Brist på lust...

Sv: Brist på lust...

Tvärtom får min man också mer att göra eftersom hans far får ta hand om minstingen för jag vill inte sätta en 13-månaders unge på dagis, inte förrän till vårterminen.

Skulle det inte finnas fler vinster med att din man är pappaledig och farfar fortsätter sköta gården?

Vad jag menade var att om det tar 2 timmar för honom att tex plöja ett fält och det tar dubbelt så lång tid för mig så är det väl mer rationellt att han gör det. Köra fram och tillbaka över en åker med en traktor är väl inte omöjligt svårt så visst skulle jag kunna göra det men någon annan måste sätta på rätt grej efter tex plog, harv eller så, och jag kan inte precisionsköra, men visst, man lär ju sig med tiden. Sen finns det väl en orsak till att vissa går 3 år på lantbruksgymnasium för att lära sig sådant. Men just nu orkar jag inte lära mig en massa nytt, det är intagningsstopp i hjärnan. Den är full av information i stil med vilka skostorlekar barnen har, vad som ska handlas nästa gång och var pumpen till luftmadrassen finns samt en massa annan värdelös information som ändå behövs för att driva runt företaget "familjen AB". Så nej, i nuläget har jag ingen längtan efter att ta över mer sysslor på gården. Vad jag vill är att bli sedd, att få höra att jag ser trött ut och att han erbjuder sig att åka och köpa pizza eller säger åt mig att ta ett bad medans han lägger ungarna. Sådana små saker som hjälper mig att orka. Ledsen att jag inte är så pigg på att ta över mer sysslor åt honom för jag tror inte han stannar hemma mer med barnen då utan att han ser mig som ytterligare en extraresurs i jordbruket att ta in när det kniper.

Svärfar kan inte mjölka pga opererade höftleder. Han gör så mycket han kan av resten men just mjölkningen går inte. Det finns heller inte tillräckligt med pengar för att bygga om till mjölkningsgrop eller robot så att han ska kunna mjölka själv.

Vad jag menade var att om det tar 2 timmar för honom att tex plöja ett fält och det tar dubbelt så lång tid för mig så är det väl mer rationellt att han gör det. Köra fram och tillbaka över en åker med en traktor är väl inte omöjligt svårt så visst skulle jag kunna göra det men någon annan måste sätta på rätt grej efter tex plog, harv eller så, och jag kan inte precisionsköra, men visst, man lär ju sig med tiden. Sen finns det väl en orsak till att vissa går 3 år på lantbruksgymnasium för att lära sig sådant. Men just nu orkar jag inte lära mig en massa nytt, det är intagningsstopp i hjärnan. Den är full av information i stil med vilka skostorlekar barnen har, vad som ska handlas nästa gång och var pumpen till luftmadrassen finns samt en massa annan värdelös information som ändå behövs för att driva runt företaget "familjen AB". Så nej, i nuläget har jag ingen längtan efter att ta över mer sysslor på gården. Vad jag vill är att bli sedd, att få höra att jag ser trött ut och att han erbjuder sig att åka och köpa pizza eller säger åt mig att ta ett bad medans han lägger ungarna. Sådana små saker som hjälper mig att orka. Ledsen att jag inte är så pigg på att ta över mer sysslor åt honom för jag tror inte han stannar hemma mer med barnen då utan att han ser mig som ytterligare en extraresurs i jordbruket att ta in när det kniper.

Aha okej. Nu är jag med. Javisst; om det tar dubbla tiden för dig att göra jobbet så är det ju kanske svårt att vinna något på det. Däremot måste det ju finnas sysslor som inte skulle ta dig dubbla tiden... ?

Nu var det ju inte jag som föreslog det där med att du skulle hjälpa till på gården; och snarare var väl förslaget inte att du skulle ta över mer sysslor där OCKSÅ utan att ni skulle byta vissa dagar. Så förstod jag det i alla fall.

Men jag har full förståelse för dina argument. Det var ju bara ett förslag från någon.

för jag tror inte han stannar hemma mer med barnen då utan att han ser mig som ytterligare en extraresurs i jordbruket att ta in när det kniper.

Fast det där låter ju väldigt ledsamt.... vill han vara med sina barn överhuvudtaget?? :crazy:

Men om vi nu leker med tanken att jag gör kvällsmjölkningen och han tar hand om hushåll och barn, alltså byter sysslor två kvällar i veckan. Det borde få den effekten att jag är trött pga hushållsarbete tidigare på dagen samt lantbruksarbete på kvällen. Han är lika trött som vanligt men har hunnit läsa ikapp sig med någon tidning medans barnen lekte. Han har gjort kvällsmat och disken är fixad. En maskin tvätt är igång. Jag kommer troligen inte vilja ha sex iallafall även om han håller med mig aldrig så mycket om att det är jobbigt att vara hemma med barnen. Minsta barnet kommer som vanligt vakna 2-3 ggr på natten och jag kommer vara lika trött på morgonen som jag alltid är. Om jag blir trött av ena eller andra jobbet, vad spelar det för roll? Det jag vill ha är egen tid, att bara vara eller få sova ikapp men mest av allt bara vara ensam. Men jag ska försöka stå på mig mer och försöka ta hand om mig själv bättre och se till vad jag mår bra av.

Fast jag hur jag än vrider och vänder på det så har han gjort ett val. Inte måste han ha mjölkkor om han inte vill? Kanske dags att ändra inriktning, t ex ha köttkor istället? Inte lika mycket jobb med dom.

Han väljer att satsa allt på jobbet. Det är faktiskt ett val, det är ju hans liv. Och han har valt ett liv som består av enbart arbete, och då får man ju ta konsekvenserna - oftast ingen familj alls, och om man har familj, en ständigt trött och utarbetad fru.

Han sätter ju uppenbart gården före familjen. Hans val, hans konsekvenser. T ex i form av att du kanske inte ställer upp på det, utan kanske lämnar honom en dag. Som Björk skrev, förhoppningsvis tycker han att det är värt det.

Jag hoppas att du inte tar jätteilla upp nu och om du gör det så ber jag verkligen om ursäkt. Men som jag försått det så hade ni redan ett icke-jämnställt förhållande innan ni fick barn. Hur kom det sig att du ville skaffa barn med någon som prioriterar gård framför barnen till så enormt stor del? Tvekade du inte innan ni skaffade barn i och med att risken var överhängande att du skulle stå där sedan med barn och hushåll att driva helt själv?

Jo det vill han förstås. Ikväll har han lagd stora tjejen för min kompis ringde när vi ätit kvällsmat och då blir det alltid minst en halvtimmes prat. Sen har hon inte tålamod till att åka traktor någon längre stund, dessutom somnar hon bara :) Men han har med sig henne bort till gården någon halvdag eller så i veckan, och hon har en väldigt fin relation med sin farfar. Då går de ner och "hjälper" pappa mata kalvarna och så.
Han vill vara mer med barnen men eftersom det alltid är så mycket att göra på gården så hinner han inte. Det blir väl lite lättare när de blir lite större och kan vara med honom mer ute.
Men vi ska åka på en veckas semester i höst och då blir det ju lite mer tid med dem. Men en vecka kompenserar ju inte de andra 51.

jag tror att mycket kan ligga i att du inte sover på natten, prova att tanka dit barn ordentligt innan de somnar. Det vill säga, amma o ge sedan välling på flaska det sista eller pumpa ur. Det hlälper barnet att sova hela natten

Jag älskar honom och han är en bra make och han älskar mig och sina barn. Han ställer alltid upp när det krisar, både för mig och för andra. Han har lånat ut 150 000 kr till min mamma för att hon ska kunna köpa sig en ny lägenhet efter skilsmässan, han åker med min svåger för att köpa nya däck, han är händig och kan fixa allt. Man kan verkligen lita på honom. Jag har hela tiden vetat att vi kommer ha det ojämnställt pga hans arbete. Innan barnen kom så gjorde det mig inte så mycket, jag tycker det var skönt att komma hem från jobbet och vara ensam några timmar innan han kom hem och på lördagarna kunde jag ligga och sova halva eftermiddagen utan att det gjorde något. Då var heller inte hushållsarbetet så betungande. Ska jag låta bli att få barn bara för att jag kommer få ta största delen av arbetet med dem. Jag vill ju också ha dem, även om jag vill komma ifrån dem lite oftare.

Stoppar i ungen en stor portion gröt och ammar sedan till sömns. Men sen vaknar hon till ibland och börjar gny och amning är snabbaste sättet att få henne somna om igen. Gör jag inget eller bara vyssjar så blir det gråt istället. Men jag funderar på att sluta amma och hoppas att välling på natten kan minska antalet uppvakningar till typ en. Sen är ju det dumma att jag fastnar vid datorn på kvällarna och inte kommer i säng i tid :)

Ska jag låta bli att få barn bara för att jag kommer få ta största delen av arbetet med dem

Det har väl ingen påstått? Men du verkar väldigt missnöjd med er nuvarande situation så jag tänkte att jag skulle ställa frågan. Personligen skulle jag aldrig våga skaffa barn med någon som är så bunden till sitt jobb att den inte kunde vara föräldraledig, som aldrig kunde avlasta mig.

Men om vi nu leker med tanken att jag gör kvällsmjölkningen och han tar hand om hushåll och barn, alltså byter sysslor två kvällar i veckan. Det borde få den effekten att jag är trött pga hushållsarbete tidigare på dagen samt lantbruksarbete på kvällen. Han är lika trött som vanligt men har hunnit läsa ikapp sig med någon tidning medans barnen lekte. Han har gjort kvällsmat och disken är fixad. En maskin tvätt är igång. Jag kommer troligen inte vilja ha sex iallafall även om han håller med mig aldrig så mycket om att det är jobbigt att vara hemma med barnen. Minsta barnet kommer som vanligt vakna 2-3 ggr på natten och jag kommer vara lika trött på morgonen som jag alltid är. Om jag blir trött av ena eller andra jobbet, vad spelar det för roll? Det jag vill ha är egen tid, att bara vara eller få sova ikapp men mest av allt bara vara ensam. Men jag ska försöka stå på mig mer och försöka ta hand om mig själv bättre och se till vad jag mår bra av.

Tja, det var ett förslag från någon i tråden. Du behöver inte göra så.

Själv tycker jag (och sambon) att det är jobbigare på många sätt att vara hemma med barn än att jobba på arbetet. Det kändes faktiskt som rena semestern att komma tillbaka till jobbet! Istället för att bli trött psykiskt och liksom trött på att hela tiden vara jourhavande förälder så kanske du skulle bli trött fysiskt, men kunna koppla bort just det där "jourhavande" de dagar/timmar du gör annat.

Och tror du inte i sig att hans bättre insikt i hur jobbigt det är med barnen kanske kanske skulle leda till någon slags omprioritering för hans del? Eller kanske mer förståelse?

Du verkar ju dock ha en klar bild av vad som behöver göras så då ska du ju göra just det! :)

Själv förvånas jag mest över att din sambo inte själv vill omprioritera i livet. Att han vill ha kvar gården kan jag förstå; men kanske kan man dra ner lite på det hela? Färre djur? Sälja av något av marken?
Fast å andra sidan verkar inte du heller tycka att han ska behöva omprioritera sin tid, så....

Har skummat igenom hela tråden, även om jag inte har barn eller man som jobbar som din gör så känner jag igen mig i dig, ingen sexlust, långa nattliga samtal som aldrig leder någonstans och skuldkänslor över att vara den som gör att sexet inte fungerar.

Jag var där innan jag fick hjälp på sex- och samlevnadsmottagningen.

Om jag inte minns fel ska det finnas i alla kommuner. Men det är inte så många som vet om det, förstår inte varför folk som går dit inte tipsar att man kan få bra hjälp där. ;)

Jag tappade helt sexlusten i flera år, pga min vestibulit som gör att jag har väldigt ofta ont i underlivet och får ofta jobbiga underlivsinfektioner och urinvägsinfektioner.

Då jag och min sambo tillslut erkände att vi inte kunde lösa det själva, började jag kolla vad för hjälp jag kunde få för min vestibulit som vi tyckte var boven i dramat.

Blev på mödravårdcentralen tipsad att det fanns något som hette sex- och samlevnadsmottagningen, så jag ringde.

Det de kunde erbjuda var samtalsrådgivning för mig och sambon, skit också tänkte jag, mitt problem är ju fysiskt.
Men jag var vid det här laget så less, att vi bokade en tid.
Och det ångrar jag verkligen inte!

Vi kom dit och fick träffa två mysiga damer, en barnmorska och en sexolog, som vi raskt döpte till sextanterna. :)

Vi fick gemensamt berätta vad vi uppfattade var problemet och hur det påverkade oss.
De berättade också hur de arbetade, att vi om vi ville gå igenom samtalsterapin, dels skulle träffa dem för samtal och dels skulle få uppgifter från dem som vi skulle utföra tillsammans hemma.

Och sen dem stora grejen, i alla fall för mig, ingen sex! förens de tyckte vi var redo.
Vilken lättnad det var!
Skulle vi endå ha sex, kunde vi inte fortsätta hos dem.

Sen måste vi gå med på att;
inte prata om vårt sexproblem mellan samtalen med dem
eller under uppgiftens utförande
och inte heller efteråt fick vi säga något till varandra om uppiften.
Att turas om att ta initiativet till uppgiften(det bestämdes där vem som skulle börja),
men inte påminna den andre om att det var dens tur.
Att man inte fick säga nej eller komma med bortförklaringar när den ene tog intitiativ,
men att den som ska fråga måste ha koll om det är läge eller inte.

Om du är nyfiken på vad det var för uppgifter vi fick, så var det bla sensualitetsträning, i form av att vi tex i början skulle ett par gånger(det var ett exakt annat, kommer bara inte ihåg) innan nästa tid, skulle 15 min var smeka varandra över kroppen fram- och baksida, men utan att röra varandras könsorgan och bröst.
Dessutom var det viktigt att man skapade en lugn och mysig miljö, tex tända ljus, romantisk musik, göra uppiften i badet eller duschen, under tiden som vi gjorde övningen.

När vi kom tillbax, fick vi berätta hur det kändes att smeka och bli smekt.
Men också vad vi trodde vad den andre hade tyckt om det, tex tror du att hon/han tyckte mer om att bli smekt på framsidan eller baksian av kroppen?

Det var väldigt intressant att få höra honom berätta, en del saker var jag verkligen säker på, men hade fel och tvärt om.

Sen byggs övningarna på i den takt som båda tycker känns bra.

För mig var det så skönt att få lämna över ansvaret och att vi var två i det här, att vi skulle lösa det här tillsammans.
Innan kände jag starkt att allt var mitt fel, för att det var jag som inte "ville" och det därför var jag som måste komma på hur vi skulle göra för att vårt sexliv skulle bli bättre, att det hängde på mig att ändras.
Det kändes verkligen så mycket bättre att vara två om ansvaret att hitta rätt igen!

Vi gick på samtal i nästan ett år innan vi kände att vi var på rätt köl igen. Det går lite upp och ned ibland, men nu har vi verktygen och det är inte hela världen att sexet inte fungerar jämnt.

Jag önskar er båda lycka till, för ni är två om det här och han verkar vara en fin person, jag tror att ni kan lösa det tillsammans. :bump:

Jag undrar bara hur det gått för er, har det blivit bättre?
Jag hoppas att det ordnar sig.

Kram, Maya

Åh, vad bra det kändes att läsa den här tråden. Jag står lite i startgroparna inför något som kan bli mycket likt TS situation. Jag har en pojkvän som har mjölkproduktion, och går in i ett samliv som redan från början är "ojämnlikt", så tillvida att han gör vad han måste, och min del kommer att bli mycket av hushållsarbete och barn osv. Jag är mycket väl medveten om det,och är beredd på att acceptera det. Jag hoppas att jag kan hitta en mellanväg, inte tvingas till separation och inte tvinga honom att gå ifrån gården. Ultimatum fungerar inte, gör inte saken bättre.
Min pojkvän har ett rätt stort företag, många kor och mycket jobb, och även 1,5 anställda, vilket gör att han inte är helt bunden till korna. På gården bor även hans båda föräldrar, vilka kan hjälpa till med både gården och barnen (är väl ännu ett tag tills vi får barn, men är ju bra att planera...)
Jag kommer från en gård med mjölkproduktion och kan mjölka, om än inte köra traktor så där jättebra. Jag tror att min strategi kommer att gå ut på att jobba en hel del tillsammans med honom, hjälpa till, eller bara vara med. Så att vi får en kontakt och en närhet inte bara de där sista desperata timmarna på dygnet. Jag hoppas på ett nära samarbete med svärmor, att vi liksom kan smälta ihop hushållen lite grann, utan att inkräkta på varandra. Hon får vakta de äldre barnen när jag har med mig minstingen i ladugåden, mjölka kor och stå och hångla i mjölkgropen är ju rätt skönt faktiskt...
Men man vet ju aldrig hur det blir. Kanske spricker det tidigt för oss, kanske kan vi inte få barn, kanske får vi kolikbarn så jag blir helt slut, kanske grälar jag med svärmor. Men jag måste försöka tänka, se strategier för att få det att funka. För jag vill. Få det att funka.

Allmänt sådär
Att ta över småsysslor som inte är fysiskt krävande kan göra att man faktiskt får den där stunden för sig själv. Blanda mjölk till kalvarna och diska hinkarna. Harva och välta. Det jobbiga med barnen är ju just att man har ständig jour. Men är man ute så är man - i den syssla man gör. Diska hinkar UTAN att bli avruten av illvrål. Det handlar om att han tar jouren. Varför inte skicka honom OCH hans pappa OCH barnen med shoppinglistan till affären - säg till dom att äta på stan också. Vips så har du 2 timmar för dig själv.
OCH hrmmm - jag såg något om köpekakor. Är det så du står och bakar i någon slags tanke om att det SKA vara hembakt så ska du nog fundera lite.

Har inte läst alla svar, men ni ska absolut inte disskutera i sängen, och framför allt inte sex!

I sovrummet ska det vara lugnt och mysigt. Där ska man inte snacka om jobbiga saker eller vara arga på varandra.
Hur ska ni kunna känna att ni vill ligga varandra nära annars?

Sluta disskutera i sängen, gå och lägg er och håll bara om varandra till en början.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
388
Senast: falukorw
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 359
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar