Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

Haha nej det är ingen RobinZ son:D

Felix är en godkänd hingst, det är uppfödaren till mitt sto som har fött upp honom. Men de exporterade honom till USA(tror jag) och sedan har han exporterats ytterligare en gång (tror det kan vara Schweiz). Han bytte namn efter han exporterades så han heter alltså inte Felix numera. Han har gått eller går svår klass i hoppning iallafall.

Robin Z är alltsåi tredje led.
 
Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

En väldigt ovanlig broskskada i hasen. Veterinären som är klinkchef på Strömsholm opererade henne och han hade sett max 5 hästar med samma/liknande åkomma under hela sin tid som veterinär. Han sade iallafall att det inte finns några belägg för att den skulle vara ärftlig men påpekade samtidigt att den var så ovanlig att inte tillräckligt med studier var gjorda.
 
Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

Vet du vem denna Felix var efter, eller hela hans stam? (intresserad)!

Trist med operationen, men så kan det bli. Står själv med en nyopererad 4-åring...som ej behagade att bli dr under konvalescensen:mad:
 
Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

Jag hävdar ju att alla meriter är bra meriter. Även om det "bara" är i 1.20 så är det mycket bättre än inga alls. Och till 1.20 får du henne inom ett par år. Ett sto som har tävlat 1.30+ anser jag helt klart välmeriterat för avelsboxen. Det är verkligen inte alla avelsston som har gått 1.30 med placeringar så det gills absolut som merit enligt mig. Men allting hon gjort förutom att vara mamma är ju bra meriter för fölungarna.

Jag hade satsat på att rida till henne och tävla upp henne i klasserna. Går det så går det och du har ett ännu bättre avelssto på pappret, vilket gör att dina fölungar förhoppningsvis blir lite dyrare själva.
 
Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

Vet du vem denna Felix var efter, eller hela hans stam? (intresserad)!

Trist med operationen, men så kan det bli. Står själv med en nyopererad 4-åring...som ej behagade att bli dr under konvalescensen:mad:


Han har stamboksnummer 860 och är född 1987. Han är efter Hertigen-Bordeaux-Bohème xx.

Ja skaor är så jäkla trist. Tyvärr börjar man bli allt för van vid dem.:(
 
Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

Funderar på att göra som så att är hon inte dräktig när hon kollas i veckan så sätter jag igång henne när hon kommer hem i vinter för att se vart det bär. Är hon däremot dräktig så blir det ingen igångsättning "på allvar" detta år eftersom hon då kommer att föla i juli. Däremot så kan hon ju kanske joggas lite för att få upp en grundkondition..

Mvh MAria
 
Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

Jag tycker nog tvärtom mot vad många här tycker. Jag hade satt igång, senare blir för sent.

Jag har ju haft en hel del äldre fullbod från banan som inte börjat sin "karriär" fören de är just i 9års åldern.

Jag skall även själv sätta igång mitt sto nu som skall tävla i två år till, hon är ju 16 nu och hon ser ut som hon haft ett par föl och inte bara ett.

Jag hade provat eftersom det tävlat som ung.
 
Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

Vad jag menar är inte negativ kritik om att sätta igång henne, det jag är tveksam över är tiden det kommer att ta. Innan hon är uppe i 140.hoppning så tar det ju åtminstone 3 år. om hon går sönder på vägen och bara är meriterad i 120-hoppning, anser jag inte är tyngre än om hon blir kvar i avel med sitt diplom, förstår du hur jag tänker?

Kan vara bättre att hon föder fram toppen ungar för sporten som senare har framgångar och höjer ditt sto till ELIT. Det behövs nu mera bara 4 bedömda avkommor med bra resultat på 3-års test, kval.bed, Breeders el Scandinavium Open och att stoet har ett BLUP över 115 i Index för Elit.

Nej det anser jag inte att det skulle göra, dvs ta 3år att få upp en häst till 140cm.

Många rider ju sina 7åringar redan på tidig vår i 140cm liksom många 6åringar debuterar det på hösten/vintern.

Jag tycker att även om stoet "bara" gått 120cm så ser jag det betydligt mer som en merit än ett diplom på en 3års test. Då har ju stoet visat att den klarar av att tävla mentalt
 
Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

Glömde ju säga stammen, hon är efter Lasandos-Felix(exporterad och bytt namn men går svårklass)-Robin Z.

Roligt med Felix, min syster ägde ju honom när han stod i Sverige :D

Han var väldigt trevlig att rida och hoppade mycket bra.
 
Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

Haha nej det är ingen RobinZ son:D

Felix är en godkänd hingst, det är uppfödaren till mitt sto som har fött upp honom. Men de exporterade honom till USA(tror jag) och sedan har han exporterats ytterligare en gång (tror det kan vara Schweiz). Han bytte namn efter han exporterades så han heter alltså inte Felix numera. Han har gått eller går svår klass i hoppning iallafall.

Robin Z är alltsåi tredje led.

Felix såldes till Tyskland från Sverige om det nu är Hertigen sonen du menar?

*edit*

såg nu att det var samma Felix :D

Lite kuriosa:
Untitled1.jpg


Felix är hästen längst till höger. Och de andra hästarna är från vänster Tiffany(e.Magini exp USA), Paradiso(Roffes OS Atlanta), Magini 965, Gigant

Väldigt OT :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

*kl*
Jag hade nog gjort som du är inne på- Är hon dräktig, hade jag nog låtit henne vara avelssto, då avkommorna verkar bli trevliga, och jag tycker det är aningens gammalt att dra igång en tävlingskarriär vid 10...

Däremot är hon inte dräktig, sätt igång henne nu rid fram till mars/april och gör en utvärdering då!-känns hon "som vanligt" fortsätt rid, och gör hon inte det trappa ned under 1 månad och betäck om sedan!

Tror inte du behöver oroa dig för kroppen pga fölningen, då är de snarare de gamla skadorna jag skulle vara orolig för.

Ur avkomme perspektiv har hon diplom samt presterande avkommor (presterande syskon/mor)så måste hon upp över 1.30 för att jag skall se det som ytterligare merit!
 
Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

Nej det anser jag inte att det skulle göra, dvs ta 3år att få upp en häst till 140cm.

Hon är ju inte tävlad sen hon var 4 år, och hon blir 10 år. det kan nog ändå ta sin tid innan hon är uppe i 140 med tanke på den skada hon har haft och tiden som det tar att träna upp henne. Men det är min åsikt:)

Många rider ju sina 7åringar redan på tidig vår i 140cm liksom många 6åringar debuterar det på hösten/vintern.

Ja, det är jag fullt medveten om eftersom jag har aktivt tävlat på den nivån själv innan min skada. Har nu en 7-åring som gjort allt sen den började tävla som 4-åring.


Jag tycker att även om stoet "bara" gått 120cm så ser jag det betydligt mer som en merit än ett diplom på en 3års test. Då har ju stoet visat att den klarar av att tävla mentalt

Tror inte att det räcker med 120-hoppning för att meritera henne som avelssto, måste nog vara plac 130 hoppning, (men jag minns inte säkert reglerna). Den mentala biten håller jag med om, det är en positiv egenskap att dom bevisat att dom klarar av det.

Men jag tänker som så, hon blir 10 år, det tar 2-3 år innan hon går 130 el 140, då är hon 13 år. Kanske 14 år innan hon går tillbaka in i avel, det tar rätt många år innan man kan utvärdera hennes avkommor som föds då...
 
Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

Hon är ju inte tävlad sen hon var 4 år, och hon blir 10 år. det kan nog ändå ta sin tid innan hon är uppe i 140 med tanke på den skada hon har haft och tiden som det tar att träna upp henne. Men det är min åsikt:)

Ja, det är jag fullt medveten om eftersom jag har aktivt tävlat på den nivån själv innan min skada. Har nu en 7-åring som gjort allt sen den började tävla som 4-åring.


Tror inte att det räcker med 120-hoppning för att meritera henne som avelssto, måste nog vara plac 130 hoppning, (men jag minns inte säkert reglerna). Den mentala biten håller jag med om, det är en positiv egenskap att dom bevisat att dom klarar av det.

Men jag tänker som så, hon blir 10 år, det tar 2-3 år innan hon går 130 el 140, då är hon 13 år. Kanske 14 år innan hon går tillbaka in i avel, det tar rätt många år innan man kan utvärdera hennes avkommor som föds då...

Fast å andra sidan så behöver man ju inte vänta på att utvärdera hennes avkommor eftersom hon redan har avkommor i livet som borde efter dessa år visa om hon är rätt i aveln eller inte. Så att sätta in henne när hon är äldre efter avslutad tävlingskarriär dvs vid 16-18år är ju inget som är negativt anser jag.

Och meriter för MIG som köpare inte vad som gäller för bed :D
 
Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

Jasså det är du som känner till Felix, trör vi haft kontakt förut! Känner iallafall igen bilden. Någonstans hemma har jag en exteriörbild på honom som ligger o skräpar i nån låda, ska nog försöka leta fram den. Det är ju alltså Felix uppfödare Eva Lohoff och Roland Nordström som har fött upp mitt sto. Det är de som lånar henne nu i år och har ett föl e Cartier vid sidan. Lite OT så blev de i år utsedda till Östergötlands bästa uppfödare och det är ju lite kul för det bevisar ju att de över lag har tagit fram bra hästar:laugh:

I vilket fall, det var alltså Tyskland Felix åkte vidare till sa du, det stämmer säkert för jag minns inte exakt vad de sa. Men jag är nästan helt säker på att han exporterats vidare ytterligare en gång o sen så sa de att han bytt namn, jag minns bara inte vad namnet var.

Mvh Maria
 
Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

Väldigt olika svar jag får, det värsta är att jag håller med det mesta både ang igångsättning eller att ha kvar henne i avelsboxen, det är det som gör det så svårt. Ur olika synvinklar så är det bra på olika sätt. Men jag ska först och främst se nu om hon är dräktig, jag får besked nu kommande dagar.

Jag tycker väl personligen att hon kanske bör gå 130 för att det ska vara en större merit som avelssto än enbart diplomet, men samtidigt som någon sa att en 120 visar ändå att hon har lynnet.

Men samtidigt så minns jag henne som den talang hon var och konstigt nog så vill jag inte "sabba" det genom att sätta igång henne och inse att hon inte alls hoppar lika bra längre pga hennes fysik efter fölningarna. Det var därför jag undrade hur hon kommer påverkas av dem.

Men de flesta här verkar inte tro att det är någon fara så det kan ju som sagt vara värt ett försök!
 
Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

Här är kraven för A resp ELIT, kopierat från sto-reglementet.

Värdebokstav A
 Stoet skall uppfylla kraven för värdebokstav B samt ha lämnat minst fyra registrerade avkommor. Dessa skall ha härstamning som berättigar till införande i Grundstambok avdelning I.
 stoets egen och avkommornas sammanlagda förärvningspoäng enligt nedanstående tabell, skall vara lägst 18. Minst två avkommor skall ha lägst 3 förärvningspoäng
vardera och ytterligare minst en avkomma skall ha lägst 4 förärvningspoäng.
Alternativt;
 Stoet skall ha ett BLUP-index på lägst 115 i dressyr eller hoppning samt minst en
avkomma som har lägst 3 och ytterligare en avkomma som har lägst 4 förärvningspoäng

Värdebokstav ELIT
 Stoet skall vara intagen i Riksstamboken och uppfylla kraven för värdebokstav A samt ha minst 5 registrerade avkommor med härstamning som berättigar till införande i Grundstambok avdelning I
 Egen och avkommornas sammanlagda förärvningspoäng enligt tabell nedan, skall vara lägst 26. Minst två avkommor skall ha lägst 4 förärvningspoäng vardera och ytterligare minst en avkomma skall ha lägst 5 förärvningspoäng
Alternativt;
 Stoet skall ha ett BLUP-index på lägst 115 i dressyr eller hoppning samt minst tre
avkommor som har lägst 4 förärvningspoäng
 
Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

Tack!

Är inte så bra på datorer att jag kan klippa in såna saker...
Fick just Elit på mitt sto, papprena och rosett kom förra veckan.:)
 
Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

Tack!:) Nu håller vi som bäst på att planera ihop resan till zangersheide med äldsta avk (7år), samt 5-åringen som skall gå semi i 4-års championatet samma helg i HBG...Pust, kommer ju att missa henne:( Men prioriterar Vm före en semi i 4-års:))
 
Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

Tack!:) Nu håller vi som bäst på att planera ihop resan till zangersheide med äldsta avk (7år), samt 5-åringen som skall gå semi i 4-års championatet samma helg i HBG...Pust, kommer ju att missa henne:( Men prioriterar Vm före en semi i 4-års:))
Hoppas att allt går bra! Håller tummarna! Ser fram emot en utförlig rapport från Zangersheide om di svenske :D
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 230
Senast: Masse
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 700
Senast: _Taggis_
·
Gnägg Hejsan svejsan 🤩 Återigen så har jag som vanligt svårt att bestämma mig om hur jag ska göra. Fick ju i maj ett väldigt fint hingstföl...
Svar
15
· Visningar
1 436
Senast: Murray
·
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 327
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp