Bulldog,amstaff,Pitbull

Sv: Bulldog,amstaff,Pitbull

32148511.jpg

Min kille.
Amstaff/pitbull

Det var mig en stilig herre..!!:)

Pitbull är lika mycket ett samlingsnamn som Amstaff är, dvs det är en vardagsversion av vad rasen kallas.
Bebben skulle knappast ha frågat var den var reggad om det var allmänt vedertaget att termen pitbull står för blandisar av bullhundstyp.

Nä, det hade jag ju inte. Och om någon har en Amstaff, så frågar jag vilken uppfödare den har och/eller för linjer bakom sig - eftersom här i Sverige så reggas alla hundarna i ett godkänt förbund. APBT reggas i ett flertal, varav bara några få håller på den rena rasen.

Men visst är det så att pitbull inte registreras som apbt här i Sverige utan som amstaff? Eller är jag helt ute och cyklar då kanske?

Har träffat på några som säger att dom har en renrasig pitbull, men den är reggad som amstaff.

Men jag har inte speciellt bra koll på vilka olika förbund det finns, har en amstaff-blandning som är reggad i jordbruksverket.

Men visst är det så att pitbull inte registreras som apbt här i Sverige utan som amstaff? Eller är jag helt ute och cyklar då kanske?

Har träffat på några som säger att dom har en renrasig pitbull, men den är reggad som amstaff.

Men jag har inte speciellt bra koll på vilka olika förbund det finns, har en amstaff-blandning som är reggad i jordbruksverket.
Nej renrasiga eller blandisar kan inte reggas som Amstaffs i Sverige, det är inte så många år sedan som det krävdes DNA intyg från valpar o föräldradjuren för att förhindra detta.
Vad en hund är reggad som i JBV är totalt intetsägande.
Det finns ca 4-500 renrasiga reggade APBTs i Sverige, de reggas i lite olika satambokförande klubbar i USA.

Ärligt talat så var jag rädd att inte ens få vara med på kurs pga den korsning hon är. Men jag fick en plats och jag har nog mer än överbevisat dessa 7 ggr som kursen varit hittills att det finns riktiga pärlor även bland blandraser (självklart).

Jag ska ut och träna några minuter här strax och tänkte se om jag hittar något bra ställe att ställa kameran så ska ni få se en hund med mer arbetsvilja än man kan be om.

Här har ni som vill se ett litet klipp på min pärla :love:
Jag vet att jag slarvar förbannat med hur/vart hon sätter sig. Måste bli mer konsekvent med det.
Men vi har bara hållt på ett par veckor så jag har inte riktigt fått kläm på detta än. Man kan ju i teorin men i praktiken är en annan femma.
Men jag är sjukt nöjd med kontaken vi jobbat fram sen vi satte igång vid kursstarten. Det är ju som natt och dag nu och första gången på kursen.
Ställandet är heller inte korrekt, jag vet. Men jag gör det ibland mest för att få ett avbrott i fotgåendet, sen så är det ju en bra start, hon stannat ju =)
Mvh två glada amatörer!

http://www.facebook.com/#!/video/video.php?v=10150253669666159
Hoppas ni kan se!

*kk*
Hugo, 4 år i år, 75 % amstaff/25 %?
Han är den bästa hund jag har fått äran att lära känna. :)

DSC01636.jpg

093.jpg

100.jpg

Hugggo.jpg

Nej renrasiga eller blandisar kan inte reggas som Amstaffs i Sverige, det är inte så många år sedan som det krävdes DNA intyg från valpar o föräldradjuren för att förhindra detta.
Vad en hund är reggad som i JBV är totalt intetsägande.
Det finns ca 4-500 renrasiga reggade APBTs i Sverige, de reggas i lite olika satambokförande klubbar i USA.

Okej! Då är det nog bara att de är reggade i Usa då som har fått mig att tro att de inte kan reggas i Sverige. Antar att de som säger att deras hund är renrasig pitbull men reggad som amstaff måste vara ute och cykla :p

Fast för mig tex som har en hund som är reggad i jordbruksverket, och är en blandning mellan två raser (staffe/amstaff) där både mamma o pappa är renrasiga med stam så vill jag ju gärna påpeka vad för ras hon är och inte bara att hon är en amstaff-blandning. Då är det ju inte intetsägande för mig vad hon är reggad som :) Men det kanske bara är jag.

Vad härligt det ser ut :) Känner verkligen igen den där ivrigheten att göra allt rätt!
Jag och min tik ska börja på en kurs nu i sommar som heter "Bull & terrier action". Som bara är för just raser som amstaff, staffe, pitbull etc. Det ska verkligen bli jättekul. Där ska vi få träna weightpulling, blodspår, lydnad o muskelträning :)

kl

Jag har en amstaffhane på 13 månader

dsc_8037_149094952.jpg

dsc_7105_148900561.jpg

Och så min förra amstaffhane som fick vandra vidare i september

img_3454_100061049.jpg

25769_351244932729_536857729_3497257_5561373_n.jpg

201004082400_82564644.jpg

Men gud, haha, både jag o min sambo gapade när vi såg bilden :) Så lika! Vad är det för ras?

Lillen är en staffordshire bullterrier,och har EXAKT samma teckning i nacken som eran lilla!

Den randiga är en pitbull/boxer blandis.

Jag gapade när jag såg din bild jag med kan jag lova! :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 400
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 634
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 531
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 282
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka