Bruksprovet 2012 (ASVH)

Sv: Bruksprovet 2012 (ASVH)

kl

Jag såg treåringarna löshoppa i kväll, en besvikelse för mig var att inte Stalypso avkomman startade, så var det även förra året med en annan anmäld Stalypsohingst :(

Ägaren till den finns här på Buke:). Superfin häst! Finns film i 07-tråden på ridning. Tror användaren heter Linn_H.

kl

visar equip inga filmer från bruksprovet i år??? eller är jag helt blind? för 3åringarna borde väl synas på film de andra syns väl inte förän fas 2??

Tror inte det är nån film förrän i fas II.

Äh, det här var ju trist för övrigt, frågan är om man verkligen ska åka ner och se fredag som planerat utan kanske hålla sig till hingstklasserna på lördag...?

*tänker vidare*

Förresten så blev jag erbjuden Hasards syster att låna till avel häromdagen. Man borde kanske slå till på den?

Håller med!

I övrigt tycker jag att många andra hingstar som visas verkar ha ett minst sagt blygsamt möderne.

Det talas mkt om vikten av goda ston i avel etc men sen ordnar de inte mer info?

Man får ägna sig åt att göra egna efterforskningar när det kommer till hingstar som verkar intressanta.

go for it! :D

hade för mig att löshoppningen för 3åringar visades med filmklipp... drömmer väl som vanligt ;)

Jag tycker att Tellus stostam är kalas, även i ett internationellt perspektiv.

Ja, vad mer kan man begära? Kan verkligen inget om hingstbedömning men hur man kan neka en hingst med den stammen och de resultaten är för mig obegripligt när man andra år gör bruksprovsvinnare av en hingst som sen inte alls lever upp till det epitetet.. kan någon förklara?? :devil:

ja, är han fin?? Du som sett honom!

Han har ju om man jämför med andra bra möderne..!

vi måste få in mer prestationsmöderne med 1.60 prestationer bakom sig ( nära! skulle ej avla på annat!) i aveln samt använda hingstar som har bra möderne och som visat sig ge 1.60 och internationella 1.50 minst oxå sedan men Tellus är ju med svenska mått bra på papperet.

De Måste börja ta med prestation på mödernet!!!

Vad spelar det för roll om en häst går bra på 3 års eller har bra benteknik om de ej har modet, viljan och galloppen och ej vill hoppa högre än 1.30?

*kl*
Vad har hänt med Quaterback-Stedinger hingsten? Har den inte varit på plats alls eller är det bara jag som inte kan läsa ordentligt?

Jag är och förblir för evigt superkär i den där hästen! :love: Så himla fin! :love: Kan hålla med någon om att han ser lite kort ut i sina frambensrörelser emellanåt, men jag tycker ändå att han glänser!

Alltså, hur många SWB-ston finns det som går 1,60? Det är väl inte så konstigt om man inte enbart avlar på dessa ston, det finns ju knappt några - ett sånt sto får ju heller inte många år i aveln, eftersom det krävs några år i sporten för att komma upp på den nivån. Det finns massor av elithästar vars mammor inte själva tävlat 1.60, dessutom, så det verkar ju verkligen inte vara ett absolut krav. Och det finns gott om 1,60-ston vars avkommor inte går 1,60, för övrigt.

Om Tellus möderne bara är "ok" prestationsmässigt i dina ögon, så blir jag nyfiken på vad du anser vara ett bra möderne? Finns det någon hingst som har det i dina ögon?

Jag tycker Tellus har ok möderne!

vad jag menar är att hingstar skall ha toppmöderne ja!

Inte ngt som ngn ulands eller som kan avel säger emot.

Hur skall du chansa och vänta 7 år om det ej iallafall finns prestationsmöderne bakom som gör att det är lite störra chans att avkomman har bra psyke ( rätt instälnning och vilja) och kap...?

Inget konstigt!

Kolla tex upp vad de pratar om i speakern när hingstar visas ulands...det Är grundinfo.

Toppmöderne är när flera gått flerstjärnigt på internationella tävlingar och visat sig vara försiktiga med toppryttare alt ok med amatörer.

tex så har mitt sto ( som ej är i avel nu) mormor som gick WC final med ganska medioker ryttare. Moster 1.60. Bror på väg upp och andra 1.60 hästar nära.

Det stoet jag avlat på har endast gått 1.55 med plac men har ej haft lika duktig ryttare som hennes syster som gick 1.60 med landslagsryttare innan export och gjorde det bra. mormor kom sent till duktig ryttare sent så han endast gå 1.40 men denne ryttare har berättat om kap och vilja.

Hingstar som ju kan få mer avkommor än ett sto bör absolut ha toppmöderne om denne skall kunna förbättra om det ej skall bli chansning för stoägaren.

Läser du Showjumping som HH klubben ger ut så skriver de mkt om detta oxå..

Jag valde ett obeprövat kort på mitt sto ( har endast fått en avkomma) så vi får se vad det blir..får väl visas nästa år om han är kvar..hade kanske kunnat välja bättre rent mödernemässigt men fick bra gallopp och typ :). Skulle valt hingst med bättre konsiliderat stam kanske..man lär sig..:)

Han utstrålar väldigt mycket power och är även för en 50 kg tjej otroligt ridbar. De som fått rida honom brukar se smått religiösa ut efteråt..Sen ser ju jag också att han är lite svankig men det är mamma och mormor också o båda har gått S hoppning. Och som någon sa "De dissade även Robin Z, Irco Marco o Cortez..kanske säger något.."

Ja jag är så rysligt nyfiken på vad Ture ger då han ej har bra möderne eller rättare sagt de vet ej säger de när man frågar...:)

Hört att han ger känsliga hästar bara. Sett Turmalin och han ser läcker ut!

ja, kanske ngt hände? Du får fråga dem :).

Såg du inte mitt inlägg? (sista på förra sidan). Kort om Tellus möderne och vad det mer har lämnat. Tornesch är även pappa till Tornado (Tellus mormors systerson) som, liksom Tellus, gått unghäst-VM två gånger, mm.

Ja, såg det och det är en bra stostam ( spec med svenska mått mätt) och Panthalassa gick bra förut iallafall. ( får vi se henne på SM?) Kiara är väl ej så försiktig men går bra på 1.40-1.50 med Roffe som är duktig. Tror jag stod i samma stall som Midsummer. Unhäst VM går de ju den klassen de går i när de är 5 eller 6 ( om de ej går 7 års, då brukar det behövas ordentlig kap).

Har läst om dem tidigare och är nyfiken på Tellus. Har ej sett honom.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Kultur I kväll är det så dags att dra igång årets upplaga av melodifestivalen. Startfältet ser ut så här: 1. Tone Sekelius - Rhythm of My show...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
7 289
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Jag har återkommande depressioner och ångest samt ridskada som orsakar konstant smärta. Värre sista året vilket gjort mig sämre...
Svar
10
· Visningar
1 307
Senast: tråkmåns
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 446
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar