Brukar ni låta era ston "vila" från föl ngt år?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sydney
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 3 063
Sv: Brukar ni låta era ston "vila" från föl ngt år?

Men tillbaka till frågan - är hon för smal för att betäckas om?
Jag hade betäckt om henne utan att tveka. Den vikten tar hon igen på betet i sommar.

Och sen hade jag avvant fölet när den var 6 månader gammal och inte låtit den dia längre, utan låta stoet få vila upp sig lite och ta igen sig innan nästa kommer.

Ja du, mina betäckningsavgifter har hittills varit en piss i nilen så att säga, den vardagliga driften o renoveringen av gården är det som känns.
Men jag får väl fortsätta proppa i henne mat o hoppas på det bästa.

Oj, kunde du betäcka om det stoet samma år, hon såg ju väldigt smal ut.

Vad skönt att du tycker så. Jag ska som sagt fortsätta göda henne o se hur det går o blir det inte värre så betäcker jag om.

Tanken var ju även denna gång att vänja av honom riktigt tidigt just pga att hon föll ur, jag tänkte skilja dom vid 5,5 månad när mitt andra föl såldes och åkte, men det gick inte eftersom min lille aldrig blev frisk och vet. rådde mig att inte skilja av förrän han var bättre.
Det blev ju en ond cirkel av alltihop som jag hoppas att jag slipper till nästa år:smirk:

Tack för alla svar iaf, det känns lite bättre nu. Jag har ju haft kompisar här som sagt att jag överdriver hur smal hon är men nu har jag iaf fått era oberoende åsikter o det känns skönt.

Jag har ju haft kompisar här som sagt att jag överdriver hur smal hon är men nu har jag iaf fått era oberoende åsikter o det känns skönt.
Det var därför jag frågade innan jag skrev någonting!

Det är verkligen inte helt ovanligt att människor blir lite hemmablinda och bara ser en del av hästen, tex revbenen. Man missar då nacken, halsen och rumpan som kan se helt ok ut! Och när man går och tittar på en häst varje dag så vänjer man sig vid hur den ser ut och ser inte skillnaden. Du själv kanske tycker att hästen aldrig går upp i vikt, medans andra ser den lilla förändringen hela tiden.

Ja så är det säkert, en av mina vänner säger ofta att hon blivit rundare o finare och jag tänker "visst", så säger dom för att vara snäll.

Jag ville ju så gärna visa hennes fjolårsföl som är på bilden men vågade inte åka eftersom hon var så smal, det grämer mig ännu för fölet är verkligen mkt bra. Hoppas jag kan visa i år om det blir något, men jag är livrädd att domarna ska kommentera att "hästen inte får mat" eller nåt sånt...

Jag tycker faktiskt du skall ta maskprov. Dels "kolla masken"
dels blodprov för bandmask.
På bilden så tycker jag din häst ser ganska bukig ut.
Rund men man skönjer revbenen. Vad jag förstår så får
hon hur mycket mat som helst.
Är det en arab?

Nej det är ett eng fullblod, tror du inte hon är bukig sedan fölningen fölet är ca 3 mån på bilden.

Jag har inte gjort maskprov men funderat på det, end. avmaskat enl schema.

Ska kolla det tror jag, tack.

Du kan kika på mitt sto som har föl vid sidan.
Hon är inte bukig.
Fölet är 2,5 månader på bilden.
Kika under nyheter på min hemsida.
Även om man följer avmaskningsrekommendationerna så
är ofta risken att man inte kan uppskatta hästens vikt riktigt.
Hellre för mycket maskmedel än för lite.

Jag ger alltid mer maskmedel än dom behöver, ofta vet jag oxå vad hästarna väger, brukar väga om jag är på kliniken i annat ärende.

Ditt sto såg ut att vara i toppkondis tycker jag;)

brukar alltid låta våra avelston gå tomma året efter fölningen...

Oj, kunde du betäcka om det stoet samma år, hon såg ju väldigt smal ut.
Hon var inte dräktig när vi hämtade hem henne men vi betäckte henne 1 månad senare. Det tog oss 2 månader att få upp hullet på henne när hon väl var borta från sitt föl. Hon tog sig på andra brunsten och ska nu föla i början på april och är ruuuund.:love:

Oj oj så mager hon var.
Nästan så där såg hbl ut som jag fick hem i nov .06 nyavvand från sin fölunge. Hon ska nu föla i mars o är i jättefint hull. Hoppas ju att hon inte ska falla ur lika illa igen. Men jag tror också det handlade mycket om en fodringsfråga vad gällde mitt sto. För det gick fort att få upp henne i hull.

vad roligt att det gick bra för din, då finns kanske hopp att även min tar sig i år:)

Varför gör ni alltid det "nyfiken"

Klart att det kommer gå bra. Kolla bara masken och se över foderstaten. Låter som väldigt mycket kraftfoder som inte gör
nytta. Hon kanske bara behöver korn, havre, mineraler och selen.
Ditt sto har ju vad jag förstår fri tillgång till bra hö.
Lycka till

Hur har du räknat ut ditt program, fullblods ston kräver ofta mer än tex ett halvblod. Mitt sto som nu är 17 år och fortfarnde har sin 10 1/2 månader son vid sidan även fast hon är 9 månader dräktig klarar

Hur har du räknat ut ditt program, fullblods ston kräver ofta mer än tex ett halvblod. Mitt sto som nu är 17 år och fortfarande har sin 10 1/2 månader son vid sidan även fast hon är 9 månader dräktig klarar av att hålla hullet. Hon går ute 24 timmar per dygn (obs vi bor i England) med tillgång till ligghall, fritt hö och vatten.
Just nu får hon 6 kg kraftfoder per dag (12.5 MJ/kg, 15% protein, 4.7 % råfett) det är pellets för dräktiga fullblods märrar, jag ger henne drygt ett halvt kg betfor också. Med denna diet kan jag hålla hennes vikt. Nu har hon också fullblods manke och med förlust av muskler samt vikten av fölet (hon har stor mage nu) så kan det ju se lite mera tunnt ut en på ett varmblod. Kollade Krafft 125 och det verkar ju inte speciellt högt på proteinet.
Bilder på stoet vid 256 dagars dräktighet.
2248574506_ee62355d4b.jpg
2248572914_50f7c28a12.jpg

Om hon fölar vid en bra tid på året tycker jag du ska pröva igen men om hon är sen att föla så kan det väl vara en bra chans att vänta ett år och få en tidig betäckning nästa år. Speciellt om det är ett rent fullblods föl du avlar fram för dem vill man ju ha tidigt. Fast inte före nyår som hända förra året med en mycket dyrt sto, hon fölade runt jul och fölet vart en ett-åring på nyårsdagen!

Jag vet att fullblod kräver mer mat, mitt halvblod som är dräktigt håller sig rund på betydligt mindre, det är endast detta stoet av mina hästar som har svårt med hullet, de övriga är fina:)

Jag har räknat ut foderstaten enl hippocampis program, man för in analysen på hösilaget samt en del andra faktorer, dock tycker programmet att hon kräver ganska lite mat då vårt hösilage är bra så i princip har jag gett henne så mkt kraftfoder hon orkar äta, och försökt haft så mkt protein som möjligt med soja tidigare och nu ett tillskottsfoder från krafft.

Jag kommer nu att försöka få in så mkt protein som möjligt i foderstaten genom bl a lucern, och hoppas att hon tjockar på sig lite nu när fölet inte går med henne längre.

Hon fölar i juni, ber till 6/6 men brukar gå 2-3 veckor över tiden så det kan ju bli relativt sent. Vill dock gärna betäcka om ifall hon tar sig i hullet, det gör mig inget om jag får sent föl nästa år. Och eftersom hon inte gör ngn nytta hos mig som ridhäst hoppas jag på betäckning, jag har andra hästar jag hellre rider än en "gammal" märr som ej är igång.

Tack för tipsen

Liknande trådar

Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 492
Senast: em-pirre
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 349
Hästhantering Nu behöver jag Bukes hjälp här i mina egna tankar och ångest, kan vara så att jag har lagt tråden helt fel. Som det ser ut nu så går...
Svar
6
· Visningar
1 692
Senast: Caress
·
Avel Jag har ett sto som jag betäckte på inrådan av veterinär när hon var 5år, pga att hon skulle vila ett år från ridning efter en...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 596
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka