Bultpistol eller spruta?

Sv: Bultpistol eller spruta?

Men vad jag har förstått så återvinns kroppen på något sätt iallafall och blir till andra råvaror?....Slakta fick vi inte heller göra pga av antiinflammatorisk behandling....

Ja, utan att gå in på detaljerna så blir slutprodukterna mjöl, fett och gödsel.
Det håller visst på att utveckla någon ny process där slutsteget består av förbränning istället. Ska bygga fabrik i Karlskoga står det.

Jag har varit med om att bultpistolen gick inte gick av, 2 gånger, bytte fjäder efter första, bultpistol efter andra. Men hur mycket tror ni att hästen reagerar på en bultpistol som klickar??
PL

Jag har funderat på att avliva mitt sto med spruta, och jag undrar varför du valde sprutan framför att bulta? Hur länge tog det, på ett ungefär? Vart hästen nervös och/eller ställde sig upp? Vad jag har hört så går det oftast lugnt och sansat till, och hästen liksom somnar in, bara.. Har aldrig hört talas om att hästen "vägrar dö", och jag blir lite orolig när jag hör den berättelsen.. Samtidigt känns det så otroligt jobbigt att bulta hästen. Jag kan som inte sätta ord på varför, men det bara känns så.

Skulle gärna höra lite om hur det går till och sådant, då det är ett så enormt viktigt ämne för mig..

Jag funderade faktiskt aldrig över bult eftersom jag inte ville vara med om avblodningen. En vän till mig gjorde så och hon sa att det var hemskt så därför valde jag spruta.

Det gick väldigt lugnt till, hon somnade bara in. Vi avlivade henne ute i hagen och hon var aldrig nervös. Jag tror inte hon hann reagera över någonting. När hon fått första sprutan la hon sig ner och fick sedan de sista liggande. Det kan ta ett tag innan andningen avtar helt men hästen är död innan dess.
Jag tror hon var redo att få vandra vidare och jag anser att jag gav henne ett värdigt slut. Hon var och är min ängel.

Förstår hur du känner inför bult. Det är nog bara i fåtal fall som det går snett med spruta (och bult för den delen). Men fördelen med sprutan är att ingen avblodning sker. Dessutom kan hästen inte användas inom köttindustrin vilket inte var ett alternativ för mig.

Nackdelen med sprutan är väl att hästen oftast faller ihop men då är de så pass bedövade att de inte längre känner något.

Det är ett svårt beslut du står inför.
Tänker på dig i detta.:(

Vid avlivning med bult på gården kan hästen inte användas inom köttindustrin!
Avblodningen må vara en nackdel ur ägarens men knappast ur hästens synpunkt!
PL

Håller med! Inte avliviningsvätska om jag kan undvika det, tar för lång tid.

Tar för lång tid? hur menar du du då?

Jag har varit med om ett antal avlivningar med spruta (jobbar på en av sveriges största hästkliniker) och i de allra flesta fallen tvärdör hästarna. Dessutom är dom pleggade och allt går mkt lugnt till, så dom hinner aldrig bli oroliga.

Hästar som inte är "sjuka" (dvs hästar som tas bort pga tex frakturer eller ålder) dör oftast direkt när vätskan kommer ut i blodet då dessa individer har en bra cirkulation. De enda tilfällen då det tar lite längre tid att avliva en häst med spruta är om den är väldigt dålig och däremd har dålig cikrulation.

Okej, tack så mycket.. Just nu känns det bara som att jag vill lägga mig ner och dö själv.. Hade jag fått välja för en vecka sen så hade jag tagit spruta, helt klart. Men efter att ha hört berättas om att hästen ställt sig upp, och sådär, så vet jag inte riktigt. Jag skulle aldrig nånsin kunna vara med när min häst bultas, men ändå känns det som att min häst skulle vara lugnare om jag var där. I det här fallet är det min mammas häst som kanske ska tas bort, men jag fasar inför dagen då det är dags för min älskade att vandra vidare..

Tack.

Men efter att ha hört berättas om att hästen ställt sig upp, och sådär, så vet jag inte riktigt.
VEM har faktiskt sett en häst ställa sig upp efter att ha fått spruta? Det är mer troligt en skröna så det skriker om det.

Vid avlivning med bult på gården kan hästen inte användas inom köttindustrin!

Jooo... Åtminstone för ett par år sedan. :confused:
Har det ändrat sig nyligen? Man veterinärbesiktar hästen inom 24 h till avlivningen. En kille (i dessa fall) kommer ut med sin lilla B-lastbil och avlivar med bultpistol, avblodar och kör raka vägen till slakteriet med kroppen. Helsingborg i detta fallet.

Tråkigt, tänker på dig o vet hur tufft det är.
Jag fick ta bort min älskling i påskas och det var med bult hemma på gården, hästarn stod inne när han kom, ledde ut henne lugnt o fint fram till platsen bakom stallet, sen när jag så att hon var så lugn så klappade jag om henne o sa hejdå och lämnade över till honom som ledde vidare. Jag vände mig om en sista gång o tittade på henne innan jag gick in i stallet sen hann jag precis komma in så kom han tillbaka med grimman i handen, gick jättefort och lättnaden över att det var över var enorm stor!!
Efter var jag tvungen att se henne på håll ligga i gröngräset o såg så fin ut, hon var redan i himmelriket!
Du behöver inte vara med själv, man behöver inte stå o se det sista men ser av sin lilla pålle att den dunsar i marken. Kanske bättre o ha ett finare minne? Så kände jag.
Du kommer att klara dagen fint fast det inte käns så just nu, efteråt kommer stoltheten att du fixade det!
Min erfarenhet är att bult går fort o avlvätskan tar längre tid o som några skrev en del hästar är svåra att få o lägga sig, de kämpar in i det sist för att komma upp medans andra somnar in fort.

Tröstkramar!

Har du läst hela tråden? Det var någon som skrev det.. Själv har jag aldrig varit med om det. Läs, så hittar du..

VEM har faktiskt sett en häst ställa sig upp efter att ha fått spruta? Det är mer troligt en skröna så det skriker om det.

Fanns en artikelserie i ridsport för nåt år sedan som handlade om avlivning. Där stod det att med den gamla avlivningsvätskan kunde det ta en stund innan hästen dog och att den då gjorde allt den kunde för att hålla sig på benen-naturligt beteende. Med Somulose försvann detta problemet då det tydligen verkar på ett annat sätt. Nu kommer jag såklart inte ihåg vilken som fungerade på vilket sätt-men vet att något av preparaten går på hjärtat och det andra på hjärnan.
Det som kan vara nackdelen med Somulose är att det har hänt att hästar inte har reagerat alls på det... Mycket ovanligt, men har hänt...

Lånar tråden lite

Är det någon som vet om distriktsveterinärerna användes Sumoluse? Jag vill ta bort min häst med spruta när det väl är dags, och då vill jag ha sumoluse så det går fort och säkert till. Vill inte se honom blodig det sista jag gör, så helst inte bult.

Jag tog bort en gamling akut jan 05, en lördag, ringde distriktarn och hon kom ut med en gång o spruta med sumoluse. Det var kanon, hon la sig bara fint ner och typ somnade (dog)... usch aldrig bult o avblodning...då tuppar jag av...

Senast ändrad av en moderator:

Jooo... Åtminstone för ett par år sedan. :confused:
Har det ändrat sig nyligen? Man veterinärbesiktar hästen inom 24 h till avlivningen. En kille (i dessa fall) kommer ut med sin lilla B-lastbil och avlivar med bultpistol, avblodar och kör raka vägen till slakteriet med kroppen. Helsingborg i detta fallet.
Försvann 1/1 i år!
PL

det finns fortfarande många veterinärer som använder "den gamla" avlivningsvätskan (man får ju helt enkelt fråga vad som används).

jag har varit med några ggr. när den använts och ingen av dom hästarna har dött fort. har oxå varit med om "den nya" avlivningsvätskan där hästen dör väldigt snabbt några ggr. den senaste som togs med den vätskan (i sommras) pga. ålder och onda ben reste sig dock och slog över, men va död när h*n slog i backen.

inte heller alla kliniker använder den "nya" vätskan.

för några år sedan skadade sig en häst i närheten så illa att den skulle avlivas på plats. distriktsvet. kom ut och sprutade (den gamla vätskan) h*n gav all vätska h*n hade med sig men det räckte inte utan h*n fick åka och hämta mer och ge, innan hästen väl dog. ändå skulle den dosen h*n gav först "både räckt och blivit över"

Senast ändrad av en moderator:

*Knapplån*
Jag har varit med om bägge sätten av avlivningar.
Vill man avliva hästen med bult och slippa se avblodningen,(som jag tycker är ett mindre trevligt moment:cry: ) så gör som jag gjort:
När hästen fallit av skottet så vänder jag mig direkt om ,släpper grimskaftet och går ifrån hästen,och slipper då se när avblodningen sker.

Jag har varit med när andras hästar avlivats med bult,de knäade med huvudet i havrehinken,helt odramatiskt.

Mina två egna avlivades med spruta,varför?
Jo ,min första häst var ett sto som inte gillade främmande män,ville därför inte stressa henne med att nån främmande gubbe skulle peta henne i huvudet.:crazy:
Hon avlivades med spruta av veterinären hemma i skogen,gick bra .

Min häst nr två var en liten shettis med mkt pondus,aldrig i sitt 26 åriga liv gillade han att bli klappad i pannan(tyckte han var trams:D )så jag tyckte det var ovärdigt och förnedrande för honom att få en sista klapp i pannan av bultpistolen.:crazy:
Så han fick också spruta,tyvärr tog det lite tid ,han andades några andtag flera minuter efter han fallit och jag satt länge hos honom ute i skogen och höll honom sällskap ,viftade bort mygg..jag visste han var borta men tyckte det tog lång tid ändå innan alla livstecken upphörde.
Lite kaos var det oxå då veterinären fick avlivningsvätska på händerna,h*n lever ännu tack o lov.

Det är inget roligt moment i hästägandet att va med och avliva sin häst,men det är tyvärr nåt som måste göras ibland,för hästens bästa.

Usch nu blev jag gråtfärdig när jag tänker på mina gamlingar som lärt mig så mkt ,och gett mig så många glada skratt .

Hoppas de har det bra där uppe på de evigt gröna ängarna under äppelträden.:love:

*usch vad jag saknar dem*

Lycka till och styrkekramar till trådskaparen och sin häst.

Lånar tråden lite

Är det någon som vet om distriktsveterinärerna användes Sumoluse? Jag vill ta bort min häst med spruta när det väl är dags, och då vill jag ha sumoluse så det går fort och säkert till. Vill inte se honom blodig det sista jag gör, så helst inte bult.

Om distriktsvet. använder somulose, är väl enklast att ringa den vet. du vill anlita och fråga... Det finns ingen gemensam policy för alla DV-stationer, som säger vilka preparat de ska använda. Sen är det nog bra att du redan vid bokningen av avlivningen säger om du har önskemål om sätt, annars är det den vet. som kommer ut som bestämmer sättet. Alla har inte bultpistol med sig i bilen tillexempel.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2