Buketräff på Margerehof?

Blev fel igen, menade att Hanna nog trodde/tror att Askja kan höja sin 7.79 (från 2001). Framstod nog som om jag menade nu i söndags, och givetvis kan inte alla i hela Sverige tro det (ska ändra mitt tidigare inlägg). Tycker dock att det var modigt av henne att ställa upp! Vet ju att hon aldrig gjort det innan.
Tror inte att jag skall skriva mer på den här tråden, blir bara fel hela tiden.

Säljer du bilderna eller? I vilket sammanhang är de tagna (tävling säger ju inte så mycket).

Vill inte avslöja min identitet här på sidan, men kan säga att jag också hört "genom säkra källor" att ryttaren till Dropi stoet tror att hon kan höja sig *i alla fall någon gång under sin livsstid* och att många med henne håller med. Så tror inte att Sammetsrosa är helt ute och seglar.

Ja, det gör jag.

Jag känner ryttaren till Askja tämligen väl och är också medveten om att hon mycket väl kan höja sig, däremot uppfattade jag det som att Sammets_rosa menade nu i helgen.

Bodde i hennes trakter tidigare, därför känner jag till ekipaget. Tror att SammetsRosa också gör det, men är inte säker..?! Hon har nog fått skriv snurr, är tydligen helt lost i sin c-uppsats (i alla fall sist jag PM:ade henne)!

Sedan finns det ju de som har "hästar i blodet". Visade inte Eva och Hreggis pojk ett sto in i andra klass vid tidig ålder?

Hade också problem att få upp din sida och få fram bilderna.

Tja såvitt jag är uppdaterad på "skvaller-fronten" så är det Jenny Mandal och Hreggi som är gifta och har 2 barn tillsammans(Eyvindur, kallad Eyvi och hans lillasyster Elsa). Eva Mandal är Jennys syster och Eva är gift med Atli Gudmundsson, men de har inga barn tillsammans alls såvitt jag vet... :p

Tror att Eyvi var endast 10-11 år och bedömningen var en mycket hög 2:a klass bedömning (strax under 1:a klass).

Men själv tror jag inte bara det beror på medfödda gener. Titta tex på Johan Häggberg, enligt vad han själv skrivit i en artikel så kunde han inte alls rida pass som ung, men nu klarar han det ju ganska bra får man säga! :D

Framgångar beror såklart även på möjligheten att öva! Ett barn som har egen häst från 2-års ålder och en förälder som är en erkänt duktig instruktör, har ju klart större möjligheter att bli en duktig ryttare än ett barn som trots tjat inte får börja på ridskola förrän vid 7-års ålder och då bara rider 1 gång/vecka för en okänd instruktör... Hästmaterialet mellan de olika "typ-barnen" ovan kommer nog också variera ganska rejält...

Så framgångar vid tidig ålder tror jag att man minst lika mycket kan se bero på föräldrarna och deras intresse och kunskap. När "barnen" börjar närma sig 25 år börjar skillnaderna dock plana ut sig och då kommer talangen fram. Vid 35 har man hunnit lära sig tillräckligt för att kompensera de brister i talang som man haft med sig! Men det är ju bara vad jag tror... ;)

Undrar om jag inte var på den visningen till och med! Hette inte hästen Tönn eller liknande, slutade kring 7.99 eller liknande i totalpoäng. Var precis under gränsen i alla fall.

Sen tror jag både på miljö och arv, men visst kan man ha fallenhet för något särskilt (oavsett om föräldrarna uppmuntrar eller ej) precis som det kan vara vice versa, har en 13 årig flicka här hemma i grannbyn som har föräldrar som tävlar hoppning på 130-140 nivå. Flickan har ridit hela livet och fått bästa möjliga förutsättningar, men nån Rodrigo Pessioa är hon inte! Har svårt med kordination och balans på hästryggen i jämnförelse med de absolut bästa, men sjunga det kan hon (har oftast alla solon i ungdomskören) ;). Vi vet ju alla hur fint Rodrigo red redan i den åldern.

Jag tycker att man ser väldigt tydligt i den åldern vilka som har råmaterialet eller ej (så tycker nog tvärt emot Båbbe där antagligen), sen är det ju övning som gäller (kolla bara på filmen "Jackie & Hillary"), Maria Gretzer är väl ett typ exempel eller varför inte Helena Lundbäck. Men visst ser man i även i vuxen ålder vilka som har den där medfödda "rid/hästkänslan", det är bara det att skillnaderna mellan talangen och icke talangen har planats ut genom träning och val av bra och för ryttaren passande hästmaterial (det handlar ju ändå om team work).

Sen när det gäller ridskoleelever så vet vi ju hur det kan gå ta exempelvis Kyra K och Isabell Werth. Är man verkligen duktig så finns det alltid folk som ser talangen och erbjuder hästar och annan hjälp.

Nu kanske vi skall hålla oss till ämnet i tråden och inte till genetik!

Helt rätt Betsy!

Tycker inte vi ska blanda ihop systrarna Mandal här! Det är JENNY som är mor till Eyvi och gift med Hreggi (dessutom är hon min instruktör ibland... :D), inte Eva...

Jag vet, det är jättesegt. :mad: Om ni klickar upp sidan och åker och köper mat eller syr en kjol eller något sedan så får ni kanske upp bilderna tills ni är klara. :D

Det är tills vidare, annan hemsida är på gång.

det var inte "pojk" jag reagerade på utan namnet på föräldern (Eva istället för Jenny)...

/Malin

*hihi* då förstår jag!

Jag får ta det någon dag när jag har tid (måste ändå städa lite här hemma snart...)

/Malin

För er som vill veta mer om...

Hanna, Askja och 1:a klass hingsten Nökkvi frá Efri-Raudalaek kan jag tipsa om deras hemsida:
http://www.vastregarden.com/

Tänkte att det kan vara kul även för utomstående att få lite mer info om personer och hästar som diskuterats i tråden! Hoppas ni inte misstycker!

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 440
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 528
Senast: Piaff
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 042
Senast: Gunnar
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 119
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar