Bultpistol eller spruta?

Sv: Bultpistol eller spruta?

Jag avlivade en häst förra helgen, detta gjordes med spruta på vet. klinik. Nu var iofs han så pass dålig så han låg redan ner och hade kanyl satt. Veterinärerna ville att vi skulle åka innan avlivningen, men jag ville vara med. Det var väldigt odramatiskt och gick väldigt fort. Om bult skulle används vet jag inte om jag klarat av att vara med, inte heller om han inte redan legat ner.
För min del så hade jag inte klarat av att se honom ramla ihop, trots att jag egentligen vet att han redan skulle vara borta innan han träffat golvet. Nu går jag med vånda och väntar på besked från flyinge ang. en annan häst. ( någon som gjort scintigrafi ngn gång??) Om jag måste avliva honom med så vet jag inte hur jag ska göra, vet bara att en planerad avlivning kommer att ske hemma.

Sen vill en del vet. inte använda spruta vet jag....Har oxå hört talas om hästar som snedtänder och inte dör med en gång, men har av vet. hört att det inte gäller det nya preparatet. Men det är ett SVÅRT beslut att ta...

Tack alla för att ni delade med er av era erfarenheter. Det hjälper verkligen att höra andras historier.

Jag undrar om nån kan beskriva hur en bultpistol ser ut?

Är det som en mask man sätter på grimman?

Trycker man på en knapp? En kompis till mig sa att de slår med en hammare :( Lät väldigt läskigt tyckte jag...

*kl

En bultpistol ser ut nästan som en skruvdragare med en knapp på sidan som utlöser själva bulten som går in i hästens panna,

och här kommer mina efarenheter av att ta bort hästar::(

Har varit med om 2 med "bult" & 3 med avlivningsvätska. det är inte det roligaste att se när dom tas med bultpistolen. På dom hästar jag sett tas bort med spruta sätts en kanyl först i halsen sedan en dos sömnmedel och sedan avlivningsvätskan. "reaktionen" (den synliga för mig ska väl tilläggas) på hästarna har varit mildare med spruta, dom bara segnar ner, inte riktigt så mycket kramper/skakningar. En av hästarna som togs med bult sparkade så att dom inte kom åt att avbloda honom med en gång. Det är avblodningen som gör att dom dör inte själva bulten.
Kommer den dagen det blir dags för någon av mina egna välja avlivning med spruta (med det nya preparatet).

I och för sig tror jag inte hästen hinner känna speciellt mycket då reaktionerna är mer nervryckningar än att den sprattlar för att den har ont. Men aldrig mer vill jag se en häst ligga där och veva med alla benen i flera minuter...trodde den stackars ägaren skulle dö själv på kuppen.
Man behöver inte åka till klinik för att ta dom med spruta.

det din kompis nämde med hammare används av vissa hemslaktare på tex. gris (slakt för husbehov). inte på häst. det är en urgammal metod. typ ett runt järn som sätts mot pannan och så "bankar" slaktaren till.

slaktmasken kan se lite olika ut, men ungefär som sazalamel beskrev. en del drivs av tryckluft och andra med skott. i villket fall som helst så är det väldigt odramatiskt och det "blöder" inte mkt. om ens alls från pannan, hästen blir hjärndöd när den träffar. sparka och rycka är det långt i från alla hästar som gör när dom bultas, det är jätte olika. det kan bli reaktioner även vid spruta om man har otur, som den hästen jag skrev om i ett tidigare inlägg. h*n reste sig och slog runt när avlivningsvätskan gavs, fast det va "den nya" vätskan. otäckt för ägaren, men troligtvis va inte hästen medveten om vad som hände utan det va nog mer en "reflex". så kan hända med bult med.

vet hur jobbigt det känns när det är dax, men oftast går det bra vilken metod man än väljer.

Jag lider verkligen med dig, det är inget lätt beslut att fatta och genomföra.
Jag har inte läst hela tråden så du har säkert fått veta en hel del i ämnet redan, men jag vill ändå dela med mig av mina erfarenheter.

Jag fick avliva min älskade vän i somras (juli-06) och det gjordes hemma i hagen med bultpistol. Det gick snabbt och min häst fattade ingenting.
Jag använde Djurambulansen från Helsingborg av flera anledningar bl.a för att de är utbildade djursjukvårdare och ger hästen lite lugnande innan de bultar, vilket för mig kändes tryggt. De avblodar heller inte på plats utan direkt när hästen fallit sätter de en kanyl och sputar avlivningsvätska. Hästen är död inom 20 sek efter den fallit till marken. De kör sedan hästen direkt till destruktion.

Om du ska vara med så måste du försöka vara lugn och sansad, annars är det bättre att någon som kan vara det håller i hästen. Jag var själv med men jag lämnade grimskaftet till min sambo ett par sekunder innan det var dags. Då vände jag mig bort och gick därifrån för jag kunde inte se min häst falla. Jag har heller inte sett honom efter att han var död och det känns rätt för mig. Min sambo var med ända till slutet så jag vet att allt gick bra hela vägen. Jag kommer att använda bultpistol igen om jag tvingas avliva fler hästar.

Om du inte bor för långt från Helsingborg så ring Djurambulansen och prata med dem, de är helt fantastiska! Det svåraste för mig var att ringa och boka en tid och förstås sorgen och saknaden efter en kär vän efteråt ... :cry:

Jag tänker på dig! /Annika

Vill också börja med att säga att jag är hemskt ledsen för din skull och det jobbiga beslutet att ta dessutom mitt i ledsamheten i övrigt.

Jag har själv bara avlivat med bultpistol, alla gånger utom en har det gått helt odramatiskt till, hästen är död på en fjärdedels sekund och hinner aldrig förstå vad som händer. stått och ätit godis helt lugnt och sen är det över.
en gång, senaste avlivningen, så klickade pistolen TRE gånger. Det var fruktansvärt. Hästen blev rädd och mycket stressad, fy det var hemskt.

Men återigen, det hör INTE till vanligheterna och jag skulle använda bult igen denna händelse till trots. Inte heller injektion är 100% och då väljer jag bult som när det tar, tar ögonblickligen.

många kramar
/Mackan

Måste fråga om du vet varför dom har tagit bort detta:confused: Behövs då inte ett veterinär intyg på hästen eller används köttet till lejonmat eller dylikt. Vet att kalvar körs till djurparker och blir mat där är det samma för hästar?

Har varit med om att bultpistolen klickat två gånger och visst hästen förstår ju inte det men vi ägare fattar ju allt. Sist dom var ute så behövde man inte hålla hästen utan vi stog kvar i stallet och killen kom in med grimman och allt var klart. Blodet från hästen behövde inte vi ta hand om nu, det fanns tankar i släpet.
Har enbart fått hästar avlivade med bultpistol hemma på gården så det känns som det ända rätta.

Jag har också varit med om att bultpistolen har klickat men som ovanstående just sa, det rör ju inte hästen. Det ända som händer hästen när han står och äter ur sin godishink är att det låter klick i pannan. Jag försår inte hur det kan göra en häst stressad om det nu inte var så att det var ägaren som fick panik.?!

Bult absolut! Fruktansvärt m sprut,tar enomr tid och får spruta många ggr om det vill sig illa!Har själv varit med om detta på en liten shettis och det var det värsta jag varit med om.
Bult går på en gång och om du håller i så går du därifrån innna hästen avblodas.

Bult absolut! Fruktansvärt m sprut,tar enomr tid och får spruta många ggr om det vill sig illa!Har själv varit med om detta på en liten shettis och det var det värsta jag varit med om.
Bult går på en gång och om du håller i så går du därifrån innna hästen avblodas.

Läser du inte inläggen innan du svarar? Somnulose går lika snabbt som bultning, hästen tvärdör.

Min häst avlivades med spruta, han gjorde inte en enda rörelse efter att han fick sprutorna.
Har aldrig hört talas om metoden med bultpistol först och sedan spruta, men verkar smidigt det med. speciellt på stickkänsliga hästar.
Ni som avlivat med bult och där dom avblodat hemma, har övriga hästar reagerat på lukten??

Haloj! Stackars dej, vet hur du känner dig nu. ´Men hästen ska inte behöva lida för ditt välbefinnande. Så intalar jag mig var gång jag måste ställas för sådant här faktum. Jag jobbade ett år hos en veterinär och var med vid avlivningar av många djur. När det gäller hästar så finns det ju bult eller spruta. Min häst avlivades med bult och jag ångrar det idag.
Med spruta dör de flesta hästar innan hela injektionen är insprutad, det är en överdos av sövningsmedel de får. Så det enda "obehagliga" är sticket, sedan kommer det lugnande ruset och sedan är de borta. Till alla som skrivit "jag var med om en häst som fick spunk osv", egna erfarenheter eller hörsägen? Idag händer det en på miljonen (kan inte exakta siffror, men väldigt sällan) att en häst istället för att bli lugn flyger i taket. Som säkerhet har alltid veterinnären med sig en bultpistol. Men det är inte ofta den används. Ofta blir hästen nervös när ägarn blir det. Då påverkas de inte lika fort av medlet.
Är din häst spruträdd, välj bultpistolen. Annars? Jag vet vad jag skulle välja. Är det inte alla människors dröm att bara få somna in, känna att all smärta bara försvinner och att allt runt omkring en tonar bort?

Jag har varit med och avlivat både med bult och spruta. Skulle helt klart välja bulten om det är möjligt eftersom det går så snabbt att hästarna inte hinner reagera. Sprutavlivningen har gått bra när jag varit med, men processen känns lite mer utdragen och jag tyckte att hästen reagerade innan den dog vilket inte händer med bult.

Aldrig kul med avlivning, men det är ju å andra sidan det enda tråkiga med att vara hästägare... Lycka till!!! Det känns bättre när det är gjort!

jag tog spruta på mitt hbl. gick lugnt o smärtfritt hon la sig ner o somna in stilla.. inge mer med de!

Oj, inläggen i denna tråden var bland det sorgligaste jag läst på länge... inser att jag kan vara lycklig över att ha en frisk häst som är 9 år... o efter att ha läst detta hoppas jag hon lever i typ 20 år till!!!

Hej.. det är aldrig roligt att avliva sin häst/ponny. Har tyvärr varit med om två stycken på samma år. Först var det min fullblods valack som vi tog bort pga sjukdom samt en kompis fjordvalack pga av ålder. Vi använde bullt pistol på båda. Kom ut en med lastbild, han var jätte trevlig och så. Gick snabbt och enkelt. Hästarna märkte inget! Rekomenderas...

Ni som avlivat med bult och där dom avblodat hemma, har övriga hästar reagerat på lukten??

Blodet lades på gödselstacken pga brist på bättre ställen. Gick bra, ingen verkade reagera på lukten. Ändå ligger stacken precis på baksidan av stallet.

Hej alla ni som har eller måste genomföra det jobbiga som en avlivning är. Beslutet och medverkan i alla fall..

Egentligen borde väl min historia förpassas till glömskans djupa hål, men som terapi och en påminnelse om att hur noga man än är och förbereder sig mentalt och praktiskt, så kan det gå helt åt h-te.

Det är bara att acceptera och försöka komma över.

Jag fick en ponny "på köpet" när jag tog hand om en häst där ägaren var i livskris. Ponnyn var 26 år och fick framåt jul en kraftig fångatack (som hon haft mycket förr också). Hon som förmedlade hästarna till mig och som jag hyrde in dem hos tyckte att det var det enda vettiga att avliva då ponnyn bara kom i andra hand och inte mådde bra.
Stallägaren diskuterade med mig och ägaren om olika metoder. Ponnyn var tydligen livrädd för karlar, sprutor, transporter och allmänt nervös.

Så alternativet som skulle vara bäst för hästens skull var att leja en proffessionell slaktare som skjutit hästar och andra djur i många herrans år.
OK sa jag, nog skulle jag klara av att vara med och låta den fina lilla ponnyn slippa sina plågor. Jag planerade att hon skulle stå en bit upp mot skogen där det var belyst, ätandes god mat ur en låg bunke så slaktaren inte skulle kunna missa eller hästen bli rädd.

Jag berättade då han kom att jag var orolig att hästen skulle rycka till och ville ha förklarat hur det skulle gå till. mannen avbröt med att han hade gjort det här i hundra år och det går nog bra (lilla vän typ..)

Det som hände var att pistolen klickade, han sa va faan, tog tag i grimman och skjöt om, hästen kastade sig och välte över, jag tappade grimskaftet. Hästen raglade iväg och fattade galopp. Hon sprang ner och in i stallet till sin vän (min häst nu) och stod där och åt lite hö. Vi följde blodspåren, jag chockad och skrikande, Skjutna hästar ska väl för f-n inte SPRINGA!!!

Mannen var helt chockad han också, mumlade att hästen skulle ledas upp igen men jag tvingade honom att skjuta igen utanför stallet. Den gången gick det bättre. Ponnyn sprang alltså ner med halva huvudet borta och blodet skvalande som ur en kran. Jag har haft mycket jobbiga drömmar efter det här och det blev inte bättre av att hela resten av vintern och våren gå igenom en enorm plodpöl till hagen...

Jag har varit med om att bultpistolen gick inte gick av, 2 gånger, bytte fjäder efter första, bultpistol efter andra. Men hur mycket tror ni att hästen reagerar på en bultpistol som klickar??
PL

Hästen - inte särskilt mycket. Ägaren - en hel del och historier uppstår.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2