Bruksprovet 2012 (ASVH)

Sv: Bruksprovet 2012 (ASVH)

Nåväl, när utlandet ställer dem på lådor och har andra diverse påhitt så går ASVH mot konstiga vinklar och svart bakgrund. Welcome to sweden! :banana:

Nyfiken på om hur mkt man kommer se av Don de Jeu mot det svarta ;)...

*kl*
Kan avlägga lite rapport efter att ha tittat på delar av dagens 4- och 5-åringar med främst fokus på dressyrhingstarna.

Inleder med en hopphingst - Diamantino VDL
Såg bara lite på slutet när han gick när jag kom in i ridhuset - vilken läcker galopp säger jag bara! Såg snygg ut under sadeln och mkt ridbar under den lilla stunden.

Sen säger jag bara Floricello - WOW!! Vilken utveckling sen förra året! Han var mkt fin redan då, dock väldigt valpig i kroppen. Nu har han vuxit i sig, tryck, snygg modell i uppförsbacke, läckra rörelser både fram o bak, mkt energi framåt samtidigt som han var avslappnad o fullt fokus på ryttaren.
Stor kandidat till min Fackellilja helt klart.
Tyvärr fotade jag inte honom - ångrar mkt! Men var så fascinerad.

Inte så imponerad av Don de Jeu. Inte så snygg exteriör, men mjuk i kroppen när han väl började slappna av och har nog mer rörelser i kroppen än vad som visades idag. Han har framtida potential. Påminde om At van Essens GP-häst Premier i modellen. Vackert huvud.
DonDeJeu2.jpg

Ivory, ett halvblod av grövre typ, byggd i nerförsbacke, korta framben - långa bakben, nosen i bringan och såg ut som en snäll valack. Detta till trots så var han rörlig med knä och bakben under sig. Tyvärr backades han upp en hel del, men när han väl fick trava på så visade han på god takt o gung i kroppen.
Ivory2.jpg

Ivory3.jpg

Zaladin MI - en stor hingst på 176cm, högställd o långbent med höga knän och fina bakben, bra tryck framåt och arbetsvilja.
Zaladin3.jpg

Zaladin1.jpg

Zaladin5.jpg

Blev rätt överraskad när Dunhill kom in - har sett youtube-klipp på honom och det var inte samma stora gångarter idag. Galoppen var hans styrka. Sprang i travökningarna.
DSC_0866.jpg

DSC_0872.jpg

Likaså var Luxus CML en överraskning. Han är lika snygg som förra året - men han var alldeles tassig i sina frambensrörelser som han inte var förra året. Spontan funderades det hos mina läktargrannar om han hade kotledsinflammation, för det var andra rörelser än sist.

Roussegnieur var en trevlig hingst , såg ngt överbyggd ut, med speciell rörelsemekanik som växte under tidens gång. Pysslade med munnen en del under ridningen.

Hann inte se mer av Faustino än när han kom in i trav - mkt gest med frambenen och tryck framåt, stor arbetsvilja, kunnat önska mer bakben men han går i god uppförsbacke.

Zaladin ser riktigt fin ut på dina bilder! Han ska jag kolla upp :) Faustino tyckte jag faktiskt om på Breeders (Figaro till trots ;) ) hur tyckte du att han såg ut exteriört? Tycker att Figaro är o har lämnat en hel del för tungt för min smak.

Såg alla idag förutom Sandro Gold, har filmat på dressyrhingstarna (förtom 4Given, den var ju ett skämt!).

4-åringarna:

Dakar och Diamantino VDL klart trevligast gång av hoppisarna, även om typen inte var den bästa på Dakar och Diamantino gick mkt bakom.

Ludwigs Boy största besvikelsen, gick inte i form ett steg i hela visningen.

Floricello är superfin :love:, men jag har ju mitt sto dräktig med honom så kanske lite partisk ;). Stor förbättring sedan Breeders! och tack och lov slapp han de hemska holländska knopparna trots att MJ red :p

Don de Jeu var jag positivt överraskad av, mycket bättre ihopkommen även han sedan Breeders. Väldigt ädel och högbent.

Ivory travade riktigt fint, men såg ut lite som en ponny efter de andra två, lite lågställd och menlös, bakom hand. Fick gå ut för den blödde i munnen men kom tillbaka igen efter vetcheck.

Zaladin MI rörde sig riktigt bra, väldigt lätt för samling i traven, inte så mycket hingstkaraktär dock.

Dunhill tyckte jag till skillnad från F och DdJ blivit sämre, rörde sig inte lika flott som på championatet, blev springig och ganska platt.

5-åringar:

Luxus CML är ju väldigt mjuk och avspänd, men för "slapp" i gången för min smak. Såg kort ut fram i galoppen också.

Roussegnieur såg ut som en arab i huvudet, rörde sig bra men skulle önska lite mer framåtgripande.

Faustino väldigt bogfri och uttrycksfull trav, rör sig mer fram än bak.

Hopphingstarna var som hopphingstar är mest, Al Cendo och Opticus Hästak bland de bättre, Caharcter snygg men väldigt dålig takt. Caca och Hasard gjorde sitt jobb, men inte så mkt mer. Jag hade hoppats på lite gång i Dyrslunds Lexus, galoppen var bra men traven lite kort och hastig.

Luxus CML
DSC_0920.jpg

DSC_0897.jpg

DSC_0894.jpg

Vid några enstaka korta stunder glänste han till
DSC_0929.jpg

DSC_0902.jpg

Rossegnieur
DSC_0964.jpg

DSC_1015.jpg

DSC_0990.jpg

Ann80: Håller med dig om "Figaro till trots" ;). I min smak har han också lämnat en hel del tungt - främst tunga fronter med taniga bakdelar liksom han sj utan direkta rörelser. Faustino är sj ngt överbyggt med långa bakben, men han har samma mamma som Bocelli - och det märks genom de stora gångarterna, arbetsviljan och uppförsbacken. Starkt möderne! Han är ingen klassisk Figaro-avkomma.

Gabby_Ossi: Ja herregud, 4Given :crazy:. Osäker om man förlåter för det var extremt pinsamt att visa ngt av den låga kvaliten av båda parter för holländska domare.... Och där var nån mer ryttare som jag såg som var mindre kapabel, men den förste tog priset.

Imorgon blir det rapport efter 3-åringarnas löshoppning. Ska köra dit direkt efter praktiken då jag missar ridningen på tisdag.

Angående Faustino: Ska tillägga att jag gillar honom! Har helt klart potential! Önskvärt skulle vara mer invinklade bakben. Godkänns han bör han dock läggas på förärvningssäkra ston exteriörsmässigt eftersom Figaro förärver sin överbyggda exteriör så pass starkt, och Faustino har ärvt en del av det.

Senast ändrad:

Ahh det hade jag glömt, kan ju förklara en del :) Jag tycker ju såå mycket om Bocelli (o hans avkommor) både kapacitet o psyke till tusen :love:

Instämmer, är mkt förtjust i både Bocelli och avkommorna med :). Har en egen som vi är mkt nöjda med! Funderade lite på honom iår igen men tyvärr ska han tydligen inte vara tillgänglig 2012 för att satsa på tävling (helt godkänd orsak). :p

Åå vad roligt! Har faktiskt bara hört nöjda uppfödare/ägare. Jag har med en, en 07:a, funderar på att betäcka igen, såå nöjd med denna o funderade på en likadan men då får det bli nåt annat då. (såg att Métall skulle finnas tillgänglig o mitt stos möderne har funkat mycket väl med den kombon så det lockar förstås :d ) Men visst är det en helt godkänd anledning :D

Såg ut som en av de mindre roliga hopphästarna och ryttaren... nä, jag säger inget.
Tror den var anmäld som hopphingst först, den ska iaf gå uppsuttet. Kanske går bättre där...

Jag funderar på hur mycket jag vågar skippa i övningar. Tentor nästa vecka... (Men bruksprovet är ju bara en gång om året, omtentor finns det massor :angel: ) Men jag tror jag kör från Lund vid tre, vill gärna se Floricellos löshoppning. Han står inte med på startlistan men antar att han är missad bara?

Tisdag kör jag vid lunch så jag hinner se alla ridas! Sedan ska jag på föreläsning med Emmelie Scholtens :banana:

Nu insåg jag förresten att jag är med på bild på två ställen i Bruksprovskatalogen :rofl:

Okej, va spännande! Det enda jag funderar kring Metall är att de jag sett brukar vara mkt upprättade i sina framkotor ( = stummare gång). Själv är man ett fan av Donnerhall-blodet - är så kul att se på Grand Prix-tävlingarna att hans ättlingar ligger i topp tävling efter tävling :). Finns så många hingstar att florera runt bland, alltid lika spännande!

Okej, det ska jag tänka på, har aldrig lagt märke till det, ska inte säja att jag sett massor av avkommor men inte sett det på mitt stos syskon iaf (Maserati o Morgan) O inte kan man säja det om Uthopia heller direkt :d Känns som man kan ta den risken ;)
Ja det är mycket Donnerhallblod ute, flera i dressyren i Scandinavium med, så kul!!

Senast ändrad:

Oh tack!! Vad roligt :) Tycker om Dunhill (har inte sett han innan så har inget att jämföra med) DdJ o Floricello :d Egentligen Ivory med men han kommer nog tyvärr lite i skymundan med de andra hinsgarna, på minner lite om en ponny (dock mycket söt sådan;) )

Vad bra du refererar :) Bra med en duktig ryttare på plats som kan återge hästarna, jag kommer åka dit lite senare i veckan.

Men tänkte på Luxus , det är väl inte Yvonne som rider utan ägaren själv? Kan ju ha med det att göra angående att gången inte är lika bra?

Oj vilken intressant pappa Diamantino har! han ( Quaprice Z)har bra möderne ( viktigt!) men blev misstänksam att man ej ser denne i WC men visade sig ha dött 2008.

Kolla in:

http://www.youtube.com/watch?v=qI257qoarZM

Fina bakben men frambenen var ju allt annat än bra vilket också är orsaken till att den måste hoppa så stora språng iom att den har frambenen under sig något man absolut inte vill ha på en hopphäst. Syns ju även om man tittar på filmen från tävling som kommer upp vid sidan att han hela tiden måste gå på hinderna samlat för att hinna upp med frambenen så nej inget roligt om den fronten nedärvs.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Kultur I kväll är det så dags att dra igång årets upplaga av melodifestivalen. Startfältet ser ut så här: 1. Tone Sekelius - Rhythm of My show...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
7 289
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Jag har återkommande depressioner och ångest samt ridskada som orsakar konstant smärta. Värre sista året vilket gjort mig sämre...
Svar
10
· Visningar
1 307
Senast: tråkmåns
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 446
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar