Bulldog,amstaff,Pitbull

Sv: Bulldog,amstaff,Pitbull

Så länge inte föräldrarna är undersökta för rasbetingade sjukdommar så är uppfödaren INTE seriös, och hur många blandrasuppfödare gör det?
Amstaffen är ju en ras som är väldigt belastad med höft och armbågsfel bla.
Om man nu har ett intresse av avel, varför inte hjälpa till att avla fram bra friska hundar och göra något för rasen?
Jag tycker inte inlägget var hårt, det var bara sanning.
Min hund är överlägset bättre på alla sätt och vis än de renras jag haft innan, till och med en bättre arbetshund än min bruksavlade schäfer jag hade. Men inte har jag en jäkla tanke på att avla på henne för det. Jag har ingen aning vad som finns bakom och jag vill inte ha det ansvaret för valpar och valpköpare.

Som sagt, jag är lite blödig av mig och vill alltid ge alla en ärlig chans innan jag vet allt om läget. Men som jag också skrev i förra inlägget förstår jag absolut vad Bebben menar, och trots att jag är jättenöjd med min blandras valde jag en renrasig denna gång eftersom jag är mer påläst nu.

Jag skulle aldrig få för mig att avla på min blandras, trots att hon är en jättefin och trevlig hund. Min nya lilla tjej däremot är tänkt att hon ska få ett par kullar (om det visar sig att hon blir en bra vovve) då uppfödaren har viss avelsrätt på henne.

Bra Bebben! Du har all rätt att bli förbannad, och jag är glad att du delar ut lite "nyp i örat".

Höfter och armbågar i all ära, men exempelvis cerebellär ataxi är något som skrämmer mig mer.

Min gissning är valparnas föräldrar inte är testade och sjukdomen är verkligen hemsk :/

Nu har ju inte ni med så mycket att göra vad vårat syfte är men kan säga att vi tog en kull på 2 hundar som vi verkligen känner och vet allt om. Inga sjuka hundar eller några som har problem. Vi avlade på psyket på hundarna bla. Men att hon har fått valpar nu går ju inte att göra något åt och att ni andra vill lägga ner massa pengar på att importera fina hundar osv, good for you. Jag vill helst veta hela hundarnas bakrund och vara med föräldrarna från början som jag nu har varit och det har blivit en riktigt fin kull som är underbara på alla sätt.

Och en eller båda föräldradjuren är testade o fria från Cerebellär ataxi, NCL-A?
Båda har en bra MH/BPH beskrivning o är HD/ED röntgade o patellaundersökta?

Och en eller båda föräldradjuren är testade o fria från Cerebellär ataxi, NCL-A?
Båda har en bra MH/BPH beskrivning o är HD/ED röntgade o patellaundersökta?

Troligtvis inte, men om man bortser från allt sådant och istället slänger sig med tomma ord som "bra hund", "bakgrund" och "seriös" så låter det kanske bra i någons öron.

Nä, inga problem. Det är ju toppenbra.
Det har inte min ena tik heller, hon är frisk som en nötkärna verkligen. Ändå så har alla hennes (än så länge) röntgade valpar kassa armbågar.
Man kan liksom inte se mer än fenotypen hos hund, genetik är något helt annat.

Suck.

Nu har ju inte jag skyldighet att sitta här och predika o skriva hela romaner om tester osv som vi gjort på våra hundar. Vi vet vad vi gjort och om det är bra eller inte, det är huvudsaken!

Orka sitta och försvara sig. Den buskavel som du håller på med är förkastlig och jag hoppas verkligen att kunskapen i samhället kommer öka och att buskavlare får svårare att försvara "aveln" som bedrivs. Suck... så trist att ex. Staffe kanske blir förbjudna i Sverige pga. oseriösa blandrasuppfödare som säljer till kassa hundägare och därmed ger rasen dåligt rykte. Detta försvårar helt och hållet för de som faktiskt LEVER för sin ras och gör det man kan för att utveckla den.

Du måste ju inse med din logik att det ÄR bättre att köpa en renrasig hund efter mentaltestade och hälsoundersökta föräldrar??

Nu har ju inte jag skyldighet att sitta här och predika o skriva hela romaner om tester osv som vi gjort på våra hundar. Vi vet vad vi gjort och om det är bra eller inte, det är huvudsaken!
Blandrasavlarnas ständigt återkommande mantra.
Finns inget som helst bra med den blandrasavel ni sysslar med.

Så gott som alla gånger frågan om rasförbud varit på tapeten så har det varit pga någon hund från blandrasavel liknande den du ägnar dig åt. Då är det väl inte heller så konstigt om ägarna till de renrasiga hundarna är kritiska till den avel du bedriver?

För att återgå till er avel. Det handlar om raser där det är vanligt med HD/AD och andra hälsoproblem. Trots det har ni alltså inte testat om någon av föräldradjuren lider av några rasbundna sjukdomar? Vidare nämner du att valparna är helt underbara. Hur har ni utvärderat valpkullen?

Problemet är väl att inga tester gjorts. Förkastligt med sådan blandrasavel som ni bedriver. Och till er andra i tråden som köpt blandrasvalpar vill jag bara säga: Köp renrasiga & stöd inte den oansvariga blandrasavel som förekommer!! Skulle ALDRIG köpa en blandrasvalp utan de blandraser jag haft har har varit omplaceringar.

*kl*
Men usch vad obehaglig denna tråd blev, värsta häxjakten.
Hon har inte gjort något olagligt så låt henne vara ifred, det är hennes hund och hennes beslut PUNKT.
Skapa en egen tråd och gnäll om blandrasaveln, oseriösa uppfödare och hundar som avlas på utan stamtavla.

Skryter man om sina blandrasvalpar av de raser som tråden handlar om så får man vara beredd på att ifrågasatt.

Fast det är ju för att aveln i sig är obehaglig faktiskt.

Jag skrev inte i tråden för att bedriva häxjakt utan för att Honana skulle få upp ögonen för vilka sjukdomar hon möjliggör spridning för genom att inte bry sig om att testa avelsdjuren. Kanske gör det att hon tänker efter före parning nästa gång och förhoppningsvis så kanske hon ger nya valpägarna bidrag så att samtliga valpar kan testas för ex ataxi.

Att hon skröt tycker då inte jag!
Klart man är glad när valpning gått bra och man får vara med om underverket att ens älskling fått valpar.
Och sen var dom gudomligt söta!

Min åsikt om blandrasavel vs. renras tänker jag inte ens yttra i den här tråden.
Men snälla, öppna en ny tråd med diskussionen och låt denna vara det den var tänkt om från början.

*kl*
Men usch vad obehaglig denna tråd blev, värsta häxjakten.
Hon har inte gjort något olagligt så låt henne vara ifred, det är hennes hund och hennes beslut PUNKT.
Skapa en egen tråd och gnäll om blandrasaveln, oseriösa uppfödare och hundar som avlas på utan stamtavla.

Försök se frågan i det perspektiv ägarna till renrasiga hundar av hundtypen har. Vi ser en ogenomtänkt avel som vid ett flertal tillfällen nästan inneburit att våra raser blivit förbjudna. Frågan är så mycket större än om det är hennes hund och hennes beslut. I ett större perspektiv handlar det om att våra hundraser riskerar att förbjudas.

Är det någon som känner till vad Honana heter så uppmanar jag er att anmäla henne till skattemyndigheten om hennes extrainkomst. Det gäller f.ö all blandrasavel. Låt inte någon komma undan med att tjäna en slant på en blandraskull.

Senast ändrad:

Och för att kanske lyckas bryta denna tråkiga stämning och återgå till det som denna tråd skapades för så kommer här några bilder på min prinsessa :) !
76% Pitbull 25% amstaff.
hm, ska nu se om jag lyckas få in några bilder..
photo.php

photo.php

photo.php

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 400
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 634
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 531
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 282
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka