Bruksprovet 2007

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lill-my
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 312
  • Visningar Visningar 40 821
L

Lill-my

Nu när årets avelssäsong är slut så tycker jag att det är dags för en ny gissningstråd angående varmblodiga hingstar som eventuellt kommer att visas på bruksprovet 2007. Skvaller och mer eller mindre kvalificerade gissningar emottages tacksamt! :bump:

Sv: Bruksprovet 2007

Ja, det ska bli kul att se om det är några med intressanta stammar som anmält sig.

Jag kan tänka mig att en hingst som fick 51 p, 9878109 på 3-årstestet i nv skåne och som ägs (dvs om han ej är såld efter testet) av ett företag som brukar ta fram bruksprovshingstar kommer till bruks. Han heter Wladimir O.A, och har en dressyrstam i flera led som nog är attraktiv Flemmingh - Florestan I -Donnerhall, en bild finns här http://www.nvsh.se under bildgalleri.

Gillade inte den hingstens utseende på kortet, men den får vi nog se mer av på bruksprovet. Spännande. Tyckte däremot valacken med samma ägare var fin! Men det hör inte riktigt hit, den har ju inga kulor...

Jag tror att det är lite för tidigt för denna tråd då hingstägarna fortfarande vill ligga lågt med vad som är på G.

Helen

Här kommer lite vilda gissningar på 3-åringar (4 år på bruksprovet nästa år alltså) från mig (baserade på 3-årstesterna i år):
Quite Classic e.Quite Easy 51 p H 48p D
Fetcher N e.Feliciano 52p H 52p D
Dibrino e.Briar 46p H 51p D
Ballistero e.Briar 50p H 49p D
Peridot e.Panasso 45p H 50p D
Take It Easy e.Quite Easy 53p H 52p D
Redford e.Rotspon 47p H 50p D
Notchino e.Cappucino 51p H 45p D

Också dessa 4-åringar (5 år på bruksprovet nästa år alltså):
Tutanchamon e.Chapman
Impuls e.Master
Båda dessa har gått bra på kvalitéts i år, Tutanchamon var dessutom godkänd som 3-åring.

Impuls var väl dessutom bara 0,3 poäng från att bli godkänd vid årets bruksprov, om jag inte minns helt fel?

Vill så gärna ha in en son till Master i aveln som stannar kvar där!

Tror att Impuls gick bra i 4årschampionatskvalet. Tutanchamon gick det skapligt för, vet ej om han kvalade?

Tutanchamon har ju nya ägare och jag skulle gissa på att de gör sitt bästa för att få honom godkänd (igen)!

Knuffar upp den här tråden och passar på att fråga om ingen har fått nys om någon mer hingst som vi kanske kan få se på bruksprovet?

Nu borde folk börja fundera på om de vill visa sin unghingst på rådgivande också. Anmälningstiden går ut i slutet av oktober (tror jag) så nu är det alltså "bara" 6 veckor kvar tills dess.

Var i Halmstad i helgen-kvalitetstävling 2006.

Där fanns en del hingstar med som troligen kan komma upp till visning igen.

Bla Ängagårdens Balans- som kankse inte hade sin bästa dag igår, men såg otroligt flott och snygg ut.
Stam: Pascal-Napoleon-Warrigal...

Sedan visades Califfmed stammen Cardento-Judex**-Lansiär. Han fick fina extreriörpoäng (9-8-9)men tyvärr så fungerade fortfarande inte hoppningen .Sprången var superfina, men han hade problem med att "korta-länga" sig...

från Svante J visades en otroligt fin hingst-Que Vadis- Med den spännande stammen Cortus-Irco mena-Cortez...
Hoppade till sig 9-9 med Sofia Westborg i sadeln.

Hoppas att ngn av dessa kommer till visning i vår...
Får Califf bara ordning på taxerandet så blir han giftig...(ryttarbyte???-egen spekulering)

Jag såg Califf i går också och han har troligen mycket stor kapacitet. Problemet var att han inte alls tänkte själv, därför ville domarna att ryttaren skulle "släppa" honom så att de fick se vad som hände, och då brakade han nästan in i hindren eftersom han inte backade av alls, och han rättade sig i stort sett inte alls. Vet därför ej om det är ryttaren som är det största problemet där

Jag såg Califf i går också och han har troligen mycket stor kapacitet. Problemet var att han inte alls tänkte själv, därför ville domarna att ryttaren skulle "släppa" honom så att de fick se vad som hände, och då brakade han nästan in i hindren eftersom han inte backade av alls, och han rättade sig i stort sett inte alls. Vet därför ej om det är ryttaren som är det största problemet där

Jag har precis samma "bild på ögonhinnan" som du av det som hände igår...
Jag bara funderade om det kan vara så att hans ryttare "rider" honom på ett sådant vis att han inte lärt sig att ta egna beslut-fick den känslan.

Nu är det ju så att han hade en mkt skicklig ryttare på ryggen, inget mörker på honom, men för hingstens skull så kanske man skulle lägga om träningen lite, och då vore det en intressant vinkling att se hur han blir efter att ha ridits av en annan ryttare ett längre tag...

Att kapaciteten på höjd fanns där behövde man ju inte tvivla på...

Undrar om det inte var just det problemet som ställde till det för honom sist han visades, detta att han inte "klarade av" när testryttarna började kräva lite eget "tänk" av honom...

Någon som minns?

VAD TYCKTE DU OM QUE VADIS DÅ???

Såg Califf på bruksprovet och eftersom jag aldrig sett den ryttaren innan var en spontan tanke att den var dåligt visad, men nu när jag ser era inlägg förstår jag att det säkert är som ni säger. Tyckte även att hästen då var MKT valpig och hade svag överlinje, men de fina exteriörpoängen han nu fått vittnar kanske som att han börjar växa i kostymen? Hade varit kul att se/höra mer från den då jag tyckte stammen var spännande plus att den bitivis glimtade till i hoppningen.

Knapplån

Såg att hingsten Aston Villa e.Cardino fick tot 8.53 i hoppningen på kvalitéts i Östergötland (9/9 i hoppningen). Han var dock 173 cm hög. Någon som vet mer om hans stam, ägare osv?

Finns för övrigt 3 hingstar som nämnts här som jag verkligen hoppas kommer visas på provet igen, nämligen Tutanchamon, Impuls och Balans. Någon som vet vilka siffror Balans hade på kvalitéts?

Balans hade inte en "glänsar dag" i helgen... men det råder inga tvivel om att det är en hingst av hög klass, trots det ganska "mediåkra" resultat han gjorde.

Ext: 8-8-8
Gångarter:7-7-7
Upps hopp: 7-7.

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
2
Svar
26
· Visningar
1 612
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 011
Senast: lilsan
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 886
Senast: Otherside
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka