Bultpistol eller spruta?

Sv: Bultpistol eller spruta?

Bultpistol, det går snabbt och enkelt!

Jag har varit med om en avlivlning och det var en ridskolehäst som fick akut fång. Veterinären kom upp och gav honom en spruta. Det heöla gick fort och smidigt och hästen var död på ett par sekunder. Sen har jag hört om hästar som varit "svåra att få ihjäl" med spruta, men jag har också hört skräckhistorier om bultpistol. Men jag tror det kan handla mycket om handhavande.
Jag hoppas verkligen att min häst ar många år kvar, men jag tror nog jag väljer spruta när det väl blir dags, eftersom jag varit med om det och har goda erfarenheter av det.
Hoppas allt går väl med din häst.

Jag ringde till min närmaste (5 minuter bort) vetklinik nu på morgonen (inte samma som jag använt för behandling etc) för att kolla med den veterinären vad han tyckte och kolla om jag kanske kan åka dit och avliva i så fall...

Han sa att de kan avliva där med spruta men att han verkligen rekommenderar att avliva hästen hemma med bultpistol. Att detta är det mest smärtfria och minst stressande för hästen. Man kan ge dom lite lugnande innan för att de inte ska stressa upp sig.

Jag funderar på om detta kanske ändå e det bästa...

Jag undrar om man vågar hålla hästen själv? Undrar om man blir helt knäpp efteråt? Det känns som om det är ganska stor risk att jag skulle svimma...

Jag tycker det var klokt och sant sagt av vetrinären. Vi gjorde det på kliniken, men vi var utanför, gick aldrig in. Och min häst har ju varit där en miljon gånger, så för han var det inget konstigt, det var ju nästan som hemma.
Men KAN man och VILL göra det hemma, så är det ju självklart det bästa och som sagt minst stressande. Och då behöver man säkert inte ge den lugnande heller.

Jag tycker inte du ska hålla i hästen då det görs isåfall, din oro förs ju också över på hästen. Jag tycker du ska ringa och fråga om du behöver någon med dig, för ofta kan dom ta hästarna själv också, det gjorde ju han som tog bort våran.....

Jag ringde till min närmaste (5 minuter bort) vetklinik nu på morgonen (inte samma som jag använt för behandling etc) för att kolla med den veterinären vad han tyckte och kolla om jag kanske kan åka dit och avliva i så fall...

Han sa att de kan avliva där med spruta men att han verkligen rekommenderar att avliva hästen hemma med bultpistol. Att detta är det mest smärtfria och minst stressande för hästen. Man kan ge dom lite lugnande innan för att de inte ska stressa upp sig.

Jag funderar på om detta kanske ändå e det bästa...

Jag undrar om man vågar hålla hästen själv? Undrar om man blir helt knäpp efteråt? Det känns som om det är ganska stor risk att jag skulle svimma...

Jag tycker det var klokt och sant sagt av vetrinären. Vi gjorde det på kliniken, men vi var utanför, gick aldrig in. Och min häst har ju varit där en miljon gånger, så för han var det inget konstigt, det var ju nästan som hemma.
Men KAN man och VILL göra det hemma, så är det ju självklart det bästa och som sagt minst stressande. Och då behöver man säkert inte ge den lugnande heller.

Jag tycker inte du ska hålla i hästen då det görs isåfall, din oro förs ju också över på hästen. Jag tycker du ska ringa och fråga om du behöver någon med dig, för ofta kan dom ta hästarna själv också, det gjorde ju han som tog bort våran.....

Du får gärna berätta varför det är otäckt? Är det dom som håller till i Örebro? Eller de kanske håller till lite överallt?
Vill du inte skriva det här får du gärna PMa....bara intressant att veta...jag vet inte alls hur det går till...

Jag skulle kunna PM:a detaljerna om du vill, men skickar in en länk till Konvex dit kropparna går istället så kan var och en själva välja om de vill se hur flödesschemat för processen ser ut. http://www.konvex.info/fileadmin/filer/flodesshema.pdf, hemsideadressen är www.konvex.info.
Är det någon som vill förstå bättre och har svårt att tolka schemat så kan ni PM:a.

H

Vad det gäller bultpistol är jag för det men oxå varit med om att pistolen klickat och att den träffat snett.....

Men fy fasen.....hur gick det då??
Ramlade hästen ändå ihop eller? Eller blev det värsta mardrömscenariot??

Beror på hästen.

Jag har varit med vid 5-6 avlivningar med bult. Alla har gått snabbt och smidigt, dock kan avblodningen kännas obehaglig för många.

Min egen valde jag dock spruta till. Han hade blivit väldigt huvudskygg sista tiden han levde, och bult kändes inte som ett bra alternativ. Veterinären kom ut, gav först lite lugnande (onödigt för min gullehäst, men en säkerhetssak) och satte sen en permanentkanyl i halsen.

Sen gick vi ut till en plats jag valt ut och så började hon ge injektionen med Somnulose. Han stod och mumsade på en massa havre tills han plötsligt stelnade till och föll omkull, precis som om han blivit bultad! Ingen avblodning, utan det kom en bil och hämtade honom som han var.

Men varför hålla i själv? Be om hjälp med den detaljen och stå hellre intill om du vill vara med. Hästen rasar på mindre än ett ögonblick, så du hinner inte reagera, men svimma kan man ju göra innan av all spänning gissar jag...

Jag skulle kunna PM:a detaljerna om du vill, men skickar in en länk till Konvex dit kropparna går istället så kan var och en själva välja om de vill se hur flödesschemat för processen ser ut. http://www.konvex.info/fileadmin/filer/flodesshema.pdf, hemsideadressen är www.konvex.info.
Är det någon som vill förstå bättre och har svårt att tolka schemat så kan ni PM:a.

Hmmm....men då är det nog inte dit som min häst åkte...
Men jag vet att han skulle till nåt ställe där de tar hand om kroppen....
Det låg dock inte så långt härifrån, så det kan inte vara något av dessa ställen, men det kanske finns felr som gör någon liknande?
Ja, jag förstod noll av flödesprocessen, men kanske lika bra det....:crazy:

:cry: Lider med dig ! Diskuterade detta med ett par vet. ass på en klinik. Hade min häst där under en längre period och såg många hästar tas in för avlivning och när bussen kom och hämtade dem. Enligt vet. assistenterna som har varit med många gånger så rekommenderade de starkt bult. Då går det snabbast. De sa att med spruta kan det ta ett tag och att hästarna kan börja vandra runt och man hör hur det kämpar in i det sista. Dock skulle jag aldrig kunna vara med om min häst togs bort med bulk. Svårt val......:confused:

Spruta, Somulose. Hästen är stendöd redan innan den trillar ihop.
Vi var med när vi fick ta bort min systers gamla häst, det var bara fint.
Han fick först lugnande och en kanyl i halsen, sen gick vi med honom till en fin skogsdunge. Där fick han den sista sprutan, veterinären lyssnade på hjärtat, vi sa hej då och sedan gick vi.
I alla fall jag mådde bra av att vara med för då ser man att det faktiskt bara är skalet som ligger där, själen är borta.
Även om hästen har öppna ögon där den ligger så ser man att de är tomma, det finns ingen kvar därinne liksom och det känns skönt att veta.

Efteråt kom en man med en "kadaverbil" och hämtade kroppen, i en sluten container. Han skötte jobbet själv så vi slapp se.

Ska definitivt använda samma metod när min häst ger upp. Väldigt humant.

Min egen valde jag dock spruta till. Han hade blivit väldigt huvudskygg sista tiden han levde, och bult kändes inte som ett bra alternativ. Veterinären kom ut, gav först lite lugnande (onödigt för min gullehäst, men en säkerhetssak) och satte sen en permanentkanyl i halsen.

Sen gick vi ut till en plats jag valt ut och så började hon ge injektionen med Somnulose. Han stod och mumsade på en massa havre tills han plötsligt stelnade till och föll omkull, precis som om han blivit bultad! Ingen avblodning, utan det kom en bil och hämtade honom som han var.

Precis så gjorde vi också. Jag tycker om den metoden, känns fin och lugn på något sätt och man slipper blod.
Det enda som syntes på platsen efteråt var en grop i jorden efter lastbilens stödben.
Man såg inte att där hade varit något.

Vi ska plantera en fin buske eller ett träd på platsen, det kan också vara ett fint minne.

I alla fall jag mådde bra av att vara med för då ser man att det faktiskt bara är skalet som ligger där, själen är borta.
Även om hästen har öppna ögon där den ligger så ser man att de är tomma, det finns ingen kvar därinne liksom och det känns skönt att veta.

Håller med. Man vill på något sätt veta, och se, att allt är klart.
Och helt rätt så känns det så konstigt att se sin häst ligga där. Jag kände som att "Det är inte Watte", "Det ser inte ut som han", och anledningen till det är just det du beskriver; blicken, ögonen. Den är helt tom. Precis som du säger. Tom, men på nåt sätt ser man att det inte finns något lidande kvar.
Bilden är hemsk, och den etsar sig fast på näthinnan. Men jag ångrar inte heller en dag att jag tog farväl en sista gång, när själen lämnat det onda.....:cry:

har fått avliva 2 st hästar en med bult en med spruta!:cry:

den med bult va en gammal häst och vet rekomenderade bult för gammla hästar som kankse har lite dålig blodcirkulation kan det ta lång tid för vätskan att gå igen kroppen... men med bullt gick det fort jag stog en bit ifrån o kollade...

den andra va en yngre häst som va skadad som inte gick att ordna
henne gav vi spruta hon märkte inget det gick jätte snabbt och jag stog och höll henne det såg ut som hon sov bara och jag satt kvar en stund och klappade henne...
dom gar nya avlivnings gift som 'är mkt starkare nu så det ska gå mkt snabbare...

båda känns skit jobbigt men det är för hästens bästa!

Hmmm....men då är det nog inte dit som min häst åkte...
Men jag vet att han skulle till nåt ställe där de tar hand om kroppen....
Det låg dock inte så långt härifrån, så det kan inte vara något av dessa ställen, men det kanske finns felr som gör någon liknande?
Ja, jag förstod noll av flödesprocessen, men kanske lika bra det....:crazy:

Jag har fått uppfattningen att alla kadaverbilar går till Konvex där kropparna destrueras. Annars är det förbränning som gäller och det lär du veta om eftersom det kostar multum med hästar (10 000 kr typ?). Eventuellt har de anläggningar på fler platser?

Jag blev tvungen att ta bort min häst i våras, då jobbade jag på vet.ass, så jag sa bara till på jobbet den dagen det skulle ske så följde en vet. med mig hem och vi tog bort honom hemma. Jag valde inte sätt då, vet inte varför, var väl inte riktigt så med antar jag :smirk: utan jag lät vet. ta det sätt hon tyckte. Det blev spruta (Somulose). Först fick han lite Domosedan (lugnande) och sedan sprutade hon och han damp "direkt". Vet inte hur lång tid det tog innan han låg från att hon börjat spruta, men kanske 20 sek? Går inte att uppfatta tiden i den situationen... I det ögonblicket som han föll, så såg man på ögonen att han var borta.

Har nu på utbildningen (djursjukvårdarprogrammet) fått se avlivning med bult, och det gick minst sagt smidigt. Djursjukvårdaren gav Domosedan, hästen började hänga lite med huvudet och då tar han bara bultpistolen och trycker av. Hästen visste inget vad som skulle hända och på ögonblicket som skottet gick av, så föll hästen i backen. Hjärndöd, men hjärtat slog ju fortfarande, så då kan man antingen spruta ihjäl med avlivningsvätska eller skära av halspulsådern så hästen är död.

Eftersom båda sätten jag sett avlivning på, har gått helt enligt planen, så kan jag inte rekommendera något sätt framför det andra. Bultpistolen kan ju va nåt fel på så den inte går av, hästen kan rycka till så skottet går av men inte in i hjärnan och det kan vara lite läskigt med allt blod vid en avblodning.
När man sprutar ihjäl hästen, kan man ju se (som här ovan) att det inte alltid tar så bra, att man kanske inte är i kärlet när man sprutar, att hästens cirkulation är dålig pga sjukdom och medlet därför inte verkar tillräckligt fort så hästen står och kämpar emot, exciterar, går upp igen osv. Dessutom så innebär det en större risk att avliva med somulose, då det är såpass potent att det är farligt även för oss. Går nåt fel och vet. eller ägaren får i sig medlet, kan det ha ödesdigra följder...

Det man ska veta är dock att, om man tar ut lantbrukstjänst med kranbilen är att de inte får ge lugnande, så har man en huvudskygg häst så kanske det inte går att avliva med bult med dem. Man måste inte titta på när hästen avblodas. Man kan betala innan, hålla i hästen tills skottet går av och sen gå därifrån och låta killen ta hand om resten själv.

Senast ändrad:

Ja, förbränning är det inte. Det var ju ett alternativ, men så himla dyrt...och jag kände att det viktigaste för mig var att hästen fick dö på värdigt sätt iallfall....10-15000 som det skulle kosta med bränning, det fanns bara inte rum för det i min ekonomi....

Men vad jag har förstått så återvinns kroppen på något sätt iallafall och blir till andra råvaror?....Slakta fick vi inte heller göra pga av antiinflammatorisk behandling....

Vill börja med att beklaga att TS måste ta bort sin häst. Det måste vara ett svårt beslut! :(

Sen vill jag fråga också om det är något tillvägagångssätt som är att föredra framför det andra när det gäller en lindrigt spruträdd häst? Skulle jag helt egoistiskt välja avlivningsmetod till min häst skulle jag helt klart väja spruta, dock har jag hittills känt att bult kanske är bättre just med tanke på hennes (lindriga) sprutfobi. Men nu läser jag ju här att många hästar ändå fått lugnande innan de bultas, så då kanske det inte spelar någon roll? Någon som har någon åsikt?

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2