Bukefalos bokbingo 1 november 2024-31 mars 2025

Kryssar Bok du blivit rekommenderad med Jag är inte sådan här egentligen av Marie Aubert.
Hanne reser tillsammans med hennes nya flickvän till sitt barndomshem för att närvara på sin brorsdotter Linneas konfirmation. Man får följa både Hanne, hennes bror Bård, deras far Nils och Bårds dotter Linnea under konfirmationshelgen, och ungefär samtliga individer verkar vilja säga ”Jag är inte sådan här egentligen”. Trots rekommendation tyckte jag väl kanske inte att det var en helt fantastisk bok, men ganska trevlig att läsa ändå.

Kryssar Relation mellan en vuxen och ett barn spelar stor roll med Lova mig tystnad av Mattias Edvardsson (även om barnet i det här fallet är tonåring).
Två tonårsfamiljer i olika delar av Trelleborg dras in i en mordutredning, då Amanda, en av döttrarna i den ena familjen, mördas. Niko, sonen i den andra familjen, blir misstänkt för mordet, men är han verkligen den skyldige? Spännande deckare där relationen mellan en av tonåringarna och en vuxen visar sig ha stor betydelse för berättelsens upplösning.
Bokbingo 2025-03-10.webp

Nytt kryss för fantastisk bok.
The Beekeeper of Aleppo, av Christy Lefteri.
Den var verkligen fantastisk. Med väldigt lätt hand beskriver hon den fruktansvärda resan Nuri Ibrahim och hans fru Afra gör från krigets Syrien till England. Sorg, död, våldtäkt, livsfarlig båtresa men oxå hopp och kärlek mitt i allt elände.
Vill läsa hennes andra böcker oxå.
IMG_0263.webp

Jag kryssar en fantastiskt bok. "Den hemliga bokhandeln" av Ewie Woods . Tycker att författarens sätt att behandla perspektiv och att den rör sig i gränslandet mellan det övernaturliga och det verkliga livet var riktigt snyggt. En blandning av historiskt perspektiv, drama och feelgood i nutid som vävs ihop i tre olika perspektiv på ett väldigt snyggt sätt och där författaren elegant binder ihop berättelserna på slutet. En försvunnen bokhandel blir en del av Opaline, Martha och Henrys liv. I takt med att de avslöjar böckernas hemligheter förflyttas de till en värld där ingenting är som det verkar. '

Rekommenderar starkt! :) Ewie Woods är för övrigt pseudonym för bästsäljande författaren Evie Gaughan varför hon skriver vissa böcker under pseudonym har jag ingen aning om.

Jag kryssar ”Skönlitterär bok där en häst förekommer” med boken Som om jag inte fanns av Kerstin Johansson i Backe.
Elina är 10 år och bor i Tornedalen nångång på 1930-talet. Hennes pappa är död, familjen är fattig och Elina är sjuklig och tystlåten. Hon bor i en by med laestadianer och pratar helst finska, men i skolan måste hon lära sig svenska, vilket Elina har svårt för. Elinas lärare retar sig på henne och är elak, och de andra barnen undviker Elina. Hennes enda tillflykt är att springa ut på myren där hon har sina låtsaskompisar.

Jag fick boken när jag själv var runt 10 år och tyckte väldigt mycket om den då. Nu hittade jag den och läste den igen, och tyckte nog till och med ännu mer om den idag.
Trots att hon är ensam och blir så illa behandlad så står Elina väldigt starkt upp för sig själv och för sin känsla av rätt och fel. Jag blir väldigt berörd av boken.

I boken förekommer en häst, då en av grannarna i byn lånar ut sin arbetshäst till Elinas mamma för att plöja åkern inför vintern. Elina och hennes syskon går ut till hästen, smeker dess mule och drömmer om att själv någongång kunna ha en häst. Arbetshästen blir en fin symbol för frihet och barnens drömmar.

Nu ska vi se om jag skulle kunna lyckas hitta en bok som utspelar sig på en ö innan den sista mars…. 😅
Bukefalos_bokbingo_vinter_2024-2025.webp

Jag kryssar ”Skönlitterär bok där en häst förekommer” med boken Som om jag inte fanns av Kerstin Johansson i Backe.
Elina är 10 år och bor i Tornedalen nångång på 1930-talet. Hennes pappa är död, familjen är fattig och Elina är sjuklig och tystlåten. Hon bor i en by med laestadianer och pratar helst finska, men i skolan måste hon lära sig svenska, vilket Elina har svårt för. Elinas lärare retar sig på henne och är elak, och de andra barnen undviker Elina. Hennes enda tillflykt är att springa ut på myren där hon har sina låtsaskompisar.

Jag fick boken när jag själv var runt 10 år och tyckte väldigt mycket om den då. Nu hittade jag den och läste den igen, och tyckte nog till och med ännu mer om den idag.
Trots att hon är ensam och blir så illa behandlad så står Elina väldigt starkt upp för sig själv och för sin känsla av rätt och fel. Jag blir väldigt berörd av boken.

I boken förekommer en häst, då en av grannarna i byn lånar ut sin arbetshäst till Elinas mamma för att plöja åkern inför vintern. Elina och hennes syskon går ut till hästen, smeker dess mule och drömmer om att själv någongång kunna ha en häst. Arbetshästen blir en fin symbol för frihet och barnens drömmar.

Nu ska vi se om jag skulle kunna lyckas hitta en bok som utspelar sig på en ö innan den sista

Nu ska vi se om jag skulle kunna lyckas hitta en bok som utspelar sig på en ö innan den sista mars…. 😅
Visa bifogad fil 163765

Har du läst Jenny Colgans serie på den lilla ön i havet? :)

Jag kryssar "max tre ord i titeln" med Dalai Larsson av Norén och Ulvselius. En lite knäpp och smårolig bok. Lite i stil med 100-åringen som gick ut genom fönstret och försvann.
Dalai Lhama dör och fyra pojkar föds i det ögonblicket. En av dem är svensk. När de fyllt ett år åker de alla till Indien för att genomgå prövningar för att se vem som är reinkarnationen av Dalai Lhama.

För kännedom har den en prolog, en resa, kända personer nämns och det är lite rött på omslaget.

Läst två noveller till i min lilla låda med klassiska noveller.
Spökhanden av Selma Lagerlöf. Kryssar oväntat slut för den.
Ett dockhem av Strindberg. Kryssar känd person nämns. Boken handlar delvis om Ibsens Ett dockhem. Strindberg snodde helt skamlöst titeln från Ibsen.
Gillade ingen av dom tyvärr ☹️
IMG_0263.webp

Jag kryssar handlar om en mental eller fysisk resa. HAr läst "Den som följer en stjärna vänder inte om" av Malin Haawind. Den här boken har varit väldigt hyllad och visst fanns det delar jag gillade i den men som helhet tycker jag inte boken var så bra. Handlar om Ellen Keys hushållerska Malin Blomsterberg. 1914 vandrar hon till fots från Skåne till Ellen Keys Strand med målet att bli kvar. Hon vill komma nära de stora tankarna och tänkarna. Hon blir Ellen Keys hushållerska och också förtrogna hon hjälper till med korrespondensen utöver att vara hushållerska. Malin Blomsterberg har hela tiden en rädsla att inte duga och att inte räcka till, den känslan speglar författaren väl i boken.

Ibland lägger författaren ett utifrånperspektiv på ett sätt som jag inte riktigt varför det har sin plats sin boken. Vid de lägena känns det som att historien bryts och det blir någon slags berättande om hur det var rent objektivt. Det gör den i mitt tycke lite sämre men det är ju såklart tycke och smak som avgör det. Men bara att konstatera att detta inte riktigt var min kopp te.

Kryssar "read on location". Ett dockspel av Anna Roos som är född på vikbolandet utanför norrköping och boken utspelar sig främst I söderköping men också I norrköping. Som jag tidigare I bokbingot nämnt är inte den här typen av bok vad jag föredrar att läsa och eftersom jag i början läste bara lite varje kväll innan jag somnar tog det ett tag att komma in i det tyckte jag, blev bättre när jag sträckläste på slutet. Många karaktärer att hålla reda på så det var bra med personbeskrivning i början av boken och upplägget var egna kapitel med varje karaktär. Tyckte väl handlingen var lite sisådär överlag även om vissa detaljer var mer ska vi säga givande i och med att det är i mitt område. Men att jag inte helt och hållet fastnade kanske är för att jag som sagt inte väljer denna typ av bok egentligen.

Bifogade filer

• 20250314_194006.webp
    20250314_194006.webp
    133,7 KB · Visningar: 5
Har läst Vuxenpoäng är en myt av Sarah Andersen.

En bok med fina små seriestrippar om mående, humörsvängningar och förväntningar på vad man som vuxen ska hantera. Tycker det är mysigt att slänga in den typen av läsning utan djupare mening ibland, särskilt när det är ont om tid och energi att lägga på läsning.

IMG_5329.webp

Jag kryssar rutan för något rött på omslaget.

Jag har också, sist av alla, läst Räkna hjärtslag av Katarina Widholm. Boken handlar om 17-åriga Betty som flyttar från Hudiksvall till Stockholm för att ta tjänst som hembiträde. Året är 1937 och spänningarna i Europa anas på olika sätt, även om de rimligt nog inte är huvudfokus för Betty.

Jag förstår att den här bokserien blivit populär, den är engagerande och fint skildrad. Jag stör mig en del på Betty, för det känns som att hon går i varje klyschig fälla som finns. Jag gillade dock personlighetsutvecklingen och är sugen på att läsa vidare i serien för att se vad som kommer sen.

IMG_5332.webp

Jag kryssar rutan för bok med mycket god mat, för Betty är skicklig i köket och det beskrivs ingående vad hon lagar, bakar och äter.

Jag har lyssnat på Dagboken jag aldrig skrev av Jessika Devert. Huvudpersonen ska fylla 50 år och får en dagbok av sin vuxna dotter som vill läsa om moderns liv som medelålders kvinna. Det utspelar sig i Göteborg och vi får följa med i arbetsliv, relationer, fest, ångest och klimakteriet.

Det är ganska traditionell chick lit, bortsett från att personen som skildras är äldre än vad de brukar vara i den här typen av böcker och därmed följer andra våndor. Jag tycker den är relativt välskriven, med några intressanta grepp, bland annat att man inte får veta namn och kön på alla karaktärer.

IMG_5333.webp

Jag kryssar rutan för bok med oväntat slut. Detta var faktiskt en sak som jag uppskattade, att allt inte magiskt löste sig och alla bitar föll på plats. Sen finns det fler böcker i serien, så det kanske händer i någon av dem.

Nytt kryss för fantastisk bok.
The Beekeeper of Aleppo, av Christy Lefteri.
Den var verkligen fantastisk. Med väldigt lätt hand beskriver hon den fruktansvärda resan Nuri Ibrahim och hans fru Afra gör från krigets Syrien till England. Sorg, död, våldtäkt, livsfarlig båtresa men oxå hopp och kärlek mitt i allt elände.
Vill läsa hennes andra böcker oxå.
Visa bifogad fil 163762
Jag tyckte mycket om hennes Songbirds men har av oklar anledning inte kommit mig för att testa The Beekeeper ännu, nu fick jag inspiration att ladda ner den till läsplattan! :)

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 april så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara avslutad... 2
Svar
32
· Visningar
959
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit... 26 27 28
Svar
554
· Visningar
17 893
Senast: Shpongle
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första... 27 28 29
Svar
561
· Visningar
19 848
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
785
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka