Brunstar inte på stationen

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lahtel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 3 257
Sv: Brunstar inte på stationen

Har jag uppfattat rätt, att du har kört stoet fram och tillbaka till hingsten, och inte lämnat henne där?
I såfall är det mycket möjligt att det är problemet. Ställ henne i en box bredvid hingsten över natten, så finns det goda chanser att hon blir desto villigare. Överhuvudtaget, att hållat på och frakta stona i brunst, och mellan betäckning-dräktighetsundersökning, är negativt.

Hingstar kan betäcka selektivt också så jag är övertygad om att även ston kan vara selektiva. Min är över huvud taget ganska tydlig med sina åsikter. Hon hade inte varit redo att seminera heller eftersom det var "stängt".

Men lite hormoner gör säkert susen.

Hon får en månad till på sig ungefär innan jag börjar fundera på annat alternativ.

(Hon kan flirta hej vilt med rätt pojkvän, det har jag tyvärr sett förut. Då ALLTID mörka hingstar/valacker.)

Hon står hos hingsten nu sedan några dagar, anledningen till att jag har kört henne har varit att jag ändå velat lämna henne i någorlunda anslutning till brunst. Då hon har varit praktiskt taget omöjlig att se tecken på under våren har jag kört henne vid några tillfällen. Sista gången nu så var hingsten iaf mäktigt intresserad och jag hade (äntligen) sett brunsttecken på henne. Så då fick hon stå kvar :)...

Men jag hoppas som du säger att det inte ska behövas många dagar innan hon uppmärksammar honom. Nu går hon i hage på dagarna med hingsten ca 5 m i från sig, så jag väntar med spänning på ett resultat!

Tack så mycket för ditt tips, jag tror tyvärr ej att hon står i box bredvid hingsten på natten men det kanske är en idé! Ska prata med hingsthållaren om det. :idea:

Slobban

Ja, tur att det finns hormoner ;)...

Vi hoppas innerligt nu att våra ston får upp ögonen för dom fina killar vi har valt ut :love:

KL

Min unga fröken är nu på station och borde vara brunstig. Men det är hon inte. Konstaterades icke dräktig för en vecka sedan, men i går talade jag med hingsstationen och de funderade på om hon inte var det i alla fall... Tjejen ska kollas nu på måndag. Antingen är hon dräktig - och då jublar jag - eller så har systemet hakat upp sig... :(

KL
Jag har problem åt andra hållet i år, stoet har hakat upp sig, hon har nu varit brunstig i två veckor, jag hoppas att det har gått över till på måndag så att hon kan sprutas in i en ny brunst eftersom man inte kunde seminera på denna pga en icke ovulerande blåsa.
Ja, det är mycket som ska stämma med hormonerna...
Ett annat sto i stallet som fick föl i år var brunstig hemma på andra brunsten i ca en månad, hon ska inte betäckas om i år, men det känns som om det är lite konstiga brunster i år?

Ett annat sto i stallet som fick föl i år var brunstig hemma på andra brunsten i ca en månad, hon ska inte betäckas om i år, men det känns som om det är lite konstiga brunster i år?

Mm... skumt! Min märr konstaterades för en vecka sedan vara på väg in i brunst och veterinären uppmanade oss att slänga oss i väg till seminstation, typ samma dag. Och där har hon nu stått sedan i onsdags och det har inte hänt ett jota. Nåja - är hon dräktig ska jag inte klaga!

Hm.. ett upphakat system var en bra beskrivning av vad som skulle kunnat drabbat mitt sto. Senast jag lämnade henne hade jag sett 2 klara tecken på brunst, hon ställde till o med upp sig så fint när hagkompisen blev intresserad :crazy:...
Man åker i ilfart och sen väl där så är det inte minsta intresse! :confused:

Hur ska man förklara för hingsthållaren: "Hon är brunstig! Jag lovar! Jag såg ju nyss..." :) Man känner sig dum på nägot sätt när stoet helt plötsligt är mer intresserad av halmstråna som sticker ut under hingstarnas boxdörrar än att visa minsta brunst :crazy:.

Fungerar det så att brunsten bara stannar av? Jag är lite rädd att den fortlöper utan att vi märker något :crazy:, men det kanske inte är möjligt?
Jag vet inte om hennes ovilja kan bero på hennes inställning till nya hästar? Hon är väldigt försiktig, låg i rang, aldrig nyfiken på andra hästar etc. Jag vet inte men kanske någon annan har haft ett liknande sto/liknande problem?

Vi hoppas för allt i världen att ditt sto trots allt är dräktig, för den här väntan på brunst är en pina må jag säga!

*kl*

Förra året när jag skulle få mitt sto betäckt så (har sådan tur att jag bor ca 40-45 min gångväg från hingststationen) gick jag fram & tillbaka med stoet var & varannan dag för att kolla om hon brunstade,
för hemma behagade hon inte visa minsta lilla tecken på brunst.

När hon väl satte igång & brunsta så visade hon TYDLIGA tecken på stationen men när vi var hemma så "vadå:confused: ska jag visa mig pilsk hemma oxå?" Och när vi var uppe på stationen nån dag senare för att betäcka henne så var det fart på brunsterierna igen.

Konstig häst !
Men, men i år fick jag (mitt sto) i allafall ett underbart litet stoföl:love:

Hm.. ett upphakat system var en bra beskrivning av vad som skulle kunnat drabbat mitt sto. Senast jag lämnade henne hade jag sett 2 klara tecken på brunst, hon ställde till o med upp sig så fint när hagkompisen blev intresserad :crazy:...
Man åker i ilfart och sen väl där så är det inte minsta intresse! :confused:

För att krångla till det ytterligare kan de få socialbrunst... alltså fejkbrunst. Ston är helt enkelt inte att lita på. :(

Ja de brunstar ofta när man flyttar de till ny flock och så. Det är lite knepigt det där.

tänkte jag bara skulle uppdatera...
va och kollade mitt sto idag, och hon är dräktig på 16 dygnet. trots lite krångel lå vägen dit. vågade inte ens hoppas på det, va nästan inställd på att åka iväg igen. känns mkt bra och jag är mkt glad att vi är såhär långt, första steget taget mot ett föl...

Grattis!

Min är hm obrunstig fortfarande :rofl: Jag som hoppades på april-föl får väl det runt midsommar nästa år när alla andra också vill vara lediga *muttrar*

Knapplån!
Mitt sto skulle gå i brunst när vi körde henne till station för seminering. Haft 2 mycket tydliga brunster här hemma.
När vi kom dit hade hon en stor gulekropp som sprutades bort efter en vecka. Fick ett microägg som hon släppte efter 1.5cm. Sprutades igen förra måndagen o ännu inte en tendens till brunst eller ägg.
Alltså sprutad 2 ggr o träffat hingst varannan dag för koll.
Känns så j-vla drygt när hon brunstar hur fint som helst för våran hingst...som för övrigt är hennes morbror.
Blir dyrt när hon ska stå kvar så länge på station o min dotter som tjatar o vill ha hem henne för att rida.
Ger snart upp.

Min har varit borta sedan 19 maj. Och har gjort av med uppskattningsvis 2600kr på i stort sett ingenting. Finfint :)

Men men. Det är inte billigt att köpa färdiga fölisar heller.

KL

Min märr har gått från att vara icke dräktig - dräktig - icke-dräkigt - högbrunstig. Så inseminering i morgon. TUR att man inte lever på detta...

Sant sant!:)
Känns bara så trist när inget händer. Inte ens skymten av ett ägg sen hon sprutades för en vecka sen.
Jag hade ju riktig tur å andra sidan med Chapman stoet. Åkte till Markebäck med brunstigt sto till öppet hus den 18 april. Hon seminerades morgonen efter o kollades på fredagen o hade då släppt.
16 dygn senare hämtade jag henne dräktig... så det blev ingen dyr uppstallning...vilket är skönt.

kicket;846702416 dygn senare hämtade jag henne dräktig... så det blev ingen dyr uppstallning...vilket är skönt.[/QUOTE skrev:

Tråkigt att hon inte var dräktig.
Mitt sto kollades i dag, hon hade kommit ur sin upphakade brunst i alla fall, så hon ska tillbaka och sprutas igång på fredag. Går allt som det ska så semineras hon då i nästa vecka. Man måste väl försöka se något positivt i det hela och det är väl att fölis får mycket transportvana:smirk:

Liknande trådar

Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 434
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 259
Senast: Johanna1988
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 564
Senast: Novalisa
·
Avel Det här med brunst och att veta när man ska åka till seminstation!🤔 Mitt sto visade väldigt tydlig brunst i början av året, hade en...
Svar
1
· Visningar
856
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer