Håller med om det mesta som skrivits idag! 3-åringarna under ryttare var lite av en besvikelse om man jämför med måndagen, men det är ju väldigt unga så jag hoppas några av de som inte riktigt räcker till i år återkommer med mera styrka! Sedan har de ju en chans till på sig på fredag men har svårt att se att det skulle kunna ändras så mycket fram tills dess.
Oban VH var det enda jag kunde sakna i måndags lite mer uppförsbacke, men det är ju inte heller så lätt med så stora och rörliga gångarter. Jag hade hoppats att det kunde blivit bättre under ryttare, men det kom tvärt om fram mycket mer, han såg stel ut i halsen och var ganska rak i bakbenen i galoppen. Hoppas han utvecklas fint tills nästa år, vill minnas att även halvbrodern Springbank inte riktigt höll ihop så fint under ryttare som man hade förväntat sig efter treårs även om han lyckades vinna championatet, men att det blivit precis så bra som man hoppades nu med mer styrka.
Fairway sprang om halvbrorsan, lite för snabb i rörelserna för min smak ännu men jag vill minnas att Floricello var lite likadan på bruks som 3-åring för att sedan till sommaren ha hittat en helt annan takt, även om Fairway inte har lika fantastisk galopp som pappan. Har nog chans att bli godkänd.
Total Hope var som sagt i en klass för sig, kanske att galoppen kunde ha varit i lite mer uppförsbacke men enorm skritt (såg nästan komiskt ut ibland), fantastisk spänst och bärighet i traven och väldigt aktiv och rörlig. Den borde bli godkänd med det blodet och de rörelserna även om exteriören lämnar en del att önska. Ni med typstarka långhalsade ston, grattis!
Bel Air gav näst trevligast intryck i traven, väldigt fin hals och form, fina bakben och fin balans och bärighet. Galoppen var inte riktigt lika bra som traven och skritten kort. Tror den har chans att gå igenom också, det beros på hur hårt de går åt skritten. Inget fel på takt eller aktivitet men i stort sett inget övertramp.
Amplitud SD hade oturen att vara inne samtidigt som TH och bleknade rejält i traven om man jämför. Visade dock dagens bästa galopp tycker jag, den var rund och bärig. Tror det blir på gränsen till i år men kan nog utvecklas fint om de sparar ett år till.
Elholms Bonito rör sig flott och kraftfullt men jag skulle vilja vinkla upp hela nästen några grader, den går ganska högt med nacken men bakbenen är snäppet för långt bakom kroppen och manken kommer inte riktigt upp. För mig räcker det inte som 3-åring men kan kanske bli bra med ett års träning på den.
Dragon Welt hade kvar sina fina bakben under ryttare men för övrigt tycker jag inte riktigt den räcker till heller, kanske om den hade haft bättre typ. Dock så brukar ju Brinkens halvtråkiga fuxar alltid gå igenom så det är kanske risk att denna gör det också
Founder gav ett fortsatt ganska trevligt intryck men det är en hingst som inte riktigt fastnar för mig, kommer knappt ihåg den. Samma sak för Star Quality och Dubai.
Starstruck gjorde ett något bättre intryck gångartsmässigt under ryttare än vid hand men var ganska spänd och fick inte riktigt till något jämnt flyt, tror inte det räcker till riktigt i vilket fall som.
Milwaukee blev snäppet bättre under ryttare han också, men nä.
Hopphingstarna skötte sig ganska fint, de har inte några gångarter att tala om men Harvy såg ut att vara ganska trevlig att rida ur en hopp-perspektiv. Conthallon Rouge rörde sig nog trevligast men var ju också visad av dressyrryttare. Toronto/Tornado var ganska fin men fortfarande väldigt valpig.