Bukefalos - ett forum för nätmobbing?

"jamen du då - du har också..." "du sa ju också.." Nä, såna där pajkastningsgrejer ger jag mig inte in i mera.
Ber om ursäkt för att det var ditt inlägg jag reagerade och svarade på. Du har rätt, det finns flera som tidigare raljerat och tramsat i tråden. Har även reagerat skriftligen på en annans inlägg.
Förstår bara inte varför trams skall tas in i varje tråd. Mobbning och känslan av att bli felbehandlad är allvarliga saker, tycker jag. Ingenting att skämta om eller förringa.

Så när du får kritik för din tolkning avfärdar du det som pajkastning. Det är ett rätt bra sätt att slippa granska sig själv och eventuella misstag man gör.

Nåväl, en sista kommentar - personligen anser jag att man kan skämta om allt, även mobbing. Att däremot förringa någons känslor är något helt annat och aldrig något jag haft för avsikt att göra.

Trams i trådar är något som är rätt vanligt på det här forumet. Ibland kan jag tycka att det är jobbigt(sant!) när trådar jag tycker är intressanta spårar ur men för det mesta gillar jag det eftersom det är en effektiv ventil när känslorna börjar bli för heta. Folk börjar skämta i stället för att ryka ihop. Och oavsett om man gillar det eller inte så får man nog acceptera att tramset tar en del plats här.
 
Tja...själv har jag varit medlem sedan juli 2001, så nog har jag läst en del...

Personligen har jag bara varit medlem sen 4 Juli 2005. Kanske därför jag inte alls tolkar @Dentaku inlägg som raljerande eller nervärderande på något vis. Kanske jag inte alltid tycker de är lämpliga i de sammanhang de dyker upp alla gånger, men det är en helt annan sak det.

Olika människor tolkar samma skrivna ord väldigt olika och man kan inte som människa vare sig här eller annorstädes vända sig ut och in för att passa alla, det går liksom inte. Ogillar man någon, stör sig på den stil de har på sina inlägg så är ignorera en utmärkt funktion.
 
"jamen du då - du har också..." "du sa ju också.." Nä, såna där pajkastningsgrejer ger jag mig inte in i mera.
Ber om ursäkt för att det var ditt inlägg jag reagerade och svarade på. Du har rätt, det finns flera som tidigare raljerat och tramsat i tråden. Har även reagerat skriftligen på en annans inlägg.
Förstår bara inte varför trams skall tas in i varje tråd. Mobbning och känslan av att bli felbehandlad är allvarliga saker, tycker jag. Ingenting att skämta om eller förringa.

Men SER du inte hur larvigt det blev tidigare när jag tyngd av allvaret gav mig på att försöka argumentera sakligt med en användare som stred för andra ej nämnda användare som tydligen anser att mitt användande av versaler är det mest fruktansvärda som drabbat buke någonsin?
Hade jag istället tramsat lite hade det kanske inte blivit 46547 sidor med fullständigt vansinnigt blajande vilket resulterade i en bannad användare och en något utmattad hyacinth.
Jag blir matt på att några försöker styra upp hur de anser att ett helt forum bör agera och reagera hela tiden. Jag syftar nu inte på specifik användare utan bara lite vilt.
Vill man inte tramsa, låt bli men om andra vill kan man inte göra så mycket annat än att blunda.
Är det en tråd med en allvarlig vinkel uteblir oftast tramset eller blir väldigt kortvarigt.
Jag har medvetet sabbat nån tråd i "mata inte trollet-syfte", men då har avsikten att trolla varit extremt tydlig från trådskaparens sida.
Andra gånger kan det vara oavsiktligt en tråd urartar och ibland blir det en magiskt bra tråd av ett OT-spår. Ett forum blir som en organism, får ett eget liv.
Vill man inte "tramsa" bör man kanske påverka genom att vara oerhört stringent i sitt språk och på så sätt påverka andra.
 
Ja det tycker jag.
För mig är det naturligt att man kan tramsa och vara allvarlig samtidigt.
Men vi är alla olika. Och jag är övertygad om att alla användare på forumet skulle kunna uppfattas som stötande och nedlåtande av någon annan användare.
Man kan inte vara gillad av alla. Och det är väl i såna fall bara Gunnar som kan bestämma vad som får skrivas på forumet.
 
Fast är detta stötande och raljerande? Att vi förlöjligar de som tycker det finns innegäng?

Men nu tycker du ju tom själv att du/ni förlöjligar folk. Hur kan du inte tycka att det är "stötande" och "raljerande"? Du kanske tycker att det är superkul - men det blir konstigt att undra vad problemet är när man i samma mening själv säger att man förlöjligar någon. Det är ju inte särskilt gulligt?
 
Att däremot förringa någons känslor är något helt annat och aldrig något jag haft för avsikt att göra.
En känsla av att bli mobbad är också en (sann) känsla. En känsla av att vara utanför är också en känsla. En känsla av litenhet är också en känsla.
Allt är inte svart eller vitt.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Men hur många trådar tas inte upp av just den typen av skämtande och rimmande?

Jag tycker helt ärligt att det är tröttsamt. Jag har själv varit en del av det men nä, jag tycker faktiskt inte att det är kul längre. Måste man tramsa i varannan tråd?

Det måste väl vara upp till varje användare?
Vill man inte låter man bli. Andra tycker det är hela behållningen. De flesta ligger antagligen i mittfåran.
 
Men nu tycker du ju tom själv att du/ni förlöjligar folk. Hur kan du inte tycka att det är "stötande" och "raljerande"? Du kanske tycker att det är superkul - men det blir konstigt att undra vad problemet är när man i samma mening själv säger att man förlöjligar någon. Det är ju inte särskilt gulligt?
Nej det var två frågor. Därav frågetecknen
 
För mig är det naturligt att man kan tramsa och vara allvarlig samtidigt.
Men vi är alla olika. Och jag är övertygad om att alla användare på forumet skulle kunna uppfattas som stötande och nedlåtande av någon annan användare.
Man kan inte vara gillad av alla. Och det är väl i såna fall bara Gunnar som kan bestämma vad som får skrivas på forumet.
För mig med, humor är ett sätt att avdramatisera något och att hantera annars kanske svåra känslor. Det handlar om att välja mellan att skratta eller gråta, då väljer jag skrattet alla dagar i veckan ibland blir det gråten och ibland blir det båda.
 
Nej det var inte menat så. Jag tror ingen vill såra eller förlöjliga någon. Snarare få utlopp för lite känslor.
Men alla är olika. Vissa uppskattar det och andra inte

Då förstår jag.

Ja, alla är olika. Men man kan ju få utlopp för sina känslor på annat sätt än på någon annans bekostnad, som det ju blir dårå. För den personen. (Och ja vissa är superkänsliga osv, men det blir mycket trams ibland - och det är väl inte så konstigt att en del tar lite illa vid sig. Det kan man väl försöka vara ödmjuk och schysst nog att förstå tänker jag)
 
Det måste väl vara upp till varje användare?
Vill man inte låter man bli. Andra tycker det är hela behållningen. De flesta ligger antagligen i mittfåran.
Ja jo, såklart. Jag bara tänker att om det nu lyfts i en tråd att en del tycker att det är tröttsamt så kan man kanske lite klädsamt fundera över kritiken åtminstone?

Jag tycker tramsandet i trådar är aptrist faktiskt, åtminstone när det tar över riktiga diskussionstrådar. Men kan ju helt enkelt vara så att jag är lite klar med Buke och kommer dra ner på det. Alla måste ju inte anpassa sig efter mig såklart.
 
En känsla av att bli mobbad är också en (sann) känsla. En känsla av att vara utanför är också en känsla. En känsla av litenhet är också en känsla.
Allt är inte svart eller vitt.

Ja? Och det har aldrig varit min avsikt att förringa dessa känslor. Återigen, det inlägg som föranledde den här diskussionen hade ingenting att göra med folks upplevelser av innegäng eller inte. Det var tänkt som ett helt fristående skämt om fenomenet innegäng. Alltså inget som skulle skämta MED någon eller någons upplevelse(raljerande). Om det uppfattas så beklagar jag verkligen. Jag kan dock inte skriva utifrån scenariot att någon tolkar in saker i min text som inte finns där.
 
För ett tag sen var det en tråd där en användare ville ha tips på aktiviteter till en babyshower.

Det förlöjligades och tramsades så pass att till slut fick moderator gå in och radera inlägg och göra en "babyshower-trams"-tråd.

Det var inlägg i stil med "den som ordnar en babyshower åt mig ska dö" och så vidare. Allt påhejat av flera andra.

Är det ett schysst beteende? Varför inte bara skita i att svara om man nu hatar babyshowers?

(Bara det är ju sjukt, hur man nu kan reta upp sig på att någon vill ordna en babyshower. Det var ungefär som om någon hade frågat efter tips på aktiviteter till en helkväll i nazismens tecken.)

Men är det konstigt att fenomenet blir ifrågasatt?
Det är ju därför i alla fall jag fastnade för buke, jag gillar att man inte bara ska tindra tillbaka och diskutera hur man bäst bygger en blöjtårta, utan att man kan diskutera fenomenet. Det fanns ju uppenbarligen något i det att diskutera, annars hade det tindrats och bytts blöjtårterecept.
Att det blev en avknoppning och några inlägg raderades innebär ju inte att tråden är ett misslyckande. Det är ju det vi också har moderatorer till, de kan ta bort, bryta ut diskussioner och hjälpa till att styra upp ibland. Men skulle man aldrig få gå OT skulle nog många trådar dö efter ett svar.
 
För mig med, humor är ett sätt att avdramatisera något och att hantera annars kanske svåra känslor. Det handlar om att välja mellan att skratta eller gråta, då väljer jag skrattet alla dagar i veckan ibland blir det gråten och ibland blir det båda.
Bland dem som känner mig på riktigt anses jag också ha humor, men jag tycker inte skämt passar på alla ställen. Jag anser inte att skämt ska tas in på alla ställen. Det allvarliga får gärna vara ärligt allvarligt för min del, och så kan man skämta och ha roligt där det passar bättre in.
 
Ja jo, såklart. Jag bara tänker att om det nu lyfts i en tråd att en del tycker att det är tröttsamt så kan man kanske lite klädsamt fundera över kritiken åtminstone?

Jag tycker tramsandet i trådar är aptrist faktiskt, åtminstone när det tar över riktiga diskussionstrådar. Men kan ju helt enkelt vara så att jag är lite klar med Buke och kommer dra ner på det. Alla måste ju inte anpassa sig efter mig såklart.

Självklart, men det jag vänder mig mot är när det mer eller mindre krävs av en användare att andra ska skriva enligt dennes mall för uppförande.
Kallar denne mig samtidigt mindre missklädsamma saker blir det väldigt märkligt.
 
Då förstår jag.

Ja, alla är olika. Men man kan ju få utlopp för sina känslor på annat sätt än på någon annans bekostnad, som det ju blir dårå. För den personen. (Och ja vissa är superkänsliga osv, men det blir mycket trams ibland - och det är väl inte så konstigt att en del tar lite illa vid sig. Det kan man väl försöka vara ödmjuk och schysst nog att förstå tänker jag)
Ok. Ja jag tolkade det inte som att vi skämtade om någon person utan mer om grejen med gäng och innegäng och att i alla fall jag inte vet vad det är
Sen är det klart att andra kan uppfatta det annorlunda
 

Liknande trådar

Bukefalos Detta togs upp i en annan tråd. Jag skall här försöka informera om hur jag ser på detta. Jag tar nu detta ur minnet, en del av detta...
Svar
0
· Visningar
1 135
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 769
Senast: Inte_Ung
·
R
  • Låst
Bukefalos Efter att ha varit väldigt passiv i mitt skrivande här på Bukefalos. Men ändå varit här och läst nästan varje dag, har jag börjat att...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
11 007
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp