Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilket är ett problem när demografin ändras, dvs en allt större grupp lever längre och kostar mer när de slutat producera. Och därmed måste försörjas av alltfler i arbetsför ålder. Och ffa när personer i arbetsför ålder spenderar de åren utomlands för att sedan komma tillbaka till Sverige och subventionerad sjukvård som de inte varit med och 'betalt in' till.
Nu är det väl knappast så att det största problemet för att lyckas finansiera våden är utlandssvenskar som flyttar hem igen som pensionärer?

Screenshot_20220912_080704.webp

Känner jag mest idag.

Jag röstade för solidaritet, jämställdhet och människors lika värde igår. Vaknade upp till precis tvärt om. Alla röster på SD stör mig egentligen inte men det skaver i mig att typ varannan person inte har problem att indirekt stödja rasism och diskriminering.

Och hur bra fungerar det nuförtiden?
Även om vi skulle införa att det parti som blir störst är det som alltid får bilda regering, undrar jag hur det skulle funka i praktiken. Det blir ju väldigt svaga regeringar som har svårt att få igenom några förslag överhuvudtaget?

Ungefär som vi haft det i åtta år nu, i och för sig. Jag tror ju det faktum att S behövt regera på en blå budget har gjort vad S själva står för väldigt otydligt. Har blivit lite halv-blå, halv-röd politik av det hela. En rödblå röra, kan man säga! 😁

Well, nu kan naiva SD-väljare som inbillar sig att det är något slags arbetarparti skörda frukterna av sitt val. Varsågoda för nedmonterad välfärd, sänkt a-kassa och sämre skydd på arbetsplatserna. Men nej nej vad säger jag! ALLT löses ju bara vi kan skicka hem lite invandrare!

Mörk dag, dags att bita ihop, knyta näven och ladda om.

Museolog som jag är så är jag så fruktansvärt tacksam för 2017 års museilag (2017:563 t.o.m SFS 2019:977) som i alla fall ger visst skydd för ett ökat oberoende, skulle de kulturpolitiska målen braka helt åt h-vete. För det lär de ju göra.

Ändamål

4 § Ett museum ska utifrån sitt ämnesområde bidra till

samhället och dess utveckling genom att främja kunskap, kulturupplevelser och fri åsiktsbildning.

Ansvarsfördelning

5 §
Museihuvudmännen ska säkerställa att ett museum har ett bestämmande inflytande över verksamhetens innehåll.

Publik verksamhet

6 §
Utställningar och annan publik verksamhet vid ett museum ska vara kunskapsbaserad och präglas av allsidighet och öppenhet.

Kollar runt lite på Aftonbladets karta och ser att i Eksjö nära Jönköping så är "BA" ett stort parti. Vad är det för något? Mina google-skills är inte de bästa såhär på morgonen...

Någon i tråden skrev att de som röstat direkt eller indirekt på SD skulle skämmas idag. Det skaver för mig. Om de verkligen har tänkt igenom och sedan gått och röstat på det de vill ha, ska de vara stolta över att ha bidragit till demokratin. Sen kan de få skämmas och ta ansvar för vad som kommer härnäst ändå. Men inte för själva handlingen att de gick och röstade på något de tänker är bra för Sverige.

De som ska skämmas mest för att vi hamnat här, det är ni som inte ville ha ett rasistiskt regeringsunderlag och INTE gick och röstade i valet, eller röstade blankt eller ogiltigt. Det är ett stort svek mot både er själva (men den biten får ni hantera på egen hand) och alla era medmänniskor. Jag kommer att ha mycket svårt att förlåta det och besvikelsen kommer att vara stor mot er ett långt tag framöver.

Senast ändrad:
Vi behöver pengarna själva. Vi har en sjukvård som går på knäna där många lämnar yrket. Där blir det bättre
Nu vet jag inte i vilken region du bor i men tex Stockholms regionen har miljaröverskott och ändå har man tvingat sjukhusen i regionen att göra besparingar. Det stämmer att sjukvården går på knäna. Dom som har styrt regionen i sthlm de senaste 8 åren (eller det är nog 16 år) är en koalition mellan M, Kd, L, C och Mp. Det är regionen som styr sjukvården.

Ville man verkligen veta hur det är inom sjukvården i Stockholm så borde man ha följt "sthlm sjukvårdsupprop" på facebook eller instagram.

Nu vet jag inte i vilken region du bor i men tex Stockholms regionen har miljaröverskott och ändå har man tvingat sjukhusen i regionen att göra besparingar. Det stämmer att sjukvården går på knäna. Dom som har styrt regionen i sthlm de senaste 8 åren (eller det är nog 16 år) är en koalition mellan M, Kd, L, C och Mp. Det är regionen som styr sjukvården.

Ville man verkligen veta hur det är inom sjukvården i Stockholm så borde man ha följt "sthlm sjukvårdsupprop" på facebook eller instagram.
16 år är vad jag sett... De har m.a.o. fått styra både när S och M varit störst i riksdagen. Har inte gjort någon jätteskillnad direkt?

Jag tror inte M vill verka som andrafiol till SD oavsett vad de i övrigt kan lyckas få igenom. Sätter mitt hopp till deras stolthet iaf 🙏

Har ett litet hopp för en stabil regering med M, S och C vid rodret. Kanske kan hända om SDs krav på M är för höga 🙏

Och jag tror inte heller JÅ vill bli statsminister ÄN. Mycket lättare att sitta i baksätet och låta M göra jobbet. Det är svårt att vara regeringsparti. Se bara på MP.

SD's väljarbas är bara drygt 20% kvinnor. Så SD hade legat runt spärren om bara kvinnors röster räknades.

Om enbart kvinnor hade röstat hade SD fåt 16 % av rösterna enligt svt igår.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
723
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 505
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 738
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar