Idag tar jag paus, jag får nöja mig med de som hoppar sig vidare till fas II.
Men precis som väntat var det bland 3-åriga dressyrhingstarna som de riktigt fina fanns
Allra bäst i en klass för sig var
Oban VH. Ännu snyggare i verkligheten än på sin officiella bild, mycket mer hingstkaraktär, vet inte om det var utstrålningen eller om han fyllt ut mer muskler sedan bilden togs. Jag citerar läktarexpertisen "Hade de andra en 8 på trav så ska han ha en 12a!". Kanske inte riktigt
, men väldigt väldigt fin
!
Näst bäst enligt mig av den andra Floricellon,
Fairway. Lite kortare i modellen och mer gracil men väldigt vacker, skritten ok, traven väldigt fin uppförsbacke, spänstig och aktiv. Jag upplevde honom inte lika mjuk genom kroppen som Oban men visades också på ett sätt som ev skulle kunna sätta lite spänning i kroppen så ska bli väldigt intressant att se under ryttare sedan.
Total Hope tycker jag är fortsatt intressant, lite mindre modell (162) och ganska kort men ändå inte lågställd. Lite grovt huvud om man ska vara petig. Väldigt stor rörlig skritt ("Don Schufro-skritt" kommenterades det från någon bredvid) och trav med mycket uppförsbacke, visade spänst och elasticitet. Lite som sin pappa väldigt mycket knärörelser fram men inte lika mycket mekanik bak, men ändå okej, bättre bakben än många andra.
Elholms Bonito visade också upp sig fint, såg ut att vara mjuk och rörlig i kroppen i både skritt och trav och fick beröm för sin "power" i traven.
Bel Air också fin, lite knapp skritt men väl ihopkommen exteriört och bra trav.
Amplitud SD vacker med trevlig typ och bra skritt, traven var bra vid ökningar, då kom bakbenen igång fint inunder kroppen men jag skulle vilja se samma sak även i lite lugnare tempo, men det är kanske en styrkesak som kommer med tiden.
Dragon Welt å andra sidan hade väldigt naturligt undersatta bakben även i svängar och i upptag, inte lika snygg modell och inte lika mycket mekanik men tyckte ändå han använde bakbenen på ett trevligt sätt.
Founder också en vacker ädel hingst som inte visade upp skritten så bra, lätt och spänstig trav med uppförsbacke.
Dubai trevlig hingst men som inte stack ut något extra för mig varken med något positivt eller negativt. Vacker, bra både skritt och trav utan att riktigt glänsa.
Star Quality GJ var väldigt vacker, trevlig modell tycker jag. Tyckte precis som med Dubai inte gångarterna stack ut på något håll men fick väldigt fin kritik på traven så ska titta lite noggrannare på honom nästa gång för jag tycker stammen är intressant.
Starstruck var en väldigt söt liten häst men lite åt det lågställda hållet och gracil och jag tror inte gångarterna räcker till riktigt.
Milwaukee var största besvikelsen, bakbenen paddlade bara bakom.
Hopphingstarna var, tja, hopphingstar
. Ingen wow men ingen katastrof heller.