Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Så mycket som jag har sprayat hästarna med insektsmedel bör jag också vara behandlad, och inte hjälper det på människor heller isf :devil:

Men angående om det "blir" mycket mygg eller ej i sommar så kan jag säga att det ÄÄÄÄÄR mycket mygg! Den som inte tar mig på orden kan få ställa sig på min ridbana vilken kväll som helst och bli sucked dry.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Här har det varit uppehåll ett tag, tack och lov. Regnade rätt kraftigt på morgonen, funderade rent av på om de skulle få komma in ett tag vid lunch och torka upp men det kanske man slipper :)

Helt klart mycket trevligare för dem att få gå på gräs i regnet! Men igårkväll ville de faktiskt in, gräs till trots. Var väl lagom kul att ha ha dränkts i x antal timmar och typ 12 grader..
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Och så länge varade den solen.. vaknade imorse och det regnade. jag funderar bara på vart det kom ifrån, jag var och hämtade min syster inatt och då sken solen, men några timmar senare regnade det.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Jag täckade min häst igår kväll då hon får rejält med ont i ryggen när det regnar ordentligt..

Imorse hade hon slitit av sig täcket, förstört det överallt där det går att förstöras och hade jätteont i ryggen.

Vissa dagar får hon faktist skylla sig själv :devil:
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Det är ungefär problemet med min häst också, han tar av sig täcket så snart han finner det omotiverat och ska då gärna både slita sönder det och trampa ner det i leran. Så han kan alltså ha täcke om det regnar, men gudnåde om det blir sol och varmt innan jag hinner ta av det :cool: Också en av anledningarna till att jag inte ids spendera en massa pengar på flugtäcke. Otacksamma djur.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Ja precis min tanke när jag såg täcket ligga där, din lilla otacksamma j*vel :rofl:

Men det sjukaste är ju att det var ju riktigt spöregn inatt så jag fattar inte ens varför hon ville ta av sig det? :confused:
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Det där med trasiga täcken är ett attans sjå. Jag ahr fortfarande trauma efter att jag kom till stallet en dag och såg att min gosse totalt massakrerat sitt fina bävernylontäcke i Norges färger, med norska flaggan på ena sidan och hans namn på andra, som kostat ett antal vackra tusenlappar om jag förstod det rätt. Det var en sån där blodisande upplevelse. Sen att han såg ut som han lånat lillasyrrans kläder när han ahde det på sig är bara en oviktig detalj i historien :D
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Näe i spöregn är det ännu mera obegripligt. Akilles hade en period när han även kunde klä av sig i underkylt regn, men då fick han ha haklapp en period följt av en period med en massa No Bite insmetat på täcket. Okej att man inte vill täcka dem för mycket, men när det är riktigt skitväder så är det faktiskt befogat!

Kan ju säga att jag helt skippat att försöka ha på honom fleecetäcken och liknande inne i stallet om han ska torka, det är att tigga om trasigt täcke. Han vill bara rulla sig och sen självtorka :grin: Lilla M fick däremot stå en timma i stalltäcke vid intaget igår, stackars araben såg rätt frusen ut.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Ja du är skyldig en påhälsning eftersom du bangade på Bukefikan här i vintras!! Minns ni, som var här, vilket fruktansvärt skitväder det var då?!

Ja, vi valde dagen som gud glömde helt klart! :D Men det var trevligt att komma och se hur du hade det. :laugh:

I övrigt så hoppas jag att alla har en fin sommar! Är själv lite osynlig på Buke och i tråden för att vi jobbar som skållade troll. Det börjar kännas att man inte är 25-30 år längre då 16-17 timmars arbetspassen gör sig gällande. Vi har tänkt vara klara med första skörden till korna och hästarnas grovfoder innan midsommar, får se hur den planeringen håller. :angel:

Kicki :laugh:
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Roligt att hinna tjöta lite idag var ju så himla längesen nu!! :love:
Men jag hann inte rida, jobbet kallar. Måste slänga i mig lunch och hinna duscha innan, kan ju inte vara skitigare än boxen var när jag kommer till jobbet :angel:
Får hoppas AK inte tar illa upp..
Håller tummarna att ni får kalasväder så ni hinner med allt innan midsommar!!
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Kan gissa att jag nu, som 25-30åring, skulle ha det betydligt tyngre med skördearbetet än vad jag hade när jag var 17 och jobbade på jordbruk :D Då var det nemas problemas att sitta i traktorn från 06-24 (för mig dvs, överheten kanske har större problem med sådana arbetstider men skörden har ingen lag :angel:). Fast jag trivdes himla bra med det jobbet, hade lätt kunnat ge mig in i jordbruksbranschen igen!
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

*kl*
YES! Idag blev så tillslut beteshagen klar, det har varit lite svårt att tajma hagbyggandet då jag är höggravid och syrran har en 3 veckors pojk :angel:

4 lyckliga hästar släpptes ut på betet under några timmar idag o snacka om att dom var lyckliga, dom har stått o spanat i dagar när vi hållit på med hagen så dom visste allt vad som var på G;)

Får se om jag får med mig kameran för några mysbilder.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Just nu tycker jag nog övervägande synd om mina betespojkar :( Fäbromsen är ÖVERJÄVLIG nu på dagarna när det är så varmt och soligt, och Akillesstackarn försöker springa ifrån dem. Han galopperar och galopperar men lik förbannat är de där när han stannar, och då är han bara ännu mer delikat när blodet svallar.

.....och på kvällen kommer myggen och knottjävlarna.

Tror jag ska ta in dem idag över de varmaste timmarna eftersom jag ska iväg en sväng, vill inte att han håller på och springer sig tokig "bara för att få vara ute". Då är nog det svala stallet skönt. Tur att de inte är lika ettriga på Mihloo, måste väl vara för att han är vit. Rasister.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Jo, det där bromsarna är elaka :devil:-ar. En av dem lyckades få mig genom tyget i byxorna när jag var och klappade på Barret idag. Som tur är verkar det inte vara övermåttan mycket just där var de står.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Mm, den vanliga "lilla" bremsen (trekantiga) är ju nog jobbig men fäbromsen är out of this world. 3-4 cm lång och tuff som.. Googlade fram att de kan flyga 60 km/h, inte konstigt att A springer. De tyckte det var skönt att komma in igår, de såg väldigt mosiga ut i fejsen när jag skulle släppa ut dem :D Hängande underläppar och halvslutna ögon, garanterat härligt att få sova lite i lugn och ro.

Så ska snart ta in dem igen, för det verkar bli ännu varmare idag. För hästarnas skull önskar jag faktiskt kyla och duggregn.

Vad gör ni andra Bukefalister i norr- och västerbotten över midsommar då? Själv har man beräknat förlossningsdatum idag, så återstår att se om lilla avkomman är punktlig eller klamrar sig fast.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Förstår att de tyckte att det var skönt att sova inne! Vi brukade dra upp en "gång" från stallet till hagen, också fick hästarna gå in och ut som de ville. Under den varmaste tiden på dagen stod de alltid inne, gärna i samma box :love: och sov. Kändes extra bra när man såg att de gick in när de själva fick välja också liksom, då kände man sig inte så dum. Ibland stod de inne hela dagen och var ute på nätterna.. Åh, vad jag saknar att ha häst hemma!

Spännande, hoppas den lille/lilla pluppar ut snart nu då! :)

Själv så har jag just varit hos karln´s mamma å käkat lunch. Är superproppmätt. Sen bär det iväg hemåt, blir en lugn kväll hemma..!
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Det är svårt att inte känna sig liiiite taskig när man tar in dem även om de verkar tycka att det är skönt, så en lösdriftsvariant vore guld! Dock tror jag inte resten av byn skulle uppskatta att jag gjorde vägen till fägång :angel:

Ska snart släppa ut dem, nu börjar ju den hetaste delen av dagen vara över. Får väl tänka att det är inte så många soliga, varma dagar på en sommar så då kan de få gå in dagtid dessa.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Ja,lösdrifts varianten är värd sin vikt i guld, har hästen i en sådan och det fungerar kanon! :D
Men det unkar ju bra det andra också :)

Ialla fall, så tänkte jag bara önska ala här en trevlig midsommar, utan bromsar :D
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Min midsommar blir lugn och trevlig. Var ut och promenerade med Barret en sväng och sedan for jag och syrran till Holmsund för att sitta vid havet ett par timmar. Och nu ska jag snart starta grillen och vi ska mumsa grillat medan katterna snor in sig själva i häcken som omgärdar min uteplats.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Roligt att hinna tjöta lite idag var ju så himla längesen nu!! :love:
Men jag hann inte rida, jobbet kallar. Måste slänga i mig lunch och hinna duscha innan, kan ju inte vara skitigare än boxen var när jag kommer till jobbet :angel:
Får hoppas AK inte tar illa upp..
Håller tummarna att ni får kalasväder så ni hinner med allt innan midsommar!!

Ja det var jättekul! :love: Tror inte det är någon fara, viktigaste är att pålle blir omskött. Jo duscha är ju alltid trevlig när man ser ut som en vandrande dynghög, uppskattas alltid av omgivningen. :D

Vi har nu jobbat som skållade troll och första skörden är klar, slår ju ut till hästarna i veckan.

Kicki :laugh:
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 206
Senast: Svartkatt
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: CaisaCax
·
R
Kropp & Själ Detta kanske är ett lite annorlunda ämne, så jag är beredd på att ingen delar mitt intresse. 😄 Men om nån gör det så kanske vi kan...
Svar
14
· Visningar
765
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 473
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp