Bultpistol eller spruta?

Sv: Bultpistol eller spruta?

Om du känner att du vill skriva mer är det bara att skriva. Jag "lyssnar" gärna...

Tack, det betyder mycket att det finns likasinnade som har ork och tid att "lyssna".

Något som känns tungt är de andra hästarnas reaktion, de har förlorat sin absoluta ledare, han var deras mentor som alltid styrde och ställde men med varlighet.
Hej igen!
"Skönt" för dig att det är gjort även om det så klart är sorgligt. Jag vet precis hur du känner dig. Tänk på att det måste ha varit härligt för honom, att få ha den fördelan, att få lämna jordelivet som den ledare han alltid varit! Om du väntat för länge med detta beslut hade han tacklat av ännu mer och de andra hästarna hade börjat kämpa om att ta över hans ledarskap, då de skulle se möjligheten. Det hade varit förnedrande för honom...
Jag har PM:at dig.

Tusen tack för värmande ord och för att du delar med dig av erfarenheter liknande min. Betyder mycket för mig just nu.

?????
Först skriver du att man inte får gräva ner hästen alls vilket uppenbart är fel.
Sen skriver du att man måste ha tillstånd från miljökontoret vilket är delvis rätt.
Lagen ger möjlighet för LÄNSSTYRELSEN att rutinmässigt ge dispens för nergrävning av hästar på vilkor att miljökontoret godkänner platsen.
PL

Ok, jag glömde ett "egentligen" vilket kanske kunde vara uppenbart eftersom jag annars skulle säga emot mig själv?
Ang länsstyrelsen eller miljökontoret är det svårt att hålla reda på vem som gör vad, tack för infon där.

Igår när jag kom hem från jobbet hittade jag min häst med ett vidrigt benbrott. Inte mycket att göra utan jag ringde till veterinären som kom på 5 minuter. Hästen fick en lugnande spruta, jag stod hos honom hela tiden, sen fick han en spruta med avlivningsmedel och det tog ca 1 minut innan det hela var över. Allt gick väldigt lugnt och fint till. Han hade inga ryckningar och behövde definitivt inte lida. Veterinären sa att han var medvetslös redan innan han ramlade ihop. Jag kan verkligen rekommendera avlivning med spruta. Idag kom det en firma och hämtade honom. Jobbigt, men de var väldigt proffesionella. Lycka till med ditt val!

Usch stackars dig!:(
Jag blir lite rådvill för folk säger ju bra saker om båda metoderna...
Vad skönt att allt gick bra för er trots att det säkert ändå var jobbigt.

Det kommer att bli bra vilket sätt du än väljer. Fast själva avlivningen är inte det jobbiga, det är det som kommer efteråt.

där håller inte jag riktigt med. om man har en planerad avlivning framför sig, så tycker jag att det är riktigt jobbigt den tiden fram tills det är gjort. sedan känner iallafall jag lättnad över att "det är gjort" och hästen är på en bättre plats, och man vet att allt gått bra. slipper tänka på alla "om" mer. tycker det är jobbigt när man ska sköta hästen varje dag och veta att snart är det dax.

när man som i ditt fall måste ta ett beslut akut, utan att mentalt förbereda sig tycker jag att det jobbiga kommer när man "har tid" att känna efter, dvs. efteråt.

styrke kramar till er båda

har erfarenheter av både bult och spruta. Med sprutan så får hästen lägga sig ne själv där och det går väldigt smärtfritt. Dessutom så behöver man inte avbloda som man måste göra när man bultar.
Jag tycker hästen får en värdigare avlivning.

Har sett många bultningar och jag tycker det är vidrigt, hästen (urinerar och skiter ner sig) Det blöder ur huvudet och när man ska bloda den så väljer dom flesta att hänga upp hästen i frambenen. När allt blod är ute så ser hästens hals (stort sett hela hästen) ut som ett lik. Oftast är det inte den bilden man vill ha med sin häst.

Sen kan man ju ta ställning till vad det spelar för roll om man inte ser? Har man skaffat sig ett djur så tycker jag att man ska vara med till slutet :)

att vara med till slutet innebär inte att man måste vara med efter att hästen faktiskt dött. dessutom är det inte alltid det bästa för hästen. en upprörd matte/husse gör mer "skada" än "nytta".

att hästen "lägger sig själv" om den sprutas är ju inte så säkert (har varit med om både och). hästen brukar falla/rasa ihop av både spruta som bult. och när den döda hästen hämtas av kadaverbilen så lyfts/släpas den in i containern/lastbilen oftast i frambenen oavsett metod, slaktar man på slakteri hissas dom upp (i bakbenet) för avblodning då ägaren gått ut efter skottet och grimman tagits av. (dom avlivningar hemma med bult jag varit med på så har hästen avblodats liggande på platsen den föll)

det blöder oftast inte i huvudet vid bultning (möjligen några droppar) och inte skiter/urinerar den mer än vid spruta, en del gör det, andra inte (när musklerna "dör" kan innehållet i tarm och blåsa "släppas"). pricis som att en del kastar sig/reser sig eller bara säckar ihop på båda metoderna

det är faktiskt lika smärtfritt/snabbt oavsett man bultar eller ger spruta (förutsatt att det är den "nya" vätskan. den gamla kan ta ganska lång tid och vissa individer "kämpar imot" rätt bra.)

sedan är det ju helt beroende på vem man frågar och dennes erfarenheter.

Jag har tänkt att jag ska hålla min häst men titta bort. Men jag vill nog gärna vara med honom till sista stund.
Jag vill inte se när de avblodar och drar upp kroppen på lastbilen. Då är han ju ändå borta och det finns inget mer jag kan göra för honom då.
Den 15e ska vi till kliniken och då ska det bestämmas om han ska fortsätta leva eller inte. Troligtvis blir det inte så.
Jag kommer nog att fortsätta att älta i den här tråden fram tills dess...

Tack för era svar!

usch, vilken jobbig väntan/ovisshet för dig. tänker på er.
vilken "metod" du än väljer om det skulle bli aktuellt så går det oftast väldigt bra/lugnt till. det är inte så dramatiskt som man kan tro. det blir bättre sedan när det är klart, även om det inte känns så just nu.

jag har en gammal shettis som är 35 år(har haft henne i 26 år), hon är visserligen fortfarande pigg/frisk men jag undrar varje dag hur länge till ? kommer jag att kunna se/avgöra själv när det är dax ?
eller är hon bara "borta" en dag ? börjar få rejält ont i magen för det :crazy: ett "dilema" jag inte upplevt förut.

ursh vad sorligt, jag börja redan nu tänka på det med min underbara vän, hon är bara 6 år och mår prima men amn tänker ju så ändå:cry: jag skulle aldrig vilja lämna henne att dö utan mej ,men jag vet inte om jag skulle klara av att hålla henne, jag får nog en psykisk kollaps efetråt. det skulle vara hemskare än att se en människa dö. ursh men i i sånt samanhang får jag tänka enbart på hästen och tänka på mej själv efteråt och om jag måste in på psyket eller inte:cry:

Jag skulle välja bultpistol. Har varit med om spruta som misslyckades. Hästen hade fått finadyn ca 14 dar. Vi valde att spruta avlivning eftersom förra hästen gick det så bra med. Hästen snedtände när när vätskan kom in. Blev helt tokig. Jag är glad att det var min sambo som höll i henne. Jag hade aldrig klarat att hålla. Fick ta bultpistol tillslut. Vet trodde det kunde bero på finadynen.

Jag skulle välja bultpistol. Har varit med om spruta som misslyckades. Hästen hade fått finadyn ca 14 dar. Vi valde att spruta avlivning eftersom förra hästen gick det så bra med. Hästen snedtände när när vätskan kom in. Blev helt tokig. Jag är glad att det var min sambo som höll i henne. Jag hade aldrig klarat att hålla. Fick ta bultpistol tillslut. Vet trodde det kunde bero på finadynen.

Det låter helt orimligt att det skulle bero på Finadynet!
Det låter snarare som att inte kanylen låg i kärlet som den skulle så att det sprutades utanför kärlet.....

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka