Brunstar inte på stationen

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lahtel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 3 257

Lahtel

Trådstartare
Hur vanligt är det att stona slutar brunsta när de kommer till betäckningsstationen?
Jag körde i väg mitt sto när jag såg de allra första tecknen på brunst, det stämde också bra i tiden med hennes förra brunst.

På stationen samma dag var hon inte helt avogt inställd till hingsten, men inte positiv heller, ultraljud dagen därpå visade dock att det inte fanns ägg ännu.
Efter detta har hon inte visat några tecken på brunst och slår mot hingsten. Nu borde hon rent tidsmässigt verkligen gått in i brunst.

Är det vanligt att de slutar brunsta när man flyttar dem?
Det gör inte så mycket då jag ändå tänkt att hon ska stanna där tills hon är dräktig på 18:e dygnet. Men jag är lite ivrig att komma igång så jag undrar hur lång tid det kan ta innan hon sätter igång att brunsta igen?

Sv: Brunstar inte på stationen

Vi skickade ett sto till Frankrike på betäckning i år. Innan hon åkte brunstade hon för hingst här hemma.
Väl i Frankrike, efter en inte alldeles gratis transport, så ville hon inte alls komma i brunst..
Vid diskussion med hingsthållaren vidade det sig dock att de inte brunstprovade med hingst, utan enbart höll koll på äggen med UL, samt hormonbehandlade när det inte fungerade. Hormonbehandlinen svarade hon inte alls på. Jag propagerade då starkt för att hon skulle få träffa hingst så ofta det var möjligt, och de lät henne då gå bredvid en hingst.
Hon blev brunstig, är seminerad, och ska dräktighetsundersökas den här veckan. (Jag håller tummarna!)
Nu verkar det ju som om ditt sto får träffa hingst, men som svar på din fråga; visst kan de sluta brunsta när de kommer i en ny miljö.
Har de försökt att spruta igång henne?

Samma sak hände mig förra veckan. :smirk: Stoet kommer att sprutas igång om hon inte brunstar de närmsta dagarna.

Hej! här i norrland så har många stons brunster"kommit av sig" pga av vädret (det är kallt, blåsigt och lite grönt)Vi har sett fina ägg på UL som sen bara gått tillbaka. Även flera ston som sprutats kommer inte igång. Vet ej hur vädret är hos dig men det är nog mer troligt att det beror på det mer än flytt..
mvh prillan

Jo de har hingst på stationen, och hon står några boxar ifrån honom. Så hon får mycket vibbar från hingsten. Hon får vända rumpan till honom varje dag också.
Hennes förra brunst var 1-5 maj, så den borde verkligen vara igång nu.
När jag körde iväg henne hade hon ändrat färg i slemmhinnorna och börjat bli lite rinnig och "svullen" i de ädlare delarna.

Det kom ett annat sto samma dag som min, och för henne är det likadant.
Vi har inte provat att spruta, jag tänkte ge det lite tid först.
Hon har det bra på stationen och får vara ute länge + att de inte är alltför dyra (halva priset per dag mot många andra).
Mitt sto brukar också brunsta så det skvätter rejält när hon brunstar i juni, så jag tänkte att om jag väntar tills det blir varmare så borde det komma igång.

Hon har inte gjort någon jätteresa som ditt sto, utan jag körde henne 8 mil. Hon är alltid cool för nya miljöer och van att resa. Men hon har varit hemma hos mig de senaste 2,5 åren och aldrig varit borta över natten, så hon kanske är lite nervös ändå...

Hur länge ska man vänta innan man överväger att spruta?

va med om samma sak...eller är... mitt sto har stått hos hingsten i 14 dagar idag. vi körde henne till hingsten någon dag innan brunsten skulle komma igång. ja hon brukar ha regelbundna fina brunster.... men när hon väl stod hos higsten vägrade hon brunsta... jag väntade en vecka innan vi sprutade henne. ja jag hoppas att hon i detta läget brunstar som bäst... mitt råd är att vänta några dagar till, och om inget händer ja då tycker jag att du borde spruta henne.

...sen finnns det ju dom som drar igång att brunsta av bara farten när dom kommer till station...har en rad "tanter" som sår och kissar i rad i dag...ha ha

//Tina

vill bara tillägga att mitt sto svarade mkt bra på sprutan och är betäck två gånger. får ta hem henne efter helgen!!

Även här nere i syd har brunsterna blivit lite utdragna.
Kanske beroende på vädret som varit de sista veckorna.
Vårt ena sto seminerades inte förrän på dygn 29,normalt tar han alltid emot dygn 25/26.

Jag har hört att ägget kan skakas loss under transporten.
Det var vanligt enligt en erfaren hingsthållare som jag pratat med.
Hon rekommenderade mej att inte komma med stoet under brunsten. Utan hellre vänta tills hon inte har något ägg på gång.
Jag har dock ca 45 mil dit och mitt sto är inte så resvan kan tilläggas.

Min har varit på station en vecka nu och inte brunstat.

Nypt hingsten i näsan. Men det tar jag som ett positivt tecken, då har hon iaf uppmärksammat honom! Hon var mycket ointresserad när hon kom.

Hon brunst mkt tyst så jag vet inte var i cykeln hon är och har ingen panik. Hon kan ha gått ur brunst dagen innan jag körde henne till stationen men svårt att säga.

Hon provas varje kväll tror jag.

Ingen panik här, ska också stå kvar tills hon är ultraljudad dräktig :)

Igår började hon brunsta. Och hon hade ägg idag. :)
Tidigare har hon typ försökt döda hingsten och idag ville hon tydligen inte gå ut från stallet där han står. Så nu börjar spänningen. Brunsten blev minst 7 dagar försenad...

Jag skulle vilja säga att det är relativt vanligt.
Hemma tar vi emot främmande ston under både vår och sommar, och andelen ston som kommer av sig i brunst är vanligare på våren än dom som kommer i juni/juli och betäcks. Enligt mina observationer beror det mestadels på en kall årstid, och för att det är unga ston. Ston som ej fölat innan står för de flesta antalet av sådana som låser sin brunstcykel och förlänger den.
Dom har alltid kommit igång av sig själv och vi har inte sprutat någon. Vill helst undvika att behandla med hormoner så mycket som möjligt så länge man har tiden på sin sida. Det händer att stoägarna "vill att man gör något", men det undviker vi så länge som möjligt. Vi har sprutat igång ett sto i augusti. Men inga andra, och alla de övriga har kommit i brunst och sedan blivit dräktiga direkt på den första brunsten.

Stoägare behöver träna sig på att ha lite is i magen och inse att "tiden läker alla sår" och gör liknande nytta :D

Jag har mkt is i magen ;)

Har ingen emot ett juni-föl så tja hon har många veckor på sig att komma i brunst.

Lämnade såhär pass tidigt för att det är första gången = vill inte ha bråttom.

Uppdaterar och berättar att mitt sto som inte ville bli brunstigt nu är konstaterat dräktig.:banana:

Oj!:o Hur skulle detta gå till?:confused: Är det ingen stötdämpare på ägget?:D Tror du ska ta detta rykte med en nypa salt

Den här tråden behöver jag skriva av mig i! Som Ni säkert förstår så har jag samma problem. Jag har ett sto på foder som jag har lånat för betäckning, hingsten jag har valt står på naturlig men jag har haft tur med avståndet då han är stationerad ca 4,5 mil från oss. Mitt sto har visat mycket svag brunst, nästintill obefintliga tecken under hela våren, dagarna har gått och väntan har ibland känts som förtvivlan när man inte ser minsta lilla när man tycker att det borde vara dags (hon har haft föl tidigare). Vi har åkt till hingsten för allmän intresse-check men det har varit korsade ben och tankarna på annat, från hennes sida.

MEN! Nu så är hon brunstig! I tisdags kväll såg jag första tecknet då hon var väldigt intresserad av *hrm* ett annat sto :crazy:, men hela situationen visade mig att nu är det på g! Åkte till hingsten tidigt nästa morgon- inget intresse direkt, men brunsten var nog på väg då hingsten blev väldigt till sig! Torsdag ännu värre, en ,tydligen, hingstig valack till hagkompis var helt till sig i hagen och hoppade t.o.m upp på stackars tjejen! Hon såg dock ut att gilla det där hon stod med särade ben, skvätte och något äcklig på benen :crazy:. Åkte till hingsten i ilfart - Ingenting. Nu har hon stått där en natt och fortfarande ingenting märkbart, mer intresserad än vanligt men inget man kan betäcka på så vitt jag har förstått det hela. Bör tilläggas att hon är låg i rang och ganska försynt av sig mot andra hästar.

Men det jag tycker känns så konstigt med förlorad brunst är ju att jag vet att hon så gott som 1 h tidigare stått och ställt upp sig för valacken och sen kommer det en okänd hingst men han ska inte tro att han kan få något! icke!... Vad är det som säger att denna brunst inte bara kommer rinna iväg? Jag har tyvärr lite tidspress då hon endera får bli dräktig innan den 16/6, endera efter den 25/7, då hon ska vara hos ägarna en period, och jag skulle tycka att det vore så bra om hon tog sig innan hon åkte. Men det är väl just därför det blir såhär! :)

Skönt att läsa att det har löst sig för era ston iaf! Jag hoppas verkligen att hon slappnar av och släpper till min lilla primadonna, det känns dumt att spruta då hon praktiskt taget är brunstig? Eller? Gården hon står på har enbart 2 hingstar- på naturligt och är ingen sådan station att de har tillgång till att ultraljuda på plats tyvärr. Någon som kan komma med något uppiggande tips kanske? :p

Mvh Slobban

är inte så duktig på det här men har lärt mej lite på jobbet.
oftast när dom visar att dom är brunstiga så är dom i slutet på brunsten. stämmer väl inte alltid.

Min har fortfarande inte visat brunst, så hon träffade veterinären igår em.

Då visade hon ett stort fint ägg men var stängd i övrigt.

Så hon har fått en spruta.

Så nu får matte bita på naglarna lör sön mån.

Det finns en reservplan som involverar en mörkare hingst men matte vill ha Packie och ingen annan. Dock har stoet favoriserat mörka valacker förut...

Händer det att de är så kinkiga att de kan total rata en hingst men anse att en annan är jättefin? :d Klart att även hästar ser skillnader och kan gilla/ogilla men i högbrunst borde det ju duga med en hormonstinn, maskulin killhäst? :) Oavsett om han är brun, svart el fux. Slår vad om att när stoet mitt väl blir brunstig, ja då duger väl inte herren utan då tänder hon säkerligen till på den andra hingsten istället... vore ju typiskt :p

Hingsthållaren + en annan utomstående hingsthållare hade stått och diskuterat mitt sto idag och enligt dom så tror de att de är vilken sekund/dag som helst nu :crazy:.. hoppas det stämmer.

Kan stona alltså vara redo (enl. ägget) men inte kunna semineras/betäckas utan behöva sprutas igång ändå? Hm...
Håller tummarna att din häst blir med fölis nu och att allt löser sig till det bästa!

Lycka till!

//Slobban

Liknande trådar

Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 434
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 259
Senast: Johanna1988
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 564
Senast: Novalisa
·
Avel Det här med brunst och att veta när man ska åka till seminstation!🤔 Mitt sto visade väldigt tydlig brunst i början av året, hade en...
Svar
1
· Visningar
856
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer