Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Museolog som jag är så är jag så fruktansvärt tacksam för 2017 års museilag (2017:563 t.o.m SFS 2019:977) som i alla fall ger visst skydd för ett ökat oberoende, skulle de kulturpolitiska målen braka helt åt h-vete. För det lär de ju göra.

Ändamål

4 § Ett museum ska utifrån sitt ämnesområde bidra till

samhället och dess utveckling genom att främja kunskap, kulturupplevelser och fri åsiktsbildning.

Ansvarsfördelning

5 §
Museihuvudmännen ska säkerställa att ett museum har ett bestämmande inflytande över verksamhetens innehåll.

Publik verksamhet

6 §
Utställningar och annan publik verksamhet vid ett museum ska vara kunskapsbaserad och präglas av allsidighet och öppenhet.

Vi är många nervösa nu som jobbar inom folkbildningen som inte står högt i kurs hos blåbrunhögern. :down:

Så kan man inte skylla ifrån sig. Det är dom stollarna som ändrade i val lagen med röstsedlarna vilket resulterade i långa köer och när repet drogs ner kl 20.00 så fick folk vända hem. Många tröttnade även på att köa i flera timmar och gick hem utan att rösta. Detta fick man tydliga varningar om innan men stollarna brydde sig inte om det
Eh va? Det var inget rep som drogs. Där det var kö när kl slog 20 igår så fortsatte vallokalerna att hålla öppet.

Nu vet jag inte riktigt hur det fungerar i Sverige och om det är möjligt men här i Österrike hade nog flera partier krävt ett omval pga att valet inte gick helt rätt till.
Jag anser också att det inte var rätt när valresultatet började presenteras innan alla ens röstat och väntetiderna för många var helt orimliga och många därför inte hann/orkade vänta.

Hur ser ni på det?

Men snälla. Du har inte mkt tilltro till resten av Sveriges partier om du tror att historien ska upprepa sig. Då får ju övriga partier bara stå och titta på.

Nej, eftersom så stor andel av Sveriges befolkning och politikerna inte verkar se problemet med SD så är det svårt att ha tilltro just nu.

Varför tror du att politikerna under 30-talet inte kunde stoppa bollen när de själva varit med och rullat igång den genom att släppa in NSDAP i regeringen?

Så kan man inte skylla ifrån sig. Det är dom stollarna som ändrade i val lagen med röstsedlarna vilket resulterade i långa köer och när repet drogs ner kl 20.00 så fick folk vända hem. Många tröttnade även på att köa i flera timmar och gick hem utan att rösta. Detta fick man tydliga varningar om innan men stollarna brydde sig inte om det

Valet har gjorts mer tillgängligt än någonsin förut. Stod man i kö fick man dessutom rösta oavsett hur lång kön var.

Precis så, sammanhanget är så viktigt och tyvärr talar även det emot oss just nu. Men vi har ju sagt "aldrig mer" om nazismens framväxt, så nog måste det gå att vända skutan den här gången?

Jag vill inte säga att SD är nazister även om de har sådana i sina led, och däri ligger det svåra. Vi vet inte vad det blir om SD har 28 eller 30% nästa val och så länge de bara vill sluta ge bort pengar i bistånd, sluta ge människor asyl, utvisa brottslingar och öka antalet poliser, så är det lätt att stanna där i tankarna. Det vi vet idag är att de vill eliminera vissa små grupper i vårat samhälle och de vill inskränka på rättigheterna hos andra grupper. Hur långt man vill dra det är okänt, så den avskräckande effekter uteblir till stor del. De väljarstarka grupperna hotas inte av SD på annat sätt än att det kanske går emot ens moral och samvete.
Blir de fattiga fattigare och fler i antalet, vilket jag tar för givet att det sker om man urholkar välfärden, så bör SD's väljare också bli fler eftersom fattiga människor ofta mår dåligt, har negativ självbild, upplever att samhället arbetar emot dem, saknar hopp för framtiden, är dåligt informerade om hur samhället fungerar, tenderar att lita på otillförlitliga källor i insamlandet av kunskap så propaganda blir mer effektivt, samt vill ha någon att hålla ansvarig för sin misär (för att generalisera lagom mycket, såklart har fattigdom fler negativa effekter såsom ökad organiserad brottslighet, upptrappat våld m.m.). Och då är SD där, redo att tala om vems fel det är.

För det första: Ingen som står i kö när klockan blir 20 nekas att få genomföra röstningen.
Menar du att du har du konkreta iakttagelser på att det skett att folk har nekats att rösta? Om så är fallet så är det något du ska anmäla till Valmyndigheten. Om så inte är fallet så ska du sluta med att sprida desinformation.

För det andra så är det inte stolligt att säkra valhemligheten och minska risken för påverkan. Det var en ändring som borde skett redan tidigare.

Däremot så verkar det som att en del valnämnder har missbedömt sitt kapacitetsbehov (främst valsedelsställ, eventuellt bemanning, kanske lokalstorlek/antal lokaler också i en del fall) och inte helt insett vilka justeringar de har behövt göra pga. förändringen.
Det kommer säkerligen att ges mer uppmärksamhet i den praktiska planeringen till nästa gång.
Men det säger inte på något vis att lagändringen som du talar om var ett dåligt beslut.

Nu vet jag inte riktigt hur det fungerar i Sverige och om det är möjligt men här i Österrike hade nog flera partier krävt ett omval pga att valet inte gick helt rätt till.
Jag anser också att det inte var rätt när valresultatet började presenteras innan alla ens röstat och väntetiderna för många var helt orimliga och många därför inte hann/orkade vänta.

Hur ser ni på det?

Jag tänker att jag kommer att vara försiktig med att själv bidra till kaos och polarisering .

Jag skrev tidigare att jag dock också tycker att det var dåligt, och att man verkligen måste ta det på allvar.

Såsom läget är tycker jag dock inte att dessa extra sent inkomna röstar har spelat någon väldigt stor roll. Vid 21-22 kan det inte varit många ställen där man fortfarande röstade, så det bör inte handla om så värst många individer.

Det är snarare det extremt jämna resultat som gör att det blir en stor fråga, och då finns det säkert fler saker under hela valperioden som påverkat ett mindre antal väljare att gå åt det ena eller andra hållet.

Så summa summarum, jag kommer inte att stödja de krafter som vill riva upp valet, men önskar en översyn av vallokalernas organisation till nästa val.

Hur ser ni på det?
Vad mer konkret är det du menar inte skulle gått rätt till?

Valet har gjorts mer tillgängligt än någonsin förut. Stod man i kö fick man dessutom rösta oavsett hur lång kön var.
Nej. Det var experterna tydliga med i SVT. När kl slog 20.00 då ställde sig en röstmottagare i kön och dom som sedan ställde sig bakom denne fick inte rösta. Däremot fick dom som stod framför denne rösta även efter kl 20. Det bekräftades även i direktsändning från en vallokal där kön var enorm

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ning-till-regeringen-vill-ha-ett-annat-system

Nej. Det var experterna tydliga med i SVT. När kl slog 20.00 då ställde sig en röstmottagare i kön och dom som sedan ställde sig bakom denne fick inte rösta. Däremot fick dom som stod framför denne rösta även efter kl 20. Det bekräftades även i direktsändning från en vallokal där kön var enorm

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ning-till-regeringen-vill-ha-ett-annat-system
Ja? Om man inte behagade komma till vallokalen och ställa sig i kön innan den långa tillgängliga och väl annonserade valperioden var slut så fick man inte rösta. Att göra annorlunda hade varit ett rejält valfusk och problem som hade gjort att valet hade behövts göras om.

Ja, det är väl självklart om man kom till kön efter kl 20. Då är man ju för sent ute. Vad är det du inte begriper? Eller du vill bara sprida en massa dynga?

Det är en liten tröst i allt elände att SD åtminstone inte gått framåt i min stadsdel.
Traditionellt är L och M starka här men båda har tappat, framför allt har L halverats.

Hur ser ni på det?
Det är ju inget slutgiltigt resultat utan preliminärt tills allting är räknat och alla röster räknas flera gånger så jag är inte det minsta orolig. Väntetiderna i min vallokal var inte det minsta orimliga när jag förtidsröstade i lördags en timme innan stängning och då var den lokalen ändå den som var sist öppen i hela länet. Har inte hört att det skulle varit några ovanliga väntetider av någon jag känner som röstat på valdagen heller.

Nej, eftersom så stor andel av Sveriges befolkning och politikerna inte verkar se problemet med SD så är det svårt att ha tilltro just nu.

Varför tror du att politikerna under 30-talet inte kunde stoppa bollen när de själva varit med och rullat igång den genom att släppa in NSDAP i regeringen?

Men alltså högerextrema partier har ju redan suttit i regeringen i både Norge och Danmark utan att förvandlas till NaziTyskland. Så ja jag har stor tilltro till Sveriges övriga partier att det inte kommer ske i Sverige heller.

Jag kan ju se viss skillnad mellan vår Polis och Gestapo. Tror inte vår Polis kommer avrätta meningsmotståndare i detta landet så som det skedde i Nazityskland. Herregud alltså!

Jag tänker att jag kommer att vara försiktig med att själv bidra till kaos och polarisering .

Jag skrev tidigare att jag dock också tycker att det var dåligt, och att man verkligen måste ta det på allvar.

Såsom läget är tycker jag dock inte att dessa extra sent inkomna röstar har spelat någon väldigt stor roll. Vid 21-22 kan det inte varit många ställen där man fortfarande röstade, så det bör inte handla om så värst många individer.

Det är snarare det extremt jämna resultat som gör att det blir en stor fråga, och då finns det säkert fler saker under hela valperioden som påverkat ett mindre antal väljare att gå åt det ena eller andra hållet.

Så summa summarum, jag kommer inte att stödja de krafter som vill riva upp valet, men önskar en översyn av vallokalernas organisation till nästa val.

Jag tänker att enskilda personer inte kan göra sa mkt men funderade pa om partier (dom som anses sig som förlorare) kan komma att kräva det.
Som exempel så var det i förra presidentvalet här väldigt jämt mellan två kandidater. Den ena vann knappt och förloraren krävde då omval eftersom dom upptäckt att ngr brevröster öppnats för tidigt och den tidigare öppningen kunde ha påverkat resultatet. Nu var förloraren från FPÖ (som man kan jämföra med SD) och jag tror inte att ngr andra hade protesterat utan accepterat resultatet. Men Österrike är Österrike och inte Sverige men jag funderade lite på om det fanns ngr såna funderingar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
723
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 505
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 741
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar