Sv: Bulldog,amstaff,Pitbull
Det spelar ingen roll för mig vad hennes tanke med valparna är faktiskt. Oavsett om dom hamnar i bra hem eller ej, så förstör den s.k aveln för oss som verkligen försöker.
Jag betalar dyra pengar för att importera nya avelsdjur, dyra pengar för hälsoundersökningar, lägger tid och pengar på hemsida/annonsering/etc, ställer upp för alla valpköpare dygnet runt, lägger pengar och tid på att resa långa vägar för att hälsa på dom när det är möjligt, ställer ut osv osv. Och oavsett hur mycket pengar och tid man lägger ner, så får man ibland dåliga hundar och då är det bara att kassera dom från avel.
Man går extremt mycket back! Och detta för att man verkligen vill få fram något som tilltalar en själv och andra, och förhoppningsvis kan ge något i vidare avel också såklart.
Jag har exempelvis kasserat min ena import nyligen, då hennes valpar fick dåliga ledresultat - trots att hon själv inte har det. Det är inget jag vill avla på medvetet, och den tiken har kostat VÄLDIGT mycket pengar. Något jag ju hoppades på skulle vara en investering såklart, inte bara "slöseri".
Medan någon annan köper en blandrastik mellan Amstaff/APBT (Där dom flesta, ca 90% iaf, inte har något dokumenterat om att det är ens just dom raserna bakom, utan det var vad som stod i annonsen bara..) för några tusenlappar, har den som sällskapshund och gör ingenting, och parar sen med någon söt hane för en tusenlapp till typ - och får fram valpar som absolut är söta att se på, men inget mer än det faktiskt.