Bultpistol eller spruta?

Sv: Bultpistol eller spruta?

Skjuten med halva huvudet borta? Det gjordes alltså inte av en prof. slaktare... Sen låter det väldigt osannolikt att hästen skulle vara i stånd till att springa i det tillståndet. Och att blodspåren var kvar hela vintern och våren? Dom borde ha försvunnit med väderväxlingarna.

Det låter bara så osannolikt.

//TT - skeptiker.

visst kan saker och ting gå tokigt. fast vilken metod man än väljer så finns alltid risken.

mina värsta minnen har varit med injektion, där hästen kämpat imot mkt. orkar inte utveckla det mer, men OFTAST går det bra oavsett hur man väljer att göra. det finns skräckupplevelser på alla metoder, beroende på vem man frågar.

det ända jag skulle låta bli att rek. är den "gamla" avlivningsvätskan som i värsta fall kan ta väääldigt lång tid innan hästen "gett upp" och dör. hur det än är så kan man inte alltid välja själv hur man vill ha det, utan får "ta skeden i vacker mun". även om det inte blir som det va tänkt så kan det fortfarande vara "det skonsammaste"

Hästen raglade iväg och fattade galopp. Hon sprang ner och in i stallet till sin vän (min häst nu) och stod där och åt lite hö. Vi följde blodspåren, jag chockad och skrikande, Skjutna hästar ska väl för f-n inte SPRINGA!!!

Mannen var helt chockad han också, mumlade att hästen skulle ledas upp igen men jag tvingade honom att skjuta igen utanför stallet. Den gången gick det bättre. Ponnyn sprang alltså ner med halva huvudet borta och blodet skvalande som ur en kran. Jag har haft mycket jobbiga drömmar efter det här och det blev inte bättre av att hela resten av vintern och våren gå igenom en enorm plodpöl till hagen...

för det första så äter inte skjutna hästar hö :confused: det räcker med att en häst blir "lite" stressad för att den ska sluta äta. missade detta första gången jag läste.

sedan är det ju som tampass skrev att blodet försvinner snabbt, blir knappast kvar både vinter och vår. brukar gå bort av sig själv på 1-2 veckor.

har faktiskt haft turen att slippa uppleva "vådaskott" så jag vet inte hur det blir. men med ett "lyckat" skott så blöder det minimalt om äns alls ur det lilla hålet i pannan som slaktmasken efterlämmnar.

Jag tyckte också att det hela var helt osannolikt. Som första tanken var, skjutna hästar ska ligga ner stilla, inte springa iväg. Jag trodde i nästa stund att slaktaren ( har i efterhand hört att han slutat "ta" hästar för det där var det värsta han varit med om, sådan tur har jag. Han var vän till stallägaren och kom därför på fritiden för att hjälpa...) missat helt, men sedan såg jag ju blodspåren som tilltog i styrka ju längre ner mot stallet vi sprang.

Ingen mening att vältra sig i tragedin som hände, men det var just så hemskt.

Blodet kom upp vid varje töomslag, vi hade mycket snö vid tillfället och det dröjde med nysnö som kunde dölja eländet. Mot våren var sanden mörk tills allt regnat bort.

Och jo, om inte skottet tagit in i hjärnan utan "bara" avlägsnat sidan av skallbenet så antar jag att hästen kan springa.
Hon var antagligen chockad själv och såret var så stort att hon inte kände direkt smärta (sårchock har man ju hört om) så för att lugna sig stor hon och tuggade tafatt på höet utanför min hästs box men blev mer o mer ostadig på benen eftersom blodet snabbt rann ut.

Vad jag menar med att dra upp den här nu fem år gamla incidenten är att hur man än försöker säkra sig kan det gå på tok, så om någon fler råkat ut för något liknande och anklagar sig själv för att inte ha förutsett det ena eller andra.. Gör inte det.
Det är bara att försöka bearbeta och smälta, och sörja. Har behövt lite proffessionell hjälp för att få ur mig synen av det hela.

Det började som en vanlig luciakväll då jag skulle stålsätta mig, se till att ponnyn fick ett lugnt avslut och sedan titta på luciatåg med kusinerna.
Och det slutade med något som en som inte är djurbiten kanske skulle se som något så jättehemskt (så mycket djur som slaktas..), men för oss som var med om det var det en fruktansvärd upplevelse.

Så jag ger nog inga råd i den här frågan. Bävar tills det blir dax igen med några av våra egna hästar.

Har dock tänkt ibland, om inte karlsloken varit så arrogant och gjort på sitt sätt hade det gått bra. Dvs tagit det lugnt och lyssnat på en ung jänta som vill dutta på med havrehinken.

Hej alla ni som har eller måste genomföra det jobbiga som en avlivning är. Beslutet och medverkan i alla fall..

Egentligen borde väl min historia förpassas till glömskans djupa hål, men som terapi och en påminnelse om att hur noga man än är och förbereder sig mentalt och praktiskt, så kan det gå helt åt h-te.

Det är bara att acceptera och försöka komma över.

Jag fick en ponny "på köpet" när jag tog hand om en häst där ägaren var i livskris. Ponnyn var 26 år och fick framåt jul en kraftig fångatack (som hon haft mycket förr också). Hon som förmedlade hästarna till mig och som jag hyrde in dem hos tyckte att det var det enda vettiga att avliva då ponnyn bara kom i andra hand och inte mådde bra.
Stallägaren diskuterade med mig och ägaren om olika metoder. Ponnyn var tydligen livrädd för karlar, sprutor, transporter och allmänt nervös.

Så alternativet som skulle vara bäst för hästens skull var att leja en proffessionell slaktare som skjutit hästar och andra djur i många herrans år.
OK sa jag, nog skulle jag klara av att vara med och låta den fina lilla ponnyn slippa sina plågor. Jag planerade att hon skulle stå en bit upp mot skogen där det var belyst, ätandes god mat ur en låg bunke så slaktaren inte skulle kunna missa eller hästen bli rädd.

Jag berättade då han kom att jag var orolig att hästen skulle rycka till och ville ha förklarat hur det skulle gå till. mannen avbröt med att han hade gjort det här i hundra år och det går nog bra (lilla vän typ..)

Det som hände var att pistolen klickade, han sa va faan, tog tag i grimman och skjöt om, hästen kastade sig och välte över, jag tappade grimskaftet. Hästen raglade iväg och fattade galopp. Hon sprang ner och in i stallet till sin vän (min häst nu) och stod där och åt lite hö. Vi följde blodspåren, jag chockad och skrikande, Skjutna hästar ska väl för f-n inte SPRINGA!!!

Mannen var helt chockad han också, mumlade att hästen skulle ledas upp igen men jag tvingade honom att skjuta igen utanför stallet. Den gången gick det bättre. Ponnyn sprang alltså ner med halva huvudet borta och blodet skvalande som ur en kran. Jag har haft mycket jobbiga drömmar efter det här och det blev inte bättre av att hela resten av vintern och våren gå igenom en enorm plodpöl till hagen...

Fyyyyy!!!!!
Min största skräck det där!
Jag funderar faktiskt på att plegga min kille innan...

har jag fattat rätt så sköts din häst med gevär :confused: eller ?

med bult vill inte våran "slaktare" att hästen ska stå med lågt huvud, det blir ju inte så bra/lätt för denna att utföra ett bra jobb då. helst vill han att man slår grimmskaftet runt ett träd eller dyl. eftersom det inte är helt ovanligt att det blir ett "ryck" när hästen faller (vilket även kan hända med den nya avlivningsvätskan, men det är ju mer en reflex som hästen inte lider av)

det låter som om du haft tidernas otur iallafall. har tagit bort många hästar genom årens lopp, både hemma och på slakteri. det har oftast funkat bra, har bara haft missöde med den gamla avlivningsvätskan.

bra att du fått hjälp att bearbeta det hela. hade själv en "misslyckad" avlivning i början på -80 som tog mig många år att komma över.

Jag är ingen vapenkännare, helst hade jag velat haft en djuplodande intervju med slaktaren innan och tagit reda på alla fakta. Men det var en liten kort pistol han använde.
Kontrollmänniska i mig skrek inombords, men han var inte på humör att prata så mycket och tog s.a.s saken i egna händer och drog till sig hästhuvudet i grimmans nosdel.
Han tänkte nog att en så klent russ skulle han kunna hålla still, men hon flippade totalt av att hållas fast och knyckte bakåt.:(

ok. en bultpistol är ingen "riktig" pistol, utan mer som samazel skrev tidigare -typ en skruvdragare i utseendet med en knapp på som utlöser bulten som far in i pannan. sedan kan den mekanismen utlösas av krut eller tryckluft beroende på var den ska användas. på slakteriet här används en med tryckluft, den som lantbrukstjänst använder löser ut bulten på krut.

det är ju ofta stor skillnad på hur saker sköts beroende på om det är en "hemslaktare" eller ett företag som bedriver den typen av verksamhet. här finns "hemslaktare" som använder så uråldriga metoder som bult och klubba. visserligen har jag inte hört något om att dom har tagit hästar här, men väl nötkreatur och grisar. inte så ovanligt att den lösa "bulten" flyttar sig/glider undan när dom "klubbar".

man har rätt att få svar på dom frågor man ställer, det får man tom. på slakteriet.

Skräckhistorier om avlivningar finns det hur mycket som helst. Hursomhelst, med bultpistol så finns det små risker med att det skulle bli tokigt. Det som är med bultpistol är att hästägaren kan tycka att det ser otäckt ut, men allt det otäcka sker ju efter att hästen är borta.

Att se avblodningen i det här fallet var som att dra en djup suck av lättnad. Det var inga problem. Då visste jag ju definitivt att hon var borta. Ett kusligt lugn spred sig och jag vinglade iväg och blev religiös tror jag, som en tröst började jag mumla om att hästen skulle till ljuset och bad att hon skulle förlåta oss och få lugn och frid osv...

Det är ett dilemma det här. Själv vill jag inte ge spruta pga av stress och risken att det inte tar på rätt sätt på en gång. Och att skjutsa iväg våra underbara kämpar och skyddslingar till ett slakthus känns som ett svek. De lär tro att det är dax för start eller träning och så... nej huga..

Hellre då ta dom hemma. Men inte med någon slaktare förmedlad av någon annan, förmodligen var det för att få ner kostnaden. I det här fallet blev det såklart ingen kostnad. Han pep iväg så fort halsen var uppskuren.

Känner en "kan självare" som sysslar med allt från att sota skorstenar, fixa bilar, dra el och slakta djur åt folk. Skulle aldrig själv släppa den mannen nära hästarna då den dagen kommer. Han har många grader för lite empati för djuren, men det vet ju inte dom som hör talas om honom och ringer när det krisar sig eller hoppas att det ska bli billigare än en riktig slaktfirma.

Fast han som sköt ponnyn jobbade som proff. slaktare...

dom hästar som kan slaktas på slakteriet har jag tagit bort där. och det känns absolut inte som något svek.....

hur hemskt det är, är bara ännu en "skröna" ingen större skillnad på att bulta där eller hemma, särskilt inte om hästen är van vid att transpoteras. inte någon av dom hästar vi tagit där har varit mer stressade än dom som fallit hemma.

Bultpistol hemma. Jag har sett när man har avlivat med spruta. Och aldrig säger jag bara.!!

Synd att skrämma upp människor utan förklaring..... Det du har varit med om kanske är ett undantag. Liksom många avlivningar med bultpistol som man kan läsa om ovan och som jag också har sett med egna ögon.
Om man använder det "nya" avlivningsmedlet för häst och man har en erfaren veterinär som sprutar enligt anvisning. Så går det mycket snabbt och hur bra som helst.

men det kan förekomma reaktioner även på den nya vätskan. (ungefär som med bult) tror dock inte hästen märker av något utan mer att det är en reflex. den hästen jag skrev om förut som togs med den nya avlivningsvätskan i sommras (med lungnande först) reste sig och slog över när vätskan gick in, hästen va död då den landade men ägaren va ju förtvivlad och tyckte det va jätteotäckt.

därimot så tycker jag att den nya vätskan är lika bra som att bulta-ingen skillnad.

Det är det jag menar. Det kan alltid hända något oönskat oavsett metod. Det viktiga med det nya medlet är det injiceras efter rekommenderad injektionshastighet.

Har varit med en gång och då avlivades det med spruta. Det gick jättebra, stod och höll honom och klappade medan han sprutades. Vet. hann precis få ut kanylen ur halsen så rasar han ihop stendöd, var död innan han nådde marken. "Satte" sig på rumpan och sen ner åt sidan.
Själv hade jag helst tagit bultpistol, med tanke på vad man hört om sprutan, men vi kunde inte riktigt välja eftersom hingsten stod med brutet ben inne i stallet. Vet. ville inte skjuta honom när vi hade hästar i närheten och det gick inte att flytta honom (framben rakt av ovanför knäet)

Jag har inte så jättemycket erfarenhet, men kan ju berätta om det jag varit med om. Jag pluggar till veterinär och är snart klar, jobbade som tillförordnad vet i somras.

Bultpistol tycker jag helt klart är det bästa för djuret, de står i lugn och ro tills det smäller. Det obehagliga för djurägaren är ju avblodningen, har inte varit med om att spruta med avlivningsvätska efteråt, men det verkar ju som ett bra alt om djurägaren inte vill se blod?
Ang snedskjutningar så har jag sett en kalv bultas snett en gång. Den bara stod kvar medan hon laddade om. Även om bulten missar hjärnan får sig ju skallen en ordentlig smäll så kalven blev nog rätt borta ändå.
Ni som är oroliga över "grova karlar som skrämmer hästen" kan ju be en veterinär komma ut och bulta hästen, de flesta är ju tjejer nuförtiden : )

Jag har sett en häst avlivas med Somulose (det "nya" medlet). Hästen hade fått lugnande innan och det hela gick jättefort. Hästen tog bara ett par riktigt djupa andetag och stöp sedan i backen. Har dock hört att vissa individer inte svarar ordentligt på Somulose så föreloppet kan bli rätt långdraget.
Det sämsta med att avliva med spruta är att man måste sätta en permanentkanyl (det rekommenderas iaf starkt), många hästar tycker inte det är så superspännande att bli stuckna i halsen och sen få kanylen fastsydd (ja, det måste man göra).
I somras avlivade jag en häst med thiopental och avlivningsvätska (pentobarbital) dvs den gamla metoden (jag hade inte tillgång till Somulose). Det jobbiga här är att man får trycka in så mycket, flera sprutor, så det tar ju lite längre tid. Efter ca 1,5 sprutor drog hästen en suck och ramlade i backen, det hela gick väldigt lugnt och fint.
Vad gäller val av avlivningsvätska vet jag att vissa veterinärer inte vill använda Somulose då det är så fruktansvärt giftigt. Får man ett stänk i ögat måste man åka raka vägen till akuten för att överleva, inte så kul. Tror alla använder en skärm framför ansiktet när Somulose används, men olyckor händer så lätt.

Om man ska vara med eller inte vid avlivningen tycker jag beror helt på hur upprörd man blir. Hästen har ingen som helst glädje av en hysteriskt gråtande matte utan då är det bättre att avstå.
Kan man behålla lugnet är det ju dock bra om någon hästen känner kan finnas med för att den ska känna sig så trygg som möjligt.

På hästfronten har jag bara varit med om avlivningar med spruta. (Vi har avlivat en gång på slakteri med bult men då svek modet mig på väg in i gången men min :love: pappa följde hästen hela vägen och var med till slutet, däremot gick det fort. Jag hann bara gå ut och stänga transporten så kom pappa tillbaks med pålles grimma).

Häst ett blev dålig en lördag natt och veterinären som kom (en av de bästa häromkring) hade bara med sig spruta så vad skulle man göra? Klockan var runt 03.00 så att hitta en bult var inte det lättaste. Damen låg på golvet med huvudet i mitt knä och fick sin spruta och somnade in så stilla. Hon var redan på väg ifrån oss så sprutan var egentligen bara en "påskyndning" av det hela.

Häst två hade en planerad avlivning. Jag velade mellan bult och spruta men det blev till slut en spruta på henne med. Jag tror jag hann räkna till fem från det att veterinären började att spruta tills att hon lyfte huvudet, spetsade sina öron och föll ner till golvet.

Båda dessa damer är begravda hemma sida vid sida av min underbara pappa samt en person i närheten som har grävare.

Kalvar har jag varit med och avlivat med bult. Det är en snabb metod, det värsta för personen brevid är nog ljudet och blodet.

Jag skulle kunna välja bult till min dam som jag har nu och det tror jag har att göra med att jag har träffat han som utför bultningen häromkring i kosammanhang och det är en kanontrygg människa som jag känner att både jag och hästen skulle kunna lita på. Däremot kommer jag så långt som det är möjligt att begrava hästarna hemma och inte skicka iväg deras kroppar.

Får man gräva ner hästen som vanligt när den avlivas med spruta eller krävs det ngt särskilt? med tanke på hur gitftigt avlivningspreparatet är? kom bara att tänka på det...:confused:

Jag har varit med om både bult och spruta. Hemma på ridskolan, har deras hästar bara tagits bort med spruta, har gått lugnt och fint alla gånger och hästen har varit borta inom några sekunder. Första gången jag var med, trillade hästen (halvstort halvblod) bakåt och sedan ner på sidan, vilket gör att huvudet smäller ljudligt i betongen. Lät riktigt hemskt, men veterinären förklarade mkt snällt att hästen var död redan innan den slog i huvudet. De andra gångerna har det också gått mkt bra med spruta.

Min egna häst togs bort med bult för snart ett år sedan, men vi var på klinik. De ville inte att jag skulle vara med, trots att jag frågade flera gånger, de sa istället att "bättre att du kommer in senare, när vi har avblodat så kan du sitta där så länge du vill sedan, kanske rätt ändå. Jag stod utanför rummet hela tiden, men det värsta var ju ändå när man hörde hur de spolade rent golvet från blodet. Men jag får väl lite skylla mig själv som stod så nära dörren.. Allting gick iaf väldigt lugnt till sa veterinären, och det tror jag verkligen också..

Så, jag tror att så länge du har rätt veterinär som du litar på och som du vet gör ett bra jobb så tror jag egentligen inte att det spelar någon roll.. Jag ville verkligen ta bort min på klinik, hade inte klarat av att ta hem henne och sedan gå och vänta på en dag..

Får man gräva ner hästen som vanligt när den avlivas med spruta eller krävs det ngt särskilt? med tanke på hur gitftigt avlivningspreparatet är? kom bara att tänka på det...:confused:

Vi pratade med miljökontoret i vår kommun och sedan skickades det pappar till länsstyrelsen och dom gav grönt ljus (jag tror att miljökontoret skötte kontakten med ls).
På gamla tanten faxade vi in hur hon var avlivad och på den andre sa vi bara att hon skulle avlivas med spruta. Vi fick önska plats och fick det beviljat. Dom fick däremot inte ligga i närheten av något vatten.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka