Bruksprovet 2012 (ASVH)

Sv: Bruksprovet 2012 (ASVH)

Jag såg löshoppningen idag, missade Zaladin MI eftersom GPSen ledde mig vilse :angel:, men den fick positiv kritik för inställningen iaf (iof får alla hingstarna bara positiv kritik...)

Dunhill hoppade ganska trevligt, Ivory också helt ok teknik. Don de Jeu gjorde vad han skulle men på typsik dressyrhästmaner, lite snabb och ingen rygg eller bakbensteknik.

Dancett fastnade inte speciellt mkt, vanlig utan att vara urtrist.

Sankt Erik II lite lågställd modell, travade stort, ffa bak men lite bakom sig.

Zgander ganska trevlig modell men väldigt kort. Ganska fin annars.

Singleton VH gjorde inte så stort intryck heller.

Sandbaeks Lacapo tyckte jag spontant bäst om av 3-åriga dressyrhingstarna, även om han inte var bäst på just hoppningen. Vet inte riktigt vad jag grundar det på dock, men lite magkänslan sådär ;).

Cerrico tråkig... ingen utstrålning, hoppade väl "fint" men inget som imponerade på mig iaf.

Calitendro II minns jag inte så mkt av... Hm, ganska snygg, dålig skritt. Hoppningen var inget speciellt iaf.

Diassino RAA hoppade med fin benteknik men hade inget direkt avstamp. Lite stor och gänglig.

Daquar CC hoppade bäst för dagen enligt mig, liten kvick sak med bra spänst.

Chatender såg riktigt trevlig ut i modell och fin galopp, bra inställning, mjuk i kroppen. Gjorde något bra språng men mot slutet när det blev större drog den ihop bakbenen istället för att vända ut.

Lite torftigt och halvflummigt men jag är trött och var inte jättemotiverad när jag satt och tittade heller direkt :p
Ta det med en nypa salt!

kl

Jag såg treåringarna löshoppa i kväll, en besvikelse för mig var att inte Stalypso avkomman startade, så var det även förra året med en annan anmäld Stalypsohingst :(

Jag tyckte att den bästa hopphingsten i kväll var Daquar CC, en lite mindre typ av häst, kvick och smidig. Jag vet ej var Diarado ger, t ex så var Diassino en lång och stor häst, men jag kan tänka mig att Daquar fått en hel del av sin hoppning och spänst från Quinar också. PS hingstar Calitendro II och Chantender var bäst i frambenen, ingen av dem hade riktigt bra bakbensteknik. Zgander visade också att han kunde hoppa. Filmsnuttar kommer i morgon.

Sedan blir det spännande att se vilka hingstar som får gå fas II i kväll.

Nejjjj vad tråkigt med Streiff om det stämmer! Jag noterade också att han inte blivit mätt och att han fattades från startlistan. Hoppas han återkommer nästa år!!

Fyraåringar

Hingstar som rekommenderas att fortsätta i fas II
Diamantino VDL VDL Stud
Don de Jeu Equiettan AB
Dunhill Johan Ifverson
Floricello Waldhof/Hemmingsen
Quintus RAA Maria Leijon
Zaladin MI Tullstorp Dressage Stable AB o Hannell D

Hingstar vilkas ägare kallas till samtal med nämnden
Colmiro Paul Schockemöhle Pferdehalt. GmbH
Ivory (SWB) Dödsboet Bodil Lindahl
Sandro Gold 1220 Måsel AB o Helena BXB

Hingstar som inte rekommenderas att gå vidare
4Given (SWB) Inger Ölander
Care for Love (SWB) ML-Consulting AB
Dakar Johnny Svensson
Ludwigs Boy Helene och Anders Johansson
Originell FW (SWB) Marie FilipssonWallen

Femåringar

Hingstar som rekommenderas att fortsätta i fas II
Al Cendo Peter Eriksson
Caca Nielsdotter Coach & Trading AB
Character (SWB) Stall Just & Stall Fulltofta
Faustino (SWB) Per Runesson
Hasard (SWB) Fam. L.-Persson & Fam. Svensson
Roussegnieur Maria Leijon

Hingstar vilkas ägare kallas till samtal med nämnden
Luxus CML (SWB) A Sundström & J Walter

Dyrslunds Lexus Gunnarlunda Stallions AB
Opticus Hästak (SWB) Hästak AB

Prestationshingstar
Tellus (SWB) Familjen Linell

Tycker också det är tråkigt med Tellus, särskilt eftersom han visat att han kan prestera också OCH har en superstam.

Var kan man förresten se en lista över de som gått vidare till fas II? Hittar inte det varken på Ridsport eller ASVH, så stort tack till Görel!

Har för mig att de sa "vaken och uppmärksam häst, med en positiv inställning" om honom.

Halvt kl

Tycker också det är tråkigt med Tellus, då jag också vet vilken trevlig individ han är, samt hans släktingar också.
Någon som såg när han hoppade idag, och vad dom sa om honom???

Jag menade Diamantios :)

Tellus har jag ej sett men vet att han nollat mkt (?) Tycker ej att stostammen är så excelent men har iallafall en duglig sådan...för att vara i Sverige!

Tycker att det pratas alldeles för lite om möderne på hingstarna!

I KWPN och Holstein tar man med det.

Lätt att det är en slutprodukt annars..

Jag håller med dig. Mamma Panthalassa e. Cardento är högst på Blup-listan över alla ston (inom ASVH?). Vinster upp till nationell 1.50, tävlar inte internationellt pga att ryttaren inte satsar på det sättet, dock gått unghäst-VM. Mormor Pangea e. Robin Z har gått internationell 1.50 (minst). Mormors mor Heather Honey är Elitpremierad, av hennes nio avkommor har minst fem gått svårklass hoppning. Hon är t.ex. mamma även till Kiara La Silla (vars dotter Tequila gått 1.40 innan hon fick bli avelssto pga skada, hon är i sin tur mamma till vinnaren i förra årets 4-års championat i hoppning, Tonic). Heather Honey är också mamma till Midsummer, som gått unghäst-VM och är mamma till Tornado som gått unghäst-VM två gånger (precis som Tellus).

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Kultur I kväll är det så dags att dra igång årets upplaga av melodifestivalen. Startfältet ser ut så här: 1. Tone Sekelius - Rhythm of My show...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
7 289
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Jag har återkommande depressioner och ångest samt ridskada som orsakar konstant smärta. Värre sista året vilket gjort mig sämre...
Svar
10
· Visningar
1 307
Senast: tråkmåns
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 446
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar