Bulldog,amstaff,Pitbull

Sv: Bulldog,amstaff,Pitbull

Puttar tråden lite med en dagsfärsk bild på min lilla terrorist :D

268357_10150352475551124_558276123_10142042_6660513_n.jpg

Såhär glad kan man bli om man får springa lös ute vid sommarstugan hela helgen!

4465.jpg

Åh vad kul! Tänkte försöka mig på att ställa ut valpen, men börjar lite lugnt med en inofficiell ;) är helt grön på området men uppfödarna ser nog gärna att hon ställs ut lite, så det är väl bara att köra på!

Jag är också helt grön på det området, som tur var har jag kompisar som är väldigt insatta på hur man gör och vad allt betyder;) så det känns tryggt! Tycker absolut du ska ställa. Jag tyckte det var jättekul att få kritik och dessutom är det väldigt bra socialträning för vovven:)

*knapplånar lite*

Med tanke på debatten kanske det här är rätt ställe att fråga: hur vet man egentligen att en uppfödare är seriös (pratar renras nu)? Det kanske är en puckad fråga men jag har aldrig köpt hund på "rätt sätt", jag har spontanköpt båda mina egna. :o Och känner bara: It's a jungle out there! :p

Jag får ständigt både staffen och amstaffen rekommenderad för mig när jag beskriver mina önskemål för nästa hund men har noll erfarenhet av båda. Vad kollar man efter? Vilka hälsotester bör vara gjorda? Vad bör man annars vara uppmärksam på? Jag vet inte om det är emot bukereglerna, annars får ni gärna tipsa om bra, seriösa uppfödare av båda raserna (Bebben? :D)! Är de som har valphänvisning genom rasklubben mer seriösa än de som bara annonserar via t.ex. blocket?

Senast ändrad:

Vad gäller Amstaff så skulle jag välja en uppfödare som är med i rasklubben o som uppfyller rasklubbens krav för valpförmedling.
Dvs HD/ED, MH samt Ataxi fria föräldrar (åtminstone den ena).
Staffar är jag inte så insatt i, men samma krav torde gälla där, dock heter den neurologiska sjukdomen de testas för något annat.

Båda varianterna bör ha mer meriter än bara utställning.
Skulle jag köpa Amstaff blir det från Capa Tosta, en vän till mig som köpte ny Staffe valde Ballstaff.

Dvs HD/ED, MH samt Ataxi fria föräldrar (åtminstone den ena).

(Delvis KL!)

Jag undrar varför inte båda föräldrarna ska vara testade för detta? Vad är då vitsen? (Kan det bara nedärvas om det syns på båda?)

I Rottweilerklubben så vill man att iaf en av föräldradjuren är ögonlyst, men även där undrar jag, varför inte båda?

Tack för ditt svar! :)

Båda varianterna bör ha mer meriter än bara utställning.

Utställningsmeriter är det jag bryr mig minst om själv, är personligen totalt ointresserad av att ställa ut och kommer inte vilja avla på hunden. Hälsa och mentalitet är prio 1!

(Delvis KL!)

Jag undrar varför inte båda föräldrarna ska vara testade för detta? Vad är då vitsen? (Kan det bara nedärvas om det syns på båda?)
Det är ett DNA test, den defekta genen är upptäckt för inte så många år sedan, sjukdomen kan avkomma bara få om båda föräldradjuren är bärare av den defekta genen.

Från Amstaffklubbens hemsida:

"1 . Officiell* HD samt ED status för svenskregistrerade föräldradjur.

2 . Svenskregistrerade föräldradjur ska vara testade för Cerebellär ataxi, NCL-A. Vid användning av semin från icke testad hanhund eller vid användning av icke testad utlandsregistrerad hanhund ska tiken vara testad med resultat Clear.

3 . Svenskregistrerade föräldradjur ska ha erhållit minst Good/2:a pris i kvalitet på officiell* utställning

Gällande punkt 2 hänvisar Amstaffklubben vidare till Svenska Kennelklubbens grundregler:
§ 2:5 att inte använda hund i avel som vid DNA-test visat sig vara bärare av dubbla anlag för allvarlig sjukdom med recessiv nedärvning. Hund som visat sig vara bärare av enkelt anlag för allvarlig sjukdom med recessiv nedärvning får användas i avel men endast i kombination med genetiskt/hereditärt friförklarad hund och under förutsättning att detta inte står i strid med gällande hälsoprogram."
Under rubriken valphänvisning.

En populationsstudie i Frankrike har visat att ca 30% av all hundar är bärare, avlar man konsekvent med testade hundar så kan man komma till rätta med problemet på sikt, att helt utesluta bärare ur aveln skulle göra avelsbasen alldeles för smal.

mvh

Tack! :bow:

Låter som prcd/PRA på lapphundarna. Vi testar (förvisso oftast båda föräldradjuren) för att som sämst använda bärare, men avelsbasen är liten även för oss. Vi har dessutom bara ca 3% som har PRA hos Finsk Lapphund, mindre på Lapsk.

Din hund är så fin! Och som jag sagt innan, skrämmande lik min ena ;)

4997.jpg

senaste mysbilden från oss :)

*knapplånar lite*

Med tanke på debatten kanske det här är rätt ställe att fråga: hur vet man egentligen att en uppfödare är seriös (pratar renras nu)? Det kanske är en puckad fråga men jag har aldrig köpt hund på "rätt sätt", jag har spontanköpt båda mina egna. :o Och känner bara: It's a jungle out there! :p

Jag får ständigt både staffen och amstaffen rekommenderad för mig när jag beskriver mina önskemål för nästa hund men har noll erfarenhet av båda. Vad kollar man efter? Vilka hälsotester bör vara gjorda? Vad bör man annars vara uppmärksam på? Jag vet inte om det är emot bukereglerna, annars får ni gärna tipsa om bra, seriösa uppfödare av båda raserna (Bebben? :D)! Är de som har valphänvisning genom rasklubben mer seriösa än de som bara annonserar via t.ex. blocket?

Nu vet jag inte vart du bor, men kan varmt rekommendera uppfödarna jag köpte min valp hos, www.heartstaff.se
Jättebra människor med stor erfarenhet och förståelse för rasen, håller kontakten regelbundet med sina valpköpare och är intresserade :)
De har främst utställningshundar, men går på andra kurser med alla sina hundar också tex agility och spår. Tre små barn hemma också gör ju att valparna är vana vid sånt redan innan, om man som köpare har barn!

Du får gärna skicka ett PM om du vill ha tips kring uppfödare av Staff, jag vill varken hissa eller dissa uppfödare öppet i tråden.
Men "många" uppfödare har varken ögonlyst, hd/ed röntgat eller gjort MH och jag tycker att man ska lyfta fram vikten genom att välja uppfödare som satsar på dessa "bas-bitar".

Erfarenhet i all ära, men erfarenhet kan inte avläsa hd/ed eller sjukdomar :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 400
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 634
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 531
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 282
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka