N
*nuthella*
Sv: Bultpistol eller spruta?
Bultpistol, det går snabbt och enkelt!
Bultpistol, det går snabbt och enkelt!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag ringde till min närmaste (5 minuter bort) vetklinik nu på morgonen (inte samma som jag använt för behandling etc) för att kolla med den veterinären vad han tyckte och kolla om jag kanske kan åka dit och avliva i så fall...
Han sa att de kan avliva där med spruta men att han verkligen rekommenderar att avliva hästen hemma med bultpistol. Att detta är det mest smärtfria och minst stressande för hästen. Man kan ge dom lite lugnande innan för att de inte ska stressa upp sig.
Jag funderar på om detta kanske ändå e det bästa...
Jag undrar om man vågar hålla hästen själv? Undrar om man blir helt knäpp efteråt? Det känns som om det är ganska stor risk att jag skulle svimma...
Jag ringde till min närmaste (5 minuter bort) vetklinik nu på morgonen (inte samma som jag använt för behandling etc) för att kolla med den veterinären vad han tyckte och kolla om jag kanske kan åka dit och avliva i så fall...
Han sa att de kan avliva där med spruta men att han verkligen rekommenderar att avliva hästen hemma med bultpistol. Att detta är det mest smärtfria och minst stressande för hästen. Man kan ge dom lite lugnande innan för att de inte ska stressa upp sig.
Jag funderar på om detta kanske ändå e det bästa...
Jag undrar om man vågar hålla hästen själv? Undrar om man blir helt knäpp efteråt? Det känns som om det är ganska stor risk att jag skulle svimma...
Vet någon vad den nya vätskan heter?
Så att man kan kolla om det e den vet. använder...
Du får gärna berätta varför det är otäckt? Är det dom som håller till i Örebro? Eller de kanske håller till lite överallt?
Vill du inte skriva det här får du gärna PMa....bara intressant att veta...jag vet inte alls hur det går till...
H
Vad det gäller bultpistol är jag för det men oxå varit med om att pistolen klickat och att den träffat snett.....
Jag skulle kunna PM:a detaljerna om du vill, men skickar in en länk till Konvex dit kropparna går istället så kan var och en själva välja om de vill se hur flödesschemat för processen ser ut. http://www.konvex.info/fileadmin/filer/flodesshema.pdf, hemsideadressen är www.konvex.info.
Är det någon som vill förstå bättre och har svårt att tolka schemat så kan ni PM:a.
Min egen valde jag dock spruta till. Han hade blivit väldigt huvudskygg sista tiden han levde, och bult kändes inte som ett bra alternativ. Veterinären kom ut, gav först lite lugnande (onödigt för min gullehäst, men en säkerhetssak) och satte sen en permanentkanyl i halsen.
Sen gick vi ut till en plats jag valt ut och så började hon ge injektionen med Somnulose. Han stod och mumsade på en massa havre tills han plötsligt stelnade till och föll omkull, precis som om han blivit bultad! Ingen avblodning, utan det kom en bil och hämtade honom som han var.
I alla fall jag mådde bra av att vara med för då ser man att det faktiskt bara är skalet som ligger där, själen är borta.
Även om hästen har öppna ögon där den ligger så ser man att de är tomma, det finns ingen kvar därinne liksom och det känns skönt att veta.
Hmmm....men då är det nog inte dit som min häst åkte...
Men jag vet att han skulle till nåt ställe där de tar hand om kroppen....
Det låg dock inte så långt härifrån, så det kan inte vara något av dessa ställen, men det kanske finns felr som gör någon liknande?
Ja, jag förstod noll av flödesprocessen, men kanske lika bra det....