Bruksprovet 2012 (ASVH)

Sv: Bruksprovet 2012 (ASVH)

Kul att se 2 st Diarado!

Första Diassino är snygg och behöver nog som de sagt växa in i sig själv lite o är svårbedömd då man ser att han har scoope men..ja inte mer (och andra sidan säger ju löshoppning ej så mkt tycker jag)...men kanske mer avstamp? Men kom in ganska segt ur sväng...?

Daqquar CC var ju jättekäck! Väldigt fint avstamp och även höjd och verkade ha motor!

kl

Först lite allmänt svar på frågor i tråden...

Victovie: Från reportaget om UU-VM i Lyon!

Ang Ludwigs Boy: Har flera redan svarat, men jag får väl tycka att det var en besvikelse att han gick som han gjorde oavsett anledning? Hade hoppats på att den kunde glänsa lite i gångartsprovet med den stammen, och det hade den kanske kunnat, men det var omöjligt att se under de förutsättningarna. Vilket domarna kommenterade också.
Men i min värld så går inte en häst som är riden i över ett år (den gick ju bruks förra året med) sådär någon gång. Ok om den blir jättespänd, men det såg inte alls ut så och domarna kommenterade den också som avspänd.

Ang hingstar som inte kommit till start: Streiff, Qatar, Baccord, Cantor de la Vie Z, Baskyl, Falsterbo VDL, Freigeist

Ang Floricellos hoppning: Han startade inte i hoppningen :confused: Iaf inte löshoppningen, för där var jag, men han var inte heller med i någon av startlistorna. Men han är fortfarande med till imorgon så har inte avbrutit. Vet inte riktigt varför han är "befriad", för att han gjort bruksprovet förra året?
Synd, jag hade velat se honom hoppa lite... :(

Ang möderne på Diarado-hästarna: Det som står i katalogen är
Daquar CC : "Mormodern Rosita I har en dotter som är Statspremiesto. Mormorsmor Wodka I är intagen i huvudstamboken i Holstein och har två döttrar som är Statspremieston och en godkänd hingst."
Diassino: "Modern Unique XXIV har ännu bara fått en avkomma, hon har själv placeringar i msv hoppning. Mormodern Florina I är intagen i Holsteinerförbundets huvudstambok, hon har lämnat flera ston med Bezirkspremie och en godkänd hingst. Två av hennes avkommor tävlar Svår Internationell hoppning. Mormorsmor Jenni är syster med Landgrafs mor"

Hm, blev långt, tar nytt inlägg om treåringarnas ridning idag!

Dancett var en jämn hingst, bra modell, tre trevliga gångarter, ganska balanserad och ridbar.

Sankt Erik II hade ffa en stor trav, bättre under ryttare än där den travade runt lös. Stora bakbensrörelser men inte helt under sig. Lite mer lågställd i typen.

Zgander lite mer elektrisk typ, snabbare och kortare i steget men ändå rörlig. Såg ut som att där fanns mer gång i den än den visade, kanske lite spänd även om den inte visade det jättemkt. Bromsade i galoppen.

Singleton VH mjuk och rörlig häst men jag tycker inte den är något hingstämne, lite tråkig modell och inte tillräckligt uttrycksfulla gångarter för att väga upp.

Sandbaeks Lacapo stor flott häst, stor gång och ganska mjuk men kom inte riktigt över ryggen, hade svårt att gå lite längre och lägre när detta efterfrågades.

Calitendro II bra modell, samarbetsvillig men alldeleds för kort i gången.

Cerrico fortfarande tråkig att se på, markbunden och ganska rakbent i gången även om den visade lite mer rörlighet.

Diassino RAA stor och lite halvtung i modellen, såg ut att vara mjukare och rörligare än de andra men inte speciellt bärig, i framvikt.

Daquar CC ganska normal gång, tre jämna ok gångarter.

Chatender rörde sig klart bäst av hopphästarna, viss bogfrihet, bra balnas och ganska väl understatta bakben.

Tacksamt du inte tog det så :). Nej tyvärr är de sällan direkt smickrande :p. Nej de är inte så stumma som jag upplevt hos andra, vet dock inte hur de känns att rida. Har ridit på en häst med upprättade kotor och det var stumt att sitta på kan intygas :o

Nästa gång för 4- o 5-åringar (o 3åringar) är på torsdag.

Angel: Nej Quaterback - Stedinger'n strök sig tyvärr redan innan Bruksprovet drog igång... Ang Floricellos rygg kan jag hålla med om att jag önskat mer sving i den i traven, men det är svårt att få på dagens kortlinjerade upplever jag.

*kl*
Angående Floricello - Han har Inte avbrutit! Även om han inte hoppade. Han fick dispens från hoppningen då han i vintras skadade sig och de önskade undvika riskera att den gick upp igen. Vad för skada det varit vet jag inte.

sona: Jag bloggar om det ^^

Angående Floricello - Han har Inte avbrutit! Även om han inte hoppade. Han fick dispens från hoppningen då han i vintras skadade sig och de önskade undvika riskera att den gick upp igen. Vad för skada det varit vet jag inte.

Om hoppningen är så oviktig att en hingst kan få dispens från den kan dom lika gärna skippa hela momentet. Det underminerar hela systemet om det gäller en regel för vissa och en annan för andra. En sak om de kräver att han ska visas hoppad uppsuttet inom en viss tid för eventuellt godkännande, men att han helt slipper tycker jag är helt fel.

Anledningen till att han faktiskt kunde få dispens utgår jag från är att han utförde ett godkänt hopprov förra året. Hade han inte gjort det hade han nog inte kunnat få dispens. Tycker det är klokt genomfört av ASVH att ge dispens och säkra en hållbar kvalitativ hingst än att var byråkratisk och i slutändan få antingen en skadad häst för lång tid framöver eller förlora en mkt värdefull hingst i aveln då de antagligen hade avbrutit.

Jag kan verkligen inte se att det är ngt fel i deras beslut utifrån rådande omständigheter, tvärtom.

Om anledningen är för att han visade hoppning förra året kan jag på sätt och vis acceptera det. Men provet är upplagt på ett visst sätt av en anledning. Alla hingstarna ska också ha samma förutsättningar för att de ska kunna dömmas rättvistt och på samma premisser. De andra hingstarna i hans åldersgrupp hoppade idag-men han fick istället en vilodag (ridning med egen ryttare antar jag) och imorgon är det testryttare. Som jag ser det har Floricello en klar fördel inför morgondagens testridning eftersom han slapp hoppningen.

Jag tycker det är en fantastisk hingst och han har troligen en hel del att tillföra våra ston. Men godtyckligheten är osmaklig.

Tack snälla du!

Diassino RAA har intressant stam men vet ej ngt om mödernet. Ngn som vet?

Ska kolla filmerna nu!

Mamman har tävlat fyra starter i 130-140 med tre placeringar och är nu dräktig med Quidam de Revel. Bilder på mamman:

Unique_Sprung_mini.jpg

Cassina_PLatz_4_M-Springen.jpg

Video på Diassinos mamma som unghäst:

http://www.youtube.com/watch?v=0yQgYAbABB8

Cassina / Unique är syster till hingsten Concept, 160 hoppning godkänd i bla Holstein mfl...
Cassina är även syster till Ladina i 160 hoppnng.

Cassinas mormor Jenni har bla lämnat den godkända hingsten Alcatraz Son (godkänd i Holstein), Avion som tävlat 160 hoppning samt Orchidee som ska ha varit med i det vinnande OS laget 1988!

Det är ju såna här stostammar som har visat att de nedärver och sådana man vill fortsätta att avla på :bow:

Vart är gilla knappen :D

Jättefin blogg!

Håller med! Följer också bloggen:)

Varför ska det vara så svårt att presentera mödernet bättre undrar jag?
Det blir så mkt enklare för oss stoägare om man har allt klart och kan börja sålla redan direkt.

Jag försöker välja hingstar med prestationsmödernen, sen tycker jag det är liiite svårare i Sverige för det kan vara så att mödernet lämnat bra men merparten av hästarna har hamnat hos vanliga hobbyryttare och därför får man aldrig vet deras maxkapacitet.

Ska vi här i Sverige försöka hänga med, mäta oss med Europa så måste vi ha ett mkt bättre system för att ta tillvara på de talanger som finns.

*kl*

Som lite kuriosa (?) kan jag berätta att Roussegnieur är godkänd i Tyskland och betäckte några ston innan han åkte hem till Sverige.
Av ca 7 föl gick 3 vidare till Östtyska Fölchampionatet, ett hingst- och ett stoföl blev finalplacerade.

Vi har en vän som bor i området som är en mycket respekterad och kunnig uppfödare som tittat lite närmare på just dessa föl. Han sa att han anser att Roussegnieur är en typförbättrare och att han framförallt lämnat mycket fina föl med sämre ston. Han är en den typen av uppfödare som känner till områdets stostammar "utan och innan" ;)

Om Roussegnieur blir godkänd kan man kanske ha infon "i bakhuvudet"!

Svaret avser Tellus stostam, ser att svaret hamnar långt efter i konversationens händelseförlopp.
Summa sumarum vill jag bara hålla med mödernet är av största vikt, men inte enbart placeringar räknas in utan även många andra förmågor och gärna flera led av prestationshästar
Själv har jag satsat på svenska prestations ston alla har inte gått 150, men med egna resultat, bra mödernelinje, bra lynne, extriör samt rörelsemönster. Sen försöker jag matcha dem mot rätt hingstar för att få fram framtida hoppstjärnor :)

Gah! Värdelös uppdatering av testryttarkommentarerna. Nu är alla fyra 4-åriga hopphingstarna klara men ännu inget...

Tur att jag finns då ;) Har försökt få med allt dom sa.

Quintus RAA:
HL mkt trevlig, vägvinnande, rörlig, stort hopp, atletisk
JFP samma som henrik, Massa kapacitet, hinderklok, ridbar

Colmiro:
HL mkt välbalanserad, trevlig, samarbetsvillig, bra inställning huvud, ngt begränsad galopp
JFP Enkel till hinder, bra teknik fram, fin att rida, behöver stärka sig så han får bättre avstamp

Sandro Gold 1220:
HL Välbalanserad, trevlig, känns försiktig
JFP enkel att rida, bra temperament och inställning, bra känsla, för dagen något trött, vet vad han gör klar för sin ålder

Diamantino VDL:
HL Stark galopp, rörlig, bra avstamp, känns som den har bra förmåga
JFP väldigt trevlig häst, bra galopp, verkar finnas mkt scoop, spänd för dagen och mkt koll på omgivningen, men har nog framtiden för sig

Tack!

Vilket minne du har!

Väntar på filmer...

(Får köpa 2 travarston o göra ET i Juli i "värsta fall" ( Om Diamantino är omotståndligt fin tex :)).Synd att de ej håller med ston som på Keros.)

Jag önskar att jag hade de, men jag fuskade och skrev upp det när dom läste ;) Men dom pratade rätt så fort så det var klurigt nog ändå att få med allt :)

Caca:
HL välbalanserad, mkt bra galopp, välutbildad, försiktig och klok, stor förmåga
JFP väldigt härlig häst, bra känsla, bra kapacitet, försiktig

Al Cendo
HL bra galopp, välbalanserad, starkt språng, ger bra känsla, stor förmåga och utvecklingsbarhet, välutbildad
JFP väldigt trevlig häst, mkt kvalité, mkt scoop

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Kultur I kväll är det så dags att dra igång årets upplaga av melodifestivalen. Startfältet ser ut så här: 1. Tone Sekelius - Rhythm of My show...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
7 289
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Jag har återkommande depressioner och ångest samt ridskada som orsakar konstant smärta. Värre sista året vilket gjort mig sämre...
Svar
10
· Visningar
1 307
Senast: tråkmåns
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 446
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar