Sv: Bultpistol eller spruta?
*Knapplån*
Jag har varit med om bägge sätten av avlivningar.
Vill man avliva hästen med bult och slippa se avblodningen,(som jag tycker är ett mindre trevligt moment
) så gör som jag gjort:
När hästen fallit av skottet så vänder jag mig direkt om ,släpper grimskaftet och går ifrån hästen,och slipper då se när avblodningen sker.
Jag har varit med när andras hästar avlivats med bult,de knäade med huvudet i havrehinken,helt odramatiskt.
Mina två egna avlivades med spruta,varför?
Jo ,min första häst var ett sto som inte gillade främmande män,ville därför inte stressa henne med att nån främmande gubbe skulle peta henne i huvudet.
Hon avlivades med spruta av veterinären hemma i skogen,gick bra .
Min häst nr två var en liten shettis med mkt pondus,aldrig i sitt 26 åriga liv gillade han att bli klappad i pannan(tyckte han var trams
)så jag tyckte det var ovärdigt och förnedrande för honom att få en sista klapp i pannan av bultpistolen.
Så han fick också spruta,tyvärr tog det lite tid ,han andades några andtag flera minuter efter han fallit och jag satt länge hos honom ute i skogen och höll honom sällskap ,viftade bort mygg..jag visste han var borta men tyckte det tog lång tid ändå innan alla livstecken upphörde.
Lite kaos var det oxå då veterinären fick avlivningsvätska på händerna,h*n lever ännu tack o lov.
Det är inget roligt moment i hästägandet att va med och avliva sin häst,men det är tyvärr nåt som måste göras ibland,för hästens bästa.
Usch nu blev jag gråtfärdig när jag tänker på mina gamlingar som lärt mig så mkt ,och gett mig så många glada skratt .
Hoppas de har det bra där uppe på de evigt gröna ängarna under äppelträden.
*usch vad jag saknar dem*
Lycka till och styrkekramar till trådskaparen och sin häst.