Buketräff på Margerehof?

L

Lambo

Några som ska på hingstvisningarna i helgen? Ska troligen dit på söndag (slutvisningen + hingstshow). Någon annan som skall dit? Kanske dags för en Buketräff eller bara lite drägel över alla snygga hingstar (är nog ingen som vill träffa en dåldis som mig kan jag tänka :o)!?

Jag träffar gärna dig men jag är nog bara där på lördagen - då är jag hästskötare till Teista och passopp till min vän Janne som rider henne :)

Tror inte jag har möjlighet att stanna söndagen också :crazy: - det finns lite att fixa med här hemma också :p

Någon mer som är på plats?

Tim

Ska kanske också dit men då troligast på Söndag. Ska bli spännande och intressant, hade dock hoppats på att få se min tränares hingst, skulle ha visats, men en virusinfektion har satt käppar i hjulen. Får nog en ny chans nästa år antar jag, jätte fin hingst!

Tim är Teista ditt sto eller?

Ja, Teista är min Tyr-dotter, mamma till Moniqs Bliki och Gröna Gångens Rissa :) Janne har lånat henne för att tävla på så hon har ett uppehåll från aveln. Så nu passar vi på att visa henne medan hon är något så när smal och inte bara står och sover sig igenom graviditeterna på det här viset:

31.jpg

Jag kan inte komma. :( Hade gärna gjort det annars. Pålla var ju beräknad att föla den 23/3. :angel: Som vanligt gör hon på sitt eget sätt och jag antar att hon väntar in bättre väder och bete kanske. :) Fast nu är det drygt och oroligt att vänta, värre än att vara gravid själv ju.

Hade varit jätteroligt att se Teista, fast även om pållan fölat så är jag uppbokad med barnens kalas på lördag.

Vill också veta mer!

---------------------
Elin! Har det kommit några föl än??!!

Jag skulle vilja veta hur det gick/går för Emil fra Vestri Leidarstödum (eller hur det nu stavas)??? Han skulle ombedömas igår som jag förstod det hela, någon som var där?

Elin: Va synd, fast då har du ju nått att längta efter ett litet tag till!!!

Var på bedömningarna igår, ganska blandad kompott kan man nog säga. Favoriten blev nog skulasons nya stjärna en jätte fin 5 åring hingst (kolla www.skulason.se).
Sen var ju inte Gustur frá Grund helt fel...vilka gångarter alltså (kolla in läckerbiten på www.emmi.se)!

Till dig som frågade om Emil, så höjde han sig inte (skulle heller inte ha gått in i stamboken om han varit en tidigare obedömd hingst, fick låga poäng).

Till Tim, vad hände med körförbjudet?! Teista såg jätte fin ut (såg henne dock aldrig riden bara från marken och skrittad m ryttare) och Classe lika så (antar att det var den mörke och mystiske ynglingen :o :D!)!

Såg du Toppur frá Eyjólfstödum???
Jag ska eventuellt betäcka mitt sto med honom, men hade inte möjlighet att närvara på bedömningen för att spana in honom själv.

Jag har träffat Trassla :love: ! Som inte var ett dugg trasslig :crazy: bara söt och trevlig!

Hmm, Classe är visserligen mörk, men mystisk :confused:

Angående bedömningarna är nog många besvikna och lite förvirrade. Reglerna har ändrats ordentligt senaste åren. Många proffsvisare var säkra på att få det de "brukar" få för en viss nivå på visning men nu krävdes mer. Framförallt bedömdes felen på ett mer tävlingsmässigt sätt. Typ att det sämsta och inte det bästa bedömdes.

Att domarna inte rider missgynnar kanske lydiga hästar som stannar när de ska, då ser de inte pigga ut...Det gör det också svårare att amatörvisa ston, förr kunde liksom domaren visa om en gångart om ryttaren missat lite i den och man dömde mer hästens kvaliteter än visningens.

Jag tror personligen att den rykande aktuella internationella debatten där islänningar antytt att sverige har så bra avelshästar för att de har för snälla bedömningar påverkat.

Många prestationer som förut skulle legat på 8 hamnade nu på 7,5. Och jag såg en "klar" 9-mässig passrepa på ett sto som fick åtta för att hon slog upp en andra gång i andra försöket - sådana missar är ju oftast inte genetiska :o

Mer "tävling" och mindre försök att förstå vilka anlag hästarna har är mitt sammanfattande intryck.

Vad gäller min Teista har jag förståelse för de flesta siffrorna - hon hade tappat överlinje också i hårdbantningen (som dock gav utdelning på proportioner) och nervositeten blåste helt bort hennes tidigare fantastiska trav. Och hon visade inte alla galopptempon på samma dag.
Däremot hade hon med flera andra absolut legat högre enligt det gamla systemet med ridande domare och separata stobedömningar med mindre fasta regler för tex omvisningar. (visste ni att om man fått lågt på ett tempo i en gångart så går det inte att höja bara genom att visa detta tempo på omvisningen, man måste visa om alla tempon vilket slösar bort tre av de sex sträckor man har. Många visare visste det inte...)

Stona förlorar sannolikt på att visas ihop med hingstarna. Hingstarna har ju kostats på mer träning och döms med rätta hårt.

Jag såg till exempel ett ursött isabellskäcksto efter Meitill som hade en underbar naturligt lös och fin taktren tölt med mycket hög aktion - precis en sådan man ville avla på. Men i lördags räckte det bara till 7,5 :( Troligen för att hon ännu inte var helt stabil i alla tempon, såg inte så mycket tränad ut.

Om en sådan gång var medel i populationen skulle det se HELT annorlunda ut på alla lätt klass-tävlingar :D

En annan sak som stör mig oerhört - år efter år tar man in eksemhingstar utan att tala om det.

*morrar*

Heder åt hingsthållaren som anmälde Otur förra året - men inte HÄNDER det något för det :mad:

...och med den ryttaren på ryggen förstår jag att det är svårt att prestera. :crazy: En annan häst som vi reagerade fick dålig utdelning var det vackra pärlvita stoet efter Askur från Håkansgården som hade en GRYM pass men bara fick 8,0. Ett sto som ligger 250 m pass MED aktion, takt OCH högt tempo SKA belönas bättre än så. Ett sto som inte hade riktigt så fantastisk pass fick 9,0, och då kan man undra..

Det var som sagt urtrevligt att få träffa Tim, och Classe verkade jättegullig. :)

Bedömningsporter är alltid bedömningssporter....det är trist.

Men det mörkligaste är när två hästar visas precis efter varandra och de är likvärdiga och den ena får jättemycket högre poäng eller när en är mycket bättre och de får lika poäng. Då blir jag alltid lika fundersam, man kan ju tycka att särksilt när de visas efter varandra borde det vara lite lättare...

Hmm, Classe är visserligen mörk, men mystisk :confused:

Ett talessätt du vet :)!!

*Suck* Hur kan det ha blivit så här?! Men är det där här som en del "proffs" här i Sverige efterfrågat? De har ju klagat på att den gamla visningsmallen inte gynnat presterande tävlingshästar (eller hur det nu var)...
Tycker dock att det blir galet när man är låst vid att stirra på misstag (ex. något taktfel) i stället för att se helheten och hästens förtjänster. Undrar om det verkligen uppmuntrar uppfödare till att visa sina hästar? Har man blivit bränd på näsan en eller annan gång så...
Men vad vet jag!

Kan bara hålla med om exemhingsten, men det hjälps inte direkt av att han är en hingst som man lätt tjusas av! WOW, är nog ordet!

Jag håller helt och hållet med dig Tim!

Var själv där hela lördagen och tittade på stona. Självklart höll jag tummarna för min hästs syskon. Ett av stona är dessutom helsyster med Leira. (Halvsyrran är "Marängen", isabellskäckstoet)

Jag liksom många andra blev otroligt förvånade och besvikna när vi såg hur hårda och snåla dommarna var. Det verkar som att när man såg ett misstag hos hästen så vips noterade man detta och drog ned på poängen. Detta är mer än synd :(

Jag visade mitt sto (nja inte själv) för att få veta hur hon är i de olika gångarterna, exteriör osv. för att sedan kunna välja en hingst som passar henne. Och för att veta hennes avelsvärde. Det är verkligen inte samma som tävlingspoäng. Dommarna skall se hästens talang och möjlighet för det är en AVELSBEDÖMNING ingen tävling.

På detta sättet kommer mindre och mindre ston bedömmas. Själv hade jag tänkt att man någon gång skulle kunna visa sitt stos avkomma. Men nu vågar jag verkligen inte det! Dessutom känner jag att det inte är någon idé.

Det var många fina ston i lördags men också ett gäng som verkligen gick dåligt. Det skiljer för lite i poäng mellan de bra och de mindre bra tycker jag.

Vad skall man göra för att få det bättre?
Vem skall vi vända oss till?

Mvh Åsa

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 440
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 528
Senast: Piaff
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 042
Senast: Gunnar
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 119
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV