Brukshunds- och kelpiefunderingar

Wysiwyg

Trådstartare
Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc.

Har dels lite funderingar kring Kelpie. Jag har förstått att det finns linjer med osäkerheter men att det också är en väldigt arbetsam hund. Hur mycket fysisk och mental stimulans behöver den? Klarar den lugn och ro med bara promenader i ett par dagar? Är den enkel att hantera även för folk som lite mindre hundvana? Tänker framförallt på att jag, om jag skaffar hund, kommer behöva en del hjälp med hundpassning pga jobb. Vissa helger kan jag helt behöva lämna bort hunden då jag jobbar hela helger. (Ja det kommer jag såklart ordna med innan jag skaffar hund.)

Sen undrar jag lite om hur det är att ha brukshund? Jag är ju gammal hästtjej som inte varit aktiv på flera år men älskade stallet, att rida, att umgås med hästarna. Har viss hundvana genom vänner och familj men aldrig haft egen hund. Jag vill ha en hund jag kan träna med, ffa tänker jag spår och lydnad men såklart också en kompis och ett ”nytt” intresse och sammanhang. Jag vill ha en hund som är lätt att träna och som tycker det är roligt och vill göra rätt samtidigt som den också är lite förlåtande eftersom jag ändå måste ses som nybörjare.

Dock är det ju för mig lite svårt att ”prova på” brukshund och hundsport utan en hund. Som hästmänniska kan man i alla fall vara medryttare eller fodervärd för att prova på innan man kastar sig in men det är ju lite svårt med hundar känner jag. Jag känner ingen med brukshund men tänker såklart både läsa på och gå kurser. Men jag är ändå lite osäker på om jag tar mig vatten över huvudet med en kelpie? Liksom kommer jag räcka till? Kommer en kelpie vara glad hos mig? Jag har ingen möjlighet att träna tre timmar per dag utan de flesta vardagar kommer nog vara promenader och någon slags aktivitet på kvällstid och lite mer aktivitet helgdagar eller lediga dagar. 1-3 dagar i veckan kommer det nog inte vara något mer alls än promenader pga jobbet. Sen har jag veckor då jag är ledig och då blir det såklart mer tid. Kan man ens ha brukshund om man jobbar mer än heltid?

En kelpie är väl i princip en brukshund numera 😅

Svar ja och nej jag hade brukshund förr och har numera sällskapshund och på vissa sätt är en brukshund lättare att aktivera trött då dom tar ut sig via arbete på ett helt annat vis men på många andra sätt är dom svårare än en sällskapshund tex vid sjukdom eller behov av hundvakt.

Jämfört med häst är både en och fler brukshundar enklare enligt mig, man stoppar in dom i bilen eller tar på kopplet tränar motionerar klart.

Häst är så mycket mer runt omkring jobb med.

En kelpie är väl i princip en brukshund numera 😅

Jaaa jag vet, det är därför jag funderar på kelpie. :)

Jag tänker också att hund borde vara enklare men jag VET ju inte eftersom jag aldrig varit i brukshundsvärlden. :D Hästar och hästvärlden har jag koll på men inte lika mycket vad gäller (bruks)hundar. Det är därför jag frågar.

Vad hade du för brukshund och hur mycket aktiverade du den?

Du kan ju erbjuda dig att vara hundvakt samt gå på teäff för raser du är intresserad av. Jag har gått på träningar för olika raser jag varit intresserad av.

Sen om det är första hunden så behöver man ju inte ra en valp, det är lättare att hitta en vuxen hund där du vet att off-knappen fungerar och att den kan ta det lugnt I några dagar. En valp är alltid ett kite oskrivet kort. Är den lite grundrränad på ett vettigt sätt så kommer du kunna ta vid och ha en hund du kan träna direkt och som sagt redan har grunder och blir mer förlåtande i träningen förhoppningsvis. Faktiskt så är första två åren innan hunden mognar rätt dryga ibland.
Sen växer inte bra omplaceringar på träd men de dyker upp mellan varven.

De kelpies jag stött på har haft rejält hög intensitet och energinivå överlag vilket jag gillar hos dem. Det nog mer beroende på individ än ras om hunden kan ta det lugnt I två-tre dagar. Hade tidigare en welsh corgi cardigan som gick bananas med flera vilodagar efter varandra. Har två border coliies nu som kan ta det lugnare en vecka utan att löpa amok.

Min tanke är nu att om du redan nu vet att det främst helgerna du har tid att träna och kanske lite kvällstid, varför behöver du en brukshund?
Generellt så brukar livet hända och det kanske inkräktar på träningen och det blir inte så mycket som .man tänkt. Jag tycker vinterhalvåret är jättedrygt att träna hund kvällstid när det mörkt, kallt och ruskväder och då tränar jag ändå mycket hund och gillar det urom kvällstid (vilket just nu är efter 16 när der blir mörkt) 😝.

Tänker om hunden ska lämnas bort mycket så brukar det vara betydligt lättare att hitta hundvakt till modellen mindre hund. De flesta raser uppskattar träning och går att träna med på den nivån det låter som du vill träna (ett par dagar i veckan) men kanske lättare att lämna bort såsom du verkar vara i behov av. Oftast är det lättare att få plats med hund på hunddagis också om hunden är modell mindre.
Nu är kelpie den mindre av brukshundarna men som jag skrev också väldigt intensiva överlag. Tänker mer att se över hela ditt livspussel och fundera på om bruksras är det som passar in bäst i helheten då de flesta raser som sagt uppskattar att träna. Vet man att man vill träna seriöst så kanske man kikar på föriga raser.
Jag tycker jag haft lika bra träningsutbyte av mina små corgis som av border collisarna, det handlar mest om att jag ska orka träna dem 😝. Nu vill jag valla och därför har vi border collies, annars hade jag kunnat nöja mig med corgis eller nån annan ras som är förig då jag tycker det kul att träna hund och tävlar en del men inte har några jätte-ambitioner att satsa mot SM eller liknande.

Min förra corgi var den jag provade på hundsport med, vi tävlade typ i de flesta grenar med bra resultat (lydnad, rally, freestyle, heelwork mm). Dessutom tävlade hon med både min syrra ich svåger ibland med och hjälpte dem in i hundsports träsket 😁.
Vill man prova på hundsport måste man inte nödvändigtvis ha en brukshund är väl det jag försöker säga.

Senast ändrad:
Är man van vid tiden det tar att ha häst tycker jag inte det är några problem att aktivera en brukshund.
Vi är många som gått från häst till hund liksom, ffa tycker jag majoriteten av alla som har brukshund har gjort det 😅

Kelpien är ju den enklaste av brukshundarna tycker jag. Både pga mentalitet och storlek.
Träning handlar mycket mer om kvalitet än kvantitet, men det är klart du måste vara beredd på att lägga mycket av din lediga tid på att aktivera hunden. Aktiverar du hunden ordentligt andra dagar så ska hunden naturligtvis klara 3 dagar i veckan med enbart promenader.

Jag har ingen större koll på kelpie då rasen aldrig intresserat mig men fick för mig att det främst var en vallhund från första början.
Men dom syns mest i bruksammanhang.
De är uppdelade i två. Australian kelpie (bruks) och working kelpie (vallning). De flesta brukar väl syfta på Australian kelpie när de bara säger kelpie.

@Bulldoozer Tack för input! Får tänka ett varv till kring brukshundandet. Ska höra av mig till brukshundsklubben på min ort och fråga om jag kan komma och kika på träningar de har!

Jag tänkte mer att jag vill ha en hund mot sport och liksom Träna med (lite alternativ till hästandet typ) men det är klart att hunden inte kommer vara begränsningen i mitt fall. :D

@Wingates Jaa jag har tänkt det också. O andra sidan finns det ju en anledning till att jag inte har häst - framförallt att jag inte har tid. Jag har ett jobb där jag i perioder jobbar mycket med 1-2 kvällar ovanpå dagtid och kanske var tredje helg, ibland en heldag, ibland hela helgerna och ibland dag och natt. O andra sidan har jag också ca 5-6 veckor kompledigt per år utspritt förutom semestern så jag jobbar ju inte bara. Ska som sagt fundera ett varv till kring brukshund.

@Bulldoozer Tack för input! Får tänka ett varv till kring brukshundandet. Ska höra av mig till brukshundsklubben på min ort och fråga om jag kan komma och kika på träningar de har!

Jag tänkte mer att jag vill ha en hund mot sport och liksom Träna med (lite alternativ till hästandet typ) men det är klart att hunden inte kommer vara begränsningen i mitt fall. :D

@Wingates Jaa jag har tänkt det också. O andra sidan finns det ju en anledning till att jag inte har häst - framförallt att jag inte har tid. Jag har ett jobb där jag i perioder jobbar mycket med 1-2 kvällar ovanpå dagtid och kanske var tredje helg, ibland en heldag, ibland hela helgerna och ibland dag och natt. O andra sidan har jag också ca 5-6 veckor kompledigt per år utspritt förutom semestern så jag jobbar ju inte bara. Ska som sagt fundera ett varv till kring brukshund.

Eftersom dina hundplaner är några år bort så har du gott om tid att fundera, utforska och se olika raser. Sen kan ju livet se helt annorlunda iut när det väl är dags att skaffa hund.
För mig är det absolut viktigaste att hunden passar I ens vardag. När vi hade begränsat med plats, tid och behov av hundvakt var små hundar väldigt behändigt och praktiskt. Nu när vi bor på landet, har rejäl bil och sällan behöver hundpassning så spelar storleken ingen roll för en smidig vardag 🙂.

Nåt som är bra att ta i beaktande såsom du har gjort är VAD man vill göra med hunden. Vill du ha en träningsvillig och förig hund så kanske man inte väljer hund av urhundsras. Vill jag främst träna fysiskt och inte mentalt så passar kanske tex draghundsraser osv.
Jag själv gillar att träna hund, gillar att kunna ha hunden lös och vill ha föriga hundar så jag kikar främst i vallhundsgruppen när jag funderar på ras.
Sen så är det oftast så som du själv skriver att sällan är det hunden som begränsar en. Man behöver inte skaffa en husky för långpromenader och vandringar för troligen kommer det inte räcka för en huskys behov av rörelse utan alla raser (som är sunda och friska) klarar den nivån. Likaså om du bara vill börja prova träna olika hundsporter så behöver du inte en malle utan de flesta lite träningsintresserade raser kanske funkar. Sen när man vet vad man vill rikta in sig på så kanske man väljer en annan ras i nästa hund. Är man säker på att man vill köra skydd och IPO, ja då skaffar man absolut en ras som lämpar sig för det.

Vardagen är minst 90% av mitt hundliv och att den fungerar är det absolut viktigaste för mig. Sen vill jag ha hundar som gillar att träna och där man får mycket "gratis" men det är de svårare hundarna som utvecklat mig mest i hundträningen och som gett mig mest verktyg som jag kan använda i min instruktör roll. 🙂

Finns mängder med raser som inte är brukshundar som ändå går bra att träna hundsport med :)
Även flera raser ur gruppen sällskapshundar fungerar finfint till hundsport och även att till viss del träna bruks med.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 819
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Visste inte riktigt om jag skulle slänga ut frågan i den allmänna tråden eller skapa en egen, men kör på egen. Vilka brukshundar bör...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 545
Senast: Tonto
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 224
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 780
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar