Bruksspår

HeleneK

Trådstartare
Då jag ska börja på spårkurs idag har jag sökt lite efter trådar i detta ämne.
Men då jag inte hittat något tänkte jag starta en själv trots att jag är helt ny i ämnet.

Jag har än så länge inga planer att tävla, men tycker ändå att det skulle vara kul att ha något att sträva efter.
Jag har dock inte riktigt förstått hur upplägget är, men lär väl få reda på det ikväll, om ingen snäll själ vill berätta mer under dagen.

Finns det någon som vill dela med sig av sina tips och erfarenheter gällande bruksspår?

OBS: Även de som lägger spår utan tävlingsambitioner är välkomna, fast jag hoppas på att tråden håller sig mer åt träning för tävling-hållet.

Sv: Bruksspår

Då jag ska börja på spårkurs idag har jag sökt lite efter trådar i detta ämne.
Men då jag inte hittat något tänkte jag starta en själv trots att jag är helt ny i ämnet.

Jag har än så länge inga planer att tävla, men tycker ändå att det skulle vara kul att ha något att sträva efter.
Jag har dock inte riktigt förstått hur upplägget är, men lär väl få reda på det ikväll, om ingen snäll själ vill berätta mer under dagen.

Finns det någon som vill dela med sig av sina tips och erfarenheter gällande bruksspår?

OBS: Även de som lägger spår utan tävlingsambitioner är välkomna, fast jag hoppas på att tråden håller sig mer åt träning för tävling-hållet.
Personspår eller viltspår?
Det är svårt att ge ett generellt svar så här på rak arm. Det finns flera olika sätt. Så håll dig du tills i kväll. Jag har gjort olika med olika hundar (personspår). Kursledaren kan ge dig tips på bra litteratur om du vill fördjupa dig. Lycka till.

Jag har börjat precis med min unghund, med försiktiga förhoppningar om att kunna tävla någon dag. Har gått en del viltspår tidigare men inte så mycket personspår. Lade spår ibland för att aktivera min första hund men det är tio år sen.
Själva spårandet är han jätteduktig på, det är de här vittringsmarkeringarna jag är mer fundersam över...

Aha, tänkte jag inte på :o

Men så här står det i kursbeskrivningen i alla fall:
Spårkurs för tävlingssugna
Denna kursen riktar sig till dig som vill tävla med din hund i bruks men inte kommit igång på allvar med träningen av personspår än.
Här lär vi in spårarbetet från grunden och hunden får en trevlig upplevelse i skogen där varje individ får ett eget program att arbeta mot så alla skall nå bästa resultat efter kursen.
Du kan även ha tävlat med din hund men av någon anledning har det gått snett och du kanske vill ha tips på hur du ska arbeta vidare.
I denna kursen riktar vi in oss på appellklassen i Bruksgrenen Spår.

Jag har lagt lite spår med min hund bara för att det är kul.
Han njuter verkligen av det och vill absolut inte sluta.
Däremot har vi aldrig tränat med pinnar, så att lära honom intressera sig för dem kommer att bli ett inlärningsmoment.

Hur fungerar det med grupperingarna?

Hoppar in i tråden i hopp om motivation för att kanske få tummen ur och anmäla/träna så vi kanske kommer till högre nån gång:)
Det är ju så sjukt kul med spår

Vad har du för hund?

Perfekt tråd så kanske jag får en spark där bak att komma igång på allvar med brukset!
Har lagt mycket spår förut men senaste året har det varit på tok för lite. Väntar på att få hem en bärsele till bebisen sen ska vi försöka komma ut i skogen igen, lite svårt med barnvagn:D

Tanken är att starta appellen när vi är redo.
Har inte kört så mycket med pinnar i spåret med denna hund, har inte bestämt vad för markering jag vill ha, någon som har bra tips på säker markering och hur man lär in den?

Vad kul att det finns fler som är intresserade här!

Jag har en Aussie som blir två år i maj. Vi har ännu inte hittat vår "grej" ännu, fast vi testat lite lydnad, rallylydnad och agility. Men det beror nog på att han har behövt mogna lite, så nu är vi redo för ett nytt område.
Han tycker dessutom att det är så kul med spår (som de flesta hundar kanske) så det känns som att det kommer att passa oss utmärkt.

Men jag har lite funderingar som sagt.
Jag hittade en sida där det står att man förutom specialgrenen (spår) så tävlar man i lydnad och budföring i apellen.
Innebär det att man inte kan tävla i enbart spår?
Om det nu skulle fungera bra i spår, måste jag då klara lydnaden och budföringen för att gå vidare i spåret?

Som sagt, jag kommer säkert få svar på allt detta ikväll, men jag är lite exhalterad och otålig :p

Jag föredrar liggmarkeringar och kan på rak arm inte komma på en enda hundtyp jag inte hade valt det på.. det blir ett sånt tydligt avbrott eller vad man ska säga, så även om man har en spårtok som helst går i 190 o skippar allt vad apporter heter för att själva spåret är så kul så brukar det kännas lättareatt märka även om hunden tänkt att skita i markeringen (tänker typ; lättare att upptäcka att hunden funderar på att skippa att lägga sig än att skippa att ta.nåt i munnen..typ)
Och har man en hund som inte är föremålsintresserad känns det lättare att lära in ligger än att plocka upp i mun.. OCH man slipper oftast traggel med tuggande)
Oj va

Vad skojmed en till som har planer på spåra med bebis på släp:) kan varmt rekommendera bärsjal:love:

Det stämmer bra att det även ingår lydnad i brukset:) så en tävling innehåller själva huvudmomentet som är endera spår sök eller rapport, budföring och lydnad:)
Appellen behöver man bara klara en gång oavsett inriktning, sen tävlar man gren för gren:)

Har inget med spår att göra, men det bor en vit herdehund i mitt område, har dock aldrig pratat med dem.
Men trots att jag vet att du inte bor i närheten av mig tänker jag på dig när jag ser dem :rofl:

Vad kul att det finns fler som är intresserade här!

Jag har en Aussie som blir två år i maj. Vi har ännu inte hittat vår "grej" ännu, fast vi testat lite lydnad, rallylydnad och agility. Men det beror nog på att han har behövt mogna lite, så nu är vi redo för ett nytt område.
Han tycker dessutom att det är så kul med spår (som de flesta hundar kanske) så det känns som att det kommer att passa oss utmärkt.

Men jag har lite funderingar som sagt.
Jag hittade en sida där det står att man förutom specialgrenen (spår) så tävlar man i lydnad och budföring i apellen.
Innebär det att man inte kan tävla i enbart spår?
Om det nu skulle fungera bra i spår, måste jag då klara lydnaden och budföringen för att gå vidare i spåret?

Som sagt, jag kommer säkert få svar på allt detta ikväll, men jag är lite exhalterad och otålig :p

Här står allt du behöver veta om bruksprovet.

Förutom spår, platsliggning och budföring så är det även en lydnadsdel med som (i appellen) innehåller:

Linförighet
Framförgående
Platsläggande
Inkallande
Apportering
Hopp över hinder

Så svaret är nej, du kan inte tävla i enbart spår.

Tack för svaret.
Då var det ju bra att vi tränat endel lydnad, men det blir att lägga till "framför" också.

Ser verkligen fram emot ikväll, en kullbror som vi gått kurser med tidigare, ska gå på samma kurs. Alltid kul att ha någon att träna med.

Kul att du får med en kullbror också, alltid bra att få träningskompisar som kan lyssna också på kursledaren eftersom man alltid kommer ihåg olika saker ;).

Och bruksarbete ÄR sjukt kul att hålla på med :)! Hoppas att ni fastnar för det (men det tror jag absolut!)!

KL

Jag tävlar i Bruksspår, är i Högre klass. Hoppas på start nu i sommar, men jag har inte alla delarna i lydnaden ännu.

Har Malinois, 2 år.

Så hur lär jag då in liggmarkering på bästa sätt? :D

Min hund har stort föremålsintresse dock har vi haft problem med apportering så någon slags markering utan att hon behöver ta den blir nog bäst på henne.

Ingen chans att man får tävla i det med en stövare eller? Annars skulle det vara perfekt för vår kille som inte är så villig i lydnaden men extremt duktig spårhund (fast det är inte så konstigt med tanke på rasen...)

*kl*

Jag har också planer att tävla i spår, jag behöver bara hunden först! Förhoppningsvis kommer den i sommar:)
Annars spårar jag en del med vår stövare, men tyvärr har vi problem med föremålen då han blir så taggad på spåret. Sen har han och jag stora kommunikationsproblem när det gäller lydnad så det blir inget tävlande för oss tyvärr.

:rofl::rofl:
Kan mycket väl vara en släkting till mina, uppfödaren bor i Upplands-Väsby så flera syskon bor ikring Sthlm:)

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
992
Senast: igbest
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 437
Senast: Lady_S
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 306
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 605
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024