Undrar om jag inte var på den visningen till och med! Hette inte hästen Tönn eller liknande, slutade kring 7.99 eller liknande i totalpoäng. Var precis under gränsen i alla fall.
Sen tror jag både på miljö och arv, men visst kan man ha fallenhet för något särskilt (oavsett om föräldrarna uppmuntrar eller ej) precis som det kan vara vice versa, har en 13 årig flicka här hemma i grannbyn som har föräldrar som tävlar hoppning på 130-140 nivå. Flickan har ridit hela livet och fått bästa möjliga förutsättningar, men nån Rodrigo Pessioa är hon inte! Har svårt med kordination och balans på hästryggen i jämnförelse med de absolut bästa, men sjunga det kan hon (har oftast alla solon i ungdomskören)
. Vi vet ju alla hur fint Rodrigo red redan i den åldern.
Jag tycker att man ser väldigt tydligt i den åldern vilka som har råmaterialet eller ej (så tycker nog tvärt emot Båbbe där antagligen), sen är det ju övning som gäller (kolla bara på filmen "Jackie & Hillary"), Maria Gretzer är väl ett typ exempel eller varför inte Helena Lundbäck. Men visst ser man i även i vuxen ålder vilka som har den där medfödda "rid/hästkänslan", det är bara det att skillnaderna mellan talangen och icke talangen har planats ut genom träning och val av bra och för ryttaren passande hästmaterial (det handlar ju ändå om team work).
Sen när det gäller ridskoleelever så vet vi ju hur det kan gå ta exempelvis Kyra K och Isabell Werth. Är man verkligen duktig så finns det alltid folk som ser talangen och erbjuder hästar och annan hjälp.
Nu kanske vi skall hålla oss till ämnet i tråden och inte till genetik!