Bukefalos - ett forum för nätmobbing?

Måste man vara så himla uptight hela tiden?
Det är verkligen sånt här som skapar bra debattklimat.

För mig handlar det inte om att vara uptight utan att flagga för att en viss grupps benägenhet att hijacka trådar upplevs som tröttsam för många. Bryr man sig inte om det - skämta på! Sno åt er ännu fler trådar med era jätteroliga skämt. Om man vill bidra till schysst stämning istället så kan man ju åtminstone försöka ta till sig kritik och inte slå ifrån sig den med att alla andra är präktiga. Man kanske inte delar er humor och hellre läser diskussionstrådar än ert trams som sprider sig över hela forumet?

Du förutsätter att folk är präktiga. Det har inte slagit dig att andra kanske helt enkelt bara tycker era skämt är jättetråkiga?
 
Problemet med att tramsa bort en tråd är väl ibland att alla inte är överens om vad som är känsligt och inte. Bara för att det inte handlar om mobbning eller personangrepp och ts inte äger tråden så betyder det inte att ts eller andra med rätt kan ta illa upp över hur tråden utvecklas.

De flesta förstår att det är direkt oförskämt att tramsa runt i tråden för de som försöker bli gravida där många hängt kvar i många år pga barnlöshet. Om någon, gärna en ny medlem, däremot skulle starta en tråd med rubriken "Vilket är ditt favoritcitat i bibeln" så tror jag att det skulle gå över till att någon konstaterar att tråden bör utvecklas så att man diskuterar sitt favoritcitat i alla sagoböcker och inte bara sagoboken bibeln. Tråden skulle fyllas med snuttar ur Djungelboken och BARNEN Pippi Långstrump och Emil. Alternativt sidospår skulle väl vara att ts förväntas lägga fram vetenskapliga bevis för att gud finns.

Detta var bara ett exempel på ett ämne som är känsligt för vissa och nonsens för andra. En frireligiös moderator hade säkert tyckt att övriga sagoböcker är väldigt ot, medan en övertygad ateist kanske tyckt att det är en naturlig utveckling på ett intressant fenomen.
 
Tramset brukar dels komma i uppenbara trolltrådar, trådar som spårat, trådar som är skapade som skämt och de där ämnet är uttömt. Dvs trådarna skulle självdött eller stängts annars. Visst kan det hända annars också men så vanligt är det inte.

Njae, jag tycker att den kan tramsas på rätt friskt i trådar där man 1) inte vet om det är troll och 2)trådar som hyfsat uppenbart inte är skapade av troll. (Och för säkerhets skull så nej i riktigt allvarliga trådar (alltså där deltagarna tycker det är allvarligt) tramsas det oftast inte.)
 
Det är verkligen sånt här som skapar bra debattklimat.

För mig handlar det inte om att vara uptight utan att flagga för att en viss grupps benägenhet att hijacka trådar upplevs som tröttsam för många. Bryr man sig inte om det - skämta på! Sno åt er ännu fler trådar med era jätteroliga skämt. Om man vill bidra till schysst stämning istället så kan man ju åtminstone försöka ta till sig kritik och inte slå ifrån sig den med att alla andra är präktiga. Man kanske inte delar er humor och hellre läser diskussionstrådar än ert trams som sprider sig över hela forumet?

Du förutsätter att folk är präktiga. Det har inte slagit dig att andra kanske helt enkelt bara tycker era skämt är jättetråkiga?
Vem är det som avgör om det är bra stämning?

Gissningsvis blir 75-90% av trådarna på buke kapade, 5-20 procent slutar tämligen omgående och ett fåtal, då ofta mycket personliga trådar håller ämnet.

Ska vi strikt hålla på TS ämne kommer diskussionerna generellt sett vara tämligen korta. Få ämnen håller särskilt långt helt utan utsvävningar.
 
Vem är det som avgör om det är bra stämning?

Gissningsvis blir 75-90% av trådarna på buke kapade, 5-20 procent slutar tämligen omgående och ett fåtal, då ofta mycket personliga trådar håller ämnet.

Ska vi strikt hålla på TS ämne kommer diskussionerna generellt sett vara tämligen korta. Få ämnen håller särskilt långt helt utan utsvävningar.

Jag tänker mig att trams i tramstrådar och diskussioner i diskussionstrådar kan vara en bra början. (Nu blir det väldigt svartvitt, men jag hoppas folk förstår vad jag far efter). Sida upp och sida ner med en massa mer el mindre roliga skämt beroende på vem man frågar kanske inte riktigt är tanken som trådstartaren har. Och nej hen är inte en diktator men man startar ju oftast en tråd av en orsak, typ att diskutera, få råd osv osv.

(Och för säkerhets skull; Bortse från rena trolltrådar, trådar startade som inbjuder till trams osv osv)
 
Njae, jag tycker att den kan tramsas på rätt friskt i trådar där man 1) inte vet om det är troll och 2)trådar som hyfsat uppenbart inte är skapade av troll. (Och för säkerhets skull så nej i riktigt allvarliga trådar (alltså där deltagarna tycker det är allvarligt) tramsas det oftast inte.)
Då undrar jag om vi ens besöker samma forum. Jag talar alltså om buke i stort men även på Vuxen .
 
Jag tänker mig att trams i tramstrådar och diskussioner i diskussionstrådar kan vara en bra början. (Nu blir det väldigt svartvitt, men jag hoppas folk förstår vad jag far efter). Sida upp och sida ner med en massa mer el mindre roliga skämt beroende på vem man frågar kanske inte riktigt är tanken som trådstartaren har. Och nej hen är inte en diktator men man startar ju oftast en tråd av en orsak, typ att diskutera, få råd osv osv.

(Och för säkerhets skull; Bortse från rena trolltrådar, trådar startade som inbjuder till trams osv osv)
Du glömde svara på vem som ska bestämma.
 
generellt Ja, men om någon kallar mig okvädningsord tänker jag faktiskt inte "stackarn har nog svårt att formulera sig" utan då anser jag att jag har all rätt att svara. Däremot kallar jag inte folk vad som helst, utan svarar på mitt sätt. Är det värre än om jag svär åt folk?
Varning för totalt OT inlägg.
Hipp hipp hurra för @Hyacinth idag!
ina_dance5.gif
 
Det är verkligen sånt här som skapar bra debattklimat.

För mig handlar det inte om att vara uptight utan att flagga för att en viss grupps benägenhet att hijacka trådar upplevs som tröttsam för många. Bryr man sig inte om det - skämta på! Sno åt er ännu fler trådar med era jätteroliga skämt. Om man vill bidra till schysst stämning istället så kan man ju åtminstone försöka ta till sig kritik och inte slå ifrån sig den med att alla andra är präktiga. Man kanske inte delar er humor och hellre läser diskussionstrådar än ert trams som sprider sig över hela forumet?

Du förutsätter att folk är präktiga. Det har inte slagit dig att andra kanske helt enkelt bara tycker era skämt är jättetråkiga?
Era? Vad inkluderar du mig i nu? Jag brukar hålla mig till snacktrådar eller ämnet. Det händer väldigt sällan att jag skämtar bort en tråd. Men jag har inte heller så mycket emot det.
 
Jag ser det som en stor skillnad mellan rasist och övriga epitet. Jag tycker det är lite onödigt att använda ordet, men vi befinner oss på ett diskussionsforum och att diskutera om åsikter är rasistiska eller inte är högst rimligt. Det vore konstigt och att styra folks åsikter om man inte får uttrycka att någons åsikter är rasistiska. Gör man det så är det högst snarligt med att bli kallad rasist, jag inbillar mig att folk som ogillar det ena klart ogillar de andra också.

Här tycker jag att du blandar ihop äpplen med päron, lite grann.

Jag tycker mig se epitetet "rasist" läggas på en del användare i en del trådar ganska snabbt när det uttrycks olika åsikter.

Och ja, man kallar användaren för rasist, man skriver inte "det där var en rasistisk åsikt".
Precis som du blandar ihop begreppen i det här inlägget.
Dessutom är det nog svårt att faktiskt definiera vad som är rasistiskt: vissa gånger är det enkelt - om jag skrev "jag hatar alla färgade" så är det rätt tydligt. Eller "jag hatar alla judar".
Men att kalla alla åsikter som uttrycker tveksamhet när det gäller invandring för rasistiska är ju inte särskilt konstruktivt.

Jag kan faktiskt se det som problematiskt att man genom att använda det uttrycket på ett väldigt effektivt sätt slutar försöka diskutera sakligt och bemöta åsikt/påstående i sak.

Men jag tror att det många gånger handlar om att användarna har olika utgångslägen: en del av dem som uttrycker så kallat rasistiska (och ibland verkligt rasistiska) åsikter, försöker bena upp och problematisera på ett sakligt, kanska känslobefriat sätt. Många av dem som reagerar gör det känslomässigt.
Och när man börjar föra in känslomässighet i en diskussion, färgas diskussionen ofta så kraftigt av känslomässigheten att objektiviteten försvinner upp i luften.
så en del diskussioner som skulle ha kunnat bli intressanta, landar i stället enbart i beskyllningar om rasism och ibland personangrepp i andra frågor också vilket är trist för diskussionerna.
 
Trycker ned någons åsikt? Är det inte bara att man har en annan åsikt och diskuterar det?
Hur gör man när man trycker ned någons åsikt?

Ett sätt att trycka ner någons åsikt är att förlöjliga, som gjorts tidigare i den här tråden, genom att börja skriva om enhörningar.
Ett annat sätt kan vara att sätta ett epitet på den användare vars åsikt man inte delar.
 
@tott skriver en del inlägg men väldigt sällan dömande i tonfall eller innehåll.
Nej det skrev jag inte heller:)
Jag vet inte vilka som är dömande heller, tycker ingen är exakt likadana i alla inlägg, samma användare varierar beroende på vad som diskuteras.
Men uppfattar ingen som nertryckande.
Men man är säkert olika känslig :)
 

Liknande trådar

Bukefalos Detta togs upp i en annan tråd. Jag skall här försöka informera om hur jag ser på detta. Jag tar nu detta ur minnet, en del av detta...
Svar
0
· Visningar
1 135
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 768
Senast: Inte_Ung
·
R
  • Låst
Bukefalos Efter att ha varit väldigt passiv i mitt skrivande här på Bukefalos. Men ändå varit här och läst nästan varje dag, har jag börjat att...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
11 007
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp