotetiskt) ska hon få fortsätta med det oxå, bara för att hon mår dåligt??
Vart går gränsen? Detta ska jag ta upp med BUP imorn när jag är där.

Mamman har ett förslag om att vi ska låta henne röka bäst hon vill hemma för att som hon sa "kunna ha koll på vad och hur mycke hon röker". ??!!
Om vi låter henne röka hemma, vad är det då som säger att hon inte skulle fortsätta ute med kompisar??

Är jag och pappan helt ute och cyklar?? Borde vi gå mot allt vi tror på och ge henne cigg??
Eller hur är BUP funtade??

Tillägg, flickan är 14 år. Började alltså röka förra året som 13-åring.

Sv: BUP är för rökning hos minderåriga??!!

Jag har varit i samma sits som din bonusdotter. Jag mådde jätte dåligt från 12-13 år ålder och började röka (med mina föräldrars godkännande)
Dom gick med på att jag fick röka för det var det eller att skära mig själv. Rökningen hjälpte mig att få bort frustrationen och lindrade en del av ångesten.
Jag rökte tills jag mådde bra igen, sen slutade jag av mig själv.
Så jag förstår psykologens sätt att resonera, om hon redan mår dåligt så är det ingen hit att sluta med något som faktiskt hjälper.

Men det är bara min erfarenhet

Det känns bara som att det måste, måste finnas annat än rökning (eller att skära sig själv) som dämpar??!! Eller?
Något annat som känns mer "rätt" att lägga pengar på. Att köpa ut cigg till en 14-åring får varende molekyl i min kropp att protestera.

Jag har varit i samma sits som din bonusdotter. Jag mådde jätte dåligt från 12-13 år ålder och började röka (med mina föräldrars godkännande)
Dom gick med på att jag fick röka för det var det eller att skära mig själv. Rökningen hjälpte mig att få bort frustrationen och lindrade en del av ångesten.
Jag rökte tills jag mådde bra igen, sen slutade jag av mig själv.
Så jag förstår psykologens sätt att resonera, om hon redan mår dåligt så är det ingen hit att sluta med något som faktiskt hjälper.

Men det är bara min erfarenhet

Finns det inga ångestdämpande mediciner man kan ta istället, som inte är lika beroendeframkallande eller skadliga som rökning? Både rökning och att skära sig själv är ju rätt destruktiv självmedicinering, man tänker att vi borde ha bättre läkemedelsalternativ?

Det känns bara som att det måste, måste finnas annat än rökning (eller att skära sig själv) som dämpar??!! Eller?
Något annat som känns mer "rätt" att lägga pengar på. Att köpa ut cigg till en 14-åring får varende molekyl i min kropp att protestera.

Jag tycker också att det låter helt galet, framförallt om ni inte ens har råd. Dessutom är det väldigt många som har otroligt svårt att sluta röka när de väl blivit rökare, så det är absolut inget jag skulle uppmuntra hos mina barn. Har de inga läkare på bup som kan hitta någon bättre medicinsk lösnng på ångesten än cigaretter, ifall det behövs?

Antidepressiv medicinering + Atarax, Lergigan eller annan icke-bensodiazepin borde väl alla gånger att föredra framför rökning? Vet att man ska vara vaksam med sådan behandling till minderåriga, men ev. risker med sådan behandling under läkarinseende är alla gånger mindre än riskerna med t.ex. rökning, självskada o.s.v.

kl*

Jag var i samma sits som bonus dottern, och jag fick också fortsätta att röka. Detta var för att jag klarade knappt av att leva så att ta på mig utmaningen med att sluta röka var liksom långt långt nere på prioritets listan. Det är en ångest dämpning att röka och det är en självmedicinering, men som tidigare skrivits så är det ett bättre alternativ än självskada. Det finns ångestdämpande mediciner också, men de är också beroende framkallande och det blir också en större ångest att dämpa utan cigaretterna.
Ibland så måste man prioritera och cigaretterna gör ingen akut skada så som ett självmord. Och det kan vara så att just cigaretterna är en vågtippare.
Jag skulle nog lyssna på BUP.
Angående ekonomin så är det beklagligt, men medicinerna inom området är inte billiga heller, en månads förpackning av SSRI kan kosta 700:-

Atarax och Lergigan är inte beroendeframkallande, inte heller SSRI, SNRI eller NaSSA. Och så finns ju högkostnadsskyddet.

De vanligaste SSRI, som man får prova först, kostar mellan 50 och 100 kr för 100 stycken. De flesta andra, dyrare, börjar också tappa sina patent och gå ner i pris. Ingen anledning att måla fan på väggen när han inte finns.

Angående rökningen så tycker jag inte att det ska uppmuntras = att ni köper cigg till henne. Men ni kanske inte heller behöver bli arga, besvikna eller hur ni nu agerat när ni kommit på henne. Lite "vi tycker inte det är bra, men vi förstår att du har jobbigare saker att tänka på just nu".

Det bästa är väl om ni tillsammans med dottern, BUP och hennes mamma kommer överens om hur ni alla kan bidra till att hon kan börja må bättre igen. Det är nog svårt att få bra svar i ett forum eftersom ingen egentligen tycker att en 14-åring ska röka, utan ni får lösa frågan på ett sätt som kommer att funka för er och henne i första hand.

Jag tänker att det finns säkert många orsaker till att bonusdottern mår som hon mår, och kanske faktiskt saker som ni vuxna inte känner till.

Att må så psykiskt dåligt, i en svår ålder som 13-14 år, är nog svår att föreställa sig.
En hypotes kan ju vara att även om hon skulle äta ångest dämpande, som tro det eller ej, kan vara väldigt svårt att motivera, och vilket också kan ge rätt jobbiga biverkningar i början som man måste stå ut med, så skulle hon lätt kunna sluta med dem, eler göra en kamp runt hela medicineringen.

Jag skulle alla gånger hellre välja rökning, än självskade beteenden som är skära sig, självförnederande sexuella handlingar, mm alt börja med droger.

När man ska ta itu med svårigheter i livet, så är det lättare att ta en sak i taget. Och kanske finns det viktigare situationer i hennes liv att sätta fokus på.

Det kommer att försvåra för henne, att bli bättre, om ni alla inte går samman och enas.
Var rädd om att hon tycker att det är bra att prata med proffs och gå till BUP. Ifrågasätter ni BUP, kan hon ju bägra att gå dit, och då kommer rökningen att vara ert minsta problem.

Vanligtvis är rökningen inte det största problemet, därför börjar man inte med att förbjuda rökningen ävern om det inte är meningen att barnen ska röka. Man tar en sak i taget, helt enkelt.

Mår man dåligt och har problem med vardagen och sig själv ska man inte behöva ta i tu med tusen saker åt gången, då vardagen i sig själv kan vara så svår.

Baby steps...

Försöker svara alla så gott jag kan.

Ang huruvida vi har råd med ett rökande barn. Nej!
Råd med mediciner utskrivna av läkare? Ja!
Det är en principsak. Jag vill inte bidra till att stoppa cancerpinnar i mitt barns mun. Det är en vidrig och motbjudande tanke för mig.
Varför måla fan på väggen, bara för att vi inte tillåter cigg så ska hon per automatik ta livet av sig??!!
Hon har ju själv gått med på att försöka sluta. Min oro ligger i att hon kommer "utnyttja" det faktum att BUP rekomenderar att hon ska få fortsätta.
Och jag drar genast en paralell till alkohol, frågan är om det hade varit lika välkommet? För att förhindra ev självmord eller självskada.

Ang hur vi har reagerat när vi kommit på henne. Första gången var vi mycket besvikna då vi fått tips och haft våra aningar många ggr och lugnt och stilla frågat henne om detta var sant och hon gång på gång ljög oss rätt upp i ansiktet och blev arg på oss som kunde med att anklaga henne för nått sånt.
Nu när det kom fram i sommar igen så kom vi som sagt fram till en plan där vi skulle vara öppna och ärliga. Hon ska försöka sluta, men får hon ev återfall så kan hon berätta det utan att vi blir arga eller besvikan utan isället hjälper henne hitta nya vägar till att lyckas nästa gång.

Att vi vuxna runt henne är sams är något vi jobbar hårt med för att skapa en stabil grund runt henne.
Det finns tyvärr stora slitningar med mamman pga hur hon aggerat mot min man och även mig tidigare som försvårar. Men vi gör vad vi kan och lite till för att se över det nu och hjälpa dottern istället. Hennes mående är viktigare än tidigare tvister.

Vi (jag och min man) kommer att följa med dottern imorn till BUP, men är inte med på samtalet hon har med psykologen utan sitter i ett annat rum. Då tänkte vi ta upp detta med rökningen och hur dom egentligen menar, alltså inte inför henne för att hon inte ska se/höra oss ifrågasätta BUP.

Att se rökningen som medicinering låter konstigt för mig, men jag hade inte i ert läge bråkat om rökningen med tjejen. Dels för att det just blir bråk, dels för att hon har det jobbigt nog ändå även utan att sluta röka just nu.

Det där med ekonomin fattar jag inte. Hon röker ju tydligen nu, hur finansieras det?

Dessutom tänker jag mig att just er "nolltolerans" kan vara en delorsak till rökningen, tonåringar är ju ofta i opposition mot föräldrarna och nolltoleransen gör er ju till ett öppet mål när det gäller rökning.

Släpp det, kan jag tycka. Ni behöver inte gilla rökningen och absolut inte tillåta den i huset om ni inte vill men det går ju inte att hindra en 14-åring från att röka utan att striden tar löjliga proportioner. Jag tycker inte heller att det går att jämföra med alkohol eftersom rökning inte sätter henne i en utsatt position eller hindrar henne från att kunna lyssna på lektioner mm. Att ta strid om rökningen hjälper henne inte med hennes problem vilket hon trots allt måste ha om hon går hos BUP. Om ni sätter hårt mot hårt med rökningen så känns det som att risken är att ni inte kan hjälpa henne med den kris hon har. Så ogilla utan att bråka om saken, är mitt förslag.

I sak håller jag med men... Har man en tonåring som mår så dåligt att hon kommer till BUP tycker jag att rökningen är en piss i havet...
Lyssna och lita på profsen, släpp lite på moralen och nuftet och få ungen på fötter en gång ...

Det där med ekonomin fattar jag inte. Hon röker ju tydligen nu, hur finansieras det?

Det undrar vi oxå.
Men visst, hon har haft fickpengar. Och en hyfsat ny mobil försvann i våras då hon bytat med en kompis, men den hon fick var inte värd mer än en hundring då den bokstavligt talat var var ihop tejpad.
Hon är smartare än att gå med på ett sånt byte om det inte var så att hon var skyldig pengar någonstans.

Så, ska man strypa pengarna? Vill hon röka får hon göra det, men inte med våra pengar. Med risk för att hon kanske begår brott för att få tag på pengar...
Eller ge henne pengar och då stötta hennes rökande...

Ge henne pengar? Får hon inte veckopeng eller motsvarande? Att bestämma själv över. Som sagt, jag tror att du satsar för mycket på din princip i det här läget. Den blir viktigare för dig än vad som är rimlig i relation till tjejens riktiga problem.

Nej, ingen av barnen har en ren vecko/månadspeng. Ännu.
De har fått en slant här och där som de får göra vad de vill med.
Detta har funkat fint och barnen har varit nöjda med det.
Nu har vi pratat fram och tillbaka om en veckopeng, hur stor och vad den ska gå till så det kommer "införas" snart.

Ja, kanske är det en princip sak för mig. Men ja, jag hatar rökning och vad det orsakar. Och jag har mycket svårt för att "uppmuntra" ett rökande hos ett barn.
Jag förstår era anledningar, och visst det finns värre saker hon kan göra med sig själv. Men även bättre.
Ska iaf ta upp detta imorn på mötet med BUP och se vad de säger. Vem vet, kanske är jag omvänd imorn ;)

Lite svår sits det där. Jag skulle nog ändå lyssnat på BUP och mamman. Inte bidra till rökningen men heller inget förbud. Jag skulle försöka göra meningsfulla saker med henne om jag var du. Vara bland djur, tex hästar. Försöka hitta glädje i livet och försöka få henne att förstå att det går att få en inre frid utan att behöva röka. Men detta är ju inget som går på en kafferast. Utan mer långsiktigt. Prata med kunnig läkare. Gärna gå över till någon medicin om det funkar. Men en del gör det ännu tuffare i början men efter ett tag märker hon/ni skillnad. Det gäller att härda ut. Och att ni bygger på er relation -trygghet. Jag misstänker att även om ni har nolltolerans så kommer rökningen att fortsätta tyvärr. Just för att det hjälper henne att må bättre. Och då kommer hon ljuga till er och kanske undviker er och relationen blir inte bättre av det.

lyssna på vad BUP säger. jag har vairt i eran styvdotterns situation och fick också tillåtelse att röka. min mamma, som dock röker själv, gillade det dock inte så vi pratade om det och kom fram till en plan som funkade för båda. för oss funkade det att jag bara inte rökte i hennes närhet, utan gick nån annanstans, om det är bättre eller inte går ju diskutera. men för oss funkade det. när jag blev äldre accepterade hon det bättre.
jag har nu fått barn och slutat röka iom det. för mig var det en slags "lindring" att röka, men när jag mår bättre behövs inte ciggen mera, utan det finns andra lösningar om det skulle krisa. jag tror att det är dit BUP kommer jobba åt, att hitta en annan lösning men det få bli en sak i taget och rökningen, tycker jag, inte största problemet här. tror att de tänker likadant.

lycka till!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 488
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 954
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 976
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar