Bruksprovet 2012 (ASVH)

Sv: Bruksprovet 2012 (ASVH)

Ibland undrar man om verkligen stjärnorna sitter och kommenterar här eller de som tror att de kan allt, barar svarar ang LUDDE BOY ryttaren som skulle visa han skadade sig på en unghäst så Anders fick en vecka på sig och tycker du det är bättre att gå i form som en del gjorde men var som en järnstång så kunde du lyssna på vad de sa efter hans ridning

Oh hoppas den går som hopphingst, annars hade jag blivit knäckt... Märklig kombination i stammen på honom med Donnerfly mitt ibland hopphingstarna. Donnerfly som sj är ngt av ett snedsprång ^^.
Omtentor finns det alltid, Bruks är bara nu ;)...
Haha, va kul! Vilka sidor? ;)

Rider: Tack så mkt! Det stämmer att ägaren rider nu istället. Det kan påverka, men på det sättet som han gick igår så tror jag i första hand att det är ngt som inte är fräsht i kroppen på honom. Han satte ner bakhovarna på ett normalt, distinkt sätt, det var fram som han var alldeles tassig och försiktig.

anna80: Nej Uthopia har då inte! :d Sorry, (känner mig nästan taskig nu ;) ) men var just dom bröderna som gjorde att jag la märke till det utöver att Metall är det sj. Men det är säkert många som inte får det och har man märkt att kombon är mkt bra på alla andra punkter så får man köra på sin intutition och vinnande koncept! :) Olika ston o linjer behöver olika hingstar!
Haha, ja Ivory påminnner mkt om en New Forest jag red för ett antal år sedan - en grov o mkt söt tax men ändå med mekanik bättre än många andra :p. Charmerande på sitt eget sätt.

elle12: Va kul med filmsnuttar! :bump:

Mariaauto: Fast då hade ju stackars Ivory smält in i duken :angel:, bara sett ben, svans o man! :D

Kl

Elle 12: toppen med filmer! Hann ej se alla innan jag stack men var Diamantino med?:)

Jättebra att ngn är på plats! O dessutom filmar!

Vad fick du för intryck av Diamantino?

kl

Tack för bilder och filmer samt reflektioner!:bow:

Såg filmen på Floricello och wow så fin han är!:love: Har sagt att jag ska inte använda treåring men nu e han fyra och ja man får lite att fundera på helt klart:D

Har ni sett filmen på youtube på honom från årets bruksprov?
http://www.youtube.com/watch?v=LQhXN7MNwpQ

Victovie: Haha nä inte behöver du känna dej taskig :) Har sett det på en del kort, bla bruksprovets alltid mindre smickrande.. men inte IR. Men inte kan du väl ändå tycka att de bröderna är stumma i gången?..( oavsett kotor eller inte)

Fenestra: Precis, visst får man. Såå fin är han! Har ju alltid sagt att jag vill ha lite äldre hingstar som visat på några kullar vad de ger men...;) Fasen att det ska finnas så många finingar!

Senast ändrad:

Ibland undrar man om verkligen stjärnorna sitter och kommenterar här eller de som tror att de kan allt, barar svarar ang LUDDE BOY ryttaren som skulle visa han skadade sig på en unghäst så Anders fick en vecka på sig och tycker du det är bättre att gå i form som en del gjorde men var som en järnstång så kunde du lyssna på vad de sa efter hans ridning

Och jag är jätteglad över de som du kallar stjärnorna sitter och komenterar _deras_ upplevelse på hingstarna !!

Sen är det upp till den som läser att själv ta reda på vad man anser om hingstarna och dett skall inte strypas av någon _hemlig_ inläggsinnehavare med hela 3 stycken inlägg på Buke ......

Tack för all rapportering till ALLA som rapporterar från Bruksprovet proffs eller stjärna eller amatör till oss som sitter hemma :)
Mia

Du har nog missat något att hästen arbetar i rätt form är ett av de första stegen i grundutbildningen vilket kommer naturligt för de flesta unghästar redan från start om de blir korrekt ridna. En hingst som visas fram på bruksprov har förhoppningsvis kommit en bit på väg i sin grundutbildning och borde om den har en vettig ridbarhet jobba på i en bra form oavsett om den får byta ryttare eller inte så länge det är en ryttare som kan rida, AW är ju inte en nybörjare precis så svårt att tänka mig att det är där problemet ligger. Hingstarna skall ju vara så väl förberedda att de skall arbeta bra med en testryttare som sätter sig upp för första gången. Att en unghäst inte är helt stabil i formen är en sak när det mycket nytt och spänningar involverade men att aldrig komma till rätt jobb alls på en hel visning det talar tyvärr för att något brister rejält antingen i ridbarheten hos hästen eller i utbildningen av den och inte alls konstigt att det kommenteras.

Och de som kommenterat är för din information rutinerade när det kommer till att rida unghästar så inga läktarryttare precis.

Fina bakben men frambenen var ju allt annat än bra vilket också är orsaken till att den måste hoppa så stora språng iom att den har frambenen under sig något man absolut inte vill ha på en hopphäst. Syns ju även om man tittar på filmen från tävling som kommer upp vid sidan att han hela tiden måste gå på hinderna samlat för att hinna upp med frambenen så nej inget roligt om den fronten nedärvs.

Jag tycker du överdriver lite, visst kunde man önska att knäna var högre över hindren, men jag tycker inte han har frambenen under sig. Däremot viker han inte in resten av benen, men det är väl inte så ovanligt på en unghäst, och något som ofta bättrar sig med tiden vartefter de blir starkare och får bättre kroppskontroll? Knäna är inte fantastiska, men de är ok, tycker jag.

den här filmen ser det betydligt bättre ut tycker jag, även om frambenen fortfarande inte är fantastiska. Men den har ju uppenbarligen andra kvaliteter: försiktig och mycket fin bak. Det är ju få avelshingstar förunnade att vara helt perfekta. ;)

Gillade Floricello redan förra året och nu när de andra favoriterna trillat av från listan en efter en passar det perfekt att han gör succé!

Sicken galopp!

Oh tack!! Vad roligt :) Tycker om Dunhill (har inte sett han innan så har inget att jämföra med) DdJ o Floricello :d )

Men det är INTE Dunhill på videon man ser, jag var där och det där var Hannel/brinks hingst, Dunhill såg inte i närheten så fin ut.....

Floricellos galopp ser helt fantastisk ut men har lite svårt för rörelsemönstret i traven. Ser ut som många Florencio- barn med mkt knä och bra bak men skulle skulle vilja ha mer " gummi" och genom kroppen även om det skulle innebära lite mindre knä. Men antar att det är en smakfråga.

Synd på Dunhill, gillade det jag sett av honom förut.

Ivory kom in och störde ordningen på min lista till filmerna eftersom han gick ut och kom in efter en annan häst, hur som helst nu har jag ändrat på filmerna så att rätt namn ska ligga på rätt film.

Kl

Elle 12: toppen med filmer! Hann ej se alla innan jag stack men var Diamantino med?:)

Jättebra att ngn är på plats! O dessutom filmar!

Vad fick du för intryck av Diamantino?

Domarna ville ha fram honom till handen mer, kanske han går fram mer mot bettet vid hoppningen, hoppas det. Annars en fin häst.

Håller med dig om det.
kanske därför det blir så bra cross med donnerhall?
För mig är donnerhall just gummit genom kroppen.

Tack! Skall se när jag kommer till dator.( verkar ej fungera på iPhone)

Ja...formen har ju ej med kvalitet på hingsten att göra..:)..så de hoppas jag de har överseende med.

Jättenyfiken på honom! Bra galopp? Spänstig? Hoppar bra?

Men det är INTE Dunhill på videon man ser, jag var där och det där var Hannel/brinks hingst, Dunhill såg inte i närheten så fin ut.....

Aha, jag blev lite fundersam när det var flera som inte tyckte om honom o jag tyckte han såg jättefin ut på filmen ;)

Tycker det är så bra att vi alla tycker olika om hingstar och dess ryttare;) för tänk vad tråkigt det hade blivit annars... och tänk vilket tråkigt utbud det hade blivit på fölfronten..

Elle, du är som sagt en klippa med dina filmer.. så vi som inte har chans och vara där och ändå får oss en flukt!!

Jag har ju min lilla favorit, Ivory :love: och det är faktiskt mycket för att han är just gul.. och det står jag för! Skulle verkligen inte betäcka om iår men går han och blir godkänd så får nog planen på att utöka människofamiljen stå tillbaka ngt år.. :angel: undrar vad sambon tycker om den lilla planändringen?? :rofl:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Kultur I kväll är det så dags att dra igång årets upplaga av melodifestivalen. Startfältet ser ut så här: 1. Tone Sekelius - Rhythm of My show...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
7 289
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Jag har återkommande depressioner och ångest samt ridskada som orsakar konstant smärta. Värre sista året vilket gjort mig sämre...
Svar
10
· Visningar
1 307
Senast: tråkmåns
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 446
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar