Bukefalos - ett forum för nätmobbing?

Den här tråden rör sig väldigt snabbt, jag har tyvärr lite svårt att hänga med, så ni får ursäkta om jag har tappat bort något jag har blivit frågad om.

Det där med "trams" i trådar, det är liksom en skala med två ändar, känns det som. I ena änden har man humor för att lätta upp stämningen, och i andra änden driver man rakt av med TS/meningsmotståndaren för att visa hur urbota löjliga de är. Ju mer till mitten skämten/tramset glider, desto större chans att det missuppfattas eller ser ut att vara den andra varianten fast förklädd.

Jag har sett flertal trådar där trams har använts för att förlöjliga en annan debattör, fast jag tror de som tramsade kände att de hade nått vägs ände och den andra åsikten var absurd, och gett sig själva mandat att tramsa loss. Jag vill inte säga att "så var det" utan att det mest såg så ut, från mitt håll.

Det är lite i såna här fall de som har större socialt privilegium inte blir tillsagda att det inte känns ok.
 
Just den tråden började mer som en ifrågasättande av själva fenomenet. Det tycker jag inte är konstigt. Är det sjukt att ifrågasätta? Sen kanske det är onödigt att tramsa sönder tråden när själva fenomenet redan är dissikerat. Det var ju utmärkt att tråden delades då kan jag tycka.

Sen var det kanske fel forum för den TS att fråga om bästa tipsen på en babyshower, folk här är generellt sett mer kritiska till den typen av stereotyper och det var väl rätt så förväntat. Familjeliv antar jag hade varit ett mer passande ställe
Men om man bara håller till på hästsidorna, blir gravid och går in i en babyshowertråd. Ska man då behöva bli taskigt behandlad? Det kan väl inte vara användarens plikt att ha koll på vilka åsikter folk har på ett föräldraforum?
 
Den här tråden rör sig väldigt snabbt, jag har tyvärr lite svårt att hänga med, så ni får ursäkta om jag har tappat bort något jag har blivit frågad om.

Det där med "trams" i trådar, det är liksom en skala med två ändar, känns det som. I ena änden har man humor för att lätta upp stämningen, och i andra änden driver man rakt av med TS/meningsmotståndaren för att visa hur urbota löjliga de är. Ju mer till mitten skämten/tramset glider, desto större chans att det missuppfattas eller ser ut att vara den andra varianten fast förklädd.

Jag har sett flertal trådar där trams har använts för att förlöjliga en annan debattör, fast jag tror de som tramsade kände att de hade nått vägs ände och den andra åsikten var absurd, och gett sig själva mandat att tramsa loss. Jag vill inte säga att "så var det" utan att det mest såg så ut, från mitt håll.

Det är lite i såna här fall de som har större socialt privilegium inte blir tillsagda att det inte känns ok.

Det handlar nog lika mycket om förmåga till formulering. En del är bättre än andra på det, vilket kan leda till att nån tycker det är särbehandling när det egentligen handlar om att en part spottar och svär och en kan uttrycka sin åsikt utan att för den delen bryta mot forumreglerna. Ska man banna användare som kan formulera sig?
 
Det handlar nog lika mycket om förmåga till formulering. En del är bättre än andra på det, vilket kan leda till att nån tycker det är särbehandling när det egentligen handlar om att en part spottar och svär och en kan uttrycka sin åsikt utan att för den delen bryta mot forumreglerna. Ska man banna användare som kan formulera sig?

Nej, men om man har lätt för att formulera sig så kanske man kan låta bli att driva gäck med de som har svårare för det?

with-great-power-comes-great-responsibility-spider-man.jpeg
 
Det handlar nog lika mycket om förmåga till formulering. En del är bättre än andra på det, vilket kan leda till att nån tycker det är särbehandling när det egentligen handlar om att en part spottar och svär och en kan uttrycka sin åsikt utan att för den delen bryta mot forumreglerna. Ska man banna användare som kan formulera sig?

Jag tror att det helt enkelt kommer hamna i facket "Livet är inte rättvist". Tyvärr är det ju inte så lätt för moderatorerna att A kallar B för helt bläng i huvudet och B säger att A är en fullblodsidiot. I stället kanske A säger förolämpningar helt öppet medan B kan linda in dem så väl att de, som du skriver, inte bryter mot reglerna.
 
Jag tror att det helt enkelt kommer hamna i facket "Livet är inte rättvist". Tyvärr är det ju inte så lätt för moderatorerna att A kallar B för helt bläng i huvudet och B säger att A är en fullblodsidiot. I stället kanske A säger förolämpningar helt öppet medan B kan linda in dem så väl att de, som du skriver, inte bryter mot reglerna.
Jag är helt klart A :o
 
Nej, men om man har lätt för att formulera sig så kanske man kan låta bli att driva gäck med de som har svårare för det?

with-great-power-comes-great-responsibility-spider-man.jpeg

Jag tror inte att det spelar någon roll hur länge man varit här, det går inte att hålla kolla på alla användares förmåga att uttrycka sig i skrift ändå. Några stycken, absolut, men det är ett stort forum med många användare.
 

Liknande trådar

Bukefalos Detta togs upp i en annan tråd. Jag skall här försöka informera om hur jag ser på detta. Jag tar nu detta ur minnet, en del av detta...
Svar
0
· Visningar
1 135
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 769
Senast: Inte_Ung
·
R
  • Låst
Bukefalos Efter att ha varit väldigt passiv i mitt skrivande här på Bukefalos. Men ändå varit här och läst nästan varje dag, har jag börjat att...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
11 007
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp