Bultpistol eller spruta?

Sv: Bultpistol eller spruta?

Ingen av mina två har fått permanentkanyl. Inte heller hade någon av dom en skärm för ansiktet. Men det är klart att det skiljer sig mellan olika vet och sen vet man ju inte hur mycket information som går ut och efterlevs till de som redan är i tjänst när det blir preparatändringar sas.

Sitter på jobbet och läser detta. Hoppas det inte kommer ngn kund nu. Jag gråter...Har både hund ,katt och nyligen skaffat första hästen och bara behövt avlivat en katt än så länge. Hemst bara det. Men man vet ju att en vacker dag så...Styrka och mod till alla i den situationen. Kramar.

Synd att du bor så långt från helsingborg. Djurambulansen ger hästen lite lugnande precis innan det är dags, det kändes jättetryggt för mig.

Djurambulansen kommer till oss på fredag då min älskade häst ska avlivas. Jag har hört gott om just djurambulansens handhavande och personal och har därför valt att anlita dem. En del i bekantskapskretsen har höjt lite på ögonbrynen åt att jag är beredd att betala så mycket när det finns andra som tar hälften.

För mig skulle det inte vara möjligt att låta en "grisbil" rulla in i hagen och en lortig gubbe som mest tycker att man är tramsig som sörjer en häst få komma och att detta ska vara det sista min "pojke" ska se i livet. Det känns fullkomligt blytungt dessa dagar och jag har svårt att vara i närheten av honom, detta att ha beställt en dag och gå och vänta på att den dagen ska komma. Man känner sig som en bödel. Det kvittar att man försöker få perspektiv på det, det är ju en häst inget barn och ändå går det inte att skaka av sig. Tankarna far hit och dit, alla hans saker, hans sadel o träns som kommer att hänga där som utropstecken i sadelkammaren, hans box som ska tömmas, ska namnskylten få sitta kvar där ett tag? Det är ju "hans" plats. Man får gå undan emellanåt och ta ett djupt andetag och bara släppa tanken på fredagen.

Jag tror att det kanske hade varit lite lättare om det varit något akut och inte som i vårt fall en långsam försämring.

Bultpistol låter ju fruktansvärt våldsamt men enligt vad man har berättat för mig så verkar detta vara det mest skonsamma för hästen och jag hoppas att de har rätt.

Jag gråter när jag läser din tråd för där är jag nog om en månad eller så...
Jag tänker precis som du med alla saker och boxen och namnskylten...
baby...jag vill inte att han ska dö...jag kommer sakna honom så himla mycket...
Jag ska tänka på dig på fredag. Det kommer säkert att gå jättebra...

Jättekram från Ville

*KL*
Usch vad sorglig tråd. Jag började grina när jag lästa Zandrahs inlägg. :cry:

En i stallet avlivade sin häst med bult inne i stallet. Det var på vintern och stallägare ville inte att killen skulle ta den ute för det skulle bli så blodigt i snön.
Hästen stod med mulen nere i en hink full med havre och mumsade, killen tryckte och pang så föll hon i golvet, bara rätt ner, borta direkt. Avblodningen kollade jag inte på.
Sen vinschade dom ut kroppen och upp i lastbilen, det blev långa blodspår i snön.
Jag tycker det var en dålig idé att avbloda inne i stallet. :crazy:
Men ingen av hästarna reagerade på det när dom sen kom in på kvällen. Dom hade såklart städat..

Sen har jag lämnat över hästar som ska avlivas. Klippt av pannluggen och gett dom till han som sköt dom. Dom sköts med ett skott i pannan. Tror han hade nåt slags gevär.
Jag tyckte det var fruktansvärt jobbigt fast jag inte ens kände hästarna och inte ens kollade på, men jag hörde skotten och jag började nästan grina.
Kan inte ens tänka på den dagen jag måste avliva mina.

Jag tror att det kanske hade varit lite lättare om det varit något akut och inte som i vårt fall en långsam försämring.

Jag tycker inte att det är lättare eller mindre sorgligt om det har ett akut/snabbt förlopp. Snarare mer chockartat, vilket medför att jag inte är i stånd att fatta rätt beslut, eller över huvudtaget veta vad som är rätt beslut! Jag har vid akuta tillfällen blivit mer chockad och tom i bollen, då allt mest snurrat, så veterinären har fattat det avgörande beslutet åt mig.
Det som jag tycker är jobbigast om man "har tid på sig" är just denna väntan du beskriver..... Däremot så har man ju tid på sig att vända och vrida på problemet så att man säkert vet att man gör rätt. Det blir mindre ältande i tanken efter en sådan avlivning, tycker jag. Fast hur man än vrider och vänder på eländet så är det ju jobbigt, fast på lite olika sätt...

Vi pratade med miljökontoret i vår kommun och sedan skickades det pappar till länsstyrelsen och dom gav grönt ljus (jag tror att miljökontoret skötte kontakten med ls).
På gamla tanten faxade vi in hur hon var avlivad och på den andre sa vi bara att hon skulle avlivas med spruta. Vi fick önska plats och fick det beviljat. Dom fick däremot inte ligga i närheten av något vatten.

I Sverige får man inte gräva ner hästen alls, så det är lite konstigt att du säger "som vanligt"? Man måste alltid ha speciellt tillstånd av miljökontoret om man ska gräva ner hästen.
Annars ska man ringa lantbrukstjänst som transporterar kroppen till en förbränningsanläggning.

Edit: Nu kom visst inte det svaret tramptass citerade med, men när jag säger "du" menar jag inte tramptass.

I Sverige får man inte gräva ner hästen alls, så det är lite konstigt att du säger "som vanligt"? Man måste alltid ha speciellt tillstånd av miljökontoret om man ska gräva ner hästen.
Annars ska man ringa lantbrukstjänst som transporterar kroppen till en förbränningsanläggning.

Edit: Nu kom visst inte det svaret tramptass citerade med, men när jag säger "du" menar jag inte tramptass.
?????
Först skriver du att man inte får gräva ner hästen alls vilket uppenbart är fel.
Sen skriver du att man måste ha tillstånd från miljökontoret vilket är delvis rätt.
Lagen ger möjlighet för LÄNSSTYRELSEN att rutinmässigt ge dispens för nergrävning av hästar på vilkor att miljökontoret godkänner platsen.
PL

Jag vänder och vrider på det mer och mer för varje dag, det känns som om jag aldrig kommer att veta om det är rätt eller fel. Hur vet man det egentligen? Det känns ju så fel att avliva en häst med så mycket livsgnista och som har gett så mycket glädje; och så håller han inte i benen. Kunde han ha gått och mått bra i hagen resten av livet? Är det jag som mår dåligt av att han bara går i en hage? Är avlivningen helt j-la ego? Det snurrar runt, runt i skallen - vad jag känner och tycker, vad andra sagt åt mig i ett par års tid etc etc.

Om en veterinär,som ju har kunskapen och erfarenheten oftast, hade sagt att du gör rätt,det är bäst såhär då hade det varit lite mindre outhärdligt. De säger ju sällan så rakt ut, det är mer att; prognosen är ju inte så god, det avgör du ju själv om hästen passar som sällskapshäst eller om du kanske kan vänta i ett par år och sen sätta igång honom igen.

Ett brutet ben eller någon annan akut händelse hade varit så mycket mer konkret även om det hade varit tungt och chockartat.

Och, klippa av pannluggen, bara en sån bagatell känns som en kränkning. Han som alltid haft den tjockaste pannnluggen, klippt som en skolpojk. Vill de ha undan pannluggen ska vi göra en fin fläta och knoppa den som till tävlingarna, han ska vara putsad och fin, mätt och belåten. Det är helt ologiskt att tänka så, jag vet det, för sekunderna senare kommer han inte att finnas mer.

Hur står man ut att ha djur egentligen?

Jag tycker inte att du ska anklaga dig själv i det här. Fast jag vet hur det känns...
Nu när jag har kollat upp det här med avlivning och så pratade jag med en kvinna på Agria som var jättebra. Hon skulle egentligen bara informera mig om hur det fungerar med försäkringen men det blev ett väldigt bra samtal om det här att fatta det svåra beslutet.

Hon sa att hon hade haft många hästar genom åren och att för varje avlivning blev det bara mer och mer sorgligt. Men hon sa samtidigt att när man har ett djur så har man ett ansvar. Och ibland innebär det ansvaret att se att det är dags att ta farväl. Hon tyckte att det var alldeles för många hästar som hölls vid liv bara för att...
Som fick gå i en lerig hage utan sysselsättning bara för att det skulle leva. Hon sa att om man verkligen har gjort det man kan för att försöka få hästen bra så kan med gott samvete sätta gränsen.

Det tröstade mig att höra henne. Det var nog mycket på grund av det samtalet som jag har vågat tänka att det här nog ändå blir bäst...
Men det är ju inget enkelt beslut i vilket fall...

Glöm inte att din häst vet inte vad som ska hända och vet inte hur gammal den blir eller hur det hade varit om den levt ett tag till. Det är min teori i alla fall och det är nog som du säger, det är du som grubblar och lider.
Och det där med att bestämma sig: Har du frågat veterinären rakt ut? Många veterinärer är så rädda för att ge raka besked och tror att man vill behandla till varje pris och in i det sista. Det lindar in svaret i all välmening. Ta upp med din vet att du velar och har svårt att se situationen klart. Be om ett ärligt svar även om det inte blir så roligt att höra. Fråga hur vet hade gjort om det var hans/hennes häst?
Det är upp till dig att bestämma dig för hur långt du vill låta det gå, men ett sådant rakt svar kan vara en bra hjälp på vägen. En knackig häst som kanske varit hög i rang blir oftast ranglåg och yngre friska förmågor tar över då det ser att ledaren tacklar av. Hur är det på den fronten?
Det är lätt av mig att säga detta som inte sitter i din situation just nu, men en obrukbar häst som ofta mår dåligt skulle jag inte ha kvar. För bådas skull.
Och du behöver INTE klippa av pannluggen..... Låt honom vara ren och fin i stället. Så har jag gjort.

Du behöver inte klippa av pannluggen, jag gjorde det för han som sköt skulle kunna sikta bättre. Sköt ju med gevär och inte bult.

Först vill jag bara säga tack till alla som svarat och peppat eller kommit med andra kloka ord, det betyder otroligt mycket trots att vi inte känner varandra personligen.

Som en sista åtgärd så ska jag ringa till den veterinär som har behandlat honom under det senaste året och som jag tycker att jag har fått förtroende för. Hon hade själv ett sto hemma med liknande diagnos så hon lär förstå mina tankegångar. Jag tror aldrig att jag har frågat rakt ut men flera gånger har jag ställt frågan om hur prognosen ser ut, hur den brukar se ut i de här fallen och när det var dags att sluta med den aktiva behandlingen - jag har fått en del svar men det har alltid funnits en "bakväg" i svaren och det är det som har fastnat eller som jag många gånger har valt att gripa tag i.

Jag fick en tankeställare för ett halvår sen när min annars otroligt vänliga häst faktiskt sparkade och tyvärr träffade en veterinär under pågående behandling, det kunde gått mycket illa och jag var helt oförberedd på en sån reaktion. Man ska inte läsa in en massa eller förmänskliga hästarna men den dagen var det precis som hästens blick och uttryck just då sa precis allt - nu är det nog matte, eller hur?
Det är lite samma blick som jag ser i stallet nu, den där pigga och alltid glada blicken den finns där inte mer. Jag hoppas så att det inte är som jag försöker intala mig själv saker för att må bättre över beslutet.
Jag hoppas att veterinären kan ta bort en del av det sista tvivel som ändå fortfarande biter sig fast.

Tack igen, jag tror att detta är en tråd som är viktig för många, inte bara grundfrågan om med vilken metod man avlivar, utan allt det här runtomkring. Alla vi som har nära relationer till våra djur, (det har säkert de flesta som skriver här på Buke annars hade vi knappast lagt så mycket tid på alla dessa trådar, sorgliga, roliga, intressanta eller "bråkiga"), funderar nog en del kring hur man ska agera i en sån här situation.

Jag kunde inte heller klippa av pannluggen, det kändes som om jag kränkte honom. Jag klippte istället en bit av manen nere vid manken. Jag fick också skorna efteråt, så dem och en bit man är allt jag har kvar efter honom - förutom alla härliga minnen förstås!

När det väl var över kändes det rätt skönt, som om jag äntligen kunde andas igen. Men samtidigt fick jag dåligt samvete, hur kunde det kännas skönt att min älskling var borta!? Men efter några dagar förstod jag att det jag kände var lättnad över att han slapp ha ont längre, inget annat. Han var en tapper och ärlig häst, min älskling och han hade mer ont än han visade för mig. Därför är jag idag övertygad om att jag fattade rätt beslut men det gör inte sorgen och saknaden lättare att bära.

Den jobbigaste tiden var helt klart det som du genomgår nu, när man väl bokat en tid och sedan kan man bara vänta. Min häst fick göra precis det han älskade de sista dagarna i livet och när vår sista stund kom blev den precis så bra som jag hade önskat.

Jag sänder dig mina varmaste tankar i din svåra stund!

Jag har känt precis som AnnikaH beskriver. Väntan är skitjobbig men när det väl är över har jag kännt en otrolig lättnad och det är inget man ska känna skuld över. Man vet att hästen inte behöver må dåligt längre och så småningom kan man känna sig stolt att man tagit sitt ansvar som djurägare.
Du har säkert fattat rätt beslut.

Jag tror förvisso att hon menade "som vanligt" med att hästen läggs ner oskyddad (eller hur jag ska uttrycka det) pga avlivningsvätskan i marken, det var i alla fall så jag tolkade det.

Dom tog en av mina hästar med spruta. Om hästen är rädd om sitt huvud eller nervös så bör man tänka på att det nästan inte går att ta den med bult.Då det är lätt att hästen drar bort huvudet och det är ju inte bra.
Jag var med om att man gått igenom allt det jobbiga innan och lantbrukstjänst var på plats och allt var färdigt för avlivning.
Då hände följande hästen gick inte att avliva med bult för hon drog bort huvudet hela tiden.
Så veterinären fick komma ut en annan dag och ta henne med spruta och då fick man ju uppleva allt en gång till.
Var inte med själv men dom sa att allt var över på 5 minuter och det det gick lugnt till. Man läser mycket om att det kan ta lång tid med spruta men antar att det beror mycket på olika situationer.
Det bästa är nog att ringa och prata med en bra veterinär.

Inte så bra just nu, det är fortfarande många tankar kring om det var rätt beslut och mycket annat. Jag fick hjälp att ta hand om mockningen o insläpp i går, klarade inte att gå direkt ut i stallet och börja arbeta.

Gårdagen började med att jag ryktade av honom, masserade honom lite grann och sen var det meningen att vi skulle gå en lugn promenad i skogen men jag hann bara ut en kort stund och sen ringde ambulansen och sa att de var nästan framme. De var en halvtimma tidiga så jag blev väldigt stressad och fick ringa till hon som skulle hjälpa mig med att hålla honom in i det sista.
Hästen var förstås piggare än någon annan dag, jag vet inte om det är vanligt att man tycker att det är så. Det sista jag såg av min pojke var när han stod i stallgången som vanligt, precis som om vi skulle ut på ridtur, den där nyfikna blicken och skolpojksluggen. Jag är glad att det är den bilden som sitter på näthinnan och inte en häst på väg till ambulansbilen.

Jag visade deras personal platsen och vägen ner, bad att de skulle vänta med att köra ner bilen tills efteråt. Min häst blev alltid så uppspelt när han fick se en transport, trodde att han skulle ut och åka. Jag fick skriva på ett intyg och sen vände jag om och körde hemifrån. Gick ut med hunden en lång runda. Konstigt vad kroppen reagerar på de mest märkliga sätt, jag kunde inte sluta skaka på över en timme. Svårt att andas och det kändes som om varenda muskel drog ihop sig. Min man var orolig i går kväll över att jag inte grät eller visade känslor - sanningen är mer den att jag vågar inte släppa efter utan det får pysa ut lite i taget för att behålla någon slags kontroll.

Allt hade gått mkt lugnt tillväga, personalen var mycket lugna och trevliga. De är klädda ungefär som vanliga ambulansmän och bilen de kom med påminde mer om en räddningstjänstbil eller liknande - inga skitiga overaller eller grisbilar. De förklarade att det kommer att bli blodspår i marken så att jag inte skulle bli chockad av att ev se detta sen. Det blev en stor blodfläck, vi får hjälp med att täcka över den i dag. Jag tror inte att jag kommer att kunna passera den platsen på länge men det är ju bara för att jag vet, inte för att det kommer att synas något.

Något som känns tungt är de andra hästarnas reaktion, de har förlorat sin absoluta ledare, han var deras mentor som alltid styrde och ställde men med varlighet. Nu ser man hur förvirrat det är i gruppen - de två 1,5 åringarna slåss och busar på ännu mer än vanligt, de två vuxna shettisarna går liksom mest och spårar och snusar längs marken där han har gått ut. Sen har vi det gamla stoet som står lågt i rang men som hade skydd av min häst, hon sprang rakt ut och ställde sig i riktning mot där han dog, ropade och ropade. Hon går fortfarande och ropar, både ute och inne och det påminner om när man håller på att avvänja ett föl. Jag hoppas att det lugnar ner sig.

Jag ska flytta om i stallet så att hans box inte blir ett stort tomt hål. Hans namnskylt och ett stort fotografi ska upp på ena gavelväggen så att han fortfarande finns med oss och håller ett vakande öga på oss allihop.

Nej, man mår inte så bra men man försöker hålla ihop och hoppas på att det värsta lägger sig snart. Tusen tack för att du frågade för som du märker har man ett visst behov av att skriva av sig - prata om det klarar jag inte av än.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka