Bulldog,amstaff,Pitbull

Sv: Bulldog,amstaff,Pitbull

Min lilla är också en staffordshire bullterrier, och den stora amstaff/staffe men det roliga är att många tror att det är boxer i henne ;) (antagligen pga av färgen).

Våra små kanske är släkt på något vis? Iofs är Iris varken lik sin mamma eller pappa vad gäller teckningen så jag antar att det bara är slumpen!

några inne i denna tråden kanske kan ta en titt i tråden, "skillnad black and tan & trefärgad amstaff.."

Sorry för trådkap.

Kira o hennes sambo Wilgot :)

164155_1523912145376_1461798495_31063632_2951409_n.jpg

Awww! :love: Jag döööör! :love:

Hihi visst är bilden underbar! :D

Och kira är mamma till 8 valpar! Så nu är det fullt hus med 10 hundar hemma ;)

207455_1644233753341_1461798495_31228779_5805732_n.jpg

Har du inte kvar din tik? Den som är helsyster till min. Eller tänker jag på fel användare nu?

Du tänker nog på fel användare.
Denna är den enda Amstaff/APBT vi har.
Har tidigare haft en shäferkorsning samt en amstaffvalp.
Båda sålda ... :(

Haha, älskar den andra bilden! typiskt amstaff att gå med på allt ;)

Varför, varför, varför para en blandrastik med dessa raser? Fan, det finns så jäkla många hundar av dom blandningarna som vanvårdas, skeppas runt till dussintals hem, har okunniga men "coola" ägare och inte bidrar med ett skvatt till hundsamhället. Jag förstår att man vill ta hand om dom som redan finns, men varför i helvete tillverka fler? För att din tik är snäll? Söt? Rolig? Vad kan hon ha som inte dom renrasiga och hälsoundersökta Amstaffarna eller APBT redan har?

Det är sådana som du som förstör för sådana som mig, som spenderat hundratusentals kronor och oändligt med tid på att försöka bedriva en renrasig avel, för att få fram bra valpar som förhoppningsvis kan bidra till rasen i stort.

Varför, varför, varför para en blandrastik med dessa raser? Fan, det finns så jäkla många hundar av dom blandningarna som vanvårdas, skeppas runt till dussintals hem, har okunniga men "coola" ägare och inte bidrar med ett skvatt till hundsamhället. Jag förstår att man vill ta hand om dom som redan finns, men varför i helvete tillverka fler? För att din tik är snäll? Söt? Rolig? Vad kan hon ha som inte dom renrasiga och hälsoundersökta Amstaffarna eller APBT redan har?

Det är sådana som du som förstör för sådana som mig, som spenderat hundratusentals kronor och oändligt med tid på att försöka bedriva en renrasig avel, för att få fram bra valpar som förhoppningsvis kan bidra till rasen i stort.

Jag brukar aldrig, men jag bara måste.... :bow::bow:

Jag håller med dig och skulle aldrig komma på tanken att para min ena som redan har två raser i sig, istället ska vi kastrera henne. Tycker dock att ditt inlägg var lite väl hårt mot Honana, för även att det (tyvärr) finns MÅNGA rötägg inom den här aveln så finns det också människor som är väldigt måna om vart deras valpar kommer, trots att det är en blandras. Nu har inte jag koll på vilka raser det är i hennes valpar, men som ett exempel, min äldsta vovve är en blandning, då mamman är staffordshire bullterrier och pappa amstaff. Uppfödaren var en otroligt seriös människa som var väldigt noga med vart alla hennes valpar hamnade, vi har haft valpträffar och kontakt med henne hela tiden. Så visst finns dom!

Nu blir självklart inte alla blandningar lika bra och det finns ju en risk att det "slår snett" och den risken vill inte JAG ta. Men jag tycker ändå att vi här inne inte känner Honana, och har ingen aning om vad hennes tanke med valparna är. Så jag vill inte dömma hunden efter håren..

Det spelar ingen roll för mig vad hennes tanke med valparna är faktiskt. Oavsett om dom hamnar i bra hem eller ej, så förstör den s.k aveln för oss som verkligen försöker.

Jag betalar dyra pengar för att importera nya avelsdjur, dyra pengar för hälsoundersökningar, lägger tid och pengar på hemsida/annonsering/etc, ställer upp för alla valpköpare dygnet runt, lägger pengar och tid på att resa långa vägar för att hälsa på dom när det är möjligt, ställer ut osv osv. Och oavsett hur mycket pengar och tid man lägger ner, så får man ibland dåliga hundar och då är det bara att kassera dom från avel.
Man går extremt mycket back! Och detta för att man verkligen vill få fram något som tilltalar en själv och andra, och förhoppningsvis kan ge något i vidare avel också såklart.
Jag har exempelvis kasserat min ena import nyligen, då hennes valpar fick dåliga ledresultat - trots att hon själv inte har det. Det är inget jag vill avla på medvetet, och den tiken har kostat VÄLDIGT mycket pengar. Något jag ju hoppades på skulle vara en investering såklart, inte bara "slöseri".

Medan någon annan köper en blandrastik mellan Amstaff/APBT (Där dom flesta, ca 90% iaf, inte har något dokumenterat om att det är ens just dom raserna bakom, utan det var vad som stod i annonsen bara..) för några tusenlappar, har den som sällskapshund och gör ingenting, och parar sen med någon söt hane för en tusenlapp till typ - och får fram valpar som absolut är söta att se på, men inget mer än det faktiskt.

Råkade komma åt skicka-knappen för tidigt.

Och det är faktiskt som så att marknaden mättas mycket mer pga dessa blandisvalpar, och således gör att det är mycket svårare för oss som då anstränger oss hårt, att kunna sälja valpar för tillräckligt mycket pengar för att inte förlora ännu större summor på uppföderiet. Det finns ju "supertrevliga, vackra, söta renrasiga men oreggade Amstaffar" för någon tusenlapp mindre som attraherar många normala svenssons som absolut kan erbjuda ett bra hem.
Och det är faktiskt som så att oddsen för att dom blandraserna ska få ett sämre livsöde är mycket högre än vad dom är för en renrasig.

:bow::bow::bow::bow::bow:

Det kan tyckas hårt men det måste sägas:bow:

Det finns inga bra argument för de här rasmixarna och det förstör först och främst för hundarna.
Den här aveln är den största anledningen till det ökade stödet för rasförbud. Snart får vi kanske inte ha de här underbara hundarna:(

Jag förstår vad du menar. Det är bara jag som är lite blödig och tyckte det du skrev lät så hårt. Självklart är det jätteviktigt att aveln inom just dessa raser är kontrollerade och vettiga med tanke på det dåliga ryktet..
Nu är jag ju jättenöjd med min blandras men förstår mer hur läget ser ut nu och valde en renrasig med fina linjer denna gång.

Hur som helst så är det ju jätteviktigt att vi som har dessa hundraser tar väl hand om våra hundar och motbevisar alla skeptiker som vill införa ett förbud.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 400
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 634
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 537
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 282
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V