Bruksprov SWB 2015

Jag är lite intresserad av Bengt Nabab. Ni som varit där, hur ser han ut? Jag ska dit på lördag bara så jag vill veta allt innan dess. Haha

Av de äldre hingstarna var det som sagt Sibelius som var det stora behållningen, jag vill fortfarande ta med honom hem! Fantastisk arbetsvilja och tre riktigt bra gångarter även om det kanske blev snäppet för mycket energi så halsen blev lite kort ibland. Det får kanske bli en brun i år i alla fall :angel:

Sandbrink är inte riktigt min typ av häst och såg inte så rolig ut under ryttare, jag är lite förvånad att han gick direkt till fas II, men visst, jag sa också att det hade varit kul att få se honom med testryttare istället :o.

I Do Kiss gör sitt jobb bra och verkar vara en trevlig individ men jag håller med nämnden, jag kan faktiskt inte se vad han skulle tillföra i aveln.

Macacho som var min favorit från exteriören av 4-åringarna visade en del kvalitéer nu också men verkade spänd, lite överilad och ganska ojämn i kontakten. Förstår att de blev kallade till samtal.

Heston for U har utvecklats fint sedan förra året och spottade upp sig när ryttaren kom upp, såg ut att ha fin ridbarhet och tilltalande bärighet och spänst, men för min del tycker jag ändå inte att bakbenen riktigt räcker till.

Grappa Q är en söt och trevlig liten häst med tre jämna gångarter, men inte tillräckligt bra helt enkelt.

Ferro DS har ganska trevlig form och bar sig fint i galoppen men skrittade inte rent.

Autograf Q har också utvecklats sedan förra året men jag tycker han är lite för grov och liksom med Heston vill jag se lite bättre bakben.

Flambeau hade jag nog förväntat mig mer av, håller inte riktigt med om alla positiva kommentarer om honom från nämnden.

Hopphingstarna tittade jag bara på med litet halvt öga men de flesta var väldigt trevligt visade och uppförde sig väl även om ingen hade supergångarter. Undantag från det första påståendet var Gamelus R som inte alls ville vara med, bara "protestgalopp" genom hela provet nästan. Min favorit är fortfarande 5-åriga Dylan N även om han blir lite väl kort i halsen. Sensation Hästak är nog den som jag helst hade hoppat upp själv på.

Då kommer jag med ännu en nybörjarfråga. :o Är ju bara van vid en dags bruksprov. :angel: De som nämnden skickat vidare till fas II, de är inte garanterade att bli godkända va? Utan det är mer som kvaltävling (fas I) och final (fas II)?

Därifrån jag kommer betyder "den skall gå till final" att hingsten är godkänd och det skall bara bestämmas gradering.

De är inte garanterade. I fas II blir de bl a ridna av testryttare. Det är också så att du betalar en avgift för att vara med i fas I och en för fas II.

Jag är lite intresserad av Bengt Nabab. Ni som varit där, hur ser han ut? Jag ska dit på lördag bara så jag vill veta allt innan dess. Haha

Här är en filmsnutt på honom från hoppningen i tisdags ... får fixa länken som visade fel häst.

Senast ändrad:
Jag gör som Angel, jag sparade hem filmerna för att se de. Tänkte att det var för att jag har väldigt mkt blockader på min dator, men kankse är något som trasslar. Fungerade iallafall fint att spara hem och se.

Vet inte varför ni inte ser filmerna direkt, jag har lagt dem som publika för alla, men fungerar det inte så tryck på spara ikonen i högra hörnet som det skrivs, så ska ni kunna se dem.

Oj, vad den rör sig. Den där tror jag att jag kommer gilla när den fått lite mer styrka och balans. Synd att den var så liten bara.

Jag tycker att den hade jättebra balans!

Själv har jag ett stort långsamt sto och är bra sugen på att betäcka om henne med den där.

Jag tycker att den hade jättebra balans!

Själv har jag ett stort långsamt sto och är bra sugen på att betäcka om henne med den där.
Jo, för att röra sig så mycket och vara så ung ser den ut att ha jättebra kroppskontroll. Men den där lär bli fantastisk som äldre om den håller.
Min tant har iof en jättefin front och ett litet vackert huvud, kanske inte gör så mycket om det blir en avkomma på 155 av omodern typ om den rör sig hälften så bra som TH ;)

Liknande trådar

Avel Ridsport har nyligen publicerat detta: Resultat från årets rådgivande bedömningar Lövsta har köpt in Racoon (Hero - De Niro), en...
17 18 19
Svar
365
· Visningar
47 884
Avel Nu i veckan har ju årets rådgivande bedömningar genomförts så känns som ett bra tillfället att börja spekulera i vilka hingstar som kan...
28 29 30
Svar
591
· Visningar
62 107
Senast: athena
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 390
Avel Som alla avelsnördar vet kan man hitta både en och annan godbit när man surfar runt på BLUP och ibland är man till och med så anal som...
2
Svar
24
· Visningar
3 494
Senast: Peak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar