Bruksprov mm.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare **Lina**
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 806
L

**Lina**

Vad är skillnaden på Bruksprov, 3-årstest, premieringar o allt vad det heter??

Är Breeders och Championaten sammsa sak? Är dessa som en "vanlig" tävling eller bedömmer man exteriör och liknande här med??

Ju mer man lär sig och fördjupar sig i hästar ju mer förstår jag att egentligen kan jag inte ett skvatt!! :D

Sv: Bruksprov mm.

Nån utav alla hästmänniskor här inne måste ju veta..?
Eller är frågan för dum för att svaras på? :o

Ska försöka reda ut det hela lite kortfattat.... Hur det funkar på halvblodssidan iaf, har sämre koll på premieringar och så hos andra raser.

Bruksprov är för att få fram godkända avelshingstar, brukar gå i februari(?) på flyinge. De flesta som visas är 3-4 år, men man kan även visa äldre hingstar som har presterat på tävlingsbanan.

På fölmönstring visas föl och bedöms exteriört (typ, huvud-hals-bål, benställning, skritt, trav, galopp), och delas in i klass 1-4 beroende på hur många poäng man får. Här kan man även stamboksföra sto med föl vid sidan.
På treårstest visas treåringar, brukar gå i april-maj på ett antal platser i landet. Man visar hästen exteriört, löshoppning, uppsuttet om man vill. Hästen får poäng mellan1-10 på de olika delarna. Hamnar man över ett visst antal poäng får hästen diplom i hopp/dressyr, för att få detta krävs godkänt ridprov (skritt, trav, galopp på fyrkantsspår).
På kvalitetsbedömning visas fyraåriga hästar, då ingår två veterinärstationer (en med rörelsekontroll, en som bedömer allmänt hälsotillstånd), exteriörbedömning, uppsutten gångartsbedömning och hoppning. Poäng sätts på alla bedömningspunkter, även temperament och utvecklingsbarhet inom dressyr & hopp. Man kan välja att löshoppa hästen här, men då kan den inte gå vidare till nationell final som hopphäst.

Som fem- och sexåring kan man visa hästen på Scandinavian open (falsterbo, även för importer), eller Breeder's (svenskfödda hästar, på flyinge). Olika hinderhöjder/dressyrprogram för de olika åldrarna. Hur kvalen går till orkar jag inte gå in på, komplicerat....

Till avelschampionatet, som går på flyinge om några veckor, kommer alltså de bästa hästarna i dressyr och hoppning i åldrarna 3-6 år. 3-åringar kvalar via treårstest, 4-åringar via kvalitets eller tävling, 5-6-åringar via tävling.

Sen finns det 7-årschampionat också, final brukar gå på falsterbo (?) tror jag.

Premieringar har jag inte så bra koll på, tror det anordnas sommarpremieringar lite här och var dit man kan åka med alla raser.
Och så finns kungakannan på strömsholm, dit de bästa treåriga stona kvalar via treårstestet.

Fick nog med det mesta, undrar du nåt mer så fråga!

:rofl: jag som i vanliga fall inte har nån koll alls på såna saker känner mig mer borta än nånsin :crazy:

Menar inte att anmärka, du har skrivit en jättebra beskrivning, men på 3-årstestet går det inte att hoppa uppsuttet (är säkert bara en felskrivning!). Eller menar du kanske med "uppsuttet om man vill", dvs ridprov om man vill? Det stod direkt efter löshoppningen och kan säkert lätt missuppfattas.

Bara så att Lina får rätt info! :)

:idea: Tack så mycket!!!

Nu är frågetecknen lite färre än innan iaf!! :D

Tur att nybörjare som jag (för det är precis så jag känner mig trots att jag har hållt på med hästar sen barnsben) kan få hjälp på platser som denna!! :banana:

Fredag skrev:
Menar inte att anmärka, du har skrivit en jättebra beskrivning, men på 3-årstestet går det inte att hoppa uppsuttet (är säkert bara en felskrivning!). Eller menar du kanske med "uppsuttet om man vill", dvs ridprov om man vill? Det stod direkt efter löshoppningen och kan säkert lätt missuppfattas.

Bara så att Lina får rätt info! :)

Menade såklart att man får visa uppsuttet ridprov om man vill! Felsyftning :o , tack för rättningen :) . Alltså bara löshoppning på treårstest, ingen uppsutten hoppning.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid... 7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 244
Senast: Raderad medlem 147980
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 922
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Som några nog vet så dog våran hund B i höstas 💔 Och hon var min bästavän och den som jag tyckte MEST om och var som mest nära i hela... 2 3
Svar
44
· Visningar
3 253
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 488
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Dressyrsnack nummer 18