BUP är för rökning hos minderåriga??!!

Sv: BUP är för rökning hos minderåriga??!!

Uppdatering om någon är intresserad.

Tyvärr kunde jag inte följa med på mötet idag då yngste sonen fick en akut läkartid samtidigt. Så min man/hennes pappa följde med till BUP ist.
Mötet gick väl sådär. Rökningen pratades det inte mycket om.
Däremot kom det upp att dottern känner sig osäker hemma. Pappan frågar varför då vi är en mycket kärleksfull familj och bråk förekommer väldigt sällan.
Hennes anledning var att hon känner sig osäker pga att hon ska vara hemma så tidigt (kl 20 på skoldagar) och att det händer att vi inte är hemma då.
Jag jobbar inom vården så jobbar en del kvällar och min man har oxå varierade tider på sitt jobb. Men vi brukar försöka så att någon är hemma på em/kväll. Men det funkar inte alltid i praktiken.
Sen kom det upp att hon känner att det är orättvist att lillebror (ett år yngre än henne) har en hobby som han utövar 2 ggr i veckan och hon har inget.
Saken är att hon är inte intresserad. Hon vill inte röra på sig, jag försöker få med henne i stallet men det är bara kul på hennes vilkor och vi har upprepade ggr frågat henne vad hon vill göra om hon har något hon vill utöva.
Hennes enda svar är att hon vill köra cross på tävlingsnivå.
Detta är helt omöjlig ekonomiskt tyvärr. Och när vi förklarar det så säger hon att hon inte vill göra nått, inte testa nått, inget...

BUP rekomenderade även att pappan ska sätta av särskild tid för dottern då bara dom är tillsammans och gör något för sig själva. Vilket de gör, men visst det kan göras oftare. Det håller vi med om.
Däremot vill BUP att hon ska få mer tid än de andra. Att de andra 2 barnen hemma ska backa och få mindre uppmärksamhet. Hennes behov är viktigare nu.
Och visst fan fattar vi att hon behöver mycke just nu, och vi kämpar som idioter för att få allt att gå ihop. Men ska de andra barnen få stå i skuggan?
Min man har en äldre dotter som nu är 18 som gått igenom liknande som 14-åringen nu gör. Och 14-åringen uttryckte då sin ledsamhet över hur hon fick stå tillbaka just för att storasyster krävde så mycket, och pappan som då levde ensam med sina barn försökte göra allt som BUP sa för att dottern skulle må bättre.
14-åringen tyckte då att detta var väldigt orättvist och jobbigt.
Nu ska hon då ta uppmärksamheten, och de andra två stå tillbaka.
Vad händer när de exploderar och oxå vill ha sin del?
Ska vi gå igenom två BUP-svängar till? Känns som att det blir en dominoeffekt av det hela??

Missförstå mig rätt, jag inser ju självklart att BUP har sina skäl till sina rekomendationer. Och dom är proffs på sitt.
Men mycke som dom sa idag spelade på att dottern är ett offer, det är synd om henne och allt fokus läggs på henne. Hon ska passas upp på och resten av familjen ska bara nicka och lyda.

Läser igenom och märker att jag låter jäkligt gnällig och "ifrånskyllande" (är det ett ord?) men maktlös är nog mer rätt.
Hjälp mig förstå hur BUP tänker ni som varit där.

Däremot vill BUP att hon ska få mer tid än de andra. Att de andra 2 barnen hemma ska backa och få mindre uppmärksamhet.

Vad jag menar som inte kom fram där.
De andra två ska få mindre än vad de får nu då vi måste ta av deras tid för att tillgodose henne.

Min minsta är 5 år. Att säga till honom att,
-Nej, mamma kan inte bygga tågbana med dig/läsa saga/måla/pyssla/ta en cykeltur med dig för storasyster har fått ett utbrott igen, känns inte bra.
Han förstår mycket, är en väldigt intelligent pojke.
Men han är här varannan vecka och då vill jag självklart umgås med honom så mycket som går oxå.
Han har haft det tufft oxå och är inne i en väldigt "mammig" period.

Efter att ha läst det du skriver måste jag fråga: Är du beredd att ändra något av din familjs vanor för att flickan ska må bättre? Och ja, jag vet att det kanske är en alldeldes för rak fråga, men min bild av det du skriver gör att jag undrar.

Senast ändrad:

Förstår att du frågar, jag hade nog ställt samma fråga. Är kass på att uttrycka mig helt enkelt :crazy: för det är inte så jag menar.

Vi lyssnar på BUP, tar till oss och mycke är bra saker som vi ska genomföra. Vi har oxå pratat direkt med flickan i omgångar och lyssnat på vad hon vill, vad hon vill ska förändras. Och kommit fram till gemensamma lösningar som känns bra för oss alla.
Men vissa saker ifrågasätter vi, vilket ändå borde vara ok? :confused:

Självklart vill vi hjälpa flickan att må bättre, men vi vill även att resten av familjen ska må bra.

Finns det inget annat sätt att frigöra tid än att ta av de andras tid? Kan ni inte gå ner i arbetstid ett tag?

Jag tycker mig läsa genom dina inlägg att du är försvarsinställd och inte riktigt vill göra utrymme för flickans problem, att du tycker att hon krånglar och att du helst vill sätta hårt mot hårt. Kanske är det bättre att flickan bor enbart hos sin mamma ett tag, finns det mer tid och engagemang för henne där? Som förälder så skär i det i hjärtat att ni inte självklart försöker ordna livet och gå henne till mötes och tillgodose hennes behov som verkligen inte låter extrema på nåt sätt.
Hon behöver er - du tvekar och verkar tycka att det är snudd på för mycket begärt. :cry: :crazy:

Om det hade hänt ditt biologiska barn, hade det vara lika självklart att ditt biologiska barn inte skulle få mer tid under en period om det var vad som behövdes för att få hen på rätt köl igen?

Du skriver själv att din femåring inte är dum och vet du, jag tror det går alldeles utmärkt att förklara för en femåring att storasyster mår dåligt och behöver lite extra omsorg just nu.

Jag kan förstå att det är mycket ta in, att få höra att man inte räcker till som förälder är ju verkligen inte roligt. Det handlar ju inte om att ni ska lyda henne dock, det handlar om att hon ska känna sig trygg och älskad.

Försök bryta ner det i lite mindre bitar så kanske det är lättare att hitta lösningar.
Hon känner sig otrygg när hon kommer hem till ett tomt hus. Hur kan ni hjälpa där? Var är de andra barnen dessa dagar, gissar att 5-åringen inte kommer hem själv, kan hon vara på samma ställe?
Hon känner att ni prioriterat hennes bror för han har en aktivitet. Även om dottern inte har nåt intresse finns det tid avsatt som motsvarar den tid ni lägger tillsammans med hennes bror, eller går hon faktiskt minus de timmarna i umgänge?
Så klart ska inte de andra barnen komma i kläm, men om ni inte har alla på heltid kanske det går att pussla så att ni har dottern mer bara hon, och kompenserar genom att göra mer gemensamma aktiviteter allihop andra dagar.

Eftersom du upplever att din 5-åring också har ett starkt behov av dig just nu kanske man kan tänka sig att dotterns mamma och pappa, i första hand, tar ett större ansvar än du. Även om du självklart också kommer att vara inblandad.

Det är svårt att förstå hur någon annan mår och varför, men man behöver inte alltid förstå allting för att kunna hjälpa.

Men mycke som dom sa idag spelade på att dottern är ett offer, det är synd om henne och allt fokus läggs på henne. Hon ska passas upp på och resten av familjen ska bara nicka och lyda.

-Nej, mamma kan inte bygga tågbana med dig/läsa saga/måla/pyssla/ta en cykeltur med dig för storasyster har fått ett utbrott igen,

Det där var väl väldigt oempatiskt och lågt. Är det verkligen så här ni resonerar i familjen? :eek:

Om man tittar på vad du tidigare skrivit på forumet så har du skrivit om att flickan mådde dåligt över er situation för ca 1½ år sedan. Och ni ändrade inte då. Därför undrar jag om du verkligen är villig att ändra nu? För då skrev du, trots att flickan ville ha mer tid mer er, att ditt problem var att du inte fick mer ensamtid med din sambo?

Jag har en dotter som en period mådde mkt dåligt, och allvarligt talat så kan jag inte förstå ditt resonemang?

Du skriver att du inte vill att hon ska få lungcancer av att röka. Det är dags att inse att hon kanske inte blir gammal nog att utveckla lungcancer om hon inte får hjälp nu. Jag kan inte förstå hur dina principer om rökning just nu är viktigare än hennes psykiska hälsa? Detta är akut. NU.

Och varför ska det ta tid från de andra barnen? Kan ni bara ägna er åt ett barn i taget?

Hjälp mig förstå hur BUP tänker ni som varit där.

Jag har svårt att tro att BUP tycker att ni ska ägna er åt tjejen på bekostnad av de andra barnen. Finns det ingen annan tid att ta av? Träna mindre, städa mindre, greja mindre i trädgården, renovera mindre, mocka mindre, jobba mindre eller något annat under en tid?

För mig låter det som att du inte alls tar tjejen på allvar, utan att hon mest är besvärlig. Men i så fall förstår jag inte varför BUP är inblandat överhuvudtaget? Om du mest tycker att tjejen kräver uppmärksamhet, förmåner och att familjen ska nicka och lyda, fattar jag inte varför ni har vänt er till BUP?

Jag tror att BUP tänker att tjejen behöver sina föräldrars stöd. Allt du skriver antyder att du tycker att hon har exakt det stöd hon förtjänar, och att ni minsann är kärleksfulla så det räcker.

Min ena unge hade en liknande dip i ungefär samma ålder, ville inget och gjorde inget. Jag arbetade hemifrån så mycket jag kunde under den tiden och drog upp honom till frukost, gick ofta ut på stan med honom och åt lunch så att han kom ut, försökte se till att det hände trevliga saker i hemmet på kvällarna så ofta som möjligt.

Att hålla en struktur gör i alla fall att man inte går ner sig mer än nödvändigt, och när man börjar må bättre finns strukturen redan där. Jag tror att det var en stor hjälp för honom, även om han var rätt sur på mig medan det pågick.

Om man tittar på vad du tidigare skrivit på forumet så har du skrivit om att flickan mådde dåligt över er situation för ca 1½ år sedan. Och ni ändrade inte då.

Vad vet du om det?? Det har som du säger gått ca 1½ år och MYCKET har hänt sen dess. Varför ta något för givet som du inte vet ett dugg om. :mad:

Och varför ska det ta tid från de andra barnen? Kan ni bara ägna er åt ett barn i taget?

Såklart att vi kan ägna oss åt fler än ett barn i taget, men det var inte det BUP rekomenderade nu.

Jag har blivit missförstådd. Är tydligen urusel på att uttrycka mig, ber om ursäkt för detta och lämnar tråden.

Jag skulle aldrig låta något barn i min vård röka hemma eller förse henne med cigg på något sätt - sen så kommer hon säker att röka iallafall men inte med hjälp av er - det brukar uppskattas av barn och ungdomar om man är konsekvent sen får väl mamman lösa det som hon vill.

För övrigt så får ni kanske gå halva vägen var ni och tösen - hitta på något men kanske också umgås i vardagen - laga mat tillsammans, baka något som ger mer tid i hemmet - pappan och hon - du kanske får backa undan från er (makens och din) en tid.
Om du fokuserar på dom små barnen och pappan på henne.

Hon VET att ni inte har ekonomi till crosstävling - inget snack om det. Lite spelar nog tösen på era ömma tår men för den skull så mår hon ju dåligt.

Allmänt
herreminje - läser ni samma inlägg som jag.
Här är en person som försöker lösa en situation som är fullständigt ny för henne och ni halshugger henne jäms med fotknölarna. Några har ju gett tips och berättat om sina egna upplevelser men att gå loss på henne så är väl knappast konstruktivt.

Om det är så att de på BUP anser att just rökningen inte ska få fokus nu utan att ni ska fokusera på att få flickan att må bättre håller jag med dem. Det handlar ju inte om att uppmuntra rökningen utan att helt enkelt fokusera på det som är absolut allra viktigast, nämligen flickans psykiska hälsa. Rökningen kan ni hantera senare, det är inte den som ska stå i fokus nu och i sammanhanget ingen big deal. Man kan kanske inte laga allt hål i det läckande taket samtidigt utan man får ta ett hål i taget.

Jag kan inte heller tro att att de anser att så små barn som en 5-åring ska behöva stå tillbaka för henne, utan det måste ju handla om att ni (främst hennes biologiska föräldrar) måste finna tid för henne. Inte ta tid från de andra barnen utan ta av sin egen tid och ge till henne.

Hade hon ramlat av en häst och fått en allvarlig ryggskada och behövt extra hjälp pga. det har jag svårt att tro att ni inte skulle kunna hjälpa henne och samtidigt få syskonen att förstå att det beror på att hon mår dåligt och behöver extra hjälp, inte på att hon på något sätt är viktigare än de.

Jag tror du är väldigt förtjänt av att läsa snuffsans och petruskas inlägg sådär hundra varav till.
Ananlysera även din inställning till att det skulle vara så farligt om andra får stå tillbaka under en period för ett barn!
Skaffar man flera barn har man förhoppningsvis budgeterat i både tid och pengar med att någon eller alla kan bli sjuka och kräva oceaner av tid och engagemang.
Bup tillåter ingen att röka om föräldrar förbjuder det. Prion av vilket problem man ska jobba med först görs av dem med kännedom och kan omöjligen ens diskuteras här. Det är föräldrarna som har ansvaret för om barn röker inte sjukvården. Det är också föräldrarna som gör jobbet med sina barns tillfrisknande med stöd och råd från bup.
Om man tror att man kan lämna över jobbet till bup och leva som vanligt kommer man att bli jättebesviken på bup som väl är.

kl*

Jag var i samma sits som bonus dottern, och jag fick också fortsätta att röka. Detta var för att jag klarade knappt av att leva så att ta på mig utmaningen med att sluta röka var liksom långt långt nere på prioritets listan. Det är en ångest dämpning att röka och det är en självmedicinering, men som tidigare skrivits så är det ett bättre alternativ än självskada. Det finns ångestdämpande mediciner också, men de är också beroende framkallande och det blir också en större ångest att dämpa utan cigaretterna.
Ibland så måste man prioritera och cigaretterna gör ingen akut skada så som ett självmord. Och det kan vara så att just cigaretterna är en vågtippare.
Jag skulle nog lyssna på BUP.
Angående ekonomin så är det beklagligt, men medicinerna inom området är inte billiga heller, en månads förpackning av SSRI kan kosta 700:-

+ 1 på detta!

Jag slutade dock röka så fort jag mådde bättre. Mina föräldrar tog ingen fight med mig om detta alls. Däremot tycker jag inte ni ska köpa cigg till henne... Utan då får hon ta sin månadspeng eller vad det nu är, och köpa cigg istället för de där jeansen.

Jag håller med snuffs om att det lätt väldigt opedagogiskt. Rakt av vresigt. Men tror inte du menar det. Varför skulle du annars starta en sådanhär tråd? Den biologiska mamman, vad gör hon?

Men jag är hundra på att hon kommer fortsätta röka tills hon mår bättre (förhoppningsvis blir det bättre). Ju mindre bråk i hemmet ju bättre annars flyr hon. Och ta tid på att försöka lära känna henne.

Däremot märker ni att det bara blir värre å värre (ena saken efter den andra) då skulle jag dra i nödbromsen. Fast jag vet skitsvårt att veta när man ska göra vad gör att det ska bli rätt. Att få hem en drogad krökande dotter är ju ingen hit :crazy:.

Edit: kanske ska lägga till att jag inte har några egna barn, så absolut ingen expert inom detta alls. Däremot talar jag av egen erfarenhet och vad det kan leda till. Någon att prata med hur dåligt man än mår som barn är guld värd när det inte finns nån vettig vuxen. Försök att va vettig du :bow:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 488
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 954
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 976
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar