Sv: Brist på lust...
Du eller egentligen ni lever i en speciell situation i och med att ni har kossor, de är tom svårare att få barnvakt till än små tvåbeningar.
Jag förstår din frustration och ditt behov av att vara själv, jag har otrivts ganska ordentligt när jag varit barnledig för jag är inte huspysslartypen, hatar städa och diska. Hade en liknande situation eftersom karln jobbar borta i veckorna.
Man blir så uttråkad och otillfredsställd av diskmaskinen och skurkäppen.
Sen bebistiden då huvudet känns som det är instoppat i en kastrull med gröt inget fungerar tankemässigt och till slut börjar man tänka på barnspråk att då samtidigt vara en sexuell varelse är bara att glömma.
Din man anser att du är mer "ledig" eftersom du kan läsa tidningen och det stämmer på sitt vis men du läser inte tidningen för att du vill utan för att fylla ut tiden när du ändå måste hålla koll på barnen, du har inte valt själv eller planerat själv. (Blev det där förståeligt?)
När kvällen kommer har man två behov, det första är att sova och det andra är att tänka vuxna tankar.
Det finns ingen möjlighet att du och din man kan byta sysslor en kväll eller två i veckan?
Du tar kvällsmjölkningen och han fixar disk, tvätt och nattningar på det viset får du egen tid och han kanske får lite bättre förståelse för dina dagar.
När barnen är små är det svårt att få till det för du är trött, barnen vaknar, tvätten måste hängas om det ska finnas rena kläder dan efter osv.
Ofta kände jag att jag bara ville ligga med hans armar runt mig och somna trygg och utan krav. Men många gånger blev kramen till krav på mer än jag orkade ge och rädslan för dessa krav gjorde att man höll sig på sin sida av sängen med både längtan och dåligt samvete.
Graviditet, förlossning och amning är jobbigt och för en kvinna, det händer så otroligt mycket i både kropp och själ. Hos männen händer ingenting med kroppen och själsligt mycket mindre än hos kvinnan.
Visa tråden för din man kanske han förstår bättre att han inte är ensam om att sakna sexlivet.
Kanske kan ni bestämma att en dag är gå-längre-dagen varje vecka och att kramar och närhet får räcka de övriga under en period?
Blev ett lite surrigt inlägg men plocka det du tycker verkar vettigt!
Kram
mimmipigg
Du måste vara min tvillingsjäl!!! Det är precis så jag känner det
!
Sen svarar jag er andra lite om vartannat.
Redan när jag jobbade heltid samt hade 2 h pendling per dag skötte jag hushållsarbetet för hur mycket jag än jobbar så jobbar han mer och visst kan jag förstå att om han har en arbetsvecka på 60-70h och jag på 50 så är det ju inte rättvist att jag sätter mig i soffan när jag kommer hem och han får ställa sig och laga mat och diska. Men jag har själv sagt ja vid altaret och vill inte ha någon offerroll. Visserligen hade hans far ansvaret för gården då och min man hjälpte bara halvdagar då han inte var på sitt skiftjobb. Nu är det maken som driver gården med viss hjälp av sin lite halvskröpplige far. Och gården är en släktgård och det är inte bara till att byta jobb eller sälja kossorna. Det är ett arv att förvalta. Däremot jobbar han inte för pengarnas skull om man säger så, det är inte för att ha råd med en fin bil eller ny tjusig barnvagn. Det räcker om gården går runt och hus, bil mm är köpt för det han sparade när han jobbade skift och då kunde lägga undan rätt många tusenlappar i månaden under många år. Så nu betalar jag det löpande och han alla extra utgifter och täcker upp när det kniper. Jag har högskoleutbildning och rätt bra betalt när jag jobbar iallafall. Det är inte för pengarna han jobbar utan för att det är så mycket på en gård som "måste" göras. Det är vårbruk, höskörd, ensilage, skog och jag kan inte bara be honom skita i höskörden i år för att jag känner mig lite sliten. Då får ju kossorna gå hungriga och måste han köpa in fodret så går verksamheten back. Det är ju ändå ett företag att driva.
Att byta arbetsuppgifter är en god tanke men inte så bra rent praktiskt. Jag kan inte mjölka och knappt köra traktor. När det kniper under värsta höskörden har jag hjälpt till ibland med att hissa hö, ringvälta med gamla traktorn och så men mjölka är så mycket mer än bara mjölka. Du måste veta hur man kollar brunst, vilken ko som har inflammation på vilken spene och inte ska mjölkas på den, hur mycket varje kalv ska ha osv...Jämnlikhet i all ära men ibland tror jag det är bättre att man gör det man är bäst på.
Men ni som är eller har varit i samma situation, hur har ni löst det? Som någon påpekade, att känna sig som ett offer hjälper ju inte, det måste ju till lite handling också. Speciellt när inte orden räcker. Jag kan inte tvinga honom att ta disken när han jobbat från 06-21 som det kan vara i värsta fall, så en omfördelning av hushållsarbetet är svårt att genomdriva. Eller ska han få ta över sådana hushållsuppgifter som han kan betala någon annan att göra tex fönstertvätt, biltvätt? Vilket inte tar så många timmar per år egentligen. När minsta barnet blir lite äldre så får maken köra runt med ungen i traktorn medans den stora är på dagis så blir det någon timme ledigt
Eller ska jag tvinga honom att betala för att jag ska få massage 1-2 ggr i månaden, som någon slags ställföreträdande ompyssling?
Mirre: Känner igen det där med att bjuda hem folk. Jag har sagt till min man att jag skulle också gärna vilja bjuda hem folk var och varannan helg om jag bara slapp laga mat och städa hela dagen innan. Nu tar det hela dagen att förbereda och sen dagen efter så har man disken.
Visst är bristen på lust inte grundproblemet utan ett symtom på ett djupare liggande problem, men när grundproblemet är i princip olösligt? Largiplex
Nån som provat?