Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Kan gissa att jag nu, som 25-30åring, skulle ha det betydligt tyngre med skördearbetet än vad jag hade när jag var 17 och jobbade på jordbruk :D Då var det nemas problemas att sitta i traktorn från 06-24 (för mig dvs, överheten kanske har större problem med sådana arbetstider men skörden har ingen lag :angel:). Fast jag trivdes himla bra med det jobbet, hade lätt kunnat ge mig in i jordbruksbranschen igen!

Nej skörden har ingen lag som sagt, det är bara att gneta på till det är färdigt. Och vädret styr hur tuffa dagarna blir. Som tur har vi duktiga barn :love:, Oskar har hjälpt mig i la´går´n och Karoline har packat ensilage i packaren 10-11 timmar per dag.

Kicki :laugh:
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Man skaffar väl barn för att få sig små slavar, har alltid varit min åsikt :D Nää, men det är ju guld när de börjar kunna hjälpa till, nyttigt för dem också att lära sig både "hantverk" och ansvar. Även om det kanske inte blir lantbrukare av dem i slutändan.

Återstår att se när min lilla slav tänker släppa greppet, nu är vi inne på övertid med en dag.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

H*n anar väl vad mor sin planerar för det lilla livet :D. Du vet, såna där saker ska man inte tala om förrän barnet är tryggt ute i världen. Annars ser de till att stanna kvar i magen så länge det bara går :p
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Åh, jag har så många planer.. Men du kanske har rätt, får ändra taktik och se om det hjälper!
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Det skadar i alla fall inte att försöka. Börja fundera på hur du ska skämma bort det lilla livet, tänk på allt det fina den ska få. Sen när h*n väl är ute... då börjar allvaret :D. man måste vara sneaky för att hantera barn har jag hört :p
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Det bästa är att som första barnbarn för 3/4 av far- och morföräldrarna så lär det inte ens vara en lögn ;)

Måste ju komma med en liten insektsupdate, guuud vad skönt det varit för hästarna det senaste dygnet när det varit sol men BLÅST ordentligt! De har knappt viftat svans öht, och kunnat vara ute hela dagen. Synd det blåser lite mindre nu, för som jag förstått det så "är det nu värmen ska komma".
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

:D Jo även om de inte har någon större lust att ta över gården så lär de ju sig som sagt att arbeta och ta ansvar. :laugh:

Oj då, den lilla krabaten vill inte ut i sommarvärmen! ;) Att vara höggravid mitt i sommaren är ju inte direkt någon höjdare, så att dra över extra dagar kan man ju vara utan helt klart. Hoppas att bäbis kommer på andra tankar snart.

Kicki :laugh:
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Hoppsan. Lär ju bli en riktigt bortskämd liten prins eller prinsessa. Men det är inte mer än rätt när det är första barnbarnet :D

Vi tog in våra hästar från betet för en vecka nu. O hade fått ngt frispel och kaxat upp sig mot C vilket resulterade i ett par inte alls så trevliga sparkskador på C. Och Barret fick haka på in bara för att :D
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Eller hur! Jag är på det viset glad åt liten viktuppgång, ser gravida vänner som svällt upp som ballonger och avundas icke. Är nog tungt att hasa omkring ändå. Ny taktik för dagen är att spela svårflirtad för alla symptom att något kan vara på gång, misstänker nästan att jag skrämmer värkarna på flykten genom att för ivrigt analysera varenda liten känning.

Annars blir det att testa alla små skrönor som jag egentligen inte tror på: äta ananas, gå på långpromenad, gå i trappor, färdknäppen.. :angel:
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Men aj då, så Ollan tar sig ton?! Inte roligt med sårskador sommartid.. Något som rent av kan påverka prestandan?
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Ett annat bra tips är att i det här läget är att "planera" en storstädning av huset med tillhörande fönsterputsning, då brukar det ju alltid dyka upp något annat som måste göras samtidigt. Så då ska du se att värkarna kommer i gång och det bär i väg till BB. :D

Kicki :laugh:
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Haha, jo börjar faktiskt klura på saker att planera in för att lura igång det! Schemat i veckan är ekande tomt eftersom jag ju faktiskt skulle ha hunnit göra bort BB nu och tillbringa tiden med att återhämta mig och lära känna den lilla marodören :mad:
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

De vet inte än. C hade ett antal lösa skor också. Jag tror att det delvis var för att de ville ta reda på om det blivit något som veterinär måste kika på som vi tog in hästarna från betet igår. De ska stå på stall i ungefär en vecka. C verkade inte helt hundra när vi red hem dem från betet men hon var heller inte uppenbart halt eller så. Man får hålla tummarna att det bara var för att skorna satt löst.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Blev det betet långtbortitjotta då, eftersom ni red hem? Tänker att ni kanske it rider hem från ängarna baki byagården eller brevi gulhuset.. :angel: (var tvungen att skriva dialektalt, don´t know why)
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Vi fick låna en hektar på andra sidan E4:an. Var egentligen tänkt att bara två hästar åt gången skulle gå där men eftersom nya ponnyn for på bete före våra tre så blev det så att Barret fick en mindre hage i den som flickorna går i. Han ser iaf de andra och kan nog tjafsa med flickorna över tråden om han vill. Fast han verkar inte så värst brydd. Lite som tjuren Ferdinand. Han äter litegrann och sen står han och solbadar :D. Han hade ju kanske kunnat gå kvar och få hela hektaren för sig själv, han ser ju fortfarande de andra hästarna i hagarna bredvid, men jag tyckte att han lika gärna kan få komma med in i stallet så kan jag kika lite på hur hans ben mår.

Dialektalt is the shit! :D Jag lyckas dock sällan skriva det själv. Kan ju ha att göra med att jag inte har någon renodlad dialekt att använda :p
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Aha, det blev på det viset! A hade nog inte nöjt sig med att bara se damerna över staketet :angel: Han är ju trots allt Mr Bombastic.

Ponnyn hann inte stå länge i stallet då? Visst var det ägaren till den som hade en rida-Barret-kandidat?
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Heh, Barret föredrar att flörta på avstånd nuförtiden så han verkade nöjd :D

Jo, precis. Ponnyn kommer tillbaka i juli dock. Han är ju rätt ung så jag antar att hon ville att han skulle få vila lite nu under sommaren.

heh, det verkar som att det kan finnas flera Rida-Barret-kandidater. O's matter nämnde att hon hade en kompis som var intresserad av att ta Barret några dagar under de veckorna i juli som jag är bortrest. Och sen som sagt ponnyns matter kompis som också var intresserad.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Men det är ju perrans! Bara att haka fast dem innan de kommer på andra tankar ;) Inget nytt inför hösten om jobbet?
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Nopes... Inget nytt än. Chefen sa att de nog inte kommer veta hur det kommer bli förrän i juli. Jag behöver kanske inte säga att jag är måttligt road av detta... :(
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Suger ju att inte kunna ha någon framförhållning :mad: Du får trösta dig genom att tänka på min situation:

"Kan jag ta in hästarna över natten om det blir riktigt pissväder eller innebär det att jag inte kommer kunna ta ut dem om värkarna sätter igång?"
"Ska jag färga håret ikväll, eller vågar jag chansa på att jag är hemma och kan göra det imorgonbitti?"
"Kan jag boka in fika med en kompis på fredag?"

Etc :D No möjlighet till framförhållning what so ever.
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 206
Senast: Svartkatt
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: CaisaCax
·
R
Kropp & Själ Detta kanske är ett lite annorlunda ämne, så jag är beredd på att ingen delar mitt intresse. 😄 Men om nån gör det så kanske vi kan...
Svar
14
· Visningar
765
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 473
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp