Bunden i solen?

YlvaG

Trådstartare
Om ni ser en hund ligga bunden mitt i solen, tex utanför en butik och det är skugga intill väggen bredvid en vattenkran några meter bort, vad gör ni?

stötte på det idag. hunden såg varm ut och flämtade och jag funderade allvarligt på att flytta den till skuggan, men gjorde det inte då det såg ut på hunden som att ägaren kom.

men vad skulle ni gjort? Är det helt fel av mig tex om jag skulle flyttat hunden till skuggan? Vissa tar ju ganska lång tid på sig att handla tex, speciellt precis i löning.

Skulle jag vara en idiot om jag tänkte på hunden?

Sv: Bunden i solen?

skulle iaf aldrig ha flyttat hunden om den inte var i livsfara. för det första så kan den vara aggressiv och rädd för främmande, för det andra så kan du tänka dig hur arg du skulle bli om någon grejat med din hund utan att du var där....

är det så varmt att det är fara för hunden, så ska du gå in i affären och be personalen ropa ut att ägaren måste flytta sin hund.

hela sommaren har vi massa fall där hundar lämnas i bil. då får väktaren ropa upp det över högtalarsystemet.

Jag hade inte flyttat på den, de finns hundar som älskar att ligga i solen dessutom, som min tex ligger mkt hellre i solen i timmar än i skuggan. så, nej det hade jag inte gjort, men om jag såg att den inte mådde bra av det så hade jag sökt upp ägaren till hunden.

nu pratar vi alltså självklart om det är någon fara för hunden.

Jag hade inte flyttat hunden, däremot gett den vatten om det fanns ngn sorts skål i närheten.

Jag hade gått in i butiken och bett någon i kundtjänst att ropa ut i högtalarna ..

Hade det inte gått alt hunden bunden utanför något annat än affär eller dylikt, ringt polisen...

Jag hade gett den stackaren vatten i alla fall.. Lite kan göra mycket som man säger ibland.. Om ägaren hade kommit ut då så hade jag bara sagt att den såg varm ut o inget vatten när det finns en kran bara några meter bort... :S Är inte det lite fel av ägaren också, att inte ge den vatten när man ska in någonstans?? Jag ger alltid mina vatten när jag ska in o handla i varja fall...

Jag hade inte flyttat på hunden. Så lång tid tar det inte att handla att det är direkt livsfara för hunden att sitta ute i solen, speciellt inte i maj-månad som det är nu.
Det är ju inte så att ägaren inte vet att hans hund sitter utanför heller.

Sen vet man inte varför hunden flämtar. Är det för att det är för varmt, eller är det för att den har hjärtfel och andras tyngre än vanligt, eller är det för att hunden och ägaren just sprungit till affären etc.
Om man inte vet hela historien och det bakom liggande ska man inte ge sej in i leken.

Men nu för tiden är det fullt lagligt att slå sönder en ruta på en bil med en hund i om det är varmt ute.
men med fastbundna hundar vet jag inte.

//annie

Men nu för tiden är det fullt lagligt att slå sönder en ruta på en bil med en hund i om det är varmt ute.
Fast jag rekommenderar verkligen inte att slå sönder en ruta på en bil bara för att det är varmt ute. Hunden måste ju se ut att verkligen lida eller vara medvetslös i så fall.
Det finns många bilar med aircondition som funkar även om bilen är avstängd, så jag rekommenderar inte någon att slå sönder ett fönster på en bil utan att ha försökt göra allt för att hitta ägarna och verkligen veta att hunden lider.

Det blir skadegörelse om man slår sönder ett fönster och det visar sej att hunden inte alls var för varm. På vissa bilmärken kan det bli riktigt dyrt att ersätta fönster och har ägaren en bra advokat åker man dit för hela beloppet plus lite till.

Man ska tänka till både en och två gånger innan man slår sönder någons bil för att man tror att man ska rädda hunden.

Hundar kan ju flämta utan att vara överhettade eller lida av värmen. Jag skulle nog stanna hos hunden om det oroade mig och vänta på att ägaren kom, försöka skugga hunden med min skugga. Dröjde det så länge att det skulle kunna vara skadligt att lämna en hund i den solen och värmen då skulle jag nog ringa polisen och rådgöra med dem hur man skulle gå tillväga. Och flytta hunden, men stanna kvar hos den, om det verkade som att den led.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 229
Senast: Snurrfian
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 370
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 440
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar