Bukefalos - ett forum för nätmobbing?

Nu gör du ju ungefär samma sak som de som tramsar sönder en tråd som handlar om ett fenomen som de tycker är sjukt. Du skriver att det är sjukt att reta upp sig på en babyshower. Det blir ju en märklig rundgång kan jag tycka

Fast såvitt jag vet har jag inte tramsat sönder någon tråd?

Att reta sig på en företeelse är en sak, men varför måste man sabba trådar med trams? Bättre att låta bli att svara då.
 
Jag kan ibland önska att vi var lite striktare på att inte tillåta OT, det blir svårt att följa en intressant tråd när 5-6 sidor (eller mer) är helt ovidkommande OT som i trams.
Vi har ju rena tramstrådar, kan man inte försöka pysa av lite där istället för att göra det i diskussionstrådar?

Det kan jag absolut hålla med om. Frågan är hur man avgör att en tråd gått vidare från huvudämnet(skolexemplet: Bra vän är kåt) eller bara är ute på tramsiga villovägar. Jag tror inte att folk i allmänhet försöker förstöra trådar genom att tramsa.
 
Ok. Ja jag tolkade det inte som att vi skämtade om någon person utan mer om grejen med gäng och innegäng och att i alla fall jag inte vet vad det är
Sen är det klart att andra kan uppfatta det annorlunda

Nä jag menade inte just här, utan mer generellt på forumet, kanske ffa "vuxna".
Jag har aldrig känt mig raljerad över/förlöjligad/borttramsad själv - men jag kan absolut förstå att det händer. Och jag håller med om att det är trist med en diskussion full av trams när man faktiskt är intresserad av ämnet som tråden handlar om. Men som sagt, det kan man ju inte bestämma. Men är det flera som tycker det är jobbigt skulle man ju kunna ta sig en funderare på om man kanske skulle tramsa lite mindre? Om man vill, alltså.
 
Jag kan ibland önska att vi var lite striktare på att inte tillåta OT, det blir svårt att följa en intressant tråd när 5-6 sidor (eller mer) är helt ovidkommande OT som i trams.
Vi har ju rena tramstrådar, kan man inte försöka pysa av lite där istället för att göra det i diskussionstrådar?

Men om man inte vill prata enhörningar som exempel? rena tramstrådar är döden anser jag, det finns ingen substans. En bra tråd där någon helt plötsligt skojar och får fullträff kan vara förlösande.
Sen kan tråden återvända till topic eller så kanske ämnet eg är slutdiskuterat men lever vidare på grund av en urspårning?

Visst finns det trådar som blir kapade, men jag har aldrig upplevt det som negativt när folk har kul. Kapas trådar som när det var som mest nya användare med rasistiska åsikter är det för mig betydligt mer upprörande.
 
Jag kan acceptera och rätta mig till att det inte ska tramsas. Men jag uppskattar om folk som i såna fall stör sig på det är ärliga och säger det. För annars är det omöjligt för oss tramsare att veta om ingen talat om det.
 
Det kan jag absolut hålla med om. Frågan är hur man avgör att en tråd gått vidare från huvudämnet(skolexemplet: Bra vän är kåt) eller bara är ute på tramsiga villovägar. Jag tror inte att folk i allmänhet försöker förstöra trådar genom att tramsa.
Nej, jag tror inte heller att det sker för att förstöra och jag vet inte hur vi ska komma tillrätta med det utan att bli FÖR strikta men det var då jag kom att tänka på ulvleksmodellen. ;)
 
Fast såvitt jag vet har jag inte tramsat sönder någon tråd?

Att reta sig på en företeelse är en sak, men varför måste man sabba trådar med trams? Bättre att låta bli att svara då.

Just den tråden började mer som en ifrågasättande av själva fenomenet. Det tycker jag inte är konstigt. Är det sjukt att ifrågasätta? Sen kanske det är onödigt att tramsa sönder tråden när själva fenomenet redan är dissikerat. Det var ju utmärkt att tråden delades då kan jag tycka.

Sen var det kanske fel forum för den TS att fråga om bästa tipsen på en babyshower, folk här är generellt sett mer kritiska till den typen av stereotyper och det var väl rätt så förväntat. Familjeliv antar jag hade varit ett mer passande ställe
 
Men om man inte vill prata enhörningar som exempel? rena tramstrådar är döden anser jag, det finns ingen substans. En bra tråd där någon helt plötsligt skojar och får fullträff kan vara förlösande.
Sen kan tråden återvända till topic eller så kanske ämnet eg är slutdiskuterat men lever vidare på grund av en urspårning?

Visst finns det trådar som blir kapade, men jag har aldrig upplevt det som negativt när folk har kul. Kapas trådar som när det var som mest nya användare med rasistiska åsikter är det för mig betydligt mer upprörande.
Nej, jag ser inte heller riktigt var gränsen skulle dras men vi ser det ju då och då - en klick användare som känner varandra väl och drar många interna skämt som blir exkluderande och i viss mån tröttsamma - hur kan vi hitta en vettig medelväg?
 
Nej, jag tror inte heller att det sker för att förstöra och jag vet inte hur vi ska komma tillrätta med det utan att bli FÖR strikta men det var då jag kom att tänka på ulvleksmodellen. ;)

Det är inte alls en dum idé. Lite mer avancerat vore om man själv kunde markera sitt inlägg i en tråd som OT och en läsare helt kunde välja bort att se sådana inlägg, men nu är jag ute och spånar vilt. :D
 
En känsla av att bli mobbad är också en (sann) känsla. En känsla av att vara utanför är också en känsla. En känsla av litenhet är också en känsla.
Allt är inte svart eller vitt.
Att känslan är sann betyder inte att någon annan äger ansvar för den. Att uppleva sig som utsatt är inte nödvändigtvis samma sak som att andra gör en utsatt. Man kan ju känna sig utanför utan att det är andras agerande skapar ett utanförskap. Det kan handla om känslor och beteendemönster som man själv har. Det gäller att lära sig skilja på de situationer då man faktiskt är utesluten och när det är ens egen känsla. Om målet med bukefalos var att alla ska känna en enda stor gemenskap skulle forumet troligtvis inte fungera som ett diskussionsforum. Att användare ändå känner gemenskap med varandra är en bieffekt, men inte målet med forumet som sådant. Det är heller inget forumet ska motverka, tycker jag. Men om några känner gemenskap så finns väll risken att någon känner sig utanför.
 
Nej, jag ser inte heller riktigt var gränsen skulle dras men vi ser det ju då och då - en klick användare som känner varandra väl och drar många interna skämt som blir exkluderande och i viss mån tröttsamma - hur kan vi hitta en vettig medelväg?

När jag inte tycker att ett flams ger något brukar jag se till att mata på med inlägg om ursprungsinnehållet och försöka dra igång diskussionen igen. Gärna genom att citera någon pratglad typ, de flesta har svårt att låta bli att svara då. Helt enkelt försöka styra dit jag vill. Ibland går det, ibland inte.
 

Liknande trådar

Bukefalos Detta togs upp i en annan tråd. Jag skall här försöka informera om hur jag ser på detta. Jag tar nu detta ur minnet, en del av detta...
Svar
0
· Visningar
1 135
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 769
Senast: Inte_Ung
·
R
  • Låst
Bukefalos Efter att ha varit väldigt passiv i mitt skrivande här på Bukefalos. Men ändå varit här och läst nästan varje dag, har jag börjat att...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
11 007
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp