Bruksprovet 2012 (ASVH)

Sv: Bruksprovet 2012 (ASVH)

Tack för svaret!
Håller med dig om att det var ett klokt val.
Han har visat sin hoppning och går som gångartshingst.

Kl

Character
HL mkt kvalitéer, visar prov på scoop, ngt svag för dagen
JFP ridbar, vill va försiktig, stort språng, behöver tid att bli färdig, väldigt trevlig häst

Hasard
HL trevlig, positiv, välbalanserad, bra teknik, ger bra känsla, ngt svag bak, välutbildad
JFP färdig för sin ålder, bra teknik och attityd, okomplicerad, elastisk, ger bra känsla

Antingen så är testryttarna ovanligt positiva eller så känns de bättre att sitta på än att titta på. Den enda som jag tycker är lite "wow" än så länge är Maria Leijons e Quidams Rubin. Såg den på rådgivande som 2-åring men då var den lika stor som idag och väldigt valpig, kul att se den så fin nu mera "ivuxen" sin kropp!

Jag håller med dig om att det nog måste kännas bättre på än de ser ut. Vissa hästar var jag inte alls impad över men de fick massa beröm. Fast dom kanske har fått kritik när dom har varit för ärliga och sagt fler "negativa" saker tidigare?

Tycker hittills att Diamantino och den som Leïjon äger( Quinus RAA) är de enda som sett riktigt fina ut.

Stackars Sandro Gold bleknade i jämförelse.

Senast ändrad:

Vart är gilla knappen :D

Jättefin blogg!

Tack så mkt sona! :bow:
Du hittade den också, kom på att jag glömde säga att länken finns på min buke-sida, men det var ju inga problem :D.

Fiorano: Att han får ett moment mindre kan gynna honom, men inte i den utsträckningen att jag anser beslutet förkastligt. Det hade varit mkt byråkratiskt och inrutat att inte godkänna dispensen och förlora en sådan kvalitativ hingst. Byråkrati är inte bättre än godtycklighet.

Mella: Vilken spännande kuriosa! Stämmer det så är det kvalitativt avelsmaterial helt klart (om han passar de svenska stona lika bra då). Men hur gammal var han när han godkändes då? Och varför går han inte som direktkvalificerad då? :)

Understruken: Va kul att få uppdaterat från läktarplats när equipe dröjer!

Tror inte det kommer att publiceras några kommentarer, inga andra muntliga kommentarer har ju gått ut under provets gång.

Men om man tittar filmerna så är det nog med!

På tal om Métall och stumma kotor så såg jag idag att jag tyckte Roussegnieur hade det. Har tyckt hela veckan att det var något som stört lite i frambensrörelserna men inte riktigt kunnat sätta fingret på vad.

I övrigt så såg jag 5-åringa hopphingstarna och alla gångartshingstarna, tyckte alla gjorde bra ifrån sig under testryttarna!

KL
Har suttit och kikat på Equipe hela dagen i väntan på uppdateringar, och först fanns det filmer för alla 4- och 5åriga dressyrhingstar, men sen försvann plötsligt de femåriga från filmlistan? Även fast man ju kan se Faustino med Dunhill. Faustino var ju bara såååå läcker! :love: Jag tyckte faktiskt om Ivory också, även fast han var lite tung och i framvikt. Men ser ut att vara en mycket trevlig hingst! I övrigt är ju Floricello också riktig ögongodis!

Jag undrar om de kanske inte gått lite för långt i sin strävan att inte göra någon hingstägare arg eller besviken? Känns inte som de vill riskera att säga något negativt om någon häst, så väldigt lite offentliggörs och av det som faktiskt är offentligt är det ganska ensartade positiva omdömen. Självklart är det bra för hingstägarna att ingen behöver åka därifrån och känna att deras häst fått ett negativt omdöme offentliggjort, men för åskådarna blir det ju lite tråkigt. Undra på att bruksprovet beskrivs som avslaget i år (även om det såklart finns fler anledningar till det).

Jag har tidigare år tyckt att bruksprovet är ett bra tillfälle att lära sig mer om exteriörbedömning, och bedömning av hoppning och gångarter, genom att man kan jämföra positiva och negativa omdömen med bilder och filmer på hästarna - och på så sätt få en insikt i vad som menas med olika fackuttryck, och vad man strävar efter. Men det blir ju svårt i år, när omdömena är så jämntjocka och knappa. Synd.

Testryttarna för dressyrhingstarna var i alla fall lite mer nyanserade. Men man anar nästan att det är någon PR-grej "att vi låtsas att alla är fantastiska så att de som faktiskt blir godkända kanske får fler ston" men hoppas att de får lite mer uttömmande omdömen i slutet av provet. Har tyvärr få jag själv gillar i år. ska bli spännande att se hur Sandbaek's Lacapo hoppar och den lilla gula är supersöt och kan nog utvecklas mycket positivt men typmässigt är han helt fel för mitt sto.

Tycker att många omdömena stämmer med det man sett av hingstarna. Visst är det mcket postivt men överlag tycker jag det är väldigt fna hingstar med. Tycker flera har en fin typ vilket jag tycker är viktigt för att dels få hållbara hästar och dels för att komma framåt i aveln.
Tyvärr såg jag en del av dressyr hingstarna hade ful benställning, dels inåttåade och någon som var ordentlig utåtvriden i från kotan. Benställnigen är viktig för mig.

Jag håller med dig Det blir väldigt urvattat för den som sitter på läktaren och vill LÄRA sig

För övrigt så är det ovärderligt att se hingstarna live även om man inte får stå bredvid domarna och smyglyssna på varenda kommentar som iaf jag helst skulle vilja göra

Vi såg också det, och tänker inte heller skriva det här. Du kommer att få höra sen om du vill. Jag avvaktar till den officiella kritiken.

Jo, jag vet men jag har en vän som filmade. Hon tyckte den hoppade "som en dressyrhäst" så vill gärna se om den bara ser oförberedd ut eller om den är talanglös vilket jag hoppades inte var fallet med tanke på morfar.

Aha. Jo, jag hade också hoppats på det, tyckte den var bland de sämre av dressyrhingstarna dock. Iof svårt att se eftersom de aldrig ens gjorde en ansats att testa dressyrhingstarna. Tror knappt oxern låg på mer än 90-1m, S's Lacapo är ju ganska stor och om jag minns rätt så gick han lite mkt på fart och mest klev över hinderna. Vilket jag sett välhoppande hästar göra också innan de kommer upp på lite höjd.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Kultur I kväll är det så dags att dra igång årets upplaga av melodifestivalen. Startfältet ser ut så här: 1. Tone Sekelius - Rhythm of My show...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
7 289
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Jag har återkommande depressioner och ångest samt ridskada som orsakar konstant smärta. Värre sista året vilket gjort mig sämre...
Svar
10
· Visningar
1 307
Senast: tråkmåns
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 445
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar