Bukehästar på sportchampionatet?

Sv: Bukehästar på sportchampionatet?

Nu har jag sett de första 10 4-åringarna på webb-tv och det är minst sagt katastrofalt... De som är något så när ridbara är istället helt anonyma och saknar avstamp i sprången och/eller hoppar helt utan rygg.

Var ju tvungen att ta en paus i tentapluggandet och titta på ett par stycken nu, men jag håller helt med, av det jag så är jag inte imponerad!

Nej, av de hästarna som var i finalen var det ingen riktigt "wow", många vara otroligt springiga och hade antagligen hoppat mycket bättre om de inte varit det. Den jag gillade bäst var Arnolds sto!

Ja jag gillade Corona Kil bäst oxå.
Dessutom tycker jag arnold rider så himla trevligt, lätt sits,mjuk och följsamt. :bow::bow:

Ja, Arnod är otroligt duktig. Det visar sig tydligt vilka hästar som är väl förberedda av sina ryttare. Det är ju inte en slump att både Arnold och Viktoria Almgren har två hästar var i toppen!

Jag har alltid gillat Almgrens ridstil, hon håller ju till här i krokarna så jag har sett henne i flera år och har alltid varit impad av henne!
Det ser så lätt och mjukt ut!
Alla hennes 3 hästar i finalen blev ju dessutom placerade, kul!

och kul att Assarssons gick så bra, Ziezo såg riktigt fin ut, han kan ju helt klart vara en kandidat till nästa år...

Den, Top of the Hill, gick inte den bruksprovet förra året? Varför blev den ej godkänd? Eller var det den som ströks? *glömsk*

Pia?
Nä webben får vi inte se cilla på eftersom hon inte rider i stora ridhuset.
Vi får hoppas att dom filmar :)

Ja det får vi ju verkligen :bump: har själv precis kommit hem från Uffe träningen, var ner & kollade lite. Ska nog ner en sväng i morgon igen:D

KL

NU minns jag ! Milwaukee som vann 4-års championatet var med på auktionen i fjol och minns att jag tyckte hon var jättefin !

Jag tyckte också Cortus stoet var bäst.

Vad jag reagerade på var att många ryttare red så överilat och obalanserat. Mycket av hästarnas springighet tyckte jag kom från ryttarna.
Viktoria och Arnold var verkligen undantagen. Det är ju ingen slump att deras hästar är i topp. En av finalhästarna som jag såg i Tingsryd och tyckte var urfin där såg inte kul ut nu. Men den reds med ungefär 3 dm för långa tyglar och hölls inte ihop för fem öre och då blir ju sprången därefter. Med en annan ryttare hade den varit flera placeringar högre upp.

*kl*

Ok, är det bara jag som är intresserad av dressyren? Verkar ha bildats en inbördes hoppklubb i denna tråd:angel:!

Jag såg 6-åringarnas dressyr på web-TV (underbart:bow:), och slogs av att ganska många av hästarna fick rätt skarpa domarkommentarer. Någon annan som vill kommentera detta? Mycket av kritiken handlade om dåligt engagemang bakifrån, och det syntes ganska tydligt på hästarna, i alla fall i galoppen (korta byten, "oluftiga" framben där bakbenen inte riktgt ges plats under hästen) tyckte i alla fall jag som ändå är väldigt novis på området. Är konkurrensen så hård att ryttarna tvingas forcera hästarna eller vad beror detta på?:confused:

KL
är det ngn som vet hur man får upp fullskärm på webbtv-sändningen? jag hittar ingen knapp...

Jag såg slutet av både 6 och 5 års dressyren och jag fattade ingenting. :confused: höll inte alls med domarna på 6 års. Om en häst är ojämn eller halt som de sa så får de väl blåsa ut den.
Wladimir OA tyckte jag mycket om.´Mjuk och välriden. Scharmeur är en fin häst men hade väldigt mycket spänningar och ryttaren så lite "hård" ut.

ja, det reagerade jag också på, att de inte blåste ut den om den inte gick rent...

KL
är det ngn som vet hur man får upp fullskärm på webbtv-sändningen? jag hittar ingen knapp...

Dubbelklicka på rutan med webb-tv, så öppnas den i fullskärm. Eller högerklicka och under zooma, välj helskärm.

Vad gäller dressyren, så såg jag också 6-årsfinalen i går och var också lite konfunderad för domarnas kommentarer. Det var en final vi såg, något positivt kan man väl hitta, tyckte det var mkt negativ kritik överlag.

Kul att det var en helt "okänd" som kom 2:a, men jag tycker inte att poängen för lösgjordhet var riktigt rättvisa. Har för mig att denna fick 7,8 och då var där andra som var betydligt mer avspända som fick mkt mindre.

Och som någon annan sa, är en häst halt, så blåser man väl ut den? (men fin är den ju!)

pemma, tack för hjälpen, så enkelt det var att få upp en helskärm! Nu skall jag gotta mig åt 6åringarna! Det blir en heldag framför skärmen.

*kl*

Ja, jag är ju partisk och tyckte att 2an de andra dagarna fick väldigt dåligt betalt...:angel:. Men när det gäller lösgjordhet är det väl det som drog ned betyget till 7,8 (var det någon som skrev) att han var lite spänd. Det tycker inte jag är så farligt att hästen är spänd:confused:, men dåligt engagerade bakben och ryttare som hämmar hästens gång? Det är ju värre? Vet inte om man får nämna enskilda hästar här på forumet och diskutera? Någon som vet? Det var i alla fall en ryttare som fick kritik för att hon genomgående försatte hästen i obalans och störde gången, i sin iver att rida "framåt". Domaren kallade det för forcerad ridning och var väldigt skarp i kritiken. Nu såg jag inte ritten, kom in precis när kommentarerna gavs. Någon som såg det?

Och vad gäller ojämnhet, det behöver väl inte vara att hästen är halt, men kanske inte stark nog för att utföra det arbete som krävs av den, d v s dålig egenbalans och bärighet? Hästen var inte halt, men han breddade bak för att hålla balansen ibland, och någon gång tappade han takten med bakbenen. Men jätteflott häst, men nog inte så lättriden med den stora gången!

*kl*

Ja, jag är ju partisk och tyckte att 2an de andra dagarna fick väldigt dåligt betalt...:angel:. Men när det gäller lösgjordhet är det väl det som drog ned betyget till 7,8 (var det någon som skrev) att han var lite spänd. Det tycker inte jag är så farligt att hästen är spänd:confused:, men dåligt engagerade bakben och ryttare som hämmar hästens gång? Det är ju värre? Vet inte om man får nämna enskilda hästar här på forumet och diskutera? Någon som vet? Det var i alla fall en ryttare som fick kritik för att hon genomgående försatte hästen i obalans och störde gången, i sin iver att rida "framåt". Domaren kallade det för forcerad ridning och var väldigt skarp i kritiken. Nu såg jag inte ritten, kom in precis när kommentarerna gavs. Någon som såg det?

Och vad gäller ojämnhet, det behöver väl inte vara att hästen är halt, men kanske inte stark nog för att utföra det arbete som krävs av den, d v s dålig egenbalans och bärighet? Hästen var inte halt, men han breddade bak för att hålla balansen ibland, och någon gång tappade han takten med bakbenen. Men jätteflott häst, men nog inte så lättriden med den stora gången!

Jag såg inte 2:an de andra dagarna, så det kan jag inte uttala mig om. Var det spändhet som de anmärkte på då? Och precis som jag skrev tyckte jag att det var jättekul att det blir några andra än de vanliga i toppen.:bump:
Det jag menade med lösgjordheten var inte nödvändigtvis att han fick för höga poäng, utan i så fall att andra fick för låga i jämförelse, på just det betyget.

Jag såg alla 6-åringarna, och till den ryttaren som de sa forcerad ridning (tyckte de var negativa till så många, så jag kan ha blandat i hop det...;)), så upplever jag den hästen som lite springig i sig själv och för dagen blev det lite för mycket när den reds så mkt framåt. Är lite nyfiken på hur stor den hästen är, för jag tycker den ser ut som en ponny! Tror dock att den kan bli fin om den blir lite långsammare i sin gång.

Ja jag gillade Corona Kil bäst oxå.
Dessutom tycker jag arnold rider så himla trevligt, lätt sits,mjuk och följsamt. :bow::bow:

Håller med, hon var jättefin! Så himla synd att hennes helbror, Cautious KIL inte blev godkänd i våras, som han hoppade idag i finalen! (och alla andra gånger jag har sett honom). Får verkligen hoppas på att han kommer tillbaka till bruksprovet i vår.

KL

Vad hände med Damino SD, ni som såg finalen för 3-åringar? Jätteförvånad över att han inte ens var placerad...

Jag var inte själv där, men en av mina vänner knep rosett med sin 3 åring.
Som jag förstod det så var Damino SD spänd o kanske legat i för hård träning inför 3 års...(obs...spekulationer från några bekanta på plats). Har själv hingsten som kandidat till ett av mina ston i vår så inget skitsnack...bara en ev anledning...
De är trots allt 3 år o växer, får hormoner o han som även gjort bruksprovet har varit i träning längre än fler av de andra.
Säkert är även pressen större på ekipaget när de sitter på en godkänd hingat...alla vet ju hur hårda vi stoägare är...har inte hingsten vunnit det o det så är den bortsorterad direkt.
Utan tvekan en bra hingst med framtiden för sig.

Tillägg:
Men jag håller med att jag också är förvånad för jag trodde vinsten skulle ligga hos honom eller Princessan...
Grattis till Anita Rostner (ägare/uppfödare) Evelina( princessans skickliga pilot) o till Princessan...

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 509
Senast: ako
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 134
Senast: Sel
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 832
Senast: Imna
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 560

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka