Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad mer konkret är det du menar inte skulle gått rätt till?
Framförallt att resultaten började rulla in innan alla hade röstat.
Det tänker jag kan ha påverkat dom som fortfarande stog i kö och väntade och kanske inte var helt säkra pa vad dom skulle rösta.

Jag tror personligen inte att det paverkat resultatet men jag ser det som ngt som kan användas (om ngt parti vill) för att anse att allt inte var helt rätt.

Nej. Det var experterna tydliga med i SVT. När kl slog 20.00 då ställde sig en röstmottagare i kön och dom som sedan ställde sig bakom denne fick inte rösta. Däremot fick dom som stod framför denne rösta även efter kl 20. Det bekräftades även i direktsändning från en vallokal där kön var enorm

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ning-till-regeringen-vill-ha-ett-annat-system

Det du skrev var att det var långa köer och när "repet drogs klockan 20" fick folk vända hem. Det du påstod var alltså att människor som ställt sig i kön innan klockan 20 inte fick rösta. Det stämmer inte. Sluta sprida fake news.

Men alltså högerextrema partier har ju redan suttit i regeringen i både Norge och Danmark utan att förvandlas till NaziTyskland. Så ja jag har stor tilltro till Sveriges övriga partier att det inte kommer ske i Sverige heller.

Jag kan ju se viss skillnad mellan vår Polis och Gestapo. Tror inte vår Polis kommer avrätta meningsmotståndare i detta landet så som det skedde i Nazityskland. Herregud alltså!
Det tror inte jag heller eftersom det är så extremt och eftersom läget i Sverige är "för bra" för människor för att något sådant övertagande som i Tyskland skall kunna genomföras. Men att "plocka in" människor på godtyckliga grunder, kroppsvisitera bara man tycker någon ser skum ut, det ligger inte så långt borta från vad vissa tycker är en god idé idag. Och börjar man genomföra sådant och önskat resultat uteblir är ju frågan vad nästa steg i den logiska kedjan blir. Avlyssning vid misstanke om brott, och sedan kan gränsen för vad som räknas som "misstanke" flyttas. Man kan inskränka på många rättigheter och ställa till mycket elände utan att rada upp människor längs med väggar och skjuta dem.
De andra partierna i Tyskland trodde inte heller det skulle blir så illa när man släppte igenom NSDAP. Det är sakens natur att man inte ser in i framtiden, vi ser på Tyskland med sådan klarhet eftersom vi är på vinnarsidan och kan se på det i backspegeln. Det gör det ännu viktigare att vara vaksam på antidemokratiska och främlingsfientliga tendenser hos partier. Det är ju vi, folket, inte våra politiker som måste vakta portarna. Våra politiker framför sin politik och kan varna, vilket man försökte göra i denna valrörelse och som bevisligen misslyckades. Hittills har man försökt stänga dem ute vilket endast lett till att SD växt, och där tar lite deras makt slut om fler och fler väljer att rösta SD.
Jag vill inte se Sverige bli som Danmark, även om de fortfarande är en god bit bort från Nazi-Tyskland.

Undrar om Jimmie just nu funderar på hur han skall vinna mest—genom att stödja en blå regering utan att kräva ministerposter, eller ställa krav och "riskera" en period till med rödgrönt styre där man kan behålla den roll man hittills haft och vunnit på—eller om han redan bestämt sig vilken linje de skall ta om L står fast vid att de inte kan tänka sig stödja en regering som inkluderar SD.

Jag känner mig alldeles förlamad idag. Vill inte hämta morgontidningen, inte sätta på tv-n. Känns som att jag är i chock. Att så många av mina landsmän har så omänskliga värderingar och inte anser att vi alla har lika värde.

Enda glädjeämnet är kommunalvalet där v är större än sd .
CD19D119-1063-420F-B3F9-1C70F472B8AC.webp

Det tänker jag kan ha påverkat dom som fortfarande stog i kö och väntade och kanske inte var helt säkra pa vad dom skulle rösta.

Jag tror personligen inte att det paverkat resultatet men jag ser det som ngt som kan användas (om ngt parti vill) för att anse att allt inte var helt rätt.
Du har missförstått. Ingen har börjat räkna röster förrän respektive vallokal stängt. Det var en väljarundersökning som presenterades innan, inte några faktiska resultat från valet.

SVT:s vallokalsundersökning, Valu, har genomfört intervjuer med väljare sedan 1991. En vallokalsundersökning innebär i korthet att utvalda väljare får besvara en enkät, i år är det 61 frågor, utanför röstningslokaler över hela landet.

Det ligger redan förslag om sådant utan brottsmisstanke... och det har liksom S också varit för. Det är så vidrigt och mörkt.

Precis, samtidigt som jag förstår tanken om man kommer ur synsättet att hårda tag är sättet man skall komma åt gängen. För att komma åt de i toppen kan avlyssning vara avgörande. Men vad är misstanke? Och vad säger inte att definitionen kommer att ändras över tid?

Undrar om Jimmie just nu funderar på hur han skall vinna mest—genom att stödja en blå regering utan att kräva ministerposter, eller ställa krav och "riskera" en period till med rödgrönt styre där man kan behålla den roll man hittills haft och vunnit på—eller om han redan bestämt sig vilken linje de skall ta om L står fast vid att de inte kan tänka sig stödja en regering som inkluderar SD.
En SD topp har uttalat sig om att de kommer vilja diskutera ministerposter (inkl statsministerposten) nu när de blev så stora. Men svårt att veta hur de kommer agera i slutändan..

https://live.aftonbladet.se/val2022/news/sd-kraever-skriftligt-dokument.oMy6785CG
Jomshof sa tidigare i Morgonstudion att de måste kunna diskutera ministerposter. Det är klart att vi måste kunna prata statsministerposten och talman och presidieposter i de olika riksdagsutskotten, sa han till SVT.

Folk kommer inte att flytta när krutröken lagt sig. Dom går till sina jobb och utbildningar som vanligt. Är bara överdrivet så här i nederlaget.
Nej det du gör är att förminska människors rädsla, människor som har haft andra medmänniskor röstat bort deras rätt till att finnas.
Medmänniskor som tycker att "SD är inte SÅ farligt" och tänker på pensionärer som de hoppas få det bättre. De som redan tidigare tyckt att det finns ingen strukturell rasism eller förtyck av människor idag i Sverige.

Precis, samtidigt som jag förstår tanken om man kommer ur synsättet att hårda tag är sättet man skall komma åt gängen. För att komma åt de i toppen kan avlyssning vara avgörande. Men vad är misstanke? Och vad säger inte att definitionen kommer att ändras över tid?
Ja, det är väl så. Men det är ju verkligen ett högt pris att betala, och vem säger att det enbart kommer att användas till gäng när det är på plats. Tror benhårt på att enda sättet att minska våldet är att minska klassklyftor, att "hårdare tag" är en quick fix som kommer att leda till ännu mer våld på sikt.

Fattar inte varför man går så sent till röstningen, vi var där vid 08 när det öppnade. Tog inte ens fem minuter att gå in, plocka på sig, gå och rösta, klart. Var inte ens fem personer där. Dessutom är det väl inte ens så att de stänger kl 20 och du inte får rösta efter det?
Det var första året i år jag förtidsröstade, sjukt smidigt.
Nästan synd att de kallar det för att "förtidsrösta" det borde tryckas på att man trots allt har två veckor på sig att rösta, det finns inget som säger att man måste vänta till sista dagen.

Jag känner mig alldeles förlamad idag. Vill inte hämta morgontidningen, inte sätta på tv-n. Känns som att jag är i chock. Att så många av mina landsmän har så omänskliga värderingar och inte anser att vi alla har lika värde.

Enda glädjeämnet är kommunalvalet där v är större än sd .Visa bifogad fil 99985
Jag har funderat på att flytt till en kommun, där sd är största parti i kommunvalet. :down:

Hela räkningen är offentlig från den startar 20 och alla resultat från varje vallokal ska rapporteras in så fort de är klara.
Och de som står i kön ska tillåtas rösta tills kön är slut även om klockan är över 20.

Som jag ser det är det en icke-fråga. Kan inte tänka mig att svensk vallag säger något om att det inte skulle var ok att genomföra båda de sakerna parallellt utan att det är något fel. Det är bara räkningen i den vallokal som fortfarande har kö som blir försenad, de andra jobbar på som vanligt med det som ska göras efter de har stängt.

Sen är det så klart inte bra om köerna blir för långa av andra skäl. Den diskussionen skulle jag vilja ha lite mer information om hur långa köer, på hur många ställen det faktiskt handlar om. Om det är vissa kommuner som dimensionerat dåligt, eller om det är vissa tidpunkter det kommit många samtidigt osv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
723
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 511
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 741
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar