Hmm.. Förra året hade jag som sommarprojekt att lilla hunden skulle apportera fältfågel på ett lämpligare sätt. Fick många bra tips och till slut hittade jag någon gyllene medelväg där hon faktiskt klarade att tänka samtidigt som hon bar pippi
I år måste jag ta tag i räven, på riktigt. Jag har lärt henne bära tungt, apportkommandot sitter till 99 % och hon bär annat tungt vilt (gås) och kan tänka sig att ta annat päckel (svartfågel) om hon verkligen måste. Hon har tydligen inget problem med själva räven som sådan, upptäckte jag efter hennes slagsmål med en i höstas. Men den som bor i min frys vill hon inte ta.
Jag har testat omvänd träning, med supergott godis. Jag har testat att klicka in allt som skulle kunna vara någon form av intresse. Jag har sprungit med räven, kampat osv. Nixpix. Hon tycker det är oerhört jobbigt, gäspar, tittar bort, fjamsar.
Senast testade jag att sätta in den i munnen (odramatiskt), men hon vill inte hålla.
Jag kör utan kommando, känner inte för att missbruka mitt apportkommando.
Några tips? Jag sliter mitt hår lite... Att sätta "hårt mot hårt" känns inte alls intressant, hon tycker redan att det är olustigt. Allt annat jag kan tänka mig har jag redan testat.
@AraSlei @Roxer @squarepants