Jag har träffat Trassla
! Som inte var ett dugg trasslig
bara söt och trevlig!
Hmm, Classe är visserligen mörk, men mystisk
Angående bedömningarna är nog många besvikna och lite förvirrade. Reglerna har ändrats ordentligt senaste åren. Många proffsvisare var säkra på att få det de "brukar" få för en viss nivå på visning men nu krävdes mer. Framförallt bedömdes felen på ett mer tävlingsmässigt sätt. Typ att det sämsta och inte det bästa bedömdes.
Att domarna inte rider missgynnar kanske lydiga hästar som stannar när de ska, då ser de inte pigga ut...Det gör det också svårare att amatörvisa ston, förr kunde liksom domaren visa om en gångart om ryttaren missat lite i den och man dömde mer hästens kvaliteter än visningens.
Jag tror personligen att den rykande aktuella internationella debatten där islänningar antytt att sverige har så bra avelshästar för att de har för snälla bedömningar påverkat.
Många prestationer som förut skulle legat på 8 hamnade nu på 7,5. Och jag såg en "klar" 9-mässig passrepa på ett sto som fick åtta för att hon slog upp en andra gång i andra försöket - sådana missar är ju oftast inte genetiska
Mer "tävling" och mindre försök att förstå vilka anlag hästarna har är mitt sammanfattande intryck.
Vad gäller min Teista har jag förståelse för de flesta siffrorna - hon hade tappat överlinje också i hårdbantningen (som dock gav utdelning på proportioner) och nervositeten blåste helt bort hennes tidigare fantastiska trav. Och hon visade inte alla galopptempon på samma dag.
Däremot hade hon med flera andra absolut legat högre enligt det gamla systemet med ridande domare och separata stobedömningar med mindre fasta regler för tex omvisningar. (visste ni att om man fått lågt på ett tempo i en gångart så går det inte att höja bara genom att visa detta tempo på omvisningen, man måste visa om alla tempon vilket slösar bort tre av de sex sträckor man har. Många visare visste det inte...)
Stona förlorar sannolikt på att visas ihop med hingstarna. Hingstarna har ju kostats på mer träning och döms med rätta hårt.
Jag såg till exempel ett ursött isabellskäcksto efter Meitill som hade en underbar naturligt lös och fin taktren tölt med mycket hög aktion - precis en sådan man ville avla på. Men i lördags räckte det bara till 7,5
Troligen för att hon ännu inte var helt stabil i alla tempon, såg inte så mycket tränad ut.
Om en sådan gång var medel i populationen skulle det se HELT annorlunda ut på alla lätt klass-tävlingar