jag har ju en hingst som visades som 3-åring, han blev då godkänd. Visades igen förra året som 5-åring, visade tyvärr ej upp den fina hoppning jag vet att han har. Så nämnden gav honom bara 7-7 i hoppning, testryttarna gav honom 8-8,5. Han missade att bli Premierad med 0,6875 poäng. Och blev då Accepterad.
Jag hade inte tänkt att visa honom igen på bruksprovet utan låta honom gå in i sporten i stället. Och se längre fram om jag skulle komma med honom igen för att prova honom mot Premierad nivå. Bytte ryttare i augusti, han började tävla i september, utvecklades mycket i hoppningen så tankarna började att komma igen på att visa honom redan i år. Tog beslutet i februari att ja vi visar honom. Han har sedan han kom till nya ryttaren startat upp till 1.30. Kvalade till Elmia förra året, varit felfri i 1.30 i år. I år på bruksprovet så visade han upp sin fina hoppning och blev då Premierad. Med exakt samma poäng på allt annat som förra året, eller nä jag tror han hade 7 på galoppen och nu 7,5. Nämnden gav honom 8-8,5 och testryttarna 8-7,5
Jag tror inte att det finns någon som på skoj anmäler sin hingst till ett bruksprov bara för att det är kul att föda upp en godkänd hingst. Det kostar en hel del... billigast är att komma med en 3-åring, sen kostar det runt 30' för fas I och fas II. Plus allt annat, röntgen inför bruksprovet, endoskopi, provtagning wffs om du ej har gjort det tidigare. Utbildning/förberedelser etc
Anledningen till varför jag har visat min hingst är för att jag tyckte att han hade en intressant härstamning som var lite "ovanlig" i Sverige. Är själv trött på att alla hingstar har samma stam eller det känns som det rättare sagt... Tänkte att han kunde tillföra stona i Sverige något, han är inte stor och tung utan tvärtom, modell mindre med en otrolig inställning. Det behövs sådana hingstar också. Det behövs mångfald i den svenska aveln, vi behöver olika typer av hingstar, olika temperament, olika färger
etc
Alla har inte samma avelsmål och det måste vi respektera!