Bruksprovet 2012 (ASVH)

Sv: Bruksprovet 2012 (ASVH)

Panthalassa har tävlat mindre iår då de satsat mer på de unga hästarna. Kiara blev (bl.a.) femma på SM innan hon såldes. Hon har gått Falsterbo med Roffe (stora hoppningen, inte årgångstävlan). Och varför skulle Roffe tävla henne så pass mycket som han ändå gör (när inte ägaren själv har henne) om hon inte var försiktig nog, och bra? Midsummer tror jag tävlar en del internationellt också.

Något annat som är viktigt med den stammen (som tyvärr börjar bli sämre hos vissa topphästar) är temperamentet. Det är fantastiska individer, trevliga hästar.

Toppmöderne är när flera gått flerstjärnigt på internationella tävlingar och visat sig vara försiktiga med toppryttare alt ok med amatörer.

tex så har mitt sto ( som ej är i avel nu) mormor som gick WC final med ganska medioker ryttare. Moster 1.60. Bror på väg upp och andra 1.60 hästar nära.

Det stoet jag avlat på har endast gått 1.55 med plac men har ej haft lika duktig ryttare som hennes syster som gick 1.60 med landslagsryttare innan export och gjorde det bra. mormor kom sent till duktig ryttare sent så han endast gå 1.40 men denne ryttare har berättat om kap och vilja.

Hingstar som ju kan få mer avkommor än ett sto bör absolut ha toppmöderne om denne skall kunna förbättra om det ej skall bli chansning för stoägaren.

Läser du Showjumping som HH klubben ger ut så skriver de mkt om detta oxå.

Ja, men kan du inte ge något exempel på en avelshingst som har vad du tycker är ett toppmöderne, om det finns någon?

Sen förstår jag inte riktigt hur du definierar toppmöderne:

Dina egna uppfödningar klassar du som "toppmöderne". Då har mamman gått 1.55 och mormor 1.40. Mammans syster har gått 1,60. Detta är alltså "toppmöderne".

Tellus möderne däremot är bara "ok". Då har mamma gått 1.50 och mormor svår klass med flertalet placeringar. Mammans syskon går inte att uttala sig om eftersom den äldsta är tre år gammal, men mormorsmor, vars avkommor är i tävlingsbar ålder, har lämnat fem svårklasshästar, varav minst två går 1,60 internationellt, och då är de två yngsta fortfarande på väg uppåt i klasserna. Detta är dock inte ens "bra", utan bara "ok".

Jag förstår inte riktigt dina kriterier, kan du inte förklara?

Att bra möderne är viktigt är nog alla överens om, det är dina kriterier för "toppmöderne" som är lite svåra att förstå, plus att jag blir nyfiken på om det öht existerar godkända hingstar som uppfyller dina krav?

Hej, ja det finns bra hingstar med toppmöderne!

Ja, det blir ju jättaspännande att se hur alla de som är unga nu i den stofamiljen blir! Inte dåliga iallafall antar jag.

Jag har beskrivit vad jag menar menar jag och tror du hänger upp dig på att jag helst vill se 1.60 prestationer bakom en hingst?

Ja, synd att den som hade bra stostam ej gick vidare!

Kan skriva mer sedan kanske i helgen om vilka hingstar som har bra möderne men Actionbreaker är ju def en av dem!

I sverige har vi ju några stycken också..

Bara kolla!

Ulands så beskriver man ju alltid mödernet så då är det lättare att se.

kolla in mödernet på Quaprice apropå det om du vill se bra möderne på www.horsetelex.com ! :) (Pappa till Diamantino)

Sen kan det ju vara gamla hingstar som redan hunnit visa sig ge jättebra och då är ju ej det lika viktigt...men ofta väljer man ju yngre obeprövade..(tex Linell har väl gjort det till mångt och mkt?) och Då är det viktigt enligt mig och många enligt mig att mödernet är bra!

Mitt stos bror skall visas i KWPN i år...får se vad som händer där..

Ja, såg det och det är en bra stostam ( spec med svenska mått mätt) och Panthalassa gick bra förut iallafall. ( får vi se henne på SM?) Kiara är väl ej så försiktig men går bra på 1.40-1.50 med Roffe som är duktig. Tror jag stod i samma stall som Midsummer. Unhäst VM går de ju den klassen de går i när de är 5 eller 6 ( om de ej går 7 års, då brukar det behövas ordentlig kap).

Har läst om dem tidigare och är nyfiken på Tellus. Har ej sett honom.

Kiara gick nationshoppningen i Falsterbo (och den är väl 1,60 om jag inte har fel?)med 4+4 när Ninja fick spiken i hoven, tror hon hamnar lite i bakvattnet i de stora klasserna iom att RGB har så himla bra hästar.

Citat från Sporthästen:

...."Resten vet vi. Rolf-Göran och Kiara La Silla gjorde två rundor på 4+4 fel. Men det hade nästan lika gärna kunnat vara felfritt.

Stoet hoppade lätt och säkert. Hon var synbart uppmärksam, noggrann och koncentrerad. Efteråt hade Rolf-Göran bara gott att säga om det storvuxna stoet.

”Jag visste att hon kunde hoppa högt, men inte hur hon skulle reagera på en bana av den här kalibern.”

”Trippelbarren var riktigt stor. Hon hjälpte verkligen till för att komma över de bakre bommarna. Hon tänkte och hjälpte till själv hela tiden.”

”Hon fyller verkligen sin plats. Nu kan hon starta vilken Grand Prix som helst”....

Panthalassa OCH Midsummer gick 7 års i Zangersheide.

Tellus och Tornado gick 5 och 6 års i Zangersheide.

Skulle förvåna mig om inte Tellus åker till Zangersheide i år igen (för tredje gången)...

Info? ( ännu mer?)

Roffe tycker ej att hon är försiktig nog att gå 1.60 numera antar jag... Hon köptes in till Alfonso.

Men kommer ni ej ifrån allt lite?

Vill ni att jag skall ändra en redan bra åsikt som går i linje med avel och kunnande?

Hårt men förstår ej var ni vill komma förutom att " jo det är en bra stofamilj och du skall ej komma här och ha ännu högre krav"! :)

Jo, hingstar skall ha bra möderne och därför jag tycker det är synd att den enda jag vet som har bra möderne av hopphingstarna föll bort..

Senast ändrad:

När man ser exteriör fotot på Tellus så förstår man varför han inte gick vidare som avelshingst, det hade varit att vrida klockan tillbaka 50 år - sedan har det inget med möderne (som är bra) att göra, så nu kan ni avsluta den diskutionen ialla fall...

Gu va fin han är ser det ut som!

Ser exakt ut som min Donna..lika sänkt rygg.

Vad tror ni: Hade de brytt sig om ryggen ulands? Om en häst hade bra möderne, hade bevisat att han höll för tävling samt har bra möderne som i dett fall ( antar jag, vet ej hur han hoppar :/)

När man ser exteriör fotot på Tellus så förstår man varför han inte gick vidare som avelshingst, det hade varit att vrida klockan tillbaka 50 år - sedan har det inget med möderne (som är bra) att göra, så nu kan ni avsluta den diskutionen ialla fall...

Kan du förklara mer exakt vad du menar med att vrida klockan tillbaka 50 år för en som inte kan/fattar?

Och hur ser du på det faktum att han förmodligen har jäkligt bra tävlingsgener i den kroppen han har, dvs avlar vi för prestation eller avlar vi för "utställning"?

Jag vet jag hårdrar det en aning och vill inte att du tar det som ett påhopp el dyl, vill bara höra hur du tänker..

Jag har beskrivit vad jag menar menar jag och tror du hänger upp dig på att jag helst vill se 1.60 prestationer bakom en hingst?

Nej, inte alls.

Jag reagerade på att ditt eget sto med 1,55-1,40 bakom har "toppmöderne", medan Tellus, vars möderne har bättre meriter (fler individer, högre klasser) bara är "ok". I klartext verkar du ha olika kriterier för dina egna och andras hästar.

Dessutom är jag tveksam till "mamma som går 1,60" som absolut nödvändigt kriterium för att få fram bra avelshingstar. Det finns många mycket bra avelshingstar vars mammor inte har de meriterna. Självklart är det ingen nackdel om mamman gjort det, men det är inget måste. Har man det som absolut kriterium så skulle det innebära att hingstar som exempelvis Guidam inte borde användas i avel, och det skulle nog få hålla med om.

Kiara är väl ej så försiktig men går bra på 1.40-1.50 med Roffe som är duktig.

På sistone har hon även gått 1,60 med placering. Så oförsiktig verkar hon inte vara, tycker jag. Även om naturligtvis ryttaren gör mycket - men han skulle ju knappast välja att rida henne om han inte tyckte hon var bra nog för den höjden, han lär ju ha att välja på, om man säger så.

Mitt sto har 1.60 bakom sig men ej det jag pratade om. Op sig mitt i karriären i kom dit sent..
jag skulle ej avla på hingsten hon fått..Stammen längre bak är ej vad jag vill ha i en hingst o kommer ej betäcka med honom troligen även om han blir godkänd men hon är ok som avelsto o har mer meriter bakom sig men som sagt så har mormorn gått med amatör till sent i hade enlig Åke Hultberg mer kap. Systern är Dream on systerdotter gått WC fälttävlan ( varför pratar du om mina ston som har riktigt bra möderne?:))

Att en hingst skall ha bra möderne är inte konstigt!

Du måste skilja på möderne och mamma. Jag anser ej att mamman måste gått 1.60! ( då har de sällan hittills hunnit reproducera sig).

Nu får du hitta på nya saker att hänga upp dig på och vrida till kanske?:)

Ett bra möderne är A och O! Du får släpa mig bakom en vagn innan du ändrar min uppfattning om det. Har man höga krav och förstår avel så är allt detta självklart!

En häst som går internationell 5 stjärnor hopp bra är ju bättre än en som går med världens bästa ryttare 1.60 med snitt 8 fel på rel enkla banor tex i min värld.

Prestation är ju inget ovanligt i ju mer jag kollar hästar på horsetelex desto mer inser jag att många faktist har 1.60 prestationer i tex KWPN.

Senast ändrad:

Knapplån.

Nu har kvartsamtalen avklarats!

Luxus CMLs ägare Anna Sundström:
- Jag fick besked på att skritten ser bra ut än så länge, att poängen räcker till än så länge, vi ska visa lite mer längningar men en del av det löstes under hopp-passet. Vi fortsätter absolut.

Ivory's ägare Poul-Erik Lang:
- Under första gångartsprovet bet sig Ivory långt bak på tungan, provet avbröts och han veterinärkollades och sen fick vi klartecken att gå in igen. Jag fick besked om att provet är över för Ivorys del om det händer igen, men han är helt ok i munnen nu, det var ett mycket litet sår. Stammen är intressant, mamma Comtesse är halvsyster med Tip-Top 962 från stoet Hortensia, så vi fortsätter.

Sandro Golds representant Andreas Jönsson:
- Vi ska visa lite bättre hoppning, han fick 7,5 och behöver 8 för att vara aktuell. Vi fortsätter.

Colmiros representant Helena Torstensson:
- Det blev bra omdöme för hoppningen men AVN vill se mer explosivitet. Det är ännu inte helt avgjort om vi fortsätter eller inte, vi ska stämma av hur Colmiro mår och rör sig då han har fått en hovspricka. Han måste vara fräsch för att vi ska gå vidare. Vi ger besked lite senare

Källa: http://www.tidningenridsport.se/Avel/Bruksprovet/2012/2/Kvartssamtal-klara/

Jag hänger inte upp mig, jag försöker begripa logiken i ditt resonemang. Det är inte så lätt.

Jag tror alla är överens om vikten av ett bra möderne, jag försökte förstå din egen rankningskala, där du uppenbart skiljer på "ok", "bra" och "toppmöderne", men där gränserna mellan dem för en utomstående var väldigt flytande för att inte säga obefintliga.

Det är du som har sagt att det måste till "toppmöderne", då är det väl rätt relevant vad "toppmöderne" är? Hur ska vi annars veta vilka hingstar man borde använda, om "toppmöderne" är ett krav, men vi inte har någon vettig definition på vad "toppmöderne" är? Här hade vi ju exempel på två meritmässigt jämbördiga mödernen, men där den ena enligt dig är "ok", och den andra "toppmöderne". Då blir man ju som läsare lite förvirrad, och undrar hur du egentligen definierar dina egna begrepp. När dessa begrepp enligt dig dessutom ska användas som absolut krav för avel, så blir det ju rätt viktigt att man åtminstone förstår vad du menar med dem.

Förtydling: Bara ett av dessa ston som jag har ( sålt iofs det ena o köper avkommor) som duger till att producera hingst!

Förstår du?

Ena mödernet har tillräckligt mkt prestation att avla fram sporthästar men den jag rider o som skall tävla nu med annan ryttare vars mormor är en av Nababs bästa döttrat antagligen har bättre förutsättningar att ge bättre hingst. ( bra temperament, spänst som få och mödernet o stam i alla led som man vill ha verkligen!)

Detta är enligt mig.

Jag tycker det var synd att Tellus ej gick vidare o ryggen var ej så farlig! ( tror min har mer tex) Hoppade bra på den filmen jag hittade och med mkt power och så länge de "vet" att de ej är perfekta fram så gör det ej ngt att de ej viker helt... men vet ej varför han ej gick vidare!

Nu väntar "vi" på filmer från Elle 12! :)

Ska bli så spännande att se dem hoppa och spec 4 åringarna kanske.

Kan ni SNÄLLA starta er egen tråd och diskutera vad som är ett bra möderne eller inte! Jag vill läsa om årets bruksprov, inget annat, och jag tycker det spårat ur totalt.

Tack Farle för citatet! Intressant!!!

Jag såg inte 4 och 5 åringar i går, måste jobba ibland också;) Filmsnuttar på treåringarnas löshoppning finns upplagda. Jag tänkte se testryttarna i morgon, men då är inte Tellus som ni diskuterar med, men han finns säkert på annat ställe på nätet.

Tack snälla du!

Diassino RAA har intressant stam men vet ej ngt om mödernet. Ngn som vet?

Ska kolla filmerna nu!

kl

jag tycker Tellus är lite lik Robin Z i kroppen men inte är hans extriör så "illa" att han liknar en häst för 50år sedan. Var det extriören som han föll på? någon som vet?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Kultur I kväll är det så dags att dra igång årets upplaga av melodifestivalen. Startfältet ser ut så här: 1. Tone Sekelius - Rhythm of My show...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
7 289
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Jag har återkommande depressioner och ångest samt ridskada som orsakar konstant smärta. Värre sista året vilket gjort mig sämre...
Svar
10
· Visningar
1 307
Senast: tråkmåns
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 446
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar