Och att avlyssna vittnenDet ligger redan förslag om sådant utan brottsmisstanke... och det har liksom S också varit för. Det är så vidrigt och mörkt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och att avlyssna vittnenDet ligger redan förslag om sådant utan brottsmisstanke... och det har liksom S också varit för. Det är så vidrigt och mörkt.
Men alltså högerextrema partier har ju redan suttit i regeringen i både Norge och Danmark utan att förvandlas till NaziTyskland. Så ja jag har stor tilltro till Sveriges övriga partier att det inte kommer ske i Sverige heller.
Jag kan ju se viss skillnad mellan vår Polis och Gestapo. Tror inte vår Polis kommer avrätta meningsmotståndare i detta landet så som det skedde i Nazityskland. Herregud alltså!
Jag tänker att enskilda personer inte kan göra sa mkt men funderade pa om partier (dom som anses sig som förlorare) kan komma att kräva det.
Som exempel så var det i förra presidentvalet här väldigt jämt mellan två kandidater. Den ena vann knappt och förloraren krävde då omval eftersom dom upptäckt att ngr brevröster öppnats för tidigt och den tidigare öppningen kunde ha påverkat resultatet. Nu var förloraren från FPÖ (som man kan jämföra med SD) och jag tror inte att ngr andra hade protesterat utan accepterat resultatet. Men Österrike är Österrike och inte Sverige men jag funderade lite på om det fanns ngr såna funderingar.
Sverige ligger långt ner av "hbtq-vänliga"- länder när det kommer till transpersoners rättigheter. Vi snackar till den grad att vi nekas sjukvård, har problem att rösta osv.Alltså. Ni som pratar om att flytta - det måste ju vara ytterst få länder som är bättre?
Högervindarna har ju redan blåst fram där och verkar ju inte ha avtagit?
Ja det undrar man ju. Själv var jag och röstade på morgonen, det var en person före mig i könSen är det så klart inte bra om köerna blir för långa av andra skäl. Den diskussionen skulle jag vilja ha lite mer information om hur långa köer, på hur många ställen det faktiskt handlar om. Om det är vissa kommuner som dimensionerat dåligt, eller om det är vissa tidpunkter det kommit många samtidigt osv.
Island tror jag ligger bra till. Jag tvekar lite pga svårigheterna att få med hundarna, bortsett från det ligger det högt på vår lista över potentiella länder.Min fråga om Island var en uppriktig fråga tänkte på de andra nordiska länderna men har för mig att de främlingsfientliga partierna i dem har sedan tidigare gått framåt. Hade dock ingen koll på Island så jag blev nyfiken
Island har väl släppt en del vad det gäller import just av hundar? Sen är det nog dyrt för det kommer vara karantän för dem.Island tror jag ligger bra till. Jag tvekar lite pga svårigheterna att få med hundarna, bortsett från det ligger det högt på vår lista över potentiella länder.
Tror kanske att det här är en del av problemet, svenskar verkar på nåt vis tro att saker inte händer oss. Trots högerpopulistiska vindar i resten av världen så har man varit ganska lugn inför det här, för vår "demokrati är stark" etc. Tror inte heller att vi är rädda för korruption, trots att vi klättrar högre och högre upp på sådana listor varje år.Jag är vanligtvis optimist, men idag är det svårt. Sverige har följt med resten av världen på tåget mot en mer högerextrem framtid, och det gör mig ofantligt ledsen. Jag trodde verkligen att vi var bättre än så.
Ja, jobb i lantbrukssektorn finns ju överallt (fårklippning, mjölka, köttdjursuppfödning...) och man kommer ju långt med bra engelska. Sist jag kollade var det 6 månaders karantän för hundarna och det känns inte okej (än).Island har väl släppt en del vad det gäller import just av hundar? Sen är det nog dyrt för det kommer vara karantän för dem.
Träffade två väldigt kära bc's när jag var där i våras. Mycket får är där ju och hästar (visst är du hovslagare i botten?).
Beklagar för vad du går igenom nu.
Utlandsrösterna brukar väl generellt vara mycket höger. Alltså inte SD, men blått.Även jag har en dålig känsla i magen efter resultatet. Såg inte alls kul ut när jag gick och lade mig (SD var ju ännu större än de sedan slutade på) och att dessutom vakna till troligt maktskifte blev bara sjukt deppigt. Det känns så konstigt. Jag går liksom runt och inbillar mig att medvetenheten i stora viktiga frågor blir bättre i samhället, fler och fler som tar klimatkrisen på allvar och fler och fler som uttrycker feministiska åsikter. Men när det väl kom till kritan så gick de ändå och röstade blåbrunt?
En femtedel av de vuxna svenskarna har röstat på SD och hälften har röstat på allianspartierna trots deras samarbete med SD och generella glidning åt det bruna hållet. Jag skäms. Jag vet inte vad som är värst heller, att tänka att folk har röstat väl medvetna om vad det innebär eller att vi har så dålig allmänbildning i sverige att folk inte förstår vad partierna faktiskt bedriver för politik?
Jag läste dock någonstans att det är betydligt fler förtidsröster än vanligt, undrar om det kan vara tillräckligt många för att göra rejäl skillnad?
Utomlandsrösterna vet jag inte vad jag ska tro om. Om man utgår från hur (en del) utlandssvenskar här på forumet verkar uppfatta situationen i sverige så tycks det ju finnas ett stort problem med desinformation utanför landsgränserna.
Jag vill inte säga att SD är nazister även om de har sådana i sina led, och däri ligger det svåra. Vi vet inte vad det blir om SD har 28 eller 30% nästa val och så länge de bara vill sluta ge bort pengar i bistånd, sluta ge människor asyl, utvisa brottslingar och öka antalet poliser, så är det lätt att stanna där i tankarna. Det vi vet idag är att de vill eliminera vissa små grupper i vårat samhälle och de vill inskränka på rättigheterna hos andra grupper. Hur långt man vill dra det är okänt, så den avskräckande effekter uteblir till stor del. De väljarstarka grupperna hotas inte av SD på annat sätt än att det kanske går emot ens moral och samvete.
Blir de fattiga fattigare och fler i antalet, vilket jag tar för givet att det sker om man urholkar välfärden, så bör SD's väljare också bli fler eftersom fattiga människor ofta mår dåligt, har negativ självbild, upplever att samhället arbetar emot dem, saknar hopp för framtiden, är dåligt informerade om hur samhället fungerar, tenderar att lita på otillförlitliga källor i insamlandet av kunskap så propaganda blir mer effektivt, samt vill ha någon att hålla ansvarig för sin misär (för att generalisera lagom mycket, såklart har fattigdom fler negativa effekter såsom ökad organiserad brottslighet, upptrappat våld m.m.). Och då är SD där, redo att tala om vems fel det är.
Jag pratade med en kompis som har funderingar på att flytta dit, som jag förstod är det ändrat till två veckor?Ja, jobb i lantbrukssektorn finns ju överallt (fårklippning, mjölka, köttdjursuppfödning...) och man kommer ju långt med bra engelska. Sist jag kollade var det 6 månaders karantän för hundarna och det känns inte okej (än).
Kan vara värt att posta varje dag kommande fyra år...Känns som att det är värt att posta det här igen:
Jag skulle tro att den mesta ökningen är folk som förtidsröstar av praktiska skäl och alltså är relativt nära hemma. Men folk verkar ju göra det senare och senare också. Svårt att säga vad utfallet av det blir i röster som ligger och väntarJag läste dock någonstans att det är betydligt fler förtidsröster än vanligt, undrar om det kan vara tillräckligt många för att göra rejäl skillnad?
Man behöver ju inte heller bara se till Tyskland, om det låter för "stort" för vissa. Man kan se till Österrike och FPÖ, hur det ser ut i Polen och Ungern... högerpopulismen i USA. Och Italien ser inte lovande ut heller.Nej, jag ser inte heller SD som nazistiska i den politik de för fram från ledningens håll idag. Ideologiskt skulle jag snarare se dem som nationalkonservativa, och att deras uttalande om stöd till arbetslösa och pensionärer snarare som ett uttryck för deras populistiska sida. Om man nu ska kategorisera dem.
Det är ju också det som är en del av det svåra med att diskutera "att lära sig av historien". Historien och nutiden är ju aldrig exakt lika så det går inte att dra exakta paralleller, och mycket av de ord vi använder idag för historiska förlopp har ju fyllts med sitt innehåll _efter_ att det ägt rum och man kan se tillbaka på det hela i efterhand.
Det blir en paradox att de ord vi i framtiden kommer att använda för det som sker nu, de har vi inte än. Och ändå kommer framtidens människor sitta och tycka - och kunna beskriva - att förloppet var så tydligt. Precis som vi kan sitta och beskriva vad som hände tidigare i historien, och tycka att "varför stoppades det inte på vägen?"
Jag pratar inte om nazismen för att använda det som skällsord om SD, utan för att försöka förstå och diskutera. Om man idag säger att man inte behöver vara orolig för SD:s tillväxt i stöd, när hade det i historien varit dags att vara orolig för NSDAP:s stöd? De hade vid sitt maktövertagande en mycket mer uttalad radikal politik, men de kom till makten genom demokratiska val. Trots sin mer radikala politik, så hade de folkets stöd i ännu större utsträckning än SD hos oss idag - så med den logiken så finns det egentligen inte heller några skäl att kritisera framväxten av nazizmen i Europa, den hade ju folkets stöd. Det är där jag tycker att man betraktar både SD, övriga partier och oss vanliga människor med naiva glasögon, oavsett var någonstans SD - eller något annat parti - slutar någonstans.
Jag tror också att det ligger väldigt mycket i det. För att återkomma till Brexit var det ju ingen som trodde att det skulle gå igenom heller, inte ens David Cameron själv, och sen plötsligt stod vi där och tvingades ta itu med en verklighet som ingen hade räknat med (och som det p.g.a ovanstående inte fanns någon direkt plan för).Tror kanske att det här är en del av problemet, svenskar verkar på nåt vis tro att saker inte händer oss. Trots högerpopulistiska vindar i resten av världen så har man varit ganska lugn inför det här, för vår "demokrati är stark" etc. Tror inte heller att vi är rädda för korruption, trots att vi klättrar högre och högre upp på sådana listor varje år.
Det här visste jag faktiskt inte, men jag har läst det på flera håll på senaste och det förvånar mig. Av det jag läser i gruppen Svenskar i Storbritannien är det definitivt vänsterblocket som är mest populärt, även om det såklart förekommer SD-sympatisörer också, men det är ju också bara en pytteliten bråkdel av verkligheten... Å andra sidan är man väl som utlandsboende mer mottaglig för sensationella rubriker à la "se vad de gör med ditt land!" eftersom man inte är där och kan uppleva verkligheten själv, eller få en balanserad helhetsbild genom t.ex. olika mediekällor. Äsch, nu svamlar jag nog mest tror jag!Utlandsrösterna brukar väl generellt vara mycket höger. Alltså inte SD, men blått.