På hästfronten har jag bara varit med om avlivningar med spruta. (Vi har avlivat en gång på slakteri med bult men då svek modet mig på väg in i gången men min
pappa följde hästen hela vägen och var med till slutet, däremot gick det fort. Jag hann bara gå ut och stänga transporten så kom pappa tillbaks med pålles grimma).
Häst ett blev dålig en lördag natt och veterinären som kom (en av de bästa häromkring) hade bara med sig spruta så vad skulle man göra? Klockan var runt 03.00 så att hitta en bult var inte det lättaste. Damen låg på golvet med huvudet i mitt knä och fick sin spruta och somnade in så stilla. Hon var redan på väg ifrån oss så sprutan var egentligen bara en "påskyndning" av det hela.
Häst två hade en planerad avlivning. Jag velade mellan bult och spruta men det blev till slut en spruta på henne med. Jag tror jag hann räkna till fem från det att veterinären började att spruta tills att hon lyfte huvudet, spetsade sina öron och föll ner till golvet.
Båda dessa damer är begravda hemma sida vid sida av min underbara pappa samt en person i närheten som har grävare.
Kalvar har jag varit med och avlivat med bult. Det är en snabb metod, det värsta för personen brevid är nog ljudet och blodet.
Jag skulle kunna välja bult till min dam som jag har nu och det tror jag har att göra med att jag har träffat han som utför bultningen häromkring i kosammanhang och det är en kanontrygg människa som jag känner att både jag och hästen skulle kunna lita på. Däremot kommer jag så långt som det är möjligt att begrava hästarna hemma och inte skicka iväg deras kroppar.