Brukar ni låta era ston "vila" från föl ngt år?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sydney
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 3 063
Sv: Brukar ni låta era ston "vila" från föl ngt år?

Har du skrivit i att hon är mager o svårfödd??
För då brukar det programmet utgå från det o det brukar bli bra.

Sv: Brukar ni låta era ston "vila" från föl ngt år?

Så här sa hippocampus när jag räknade enbart på mängden hösilage, alltså inget kraftfoder:

Du har en rimlig grovfodergiva.
Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen.
Du har onödigt mycket protein i foderstaten. Om det till stor del kommer från kraftfodret kan du kanske använda andra fodermedel.

Detta är alltså räknat på mager, svårfödd samt dräktig, alla egenskaper är rätt.

Jag har utgått från deras värden och pytsat på med massor av kraftfoder trots att programmet inte anser det. Däremot säger programmet att jag ska ge mineralfoder så jag har gjort det.
Jag har alltså inte lagt in värden med det kraftfoder hon faktiskt får eftersom programmet redan i grundberäkningen tycker att det är mkt protein samt energi.
Hoppas att ni förstår vad jag menar.

Liknande trådar

Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 492
Senast: em-pirre
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 349
Hästhantering Nu behöver jag Bukes hjälp här i mina egna tankar och ångest, kan vara så att jag har lagt tråden helt fel. Som det ser ut nu så går...
Svar
6
· Visningar
1 692
Senast: Caress
·
Avel Jag har ett sto som jag betäckte på inrådan av veterinär när hon var 5år, pga att hon skulle vila ett år från ridning efter en...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 596
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Knäckemacka
  • dubbla efternamn?